Gezondheid alle pijlers

Syndactylie

09-12-2009 08:28 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit nieuwsgierigheid of er meer lezers/lezeressen zijn met syndactylie, heb ik dit forum topic geopend.

Syndactylie is het hebben van (geheel of gedeeltelijk) aan elkaar gegroeide vingers of tenen. Meestal bij twee vingers of twee tenen, maar bij sommige mensen aan zowel handen én voeten, of bij meerdere vingers en/of tenen.

Bij mij zitten de tweede en derde teen aan mijn linkervoet voor de helft aan elkaar vast. Ik heb wel eens plastische chirurgie overwogen (uit cosmetisch oogpunt), maar ben er inmiddels achter dat zo'n operatie achteraf nog heel wat complicaties/pijn kan opleveren, en littekens.

Aangezien ik geen last heb van de situatie zoals die is (het doet niet zeer), heb ik besloten om het maar zo te laten als het is.

Mijn vraag: hoe zeldzaam is het? Zijn er meer mensen op dit forum met syndactylie?
Zover ik weet komt het vrij vaak voor.

Mijn man heeft het en mijn oudste dochtertje ook. Bij hem in de familie meerdere personen (zijn moeder, en oma).

Bij hun ook de 2e en 3e teen.

Ik vind het er wel grappig uitzien en het hoort echt bij hun.

Dus ik ken er 4
PS Ik weet alleen niet of iedereen de term syndactylie kent!
Dit vond ik op internet:

Syndactylie komt voor bij ongeveer 1 op 3000 geboortes. Syndactylie komt meer bij mannen dan bij vrouwen voor.

Er staat in een ander artikeltje op dezelfde site dat syndactylie van de tenen veel vaker voorkomt, namelijk bij 1 op de 50 mensen; als je alle vromen meetelt (dus ook als de tenen alleen helemaal aan de onderkant een klein beetje vastzitten).

Kortom; komt heel vaak voor!
Mijn 2 dochters hebben het ook. De oudste (van 2,5) heeft het een combinatie van polydactylie & syndactylie. Tussen haar grote teen en de teen ernaast zit nog een heel klein teentje. Ze staat op de wachtlijst om geopereerd te worden. Ze gaan dan het kleine teentje weghalen en ruimte tussen haar grote teen en de teen maken.

Bij mijn jongste(net 1 jaar oud) is het nog veel heftiger, zij heeft het aan beide handen en voeten. Aan haar linkerhand zaten middelvinger, ringvinger en pink aan elkaar vast. Hiervan zijn inmiddels middelvinger & ringvinger losgemaakt van elkaar. Aan haar rechterhand zaten middelvinger & ringvinger aan elkaar vast, deze zijn ook losgemaakt. Aan haar beide voeten zaten de 1e 3 tenen aan elkaar vast, hiervan is de grote teen losgemaakt van de rest, zodat ze later evt. teenslippers kan dragen.

in ons geval is het een erfelijkheidskwestie, mijn man heeft het ook aan beide voeten en aan 1 hand. Zijn voeten zijn nooit geopereerd, hij is wel aan zijn hand geopereerd, maar dat is pas gebeurd toen hij 18 was dus dat is niet zo mooi genezen en hij kan die vingers ook niet goed gebruiken.
M'n ex heeft twee aan elkaar gegroeide tenen (middenteen en ringteen geloof ik). Ook in m'n werk (zorg) ben ik het weleens tegengekomen.
mijn man ook, 2e en 3e teen half aan elkaar
Oké! Da's toch nog vaker dan ik had gedacht eigenlijk!

Vroeger vond ik het wel storend, vooral door de "zeldzaamheidsfactor" (hoewel dat nu dus wel mee blijkt te vallen), want ik heb het nog nooit bij iemand anders toevallig gezien. Nu is het natuurlijk ook zo dat je er 's winters in ieder geval al niet tegenaan loopt, en dat ik er 's zomers (als meer mensen open schoeisel dragen) ook eigenlijk niet op loop te letten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven