Ik vind de verplichtingen van anderen met kerst niet leuk!

09-12-2009 18:15 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal topics gelezen over mensen die balen van de verplichtingen die ze hebben met kerst. Ik snap het, ik houd ook niet van verplichtingen. Gelukkig heb ik ze niet met kerst, maar ik baal wel van de verplichtingen van anderen.

Ik zou zo graag eens kerst willen vieren met vrienden, maar iedereen moet naar ouders en schoonouders. Wij hebben dat niet, dus brengen we de kerst gewoon met het gezin door. Lekker eten, spelletjes doen, filmpjes kijken, best leuk allemaal. Met diverse vrienden vieren we inmiddels 3e, 4e, 5e of 6e kerstdag, maar da's toch anders.

Kortom, er is eigenlijk niks mis met m'n kerst maar toch vind ik het jammer dat niemand met de kerstdagen iets kan doen. Ik weet het, het is onzin, elke dag kan leuk zijn met vrienden (en dat is ook zo), maar toch vind ik het jammer.

Ik vraag me trouwens wel af hoe dat bij mensen gaat die wel kerst met vrienden vieren. Zijn dat ook mensen die geen verplichtingen hebben of schijt aan verplichtingen?
Ik vind het heerlijk dat ik geen schoonouders (meer) heb en dus lekker kan doen waar ik zin aan heb en dat is dit jaar kerst vieren met vrienden. Zoon en schoondochter komen tussen kerst en oud en nieuw lekker bij mij eten. Verplichtingen, het kunnen mij er niet weinig genoeg zijn.
quote:mylenevalerie schreef op 09 december 2009 @ 18:35:

[...]

sommige hebben zelf een gezin met kinderen dus ook niet praktisch om te vragen.

Waarom niet praktisch?

Ik zou trouwens geen vriendin van me alleen laten zitten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En als je nou eens vroeg afspreekt met je vrienden Flint?

Dan kunnen ze de kerstdagen anders invullen, als ze dat zouden willen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
quote:mylenevalerie schreef op 09 december 2009 @ 18:35:

[...]

Dat hoeft niet. Ik heb ook geen familie om kerst mee te vieren en geen partner dus geen verplichtingen. Heb een paar vriendinnen gevraagd maar iedereen had al verplichtingen en sommige hebben zelf een gezin met kinderen dus ook niet praktisch om te vragen. Ja vele hebben toch 2 kanten van een familie om langs te gaan. Ik heb er ook 2 vriendinnen die op vakantie gaan. Ja dat zie ik dan niet persoonlijk dat ze geen dag willen vrijmaken voor je.Ben je alleen met kerst?
quote:flint schreef op 09 december 2009 @ 18:40:

[...]

Dat is hier dus ook zo. Het gaat echt om goede vrienden die veel, veel liever hier zouden komen dan weer een tergend lang vervelend diner bij moeder of schoonmoeder te moeten doorstaan. Maar ja, niet gaan is geen optie voor ze, dat betekent ruzie in de familieGoh, wat een feest lijkt me dat ; je bloedeigen kinderen die het vervelend vinden om bij je te komen.
Het zou je verbazen BGB, hoeveel ouders hun kinderen tot dingen verplichten terwijl ze diep van binnen best weten dat het niet van harte gaat.
Hoe ver staan ouders eigenlijk van je af als ze niet - buiten jou - ook je alleenstaande vriendin uit zouden willen nodigen ? Of hoeveel hou je van je vrienden om niet ook hun " verplichting " er bij uit te nodigen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 december 2009 @ 18:41:

[...]

Waarom niet praktisch?

Ik zou trouwens geen vriendin van me alleen laten zitten.Ja misschien geen goed gekozen woord. Maar en ik heb geen huis waar een aantal kinderen kunnen spelen, ik heb een zeer kind-onvriendelijk huis. Ja kan het niet uitleggen want misschien is het wel een kul reden maar er is hier niets voor ze. Ik heb ook altijd het idee dat mensen met kinderen toch liever in een kindvriendelijke omgeving zijn of bij hun zelf thuis. En bijna alle vriendinnen hebben wel familie van 2 kanten waar ze ook heen moeten. Misschien dat die combinatie zo is dat ik ze dan maar niet vraag.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik zou veel liever mijn (schoon) familie een dag alleen laten zitten dan mijn vrienden.

Of ik zou ze allemaal uitnodigen.

Lijkt me niets om alleen te zijn met die dagen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Wij vieren één van de kerstdagen met onze vrienden en de andere dag is voor ons gezin. Wij hebben geen zin in verplichte familie bezoekjes en gelukkig denken mijn ouders daar ook zo over, en mijn schoonmoeder heeft zich daar bij neergelegd.. En buiten dat, ik moet ook werken met kerst (heb nachtdienst)

Soms gaan we met kerst wel naar familie maar dan plannen we dat op één dag.
Tweede kerstdag is bij ons gereserveerd voor vrienden, we brunchen dan bij schoonouders. Mijn ouders zijn dus voor eerste kerstdag

Tip: brunchen kan ook erg gezellig zijn, en je hebt nog een avond voor eigen invulling!
mijn hele familie is lekker een weekend weg met de kerst, terwijl ik aan het werk ben, beetje jammer.:-| Zou heel graag de kerst met familie willen doorbrengen
quote:minny schreef op 09 december 2009 @ 18:44:

Het zou je verbazen BGB, hoeveel ouders hun kinderen tot dingen verplichten terwijl ze diep van binnen best weten dat het niet van harte gaat.Dan verbaast het jou misschien ook wel dat we heel veel dingen invullen voor een ander, maar dat die zielige ouwe ouders misschien wel denken " wij zouden ook weleens een keer niks/ wat anders willen ipv ons uit de naat te koken / zo'n saaie rukdag bij mijn kind door te brengen "
Kun je niet naar hun toe MV?
quote:mylenevalerie schreef op 09 december 2009 @ 18:44:

[...]

Ja misschien geen goed gekozen woord. Maar en ik heb geen huis waar een aantal kinderen kunnen spelen, ik heb een zeer kind-onvriendelijk huis. Ja kan het niet uitleggen want misschien is het wel een kul reden maar er is hier niets voor ze. Ik heb ook altijd het idee dat mensen met kinderen toch liever in een kindvriendelijke omgeving zijn of bij hun zelf thuis. En bijna alle vriendinnen hebben wel familie van 2 kanten waar ze ook heen moeten. Misschien dat die combinatie zo is dat ik ze dan maar niet vraag.

En jezelf uitnodigen gaat net te ver, zeker ?

Maar je vult het alvast voor ze in ; zeker weten doe je het niet? Misschien vinden ze het wel hartstikke leuk als je ze vraagt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 december 2009 @ 18:46:

[...]

Dan verbaast het jou misschien ook wel dat we heel veel dingen invullen voor een ander, maar dat die zielige ouwe ouders misschien wel denken " wij zouden ook weleens een keer niks/ wat anders willen ipv ons uit de naat te koken / zo'n saaie rukdag bij mijn kind door te brengen "Oh dat verbaast mij niks, weet wel zeker dat dat vaak gebeurt. Lekker balend bij elkander zitten omdat men vindt dat het zo hoort. Echter, hebt ook heel veel ouders die middels een soort emotionele chantage hun kinderen verplichten veel vaker bij hun te zijn dan zij willen.
Dat lijkt mij dus ook leuk: 1 dag met familie, 1 dag met vrienden. Maar ja, iedereen heeft dus die verplichtingen.

Het lijkt me trouwens ook vreselijk als je naar ouders of schoonouders moet terwijl je er he-le-maal geen zin in hebt. Gelukkig heb ik dat niet, al vind ik het wel jammer dat ik geen kerst met m'n ouders kan vieren. Ik weet dat ze alleen zitten, dat schrijnt best wel.
MV, vragen jouw vrienden niet wat jij doet met de feestdagen?
Waarom kan dat niet, Flint?
Vorig jaar hebben wij kerst gevierd met zowel mijn schoonouders als mijn ouders, en volgens mij was mijn zwager er ook bij. Was heel erg gezellig en we hadden ook nog een kerstdag alleen.

Dit jaar 1e kerstdag mijn fam, 2e kerstdag en 3e kerstdag zijn fam (schoonpa is namelijk jarig op de dag na kerst). Ook goed.

Volgend jaar doen we een kerstdag met vrienden (dat willen wij graag tenminste), dus denk ik dat ik het scenario van vorig jaar uit de kast trek.
Vroeger dat ik nog contact had met mijn moeder deed het mij wel pijn dat ik nooit met kerst werd gevraagd, ze hadden altijd al gereserveerd met vrienden. Maar dat heb ik in de loop van de jaren geprobeerd positief te draaien, heerlijk geen verplichting. Nu geheel geen contact meer met haar dus hoef er ook niet aan te denken.

Als ik rond deze tijd al die horror verhalen hoor over verplichtingen, kerst, ruzies enz. dan zucht ik nog maar eens, en denk, nou dat is dan een voordeel dat ik geen familie heb om heen te gaan.

En ik ken het ook van een vriendin van mij, die moet de ene dag bij moeders en de dag erna bij vaders, of omgekeerd. Toen wilde ze een kerst met mij samen vieren, we zouden een dagje weggaan, helaas pikte haar familie het niet dus ons uitje ging niet door. Dat lijkt me nog erger, een kerst ergens zijn terwijl je eigenlijk elders het wil vieren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
BGB, m'n ouders zijn gewoon heel oud voor hun leeftijd. Alles is ze teveel, terwijl ze het wel leuk vinden. Daarheen gaan is geen optie (de kinderen zijn te druk), hierheen komen is te ver (ze moeten meer dan een uur rijden en dat m'n vader niet meer, zeker niet in het donker.
3e kerstdag?
quote:flint schreef op 09 december 2009 @ 18:15:

Ik zou zo graag eens kerst willen vieren met vrienden, maar iedereen moet naar ouders en schoonouders. Wij hebben dat niet, dus brengen we de kerst gewoon met het gezin door. Lekker eten, spelletjes doen, filmpjes kijken, best leuk allemaal. Met diverse vrienden vieren we inmiddels 3e, 4e, 5e of 6e kerstdag, maar da's toch anders.Heb je je al wel eens gerealiseerd dat er een moment komt dat jij ook een (schoon)moeder bent die hoopt Kerst nog steeds 'met het gezin' te kunnen vieren??
Het is natuurlijk van de zotte dat je de eerste jaren van je leven verplicht de kerstdagen door moet brengen bij al je opa's en oma's , daarna jarenlang verplicht met je (schoon)ouders en dan tot je dood met je eigen kinderen ( die het op hun beurt dan weer een verplichting vinden ). Je zal vier generaties in leven hebben...... krijg je toch wel dilemma's.

Is het zo dat de meeste kinderen naar hun ouders gaan ipv andersom / of afwisselend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven