Werk & Studie alle pijlers

burgerlijke status op CV

15-12-2009 15:51 50 berichten
Ben momenteel druk bezig met solliciteren en m'n cv nog maar eens aan het herschrijven/heropmaken/etc.

Nu ben ik daarvoor ook verschillende voorbeelden op internet aan het bekijken en daarbij kom ik regelmatig tegen dat de burgerlijke staat bij de personalia staat (of er staat zelfs bij dat je die echt niet moet vergeten). Moet die er idd echt bij?

En (zo ja): ik woon samen, maar heb geen officieel samenlevingscontract oid. Is mijn burgerlijke staat dan samenwonend?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat si dan dus samenwonend.
Ik krijg er een punthoofd van!
Ik heb samenwonend, twee kinderen op CV staan.
Volgens mij heet het "burgerlijke staat" en niet "status". Ik zou dan inderdaad "samenwonend" opnemen.
@MarijeMarije: dat bedoelde ik idd (in de tekst staat het wel goed, alleen in de titel helaas niet)

Maar wel vermelden dus.
Moet dat er echt op? Wat voor meerwaarde heeft dat voor het bekleden voor een functie?

Zetten jullie ook geboorte datum erop?
Ik zet er altijd "single" op. Dit om proberen te voorkomen dat men maar het vooroordeel gaat hebben dat ik zonder meer binnen twee jaar ga werpen en parttime ga werken....

en nu berg ik mij voor de reactie's die deze post mogelijk op gaat roepen....)
duploo wijzigde dit bericht op 15-12-2009 16:21
Reden: Moet vooroordeel zijn idd! Niet voordeel!
% gewijzigd
@Lavenderleo: Wat voor meerwaarde hebben alle gegevens onder personalia dan?

(Mijn naam en adresgegevens (ook tel.nr en mailadres) staan igg al in de brief)
Volgens mij is "samenwonend" officieel geen burgelijke staat? Dat heet dan ongehuwd volgens mij?

Wikipedia zegt:

Burgerlijke staat is de formele positie van een mens in de zin en betekenis van het burgerlijk wetboek. Te onderscheiden vallen huwelijkse staat, partnerregistratie (geregistreerd partnerschap); de zogenaamde wettige dan wel onwettige afstamming; meerder- of minderjarigheid, eventuele curatelestelling, specifieke situaties van voogdij of ouderlijk gezag en nationaliteit. Het opzettelijk onzeker maken van iemands afstamming (onder andere door naamswijziging) en bigamie zijn verduisteringen van burgerlijke staat en daaronder strafbaar gesteld.
duploo, ik vind dat inderdaad niet vreemd. Ik vind het opgeven van leeftijd en burgelijke staats kan bijdragen aan 'vermoedens' over kinderen werpen terwijl dat niet eens waar hoeft te zijn.
@duploo...moest even goed lezen, maar je bedoelt denk ik "vooroordeel"?

En ik vind het ook niet gek dat je dat doet. Ik ben samenwonend en ook in de leeftijd dat "men denkt/vindt/vermoed/verwacht" dat er vast wel kinderen zullen komen. Je ziet de vraag tijdens een gesprek door hun hoofd gaan, haha!
@Mittens: ik vind ongehuwd zo nikszeggend. Alsof de keuze gehuwd of ongehuwd is.
J22, volgens mij is het officieel dan zelfs ongehuwd samenwonend. Tja of dat relevant is, misschien vinden sommige werkgevers dat ze daar iets uit kunnen afleiden. Ik'vermeld 't altijd wel iig.

Lavenderleo, geboortedatum zet ik er zeker wel op, waarom zou je dat niet doen? Ik denk dat de meeste werkgevers dat toch wel graag willen weten i.v.m. samenstelling van het team ofzo?
Ja, dacht ik ook al

En ik geloof ook dat alleen gehuwd/ongehuwd (dus niet samenwonend) officiele termen voor je cv zijn...
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
quote:j22 schreef op 15 december 2009 @ 16:13:

@Mittens: ik vind ongehuwd zo nikszeggend. Alsof de keuze gehuwd of ongehuwd is.Is ook zo. Maar formeel is samenwonend geen burgelijke staat. Maar volgens mij kun je het in je cv ook prima weglaten hoor!
Denk eigenlijk niet dat het iets uit maakt als je dat hele kopje weg laat... Gaat eigenlijk nergens over toch
quote:duploo schreef op 15 december 2009 @ 16:09:

Ik zet er altijd "single" op. Dit om proberen te voorkomen dat men maar het voordeel gaat hebben dat ik zonder meer binnen twee jaar ga werpen en parttime ga werken....

en nu berg ik mij voor de reactie's die deze post mogelijk op gaat roepen....)

Zet je er echt 'single' op of alleenstaand? Ik vind de Engelse term zo semi-hip klinken op een cv...

Ik ben sinds kort getrouwd en vind het erg vreemd staan op mijn cv: van samenwonend naar getrouwd.
@Janna...er zijn er wel meer (zie mijn eerdere post met citaat uit Wiki), maar of je die er nou in gaat zetten...daar kun je dan ook weer je vraagtekens bij zetten
Ik heb het gewoon weggelaten, wat moet een werkgever daar nou mee? Ik vind het niet meer van deze tijd om het te vermelden.
quote:keeprunning schreef op 15 december 2009 @ 16:16:

[...]

Zet je er echt 'single' op of alleenstaand? Ik vind de Engelse term zo semi-hip klinken op een cv...

Ik ben sinds kort getrouwd en vind het erg vreemd staan op mijn cv: van samenwonend naar getrouwd.

Mijn CV in het engels zegt "single" de Nederlandstalige "Alleenstaand".

Mocht ik ooit trouwen dan vermeldt ik helemaal niets meer op mijn CV over dit onderwerp.
quote:Mittens schreef op 15 december 2009 @ 16:17:

@Janna...er zijn er wel meer (zie mijn eerdere post met citaat uit Wiki), maar of je die er nou in gaat zetten...daar kun je dan ook weer je vraagtekens bij zetten Hahaha, bij sommige kun je de baan meteen wel vergeten denk ik zo..
quote:Amber83 schreef op 15 december 2009 @ 16:18:

Ik heb het gewoon weggelaten, wat moet een werkgever daar nou mee? Ik vind het niet meer van deze tijd om het te vermelden.Vind ik ook. Wat moet een werkgever nou met die info...
Er op zetten dat je burgelijke staat "onder curatele" is, doet denk ik niet heel veel goed, haha
@ Duploo: waarom niet?
ps. ben weg....reageer evt. later nog wel even!

Ajuus! En succes met je CV j22!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven