Over angels, beleid en discussies

20-11-2009 12:57 3177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige topic was vol, dus een nieuw deel. Ik knip en plak een deel van mijn eerdere openingspost:

De Angels handelen volgens het door Viva vastgestelde beleid. Dat dat beleid nogal eens ter discussie staat vind ik op zich goed. Ik vind het alleen erg vervelend dat de Angels regelmatig op het beleid worden aangesproken: zij zijn degenen die het beleid uitvoeren maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het beleid zelf. Ik merk ook dat de moderatortopics regelmatig verzanden in een lange discussie over beslissingen van de Angels. De Angels beschikken niet over erg veel tijd, en komen dan voor een dilemma te staan: uitgebreid in discussie blijven gaan waarbij ze zichzelf vaak moeten herhalen (en daardoor geen tijd overhouden voor hun eigenlijke Angel-werk) of de discussie op een gegeven moment negeren/beëindigen (gevolg: onvrede bij de deelnemers aan de discussie/escalatie). Bovendien sneeuwen de overige verzoekjes door de discussies in de moderatortopics teveel onder. Ik vind het daarom belangrijk om de moderatortopics schoon te houden.

Ik stel het volgende voor, en wil dat per direct laten ingaan:

* De moderatortopics en het blokkadetopic worden weer gebruikt waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren (dus: verzoekjes aan Angels, mededelingen van Angels over verwijderde discussies e.d.);

* We gebruiken dit topic voor vragen/opmerkingen over beslissingen, discussies over het beleid e.d;

* Ik zal jullie vragen/opmerkingen zoveel mogelijk beantwoorden (moet daarbij wel meteen zeggen dat ik niet fulltime werk en slechts een beperkt aantal uren voor Viva beschikbaar ben, dus 't kan dan gebeuren dat ik niet meteen dezelfde dag reageer). De Angels mogen hier wat mij betreft natuurlijk ook altijd reageren, maar zijn dat niet verplicht;

* In de moderatortopics en het blokkadetopic plaatsen we links naar dit topic. Off-topics, ter discussie stellen van het beleid, opmerkingen/vragen n.a.v. beslissingen van Angels etc. zullen uit die topics verwijderd worden en waar nodig zullen er waarschuwingen uitgedeeld worden;

* Gevolg: Angels komen meer toe aan hun eigenlijke werk, het modereren, terwijl er toch ruimte is voor het stellen van vragen en het plaatsen van opmerkingen. Bovendien komen die meteen bij de juiste persoon terecht, zodat ik meer zicht heb op wat er precies speelt. Verzoekjes aan de moderators zullen niet meer ondersneeuwen door de discussies.

Tot slot zou ik jullie (wie de schoen past....) nog willen verzoeken om niet elke verkeerde komma die de angels plaatsen onder een vergrootglas te leggen. Ik zie dat soms wel gebeuren (de laatste tijd weer vaker) en vind dat jammer en onterecht. Ik ben, nogmaals, echt heel erg blij met de enorme (!) inzet van de Angels, met hun objectiviteit en met de manier waarop er de laatste tijd meer openheid/transparantie gekomen is (f) (f) (f)

grtjs,

Naomi
quote:HoiPippiLangkous schreef op 12 december 2009 @ 21:37:

verkeerde topicMoest in het "All-I-want-for-christmast-topic" zeker?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 december 2009 @ 21:37:

Zeg, MissPoez, heb jij soms het idee dat het forum vol kan komen te staan? Dat jij - of een ander - minder topics aan kan maken als er zoveel kerstwensentopics staan?Hahahahahahahahaaaaa
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Kan die Arie eigenlijk geen ban krijgen?
Nog niet zo heel lang geleden werd er voor mij een IP check gevraagd nav mijn blogs op Nynke. Daar werd van Viva uit niks over gezegd. (behalve dan dat het resultaat was dat ik niet dubbelnickte) Maar niks over het feit dat het gevraagd werd terwijl ik hier al jaren forum en zoiets nog nooit geflikt heb. Mijn andere nicks zijn wijd en zijd bekend bij de mods.

Vandaag vroeg ik voor een aantal mensen een IP check, omdat ik het wel heel opvallend vond dat er vanuit het niets een paar verse nicks met een redelijk zelfde stijl opdoken.

En verdomd, in de comments verschijnt opeens commentaar van de mod, dat vermoedens over dubbelnicken niet in de blogcomments thuishoren.

Dan het feit dat er in de blogcomments soms de meest hufterige dingen worden gezegd tegen forummers die de stukkies niet goed vinden. Vooral de aanhang van Nynke (en voorheen Marijn) is daar een uitblinker in. Hoor je nooit iets van.

Ik zeg 1 keer dat ik N + R kutwijven vind en hoppa, Sheila weet niet hoe snel ze moet reageren. Op mijn vraag waarom ze nu wel reageert en verder niet, krijg ik ene nietszeggend mailtje.

En nu weer: een paar (newbees) forumemrs zeiken Male en Sarah af. Ik zeg iets niet zo liefs (al valt dat gerust mee) en hoppa, commentaar van de mod. Verpakt in een algemene boodschap, dat dan weer wel.

Schiet mij maar lek.
Misschien moet je het moment van modereren even in acht nemen en bovendien mijn 2e post daar goed lezen.

Ik modereer de blogs vanaf afgelopen vrijdag en heb daar inderdaad vandáág een post geplaatst. Omdat het van beide kanten weer los ging.

Als ik jou alleen had willen aanspreken had ik dat wel gedaan.
En al die andere comments in die blogs daarvoor heeft geen van jullie gelezen zeker? Want er is een partij modder gegooid daar, zonder ingrijpen. Persoonlijke modder bedoel ik, niet het commentaar op de blogs. Die was misschien niet vriendelijk (en vooral niet welkom) maar niet persoonlijk. Waarom is daar nooit (maar dan echt nooit) iets van gezegd? Waarom gaan jullie nu pas daar actief modereren nu jullie bloggers een paar persoonlijke opmerkingen te verduren krijgen?

Ik neem aan dat jullie Nynke ook aanspreken op haar suggestie dat ik haar zou verdenken van dubbelnicken?
Die vraag is niet aan mij om te beantwoorden dus die laat ik staan voor Naomi en/of Sheila.
Daarom staat het ook hier Vief. Het klopt zo ontzettend van geen kant dit.

Valt in dezelfde categorie als die actie van Two laatst.
Waarom is mijn vraag aan Mikmakkie in de comments bij Ns blog weggehaald, maar staat de insinuatie van N aan mij er nog steeds?
Waarom krijg ik een waarschuwing?
En die insinuatie van Nynke staat er nog steeds.........
En gewoon geen antwoord geven. Niet hier, niet via de mail. Kan wel naar Naomi mailen maar ik heb nog niet eens antwoord op mijn mail aan haar van vorige week.....
HPL.... zowel wij als Naomi zitten niet 24 uur per dag achter de PC of de mail. Voor ons is het vrijwilligerswerk, waar we een half uur per dag voor hebben staan.

Daarnaast is dit topic uiteindelijk het antwoordgebied van Naomi, dus kun je er vanuit gaan dat er in 80% van de gevallen antwoord op dit topic komt onder kantooruren.
HPL: ik heb 24 uur reactietijd als mod. Zou netjes zijn wanneer jij dat tijdsbestek eerst afwacht voor je gaat schermen met " geen antwoord geven".

Verder ben ik je geen verantwoording van mijn uren schuldig.
24 Uur reactietiijd? Had ik dat moeten weten? Want daar heb ik in al die jaren nooit van gehoord.
Even als Vinyl, want ik kan hier niet als Angel inloggen overdag.

In de faq staat dat de redactie zo snel mogelijk op mails reageert. Heb je nog geen antwoord, dan lukt het dus nog niet.

Qua angels: intern is de afspraak met Naomi dat we 24 uur hebben voor verzoekjes die binnenkomen voor onze pijlers. Dit is een afspraak tussen Angels en Naomi. Dit staat idd niet op de site, meestal zijn we ook eerder.

Maar het beleidtopic, daar hoeven we als Angels niet te antwoorden, dus dat staat daar los van. (dat staat hierboven in de OP genoemd)

En dan een half uur per dan modereertijd. Wat de ene dag best een paar uur kan zijn igv problemen, maar in principe niet de spuigaten moet uitlopen. Ook dit staat niet op de site, omdat dit afspraken zijn tussen Angels en Naomi.
Begrijpen jullie de verwarring die steeds onstaat Vinyl en Engel5?

Naomi heeft het altijd te druk om te reageren, geen verwijt maar meestal zijn het de engelen die hier reageren.

Nu ' ineens' hoeven jullie hier dan niet te reageren terwijl dit topic volgens mij aan deel 3 is begonnen waarbij Naomi misschien 3x heeft gereageerd.

En nu word Hpl iets verweten... wat ze dus niet kon weten.
Ik verwijt HPL niks hoor! Begrijp me goed, maar ik wilde alleen even nog onder de aandacht brengen dat het de angels niet verplicht is hier te reageren. Dus dat het ook niet verwacht kan worden. (in tegenstelling tot de mod topics, waar we wel de verzoekjes moeten afhandelen)

Dus dat is niet ineens... dat staat al wel in de OP, ook in die van het vorige beleidtopic.
Jij verwijt niks, 5 wel.

En ik begrijp de frustratie wel, alleen iedereen krijgt hier mee dat Hpl al 8 dagen op een mailtje wacht.

Niet van jou of 5 maar van Naomi.

En het kan dan in de OP staan, in de praktijk is het tot nu toe anders geweest.

Er werd overal op ingegaan, vragen werden beantwoord...

Dus in mijn ogen is dat dan wel ' ineens'.
@HPL, ik heb je gisteren gemaild dat ik inderdaad nog niet aan het beantwoorden van je mail van zaterdag ben toegekomen en dat ik dat zo snel mogelijk alsnog doe. Ik wil je niet afschepen met een flut-antwoord, maar het ontbreekt me door drukte op dit moment simpelweg aan tijd om alle mails binnen een paar uur - of op z'n minst de volgende dag - te beantwoorden, zoals ik het liefste zou doen. Zo wachten er nog meer e-mails al wat langer op antwoord. Sorry daarvoor.

Verder is dit beleidtopic destijds juist in het leven geroepen omdat de angels steeds hun acties moesten verantwoorden, en ze daardoor steeds minder aan hun eigenlijke taken toe kwamen. De angels mogen zich in dit topic mengen, maar hoeven dat niet (zoals ook in de OP staat). Daarnaast zijn de angels vrijwilligers, staat er officieel een half uur per dag voor het modereren en zijn ze dus geenszins verplicht de hele dag aanwezig te zijn en onmiddellijk op de mails (of het forum) te reageren. Enne... 's nachts slapen ze (ik zie dat je gisteravond vragen/opmerkingen postte en vanochtend vroeg teleurgesteld was omdat je nog geen antwoord ontvangen had)

Zoals vrijdag door mij aangekondigd modereert Five vanaf nu de blogreacties. De huisregels die ook op het forum gelden, gelden voor heel Viva.nl. Het aantal blogreacties neemt flink toe en daarmee ook het aantal reacties waarin de huisregels overtreden worden. Tot nu toe hadden we geen aparte moderator en ondernam ik actie als ik klachten kreeg. Dat was echter geen handige situatie meer door a) de toename van het aantal reacties, b) het feit dat ik zelf niet alle reacties kon lezen en c) mijn afwezigheid 's avonds en in het weekend. Ik ben daarom erg blij dat Five is gaan 'blogmodden' De blogreacties worden vanaf vrijdag dus veel actiever gemodereerd. 't Is geen doen om met terugwerkende kracht te gaan modereren: als Five nog alle oude blogs moet gaan doorlopen mogen we haar voorlopig wel fulltime inhuren. O ja en nog even voor de duidelijkheid: ik heb regelmatig 'anti-HPL'-reacties verwijderd en ook wel eens iemand geband die zulke reacties plaatste...

Dan nu antwoord op je vragen/opmerkingen. De reacties op de bewuste blog gingen gisteren niet meer over de blog zelf maar er werd onderling gehakketakt. Five plaatste daarom een algemene waarschuwing, gericht naar iedereen die hieraan deelnam. De reden waarom jij vervolgens een waarschuwing per mail kreeg is inmiddels door Five via de mail toegelicht. De vraag van Nynke gaat ons inziens niet tegen de huisregels in en is daarom blijven staan.

groetjes,

Naomi
Dus Nynke mag uitlokken?
Vragen worden ook wel beantwoord, en vaak zijn we hier ook wel, maar het hóeft niet! Daar doel ik op. Laat ik het zo zeggen: je kunt er niet vanuit gaat dat de angels hier antwoorden, het kan gebeuren, en het gebeurt misschien ook vaak, maar het is geen verplichting. Dat bedoel ik.

Enne... ik kan hier de mails van de afgelopen dagen nu niet terugzien, maar volgens mij heeft Naomi HPL inmiddels gemaild een paar dagen terug! (correct me if I'm wrong Naomi of HPL)
Oh, wrong dus... sorry!
Dan vraag ik me wel af hoe erg die opmerkingen waren die je hebt verwijdert Naomi want wat er is blijven staan is soms echt te erg.

Ga mij dan niet verwijten dat ik 'hakketak', want ik pik natuurlijk ook niet alles.

En al helemaal niet van één of andere Mikmakkie die op twitter echt grof heeft zitten schelden. Maar goed, die heeft haar waarschuwing ook binnen neem ik aan. (alhoewel, ik nam ook aan dat voor Nynke dezelfde regels gelden als voor mij en dat is ook niet zo, dus Mikmakkie komt er ws ook mee weg)

Weet je, ik krijg een beetje het gevoel dat er een stok gezocht wordt om mee te slaan. Ik heb natuurlijk weer voldoende kritiek gehad de afgelopen weken, gevolgd door een dreiging met een waarschuwing en een 'afkoelban'. Nu was een mooie gelegenheid om die waarschuwing alsnog te geven, of niet dames?
@HPL, heb je mail van zaterdag beantwoord! Ik zie Nynke's vraag als een vraag en niet als uitlokking, maar waarschijnlijk verschillen we daarover van mening.

@Roosies, je hebt gelijk dat ik me minder vaak in dit topic laat zien dan ik zou willen. Ben helaas maar een paar uur per dag beschikbaar voor Viva en 't is de laatste tijd erg druk waardoor ik niet overal zo bovenop kan zitten als ik zou willen. Is een verklaring, geen excuus dus: sorry!

grtjs, Naomi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven