Kinderbedtijd (schoolkinderen)

22-12-2009 01:15 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb teruggezocht in oude berichten, maar kan vooral veel vinden over topics over peuters die over bedtijd gaan.

Ik heb 2 (basis)school gaande kinderen en ik vroeg me af hoe laat jullie kinderen naar bed gaan.

Mijn (net) 5jarige gaat meestal rond kwart voor 7 naar boven en dan ligt ze rond 7 uur in bed, klaar om te gaan slapen.

Mijn 7jarige gaat rond kwart over 7 naar boven, ligt dan rond half 8 in bed en mag dan zelf nog wat lezen.

(Ik weet dat het per kind scheelt, ieder mens heeft een andere hoeveelheid slaap nodig. )

Dus mijn vraag is eigenlijk wat is voor een 5 en 7jarige bedtijd in jullie huis(houden)?
Zwiepje 4.5 gaat rond 8 uur naar bed. Maximaal half negen als hij erg wakker is en soms eerder als hij moe is. Maar 8 uur is standaard.
Oudste van 9 gaat om 20.00 naar bed maar slaapt veel later.

Jongste gaat om 19,30 en slaapt dan meestal pas als zijn broer erbij komt, dus meestal om 20.10 slaapt ie dan.

Beide staan om 7.00 op op schooldagen en in de vakantie is er niet echt bedtijd, ze mogen op zolder op de logeerkamer tv kijken.

De jongste slaapt dan meestal al vor 20.30 en de oudste tja.....

Maar ze slapen wel uit meestal tot 9.00 en de oudste tot 9.00/9.30.

Dus
Je kan jou kinderen niet met anderen kinderen vergelijken.

waar het kind van 7 bij de een om 19.00 uur naar bed gaat kan het bij een ander om 20.00 naar bed gaan.

Het ene kind kan meer slaap nodig hebben dan de ander.

Mijn 5 jarige gaat om 19.45 naar bed,terwijl mijn oudste (nu 20) op die leeftijd om 19.00 in bed lag.

Ik merk ook duidelijk dat in de loop der jaren kinderen over het algemeen later in bed liggen dan vroeger.
Ik ging op die leeftijd om half 9 naar bed, maar dat kwam ook omdat mijn vader altijd om 8 uur thuis kwam( en ik die nog even kon zien)

Een vriendin van mij moest toen ze 13 was nog om 8 uur naar bed....
Wat een lekkere bedtijden(zucht)

Geniet er nog even van.

Nog heel even en dan gaan ze later dan jij!
Dank je voor jullie snelle reacties.

Erg fijn om te lezen hoe het bij anderen gaat.
Mijn jongens zijn 4 en 6 en gaan meestal rond 20.00 uur naar bed, voor ze erin liggen is het snel 20.30/21.00 uur. De wekker gaat hier om 7.30 uur op schooldagen, de kinderen zijn meestal vlak daarvoor wel wakker.

Als er 'op tijd' naar bed gegaan wordt, wordt de jongste altijd 's nachts wakker. Hij kruipt dan tussen ons in en we slapen door. Prima. (tot een paar maanden geleden riep hij altijd nog, in plaats van zelf te komen, dat was echt lastig)

In de vakanties doe ik niet moeilijk, dan wordt het vaak echt laat. Met name jongste geeft dan zelf aan dat hij moe is en dan is het naar bed gaan ook geen enkel punt. Hij slaapt in dat geval ook de nachten door.

Gisteravond gingen de jongens pas na tienen naar bed en werden vanochtend om half negen wakker (de oudste, jongste sliep nog even door).

Gemiddeld pakken ze zo'n tien uur per nacht, daar komt het ongeveer wel op uit. Als ik ze elke dag echt om 20.00 uur in slaap zou hebben, zouden ze tussen 6.00 en 6.30 uur wakker worden. En dat is voor hier te vroeg! (we wonen op 20 seconden lopen van school)

xx lisa.
Ik probeer ze ook altijd rond kwart voor zeven naar boven te brengen (in vakanties ben ik wat flexibeler). Dan nog verhaaltjes etc. Dus meestal zijn ze tussen kwart over zeven en half acht klaar om te slapen. Ik heb een tweeling van vier en de oudste is zes.
quote:mamalief schreef op 22 december 2009 @ 09:12:

Hier

gaan zo om:

6 jarige om half acht.

8 jarige om acht uur.

11 jarige om half tien.

Tenminste, dat is de planning elke avond het lukt alleen vaker niet dan wel wat ontzettend laat
Whatever, I do what I want
Hier gaan beide kinderen (2 en 4 jaar) na het eten en Sesamstraat naar boven, dan nog even wassen, tandenpoetsen en voorlezen. De jongste ligt meestal rond 18.15 en de oudste rond 18.30.
Ik heb ook 2 zoontjes; 1 van bijna 3 jaar(mrt) en 1 van 5,5 jaar(mei)

Ze gaan nu iedere avond gelijk naar bed. De kleinste slaapt niet meer smiddags dus rond 19.00 uur zijn ze boven. als ze moeten douchen zijn ze om 18.30 uur boven waarna ze nog even kunnen spelen in de douche.

Ze liggen uiterlijk 19.30 in bed om te slapen en ze slapen dan ook netjes door tot 7 uur in de morgen; goede slapers dus. De kleinste doet er vaak nog een schepje bovenop door uit te slapen en dat gaat al zo vanaf baby-tijd.

Wat dat betreft heb ik niks te klagen.

groetjes.....
De twee jongsten van 4 en 2 probeer ik rond 20:00 in bed te hebben. De oudste van 7 tussen 20:30 en 21:00 maximaal. De kinderen gaan tegelijk naar boven, douchen/bad, pyama aan, tandenpoetsen... Daarna lees ik de twee jongsten voor en zing een slaapliedje voor ze.

Daarna ga ik samen met de oudste nog even een spelletje doen of heel lang voorlezen en daarna gaat hij ook slapen.

's weekends is het vaak later.
quote:crini schreef op 22 december 2009 @ 20:18:

[...]

wat ontzettend laat

Mijn 11 jarige slaapt vaak pas rond half 11, die heeft niet zo veel slaap nodig.

Overigens gaan mijn kinderen (inmiddels 9 en 11) nog steeds om 8 uur 'naar bed'. Dan moeten ze naar hun kamer, waar ze zich verder mogen vermaken totdat ze gaan slapen. Jongste gaat tussen 9 en half 10 slapen en als hij een poosje (vooral 's ochtends) veel klaagt over vermoeidheid dan ga ik een poosje het licht eerder bij hem uitdoen.

Oudste regelt het verder zelf.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Mijn zoon is 6 en een half en mocht eerst wat later naar bed, zo rond acht uur. We merkte echter dat dit niet genoeg voor hem is. Nu gaat hij dus om 7 uur naar boven en slaapt rond 8 uur. Hij kan niet direct slapen en wil altijd nog even spelen in bed, natuurlijk een verhaaltje voorlezen, tandenpoetsen e.d. daar doet hij dan een uur over.

Na de kerstvakantie mag hij niet meer spelen in bed, maar wel een boekje lezen. (Geweldig trouwens zeg deze fase van leren lezen. Hij leest alles wat los en vast zit. In de supermarkt is hij niet stil te houden )

Op vrijdag, zaterdag en in de vakantie hebben we geen vaste tijden en wordt het vaak wat later. Gister bijvoorbeeld hij helemaal blij dat hij 'zo laat naar bed mocht als hij wilde'. Trots dat hij was. Natuurlijk wist ik wel wat ik hem beloofde en lag hij om half 9 op de bank te slapen. Het programma wat ik keek (Victorian Farming) was kennelijk erg slaapverwekkend voor hem...

Zelf heb ik trouwens ook de rust nodig hoor 's avonds. Ik moet er niet aan denken dat onze stuiter bal om 2100 uur nog vrolijk rond stuitert...
Mijn zoon van 7 jaar gaat rond 19.30 uurnaar bed.

Hij traint 2x in de week en op die avonden is het 20.00 uur omdat hij dan pas 19.15 uur thuis komt.

Maar veel later dan 20.00 uur krijgt hij niet vaak voor elkaar bij mij...al doet hij erg zijn best soms :-)
Pfff, hoe combineren jullie dit met werk enzo dan? Als ik tijden lees van 18.30 naar boven...

Op dit moment (oudste bijna 4, jongste bijna 2) zijn we op crechedagen om 19.00 uur thuis. Eten is dan klaar, om 20.00 uur richting boven, 20.30 uur in bed. Op thuisdagen kan het wel wat vroeger, maar dat scheelt niet zo heel veel.

Als oudste naar school gaat, veranderd er niet zo heel veel denk ik. Vanwege lange werkdagen / langere reistijd zullen we dan rond 18.00 uur thuiszijn, moet degene die thuiskomt met de kinderen ook koken, en zitten we uiteindelijk om half 7, 7 uur aan tafel denk ik. Gelukkig kunnen ze dan wel langer blijven liggen, nu moeten ze op crechedagen om 6 uur hun bed uit.
quote:crini schreef op 22 december 2009 @ 20:18:

[...]

wat ontzettend laat

Ja vreselijk he?

Het liefst heb ik iedereen ook om half acht plat maar die kinderen krijgen ook een leven en een eigen willetje he?

Het is maar lastig.
Ik werk maar 1 dag in de week, vriend werkt meer dan fulltime en is er 's avonds vaak niet bij, dus het avond ritueel doe ik vaak alleen.

Op mijn werkdag is de oppas savonds bij ons in huis, gaat met ze eten, en als het laat wordt, worden de kinderen al in de pyama gewerkt en evt. zelfs al naar bed gebracht (kinderen zijn dan erg gaar van de hele dag bij oppas en erg moe).

Meestal ben ik pas om 7 uur of nog later thuis, vriend ook wisselende tijden
Tussen 1900 en 1930 uur ligt kind in bed. En slaapt vrijwel meteen. Tussen 0700 en 0730 wordt er weer opgestaan. Soms is kind zelf wakker, maar vaker moeten we wel drie keer wekken en lukt het uiteindelijk om om half acht uit bed te zijn.
quote:tieger schreef op 23 december 2009 @ 09:20:

Pfff, hoe combineren jullie dit met werk enzo dan? Als ik tijden lees van 18.30 naar boven...

Op dit moment (oudste bijna 4, jongste bijna 2) zijn we op crechedagen om 19.00 uur thuis. Eten is dan klaar, om 20.00 uur richting boven, 20.30 uur in bed. Op thuisdagen kan het wel wat vroeger, maar dat scheelt niet zo heel veel.

Als oudste naar school gaat, veranderd er niet zo heel veel denk ik. Vanwege lange werkdagen / langere reistijd zullen we dan rond 18.00 uur thuiszijn, moet degene die thuiskomt met de kinderen ook koken, en zitten we uiteindelijk om half 7, 7 uur aan tafel denk ik. Gelukkig kunnen ze dan wel langer blijven liggen, nu moeten ze op crechedagen om 6 uur hun bed uit.

Ik vind dat toch wel heel erg laat hoor, vooral omdat ze alweer om 6.00 op moeten.......

Dan slapen ze nog geen 9,5 uur.

Dat is echt te weinig voor een 4 en een 2 jarige.
Linkje over slaaptijden van kinderen
Zusenzo, ze gaan op dit moment op maandag, woensdag en vrijdag naar de creche, en hebben op de dagen erna dus altijd een dag thuis waarop ze uitslapen. Heb jongste (ben vandaag toevallig thuis) bijvoorbeeld pas net uit bed geplukt, oudste was om 9 uur beneden. En ze slapen tussen de middag, oudste soms, jongste vaak ook nog 3 uur.

Nog maar 6 weken, dan gaat oudste naar school, en jongste in onze nieuwe woonplaats naar de creche. Het is nu echt even als gevolg van een verhuizing.
Bedankt voor het linkje Zus, zie nu dat de mijne genoeg slapen dus hoef me niet meer te verdedigen tegen te late bedtijden.
Dat was een kromme, foute zin maar dat komt vast omdat ik zelf niet aan mijn slaapuren toekom...
Dochter van 11 jaar gaat om 20.30 uur naar bed, daar is geen discussie over mogelijk, alhoewel ze dat wel elke avond probeert (zonder succes) Ze leest tot 9 uur.

Zoon van 3.5 jaar gaat om 19.00 uur naar bed. Gelukkig nog zonder discussies Ik lees een boekje voor en daarna slaapt hij vrijwel meteen in zonder enkel probleem. Sinds een aantal weken trouwens ook speenloos, waar ik erg trots op ben!

Uiteraard gelden er voor de vakanties andere regels qua slaaptijden.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven