Is risottorijst echt nodig?

25-12-2009 13:35 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Vandaag heb ik het rijk alleen thuis, en bedenk ik me wat ik vanavond eens zal gaan maken met de lekkere dingetjes die ik in huis gehaald heb.

Dit zijn o.a. een mix van bospaddestoelen, een bakje verse pesto, gedroogde tomaatjes, emmenthaler kaas, waarmee ik oorspronkelijk van plan was een pasta maaltijd mee te maken (fusilli of tagliatelle).

Als ik erover nadenk, lijkt me een risotto met deze ingredienten ook erg lekker, gekookt in kippebouillon.

Alleen heb ik in mijn keukenkast geen risottorijst kunnen vinden. Ik heb pandanrijst en dessertrijst in huis.

Wanneer ik risotto wil maken, heb ik het idee dat ik dan beter voor de dessertrijst kan kiezen dan voor de pandan.

Of is het helemaal geen goed idee en zal ik me aan de pasta houden?

Mijn vraag is dus kan je risotto maken van andere dan risottorijst, en zo ja, hoe gaat dan dan?

Even off topic: Ik heb nu trouwens heerlijke appelbolletjes in de oven staan, gevuld met roomboter en amandelspijs en koekkruiden, en het ruikt me toch heerlijk door de keuken en de kamer...

Perel.
oeh Perel, jij bent echt jezelf aan het verwennen!

ik ben niet dol op risotto, dus eigenlijk heb je niet zo veel aan mij, maar ik zou denk ik voor de dessertrijst gaan, als die tenminste niet te zoet is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vind risottorijst is heel anders dan andere rijstsoorten. Dus persoonlijk zou ik het niet doen.
Even geknipt uit een ander forum :

Risotto wordt gemaakt van mooie ronde rijstkorrels. Die bevatten wat meer zetmeel, en die zetmeel komt vrij bij het koken, zodat je een papachtige rijstschotel krijgt.

Is in principe te maken met gewone rijst, maar wordt natuurlijk niet hetzelfde. Als je een halve eetlepel maizena aan het vocht toevoegt kan je de plakkerigheid simuleren, maar ik zou dat laten zitten.

vegatopica.com
.
Ik maak soms ook risotto met Pandanrijst als ik geen risotto heb. Het is niet the real deal, maar nog steeds best lekker. Dessertrijst zou ik niet doen, dat wordt een smotzig drama.
Niet doen. Zonde van je overige ingrediënten. Dan heb je een risotto met gewone in plaats van risottorijst en met Emmentaler in plaats van Parmezaanse kaas. Dat is een leuke improvisatie als je ingesneeuwd bent en niets anders in huis hebt. Maar echt een succes kan het niet worden.

Mijn advies: gewoon een verdomd lekkere pasta maken!
op zich kan desertrijst best
Aha... de meningen en dus adviezen zijn verdeeld, en daarmee ben ik ook al drie keer van plan veranderd...

..zal ik van alle drie een beetje maken??

Ik denk er nog even over, ik neig naar de pandanrijst, ook vanwege ik op de link van Juniper heb gezien (leuk forum!) en maak over een aantal uren de definitieve keuze.

En natuurlijk laat ik weten wat het geworden is en hoe het gesmaakt heeft.
Ik zou het ook niet doen, lijkt me een heel andere smaak geven dan de echte goede risottorijst (Arborio of carnaroli).

Appeltjes klinkt lekker!

heb hier nu merengues in de oven staan.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Dames, ik ga op zeker spelen: ik pak de pasta.
Ik zou ook de deserttijst pakken. Is vlgns mij bijna hetzelfde, misschien ietsje korter koken. Als het tenminste pure rijst is, zonder zoete toevoegingen.

Oh - beetje late reactie zie ik ;)

Nou ja misschien heeft iemand anders er nog wat aan.
.
quote:impala schreef op 30 december 2009 @ 14:41:

Ik zou ook de deserttijst pakken. Is vlgns mij bijna hetzelfde, misschien ietsje korter koken. Als het tenminste pure rijst is, zonder zoete toevoegingen.

Oh - beetje late reactie zie ik ;)

Nou ja misschien heeft iemand anders er nog wat aan.Rijst voor risotto koken? Impala, meisje, je weet toch wel beter? Zo doen ze dat in Italië natuurlijk niet - en daar kunnen ze het weten want daar wonen Italianen
Haha ik zat er al op te wachten ;)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven