Werk & Studie alle pijlers

Zie studie niet meer zitten

26-12-2009 22:46 27 berichten
Ik zie mijn studie dus niet meer zitten.

Ik ben nu 24 en heb al zoveel geprobeerd, en niks lijkt te lukken. Ik weet ook echt niet wat ik zou willen.

Ooit ben ik begonnen op HBO niveau, richting zorg. Ik ben geëidigd op de uni, sociale wetenschappen. En nu zie ik het wéér niet meer zitten. Deze opleiding boeit me niet, die leidt niet op tot iets waar ik later mijn brood mee wil verdienen.

Maar wat dan wél?

Soms denk ik dat ik toch beter zat bij mijn eerste studie, richting zorg, maar dat het daarvoor toen nog te vroeg was. Ik was net 18 en te onvolwassen.

Ook denk ik wel eens aan iets creatiefs. Ik hou van tekenen en schilderen, maar vind mezelf niet goed genoeg om daar serieus mee aan de slag te gaan.

Misschien moet ik ook maar gewoon gaan werken. Studeren levert altijd zo'n stress op. Ik weet niet wat ik fout doe, ik plan goed, ik hou me er (meestal) aan, ik ben slim, ik doe het allemaal goed, en toch, toch heb ik stress, huilbuien, woedeuitbarstingen.

Of toch gewoon deze opleiding afmaken, nog 2 jaar doorploeteren om dat 'stomme' papiertje maar op zak te hebben. En dan daarna iets gaan doen wat ik écht leuk vind. Maar aan de andere kant, waarom 2 jaar 'weggooien' als je daarna toch iets anders gaat doen?

Om me heen zie ik studenten glansrijk voor alle vakken slagen, ondertussen nog in het bestuur van het een of ander zitten, vrijwilligerswerk doen én een druk sociaal leven hebben. Waarom kan ik dat niet gewoon?

Ik ben al zes jaar bezig en heb nog altijd niks bereikt! Ik voel me zo'n ontzettende loser.

Sorry voor het gezeik, ik moest het even ergens kwijt

*wacht rustig af op de schoppen onder dr kont*
Alle reacties Link kopieren
k heb geen schoppen onder je kont...

maar t kan altijd slechter:

HBO denk niveau hebben, havo niet afgemaakt, mbo wel, nu callcenter baantje en beseffen dat ik gewoon iets, wat dan ook had moeten doen.

Ja! Dat is de schop onder je kont: Doe er wat aan anders zit je straks net als ik in een callcenter te zoeken naar mogelijkheden die er niet zijn terwijl je afgeblaft wordt door alle lagen van de bevolking.
Waarom heb je voor deze opleiding gekozen? Wat trok je er in aan? Hoe goed heb je je georiënteerd? Ben je naar open dagen geweest, heb je voorlichting gehad, was je goed geïnformeerd? Nu valt het tegen, waar komt dat door? Is dat de inhoud? De lesvormen? Je medestudenten? Je toekomstperspectief?

Kun je iets meer informatie geven? Wij kunnen wel heel hard roepen dat je het af moet maken maar dat lijkt me niet wijs als we niet wat meer achtergrond hebben.

PS dit soort beslissingen (verhuizen, relatie beëindigen, andere baan, stoppen met studie) nooit op dit soort dagen nemen. Wacht tot de eerste week van januari, dan ziet de wereld er weer heel anders uit.
Als het je troosten kan... ik ben bijna 38 en ik weet nog steeds niet wat ik worden wil als ik later groot ben.

Verder eens met la... eh... dinges...

Ladiosa
Eens met ladiosa. Het is belangrijk dat je een papiertje hebt. En een diploma op universitair niveau is echt niet niks.

Overigens kamp ik met hetzelfde probleem. Studie zie ik al lang niet meer zitten, maar vanwege m'n leeftijd (26) en aantal jaren die ik nog moet (ook 2) zet ik stug door.
Heb je al eens met de decaan van je opleiding of een externe beroepskeuzeadviseur gepraat? Misschien dat dat deuren opent?
Komen die stress en huilbuien juist niet doordat je niet op je plek zit? Ik herken het wel ook aantal studiekeuzes gemaakt die niet helemaal juist waren. Bij laatste studie wel leuke studiegenoten leren kennen, dat scheelde wel. Voelde ik me minder 'mistlukt'. Na mn bachelor gaan werken (misschien een tip voor jou, dat dan heb je iig een papiertje). Eerst uitzendbaantjes etc omdat ik echt niet wist wat ik wilde, maar daar word je ook niet blij van. Nu een soort 'tussenbaan' gevonden, waar veel uni studenten zitten (en blijven hangen) op een alarmcentrale. Wel leuk en zit tussen 'medelotgenoten' en heb het gevoel iig weer een beetje in de lift te zitten. Denk dat je toch op de een of andere manier die lift in moet zien te stappen. Wat voor persoon ben je? En zet dat eens uitgebreid op papier. Kijk ook naar de mensen om je heen , met wat voor soort mensen trek je graag op, kun je daar een gemeenschappelijke lijn in zien. Informeer vrienden naar hun werk of opleiding, wat vinden ze leuk, verzamel gewoon info en bedenk wat je leuk lijkt. En kijk dan of je via je netwerk met mensen in contact kunt komen om eens te praten of ergens te gaan kijken.
Ik zag na een jaar (eigenlijk stiekem al veel eerder) mijn studie ook niet meer zitten. Het was totaal niet wat ik ervan verwacht had en eigenlijk vond ik het ook niet echt bijster interessant. Haalde de vakken wel, echt moeilijk was het niet, maar gewoon saai.

Op dat moment wist ik ook niet wat ik dan wél wilde en ben dus maar doorgegaan. Door interessante keuzevakken te nemen en later een leuke afstudeerrichting, ben ik uiteindelijk toch nog leuk terechtgekomen. Totaal niet wat ik van tevoren dacht, maar nu wel iets waar ik echt interesse voor heb. In het tweede jaar kreeg ik pas interessante vakken en vanaf het derde jaar werd het pas leuk.

Heb je nu nog allemaal verplichte vakken? En heb je binnenkort ruimte voor keuzevakken of een keuzerichting? En welk papiertje zou je over twee jaar gehaald hebben, je bachelor of je master? In dat laatste geval, kun je niet overstappen na je bachelor?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
@Ladiosa: voor nu lijkt het me heerlijk om zo'n baantje te hebben. Gewoon suf werk, en ondertussen goed nadenken over wat ik écht wil.

@Haley: Ja, ik heb met een studieadviseur gesproken. 'iets met mensen' kwam op de tweede plaats, 'iets met kunst' op de eerste. Deze studie heb ik gekozen omdat het me 'wel leuk' leek, makkelijk te doen, verkort programma. Dat papiertje zo snel mogelijk halen en dan zoeken naar wat ik echt wil. Geen hele goede redenen, besef ik. Het valt tegen omdat het zo vaak is, Ik wil iets concreets, ik wil iets DOEN, ik wil niet over vage theorieën lezen.

MamaLelie: Ja.. Dat is een troost..

Birrd, knap dat je doorzet, eigenlijk moet ik dat ook gewoon doen maar ik word hier gewoon écht ongelukkig van. Een psych heeft een half jaar geleden depressie geconstateerd. Ik weet niet of het echt zo is. Ik weet ook niet of studie de oorzaak is van de eventuele depressie of dat studie zo moeizaam gaat vanwege de depressie..

AnneAnna, ja daar heb ik dus al mee gepraat.

Even nog voor de duidelijkheid: YES, ik weet dat het belangrijk is een diploma te halen en dat wil ik ook zeker wel!

Bedankt voor de reacties tot nu toe :-)
Daffodil: ik kan geen richting kiezen en geen bijvakken volgen. Helaas.

PlukvandePetteflat (oh zo'n leuk boek :-D) Misschien is het indd handig eens alles op papier te zetten.

Even voor mezelf al een beetje op digitaal papier:

Ik kan goed organiseren en ben ik creatief. En heel vreemd, maar als ik dingen voor anderen moet regelen ben ik heel stressbestendig Ik ben heel nauwkeurig en ik vind het ook echt heel leuk om dingen te regelen. Ik zou het liefst iets nuttigs willen doen, in de zin dat je iets voor anderen kan betekenen..

Ok, welke studie past daarbij?
iets van evenementenorganisatie ofzo? kijk eens bij de hku. daar heb je meer van die creatief/organisatorische combi's volgens mij
Loreyi,

Ehm, ja... even vergeten te melden dat ik in mijn upje 2 kids heb om voor te zorgen. Met HBO en bijpassende baan is dat toch iets makkelijker te behappen financieel gezien.

(lieve dames van het forum, het wordt zeer gewaardeerd als jullie hierop niet reageren verder, dank.)

Nou, ik zit zo eens naar je lijstje te kijken he, en ik vind het heel grappig dat je die dingen als je sterke punten opnoemt, want op die dingen heb ik zelf zitten zoeken.

Toen ben ik onder anderen uitgekomen op communicatie, daarmee kun je bijvoorbeeld evenementen organisatie gaan doen.

Ik zoek zo even een linkje voor je en dan edit ik deze post even.

edit: ja, dat dus watchamacallit

edit 2: Linkje
Kunstmanagement | meer

Evenementenbureaus, musea, galeries, concertpodia, schouwburgen, festivals. Dáár wil je werken. Je wilt organiseren, coördineren en promoten. Je staat niet zelf in de spotlights, maar je zorgt dat anderen daar staan en publiek trekken.

Event Management | Media Management |Music Management | Theatre Management | Visual Art and Design Management

http://www.hku.nl/web/Studiekeuze.htm
quote:Loreyi schreef op 26 december 2009 @ 23:08:

Ik wil iets concreets, ik wil iets DOEN, ik wil niet over vage theorieën lezen.

Dan zit je op een universiteit sowieso op de verkeerde plek

Kun je overstappen naar HBO? Dat is alvast veel concreter.

Mijn advies:

Bekijk de zaterdageditie van bijvoorbeeld de Volkskrant of het AD. Knip de vacatures uit die je aantrekkelijk, leuk of interessant vindt. Geef bij elke vacature aan welke werkzaamheden je aantrekkelijk, leuk of interessant lijken (ga dus dieper dan de functietitel!). Schrijf deze werkzaamheden op.

Conclusies die je kunt trekken: Welke baan past het best bij je? Welke opleiding hoort daarbij?
Nooit dat doen waar je ongelukkig van wordt...

Ook niet omdat je er al tijd in hebt geïnvesteerd, ook niet omdat anderen het ook doen of omdat je je anders schaamt...

Hou juist eens op met die schoppen onder je kont en kijk wat er gebeurt als je jezelf niet zo forceert. Lief zijn voor jezelf.

(ik heb hetzelfde traject gelopen en ik ben inmiddels over de schaamte/onzekerheid heen en voel me nu lekker rustig, dan maar geen uni hoor, ik ben liever happy)
Ik ken je gevoel hoor, Hbo werk&denk niveau hier, afgeronde mbo opleiding, hbo propdeuse, uni geprobeerd... maar ik heb dyscalculie en kom geen stap verder omdat ik steeds op rekenen/statistiek/bedrijfseconomie strand................

nu is mijn laatste hoop een hbo thuisstudie, ik heb inmiddels een studie schuld( 3 jaar een beurs gehad) maar een diploma halen lukt niet, omdat ik niet kan rekenen.......... met mijn mbo kan ik niks, ik ben ook 24.
Is iets van projectbegeleider bij een reclamebureau niet iets voor jou?

Je moet toch een creatief inzicht hebben, en je moet precies zijn, stressbestendig, goed kunnen organiseren......

Ik gooi er maar wat in hoor
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik ga nu naar bed, op zaterdagavond hoort er niet gepiekerd te worden over zulke zaken!

Dan ga ik morgen eens rustig alle links bekijken. Dat van die vacatures bekijken was ook een goed idee!

Dank jullie allemaal!

@Flashy: ik hoop dat het je deze keer wel lukt!
En toch...

Loreyi, ik herken veel in je verhaal. Misschien zit ik fout, maar het klinkt voor mij als faalangst. Vooral door de opmerking hoe anderen het doen en wat ze er allemaal nog naast doen.

Mijn advies is om door te zetten. Het zijn nog maar 2 jaar, maar dan heb je wel een diploma in handen. Daarmee gaan vele deuren naar leuke banen voor je open. Ook banen met een totaal andere richting dan je nu studeert. Nu solliciteren op HBO banen is zonder een diploma geen goed plan. Er zijn veel werkelozen met een diploma en die gaan echt voor. Er zijn vele werkelozen die juist weer gaan studeren omdat er weinig banen zijn.

Bedenk eens goed of dit niet gewoon de laatste loodjes zijn.

Natuurlijk ben je het zat, na zoveel jaar studie. Maar nu stoppen betekent 53 jaar lang (tot 67 jaar) een baan uitoefenen beneden je niveau.

Dan zou ik toch die 2 jaar nog even doorbuffelen.
Vraag eens bij de gemeente of je een jaar in de groenvoorziening mag werken. Schijnt erg goed te zijn voor je studiemotivatie.
Iedereen kan je tips geven, suggestie's doen en zeggen wat goed voor je is.

Er is één beangrijke hoofdrolspeler in dit verhaal en dat ben Jij!

Wat wil je nou eigenlijk echt? Wat vind je nou echt belangrijk?

Aan de hand van die antwoorden, kun je verder kijken.

Hoe je het nu went of keert, ik denk dat je eerst prioriteiten moet stellen zodat je weet wie je bent, wat je wilt want anders blijf je in die cirkel.

Misschien is het een idee om eens een gesprek aan te gaan met een decaan?

Leestip: welke kleur heeft jouw parachute voor jongeren.

Succes!
Hoi Loreyi,

Ik herken het gevoel. Dat heb ik ook gehad. Na de 3e studiewissel had ik dat gevoel ook (alweer). Omdat ik de hete adem van de ib-groep in mijn nek voelde, heb ik het maar af gemaakt. Maar ik heb ook op diverse punten tijdens de opleiding gehad ''wil ik dit??, wat wil ik dan?". Nu ben ik blij dat ik het papiertje heb, scheelt in iedergeval in salaris en met de kansen op werk. Maar nu heb ik het zelfde probleem met banen. Erg vermoeiend..
Ik vond het op mijn hbo opleiding ook nooit interresant... maar ben toch blij dat ik dat heb afgemaakt en daardoor nu de kans heb om wel een interesante studie te doen.. Tja, helaas ben ik er nu weer achter gekomen dat ik beter andere vakken had kunnen kiezen.. maar ik probeer het zo te zien; van fouten maken leer je ook en door het maken van verkeerde keuzes leer je wel wat je niet wilt..

Misschien kun je op papier zetten wat je echt niet leuk vind aan je opleiding? Hoe veel jaar moet je nog studeren? Ben je net begonnen of is je bachelor al in zicht?

Ik denk dat als je al een paar jaar met die studie bezig bent, dat het zeker meerwaarde heeft om toch een diploma te behalen; zodat je in ieder geval dat papiertje hebt en aantoonbaar WO manier van denken hebt. Succes!
Dat je na zoveel jaar (naar ik begrijp 6 jaar) nog niet weet wat je wilt is op zich niet zo heel erg en komt veel vaker voor. De vraag is wat je nu gaat doen. Weer veranderen van richting?

En hoe zit het met je studieschuld. Als je nu weer stopt, heb je weer een opleiding niet afgemaakt. Inmiddels heb je denk ik ook al wel 4 jaar beurs gehad. Haal je een diploma, dan wordt je prestatiebeurs in ieder geval een gift. Stop je, dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen met het risico dat je straks helemaal geen diploma hebt en dan ook nog een dijk van een studieschuld overhoudt.

Persoonlijk zou ik mezelf wel een schop onder mijn kont geven en in ieder geval dat papiertje halen. Je hebt dan in ieder geval een diploma op HBO of academisch niveau (tegenwoordig kun je na je bachelor ook stoppen, dat heb ik ook gedaan en dan heb je wel een HBO-diploma). Ook al is het niet de richting die je uiteindelijk wellicht op wilt. Vergeet niet dat het papiertje op zich ook al een hoop betekent. Het geeft voor werkgevers een bepaald niveau aan wat jij blijkbaar hebt. En je kunt zo wel zeggen dat je een HBO denkniveau hebt (en dat hebben velen met jou), maar veel werkgevers hechten veel meer waarde aan dat papiertje (jammer, maar helaas wel waar). Het is vervolgens veel makkelijker om door te groeien naar een bepaalde functie. Ook al heb je niet je papiertje in die richting.

Je zegt dat je nu graag even op een callcenter zou zitten zodat je rustig kunt nadenken over wat je écht wilt. Maar als je dat na zoveel jaar nog niet weet, gaat dat met een paar weekjes of maandjes op een callcenter ook niet komen. En dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen met een opleiding. En in iedere opleiding zit een hoop theorie waarvan je denkt dat je het in de praktijk nooit gaat gebruiken.

Het is niet verkeerd om na te denken over wat je nu echt wilt, maar weer een opleiding halverwege afbreken terwijl je al 6 jaar aan het studeren bent, zou ik niet doen.

Als je nu weer opnieuw begint ben je straks 28 als je als starter op de arbeidsmarkt komt met 0 werkervaring. Ook niet echt een lekker uitgangspunt.

Er zijn veel mensen die gedurende hun leven een switch maken, maar ik denk persoonlijk dat dat beter werkt vanuit een situatie dat je werkt en met een diploma op zak dan maar blijven switchen met studies.
Je kunt altijd verder gaan studeren als je uiteindelijk weet wat je wilt. Dat kan over 5 jaar maar ook over 20 jaar nog. Het is alleen wel zo handig om tot die tijd terug te kunnen vallen op het wo-papiertje dat je binnen twee jaar in handen hebt. Het is nu misschien niet helemaal leuk, maar straks gaan er wel meer leuke deuren open als je er met een diploma voor staat. Helemaal geen diploma opent namelijk weinig leuke deuren, helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven