zelf wafels maken
zondag 27 december 2009 om 09:31
zondag 27 december 2009 om 09:50
quote:leeuw68 schreef op 27 december 2009 @ 09:31:
http://www.starfishandcoffee.nl/recept/Kniepertjes
Ik geloof inderdaad dat dit de wafeltjes zijn die ik zoek.
Maar ik wist niet dat ze kniepertjes heten.....
Als jullie nog andere recepten hebben... laat het gerust weten
http://www.starfishandcoffee.nl/recept/Kniepertjes
Ik geloof inderdaad dat dit de wafeltjes zijn die ik zoek.
Maar ik wist niet dat ze kniepertjes heten.....
Als jullie nog andere recepten hebben... laat het gerust weten

zondag 27 december 2009 om 12:02
Knieperties: heerlijk. Een drents, groningens gebruik voor oudjaar.
Rolletjes heb je aan het begin van het jaar, dan is het jaar nog rond, je weet niet wat er gaat gebeuren en aan het eind van het jaar eet je de platte kniepterties, want dan is het jaar al uitgerold.
Tenminste, volgens mij is dit de aloude betekenis van rolletjes en kniepeties. Ik heb ze al in huis, handgemaakt (door anderen) en ze zijn heeeeerlijk!
Dan heb je ook nog joarskoeken, dan zijn slappe, grote knieperties... ook een drents gebruik, en ook heerlijk!
Rolletjes heb je aan het begin van het jaar, dan is het jaar nog rond, je weet niet wat er gaat gebeuren en aan het eind van het jaar eet je de platte kniepterties, want dan is het jaar al uitgerold.
Tenminste, volgens mij is dit de aloude betekenis van rolletjes en kniepeties. Ik heb ze al in huis, handgemaakt (door anderen) en ze zijn heeeeerlijk!
Dan heb je ook nog joarskoeken, dan zijn slappe, grote knieperties... ook een drents gebruik, en ook heerlijk!
zondag 27 december 2009 om 12:04
zondag 27 december 2009 om 12:04
quote:Ikbenanoniem schreef op 27 december 2009 @ 11:50:
Drents en Gronings gebruik. De bekende Vegtersrolletjes zijn er van af gekeken, maar dan opgerold.
Hier (lees: in Limburg) worden ook veel wafels gegeten.
Maar geen opgerolde...die versie ken ik dan weer niet (oké, wel bij een ijscoupe, niet als wafel)
Drents en Gronings gebruik. De bekende Vegtersrolletjes zijn er van af gekeken, maar dan opgerold.
Hier (lees: in Limburg) worden ook veel wafels gegeten.
Maar geen opgerolde...die versie ken ik dan weer niet (oké, wel bij een ijscoupe, niet als wafel)
zondag 27 december 2009 om 12:40
Voor harde wafels met n gewoon wafelijzer...
Ons familie recept
500 gr.zelfrijzenbakmeel
250gr. witte basterd suiker
250gr zachte boter voor extra lekkere room boter
4 eieren vaille suiker of rum extract of citroen extract
boter suiker en eieren mengen dan meel erbij een paar uur in de koelkast en bakken maar, voor hardere wafels een ei minder voor zachtere een ei meer en fo scheutje melk.
Eet smakelijk
Tijd terug van internet geplukt en je kan ze zo hard/zacht maken als je zelf wil: hoe meer eieren hoe zachter ze worden! Ik vond dit recept t lekkerste, heb er meerdere geprobeerd en ook van die kant-en-klaar dingen uit de supermarkt.. allemaal te zacht en zoet! Hoop dat je er wat aan hebt...
Ons familie recept
500 gr.zelfrijzenbakmeel
boter suiker en eieren mengen dan meel erbij een paar uur in de koelkast en bakken maar, voor hardere wafels een ei minder voor zachtere een ei meer en fo scheutje melk.
Eet smakelijk
Tijd terug van internet geplukt en je kan ze zo hard/zacht maken als je zelf wil: hoe meer eieren hoe zachter ze worden! Ik vond dit recept t lekkerste, heb er meerdere geprobeerd en ook van die kant-en-klaar dingen uit de supermarkt.. allemaal te zacht en zoet! Hoop dat je er wat aan hebt...
zondag 27 december 2009 om 12:47
quote:HeksjeE schreef op 27 december 2009 @ 12:40:
Ons familie recept
500 gr.zelfrijzenbakmeel
Eet smakelijk
ziet er echt heerlijk uit.
weet je nog hoeveel zakjes vanille suiker?
eentje?
Ons familie recept
500 gr.zelfrijzenbakmeel
Eet smakelijk
ziet er echt heerlijk uit.
weet je nog hoeveel zakjes vanille suiker?
eentje?

zondag 27 december 2009 om 12:51
quote:kiki schreef op 27 december 2009 @ 12:02:
Dan heb je ook nog joarskoeken, dan zijn slappe, grote knieperties... ook een drents gebruik, en ook heerlijk!Je uitleg over de platte kniepertjes en de nieuwjaarsrolletjes (opgerolde kniepertjes) klopt helemaal Kiki.
Dan heb je ook nog joarskoeken, dan zijn slappe, grote knieperties... ook een drents gebruik, en ook heerlijk!Je uitleg over de platte kniepertjes en de nieuwjaarsrolletjes (opgerolde kniepertjes) klopt helemaal Kiki.
zondag 27 december 2009 om 13:16
quote:Ikbenanoniem schreef op 27 december 2009 @ 12:50:
[...]
Yep, dan zijn ze goed rolbaar. Alleen loeiheet, dus na een paar honderd rolletjes zijn je vingertoppen erg gevoelig. Een paar honderd rolletjes? Heb je een weeshuis thuis?
[...]
Yep, dan zijn ze goed rolbaar. Alleen loeiheet, dus na een paar honderd rolletjes zijn je vingertoppen erg gevoelig. Een paar honderd rolletjes? Heb je een weeshuis thuis?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.