Gezondheid alle pijlers

aandrang, maar niet goed naar de wc kunnen

28-12-2009 12:11 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken kan ik moeilijk naar de wc. Ik heb wel gewoon aandrang, maar als ik dan naar de wc ga, dan is het net of de prikkel verdwijnt en of de ontlasting niet wil of kan komen. Dit resulteert dan in persen, wat natuurlijk ook niet goed is. Erg vervelend.

De ontlasting is niet hard, aangezien ik veel vezels, groenten en fruit eet en veel water drink. En toch wil de ontlasting zeg maar niet komen. Heel vreemd, ik heb dit nog nooit gehad. Ik heb verder geen andere klachten. Wel slik ik nu 7 weken een medicijn, roaccutane, maar in de bijsluiter staat niets over deze klachten.

Ik wil het nog even aankijken (misschien is het iets tijdelijks), maar als het aanhoudt ga ik zeker naar de dokter. En ondertussen kan ik hier misschien iets wijzer worden.

Hebben meer mensen dit wel eens (bijv. met periodes)? Enig idee waar het door komt? En wat doe je eraan?
Gebruik je medicijnen? Eet je genoeg (dus niet vezels, maar gewoon voedsel an sich)? Beweeg je voldoende?
movicol help echt!

als de ontlasting er echt niet uit wil zit er iets in de weg,dus hup naar de dokter
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
quote:elninjoo schreef op 28 december 2009 @ 12:45:

[...]

Eet je niet te weinig? Hoe meer ik eet hoe vaker ik moet.Nee, ik eet eigenlijk zoals ik normaal ook eet, daar is dus geen verandering in gekomen.
ik heb m,n moeder, tante en recentelijk m,n zus verloren aan darmkanker,dus een onderzoek was voor mij noodzakelijk
quote:Pelikaan schreef op 28 december 2009 @ 12:47:

Gebruik je medicijnen? Eet je genoeg (dus niet vezels, maar gewoon voedsel an sich)? Beweeg je voldoende?Ik ben nu 7 weken bezig met een roaccutanekuur, dus ja, ik gebruik wel medicijnen. Maar in de bijsluiter staat niets over deze klacht.
Wat let je om naar de huisarts te gaan Ik denk dat je daarmee verder komt. Geen medicijnen dus? Die kunnen ook invloed hebben op je darmmotiliteit.
quote:jamadi52 schreef op 28 december 2009 @ 12:49:

ik heb m,n moeder, tante en recentelijk m,n zus verloren aan darmkanker,dus een onderzoek was voor mij noodzakelijkDus jij hebt een darmonderzoek gehad terwijl je geen klachten had van de poliep en de aambeien?
quote:Pelikaan schreef op 28 december 2009 @ 12:50:

Wat let je om naar de huisarts te gaan Ik denk dat je daarmee verder komt. Geen medicijnen dus? Die kunnen ook invloed hebben op je darmmotiliteit.

Ik ga ook wel naar de huisarts, maar ik wil nog even aankijken of het niet iets tijdelijks is.

Jawel medicijnen; roaccutane (zie eerdere post en openingspost).
quote:lizettetje schreef op 28 december 2009 @ 12:53:

[...]

Dus jij hebt een darmonderzoek gehad terwijl je geen klachten had van de poliep en de aambeien?

klopt daar had ik geen klachten van.

wel van maar 2x per week kunnen poepen.vanwege de familie geschiedenis kon ik binnen korte tijd naar het zh.
moet er vandoor ik kom vanavond nog wel ff langs
quote:jamadi52 schreef op 28 december 2009 @ 12:58:

[...]

klopt daar had ik geen klachten van.

wel van maar 2x per week kunnen poepen.vanwege de familie geschiedenis kon ik binnen korte tijd naar het zh.Het feit dat je maar 2 keer in de week 'kon' was dat dan niet normaal voor jou? En is dat een bijverschijnsel van bijv. een poliep of aambei?
quote:lizettetje schreef op 28 december 2009 @ 12:43:

Maar verder niemand die het probleem herkent ? Dat je wel zou moeten, maar dat het gewoon niet komt? En dat ondanks zachte ontlasting?Dat herken ik wel ja. Ik had dat de laatste jaren steeds vaker: moest enórm persen, ook op zachte, zelfs op echt dunne ontlasting. Van alles gekregen aan laxeermiddelen, maar daarmee kregen we het niet goed gereguleerd. Maar bij mij is de darmwerking vertraagd, en met name m'n endeldarm erg uitgerekt agv een erfelijke bindweefselafwijking. Ik geloof dat dat (dat uitrekken dan) in de 'normale' populatie bijna niet voorkomt, behalve dan bij mensen die langdurig hele ernstige obstipatie hebben, of die bewust de boel heel erg lang ophouden, en dat dan ook echt jarenlang. Dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit bij jou aan de orde is. Maar ik herken dus zeker wel het hebben van een zeer moeizame stoelgang, ook als de ontlasting niet hard is. Maar er zijn ook laxeermiddelen die de darm stimuleren in hun normale beweging, en dus niet alleen de ontlasting zachter maken. Misschien helpt dat bij jou?
quote:lizettetje schreef op 28 december 2009 @ 12:56:

[...]

Ik ga ook wel naar de huisarts, maar ik wil nog even aankijken of het niet iets tijdelijks is.

Jawel medicijnen; roaccutane (zie eerdere post en openingspost).

Sorry, overheen gelezen. Roaccutane heeft met je darmprobleem hoogstwaarschijnlijk niets uit te staan inderdaad. Hoop dat je er snel vanaf bent. Huisarts zou ik inderdaad wel even doen, je weet maar nooit.

Jamadi: Was je poliep goedaardig? Ik hoop het.
quote:lizettetje schreef op 28 december 2009 @ 12:53:

[...]

Dus jij hebt een darmonderzoek gehad terwijl je geen klachten had van de poliep en de aambeien?Het is heel normaal om alle leden van de familie te screenen als darmkanker in de familie voorkomt hoor. Zo worden de poliepen ontdekt (en kunnen ze verwijderd worden) voor er klachten komen.
In de bijsluiter van Roaccutane staan wel als bijwerking vermeldt dat er allerlei verandering in je vetmetabolisme kan onstaan. Hierdoor kan het ook zijn dat je ontlasting "vetter" en plakkeriger wordt (en er dus moeizamer uitkomt ondanks dat het soepel is). Daarbij staan er ook dramontstekingen vermeld als bijwerking.

Zou dus heel goed wel door de Roaccutane kunnen komen en ik zou daar je huisarts over raadplegen. Denk als je met een medicijn begint en een duidelijke verandering in je lichaam bemerkt het vaak toch wat met elkaar te maken heeft.

(Uit de bijsluiter (oa): stijging van leverenzymwaarden en, anemie, verhoogde bloedbezinking, trombocytopenie, trombocytose, verhoging van de triglyceridenspiegels- en verlaging van het serum-HDL.)
quote:Elmira schreef op 28 december 2009 @ 13:14:

[...]

Het is heel normaal om alle leden van de familie te screenen als darmkanker in de familie voorkomt hoor. Zo worden de poliepen ontdekt (en kunnen ze verwijderd worden) voor er klachten komen.

O, maar zo bedoel ik het ook niet hoor! Ik vind het ook heel goed en normaal dat dat gedaan wordt!

Alleen wat ik me afvroeg was het feit of zij klachten had van de poliep of de aambei, afgezonderd van het darmonderzoek. Beetje onhandig geformuleerd.
quote:bibi72 schreef op 28 december 2009 @ 13:17:

In de bijsluiter van Roaccutane staan wel als bijwerking vermeldt dat er allerlei verandering in je vetmetabolisme kan onstaan. Hierdoor kan het ook zijn dat je ontlasting "vetter" en plakkeriger wordt (en er dus moeizamer uitkomt ondanks dat het soepel is). Daarbij staan er ook dramontstekingen vermeld als bijwerking.

Ik heb op het eerste gezicht niet het idee dat mijn ontlasting vettiger is. En van de darmonstekingen ben ik inderdaad ook op de hoogte, maar het lijkt me dat je dan wel heel ander soort klachten hebt (buikkrampen, koorts, etc.)
quote:Sent schreef op 28 december 2009 @ 13:08:

[...]

Dat herken ik wel ja. Ik had dat de laatste jaren steeds vaker: moest enórm persen, ook op zachte, zelfs op echt dunne ontlasting. Van alles gekregen aan laxeermiddelen, maar daarmee kregen we het niet goed gereguleerd. Maar bij mij is de darmwerking vertraagd, en met name m'n endeldarm erg uitgerekt agv een erfelijke bindweefselafwijking. Ik geloof dat dat (dat uitrekken dan) in de 'normale' populatie bijna niet voorkomt, behalve dan bij mensen die langdurig hele ernstige obstipatie hebben, of die bewust de boel heel erg lang ophouden, en dat dan ook echt jarenlang. Dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit bij jou aan de orde is. Maar ik herken dus zeker wel het hebben van een zeer moeizame stoelgang, ook als de ontlasting niet hard is. Maar er zijn ook laxeermiddelen die de darm stimuleren in hun normale beweging, en dus niet alleen de ontlasting zachter maken. Misschien helpt dat bij jou?Heb je misschien een naam van een laxeermiddel dat niet perse de ontlasting zachter maakt, maar dat de darm stimuleert? En is het bij jou inmiddels over? Wat heb jij eraan gedaan? Gebruik jij ook laxeermiddelen?
Nogmaals, zou het bij de huisarts voorleggen ipv hier op het forum en zelf gaan expirimenteren met laxantia. Roaccutane is geen onschuldig middel en het kan een reden zijn voor verder onderzoek oid....
quote:lizettetje schreef op 28 december 2009 @ 13:26:

[...]

Heb je misschien een naam van een laxeermiddel dat niet perse de ontlasting zachter maakt, maar dat de darm stimuleert? Metamucil, bijvoorbeeld. Werd al eerder genoemd hier. En een middel als Movicolon doet beide. Verder zijn er middelen als dulcolax/bisacodyl, die zijn alleen geschikt voor incidenteel gebruik, en werken op basis van prikkeling van het darmslijmvlies. Maken de boel óók dunner hoor, dat wel. En je zou nog een microlax ofzo kunnen proberen, maar dat zou ik alleen doen als het echt moeizaam gaat en anders helemaal niet op gang komt. Maar dat zorgt er juist voor dat je aandrang krijgt, en brengt de ontlastingsreflex op gang.quote:En is het bij jou inmiddels over? Wat heb jij eraan gedaan? Gebruik jij ook laxeermiddelen?Bij mij waren alleen laxeermiddelen niet meer genoeg, juist omdat de boel zo uitgerekt is. Ik spoel nu m'n darmen tweemaal per week met behulp van een spoelpomp met zo'n anderhalve liter. Het probleem was nogal ingewikkeld bij mij, ik had namelijk én een erg moeizame ontlasting ondanks laxeermiddelen, én incontinentie. Met het spoelen zijn beide problemen gelukkig verleden tijd.
quote:lizettetje schreef op 28 december 2009 @ 12:31:

[...]

Ik neem elke dag al een paar eetlepels gebroken lijnzaad... En eet gedroogde pruimen, fruit en veel groenten. En omdat ik dacht dat ik misschien wel te weinig vet binnen kreeg heb ik zelfs een eetlepel olijfolie (bleh) toegevoegd... Tot nu toe geen enkel resultaat.

Maar dit is toch anders, wordt door de dokter ook aangeraden.

Je moet ook voldoende water drinken en bewegen.
Laxeermiddelen moet je mee opletten.

Het kan ook zijn dat je wat last hebt van spastische darmen, krijg je van de huisarts tabletten voor.

Ik zou echt eens die Metamucil proberen (vrij verkrijgbaar) en wordt door de huisarts ook als eerste gegeven.

Kan geen kwaad eens een weekje te proberen.
quote:Brown_Eyes schreef op 30 december 2009 @ 09:49:

Laxeermiddelen moet je mee opletten.

Het kan ook zijn dat je wat last hebt van spastische darmen, krijg je van de huisarts tabletten voor.

Ik zou echt eens die Metamucil proberen (vrij verkrijgbaar) en wordt door de huisarts ook als eerste gegeven.

Kan geen kwaad eens een weekje te proberen.

Toevallig heb ik inderdaad last van spastische darmen, alleen tot voor kort uitte zich dat in buikkrampen en diarreeaanvallen meestal na het avondeten. Dit heb ik al jaren.

Ik heb onlangs een antibioticakuur gehad van 4 maanden voor iets anders en toen ik daarmee stopte was ik ineens van de diarree af...

En toen begon na een maand of twee geen enkel probleem met mijn ontlasting te hebben (ik was juist zo blij dat mijn darmen rustig waren) ineens mijn ontlasting moeilijk te verlopen. Niet in de zin van verstopping, maar meer dat ik gewoon niet kan.

Nog een vraagje;

Wat maakt die Metamucil anders dan andere vezelproducten als ik vragen mag? Vezels zijn toch vezels of zit ik er nu helemaal naast?
Metamucil is een zgn "bulkvormer". In de darm neemt het water op en zwelt op, waardoor de darm gevulder raakt en harder gaat werken, je krijgt meer en zachtere ontlasting. Je moet er veel bij drinken, minstens anderhalve liter per dag.

Ik kreeg er wel rare ontlasting van, een soort gelatine/kauwgomachtige iets. Maar dat klopt wel, als je het spul niet meteen opdrinkt wordt het ook een gelatineachtige substantie(daarom moet je het ook meteen na het mengen opdrinken).
Beste Lizettetje,

Ik had dezelfde kwaal. Geen dokter die wist wat ik mankeerde. Met een spastische darm het bos ingestuurd. Jaren in de veronderstelling geleefd dat ik een spastische darm had, maar er was niemand anders met een spastische dam die dezelfde kenmerken had als ik.. Uiteindelijk een onderzoek gerhad in het ziekenhuis (een defecogram) en jawel hoor: inderdaad geen spastische darm, maar een darmverzakking . Ik weet niet hoe het nu met je gaat? Mocht het nog steeds moeizaam gaan met je stoelgang dan is het misschien een goed idee om een darmverzakking te laten uitsluiten.

Groetjes,

Marie1902

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven