Verlamde stemband
vrijdag 11 december 2009 om 14:14
Begin van het jaar heb ik een longembolie gekregen en daardoor is mijn linker stemband verlamd geraakt. In het begin vond ik dit nog niet zo erg omdat ik nog bezig was met het herstel van de longembolie. Nu, bijna één jaar verder, heb ik er helemaal genoeg van! Mijn stem valt vaak zomaar weg en ik kan niet hard praten. Als er iets van geluid in de omgeving is (en dat is bijna altijd) dan heb ik veel moeite om mezelf verstaanbaar te maken. Hierdoor kan ik mijn werk ook niet meer "normaal" uitoefenen. Ook de benauwdheid (daardoor snel moe), hoesten, verslikken en dagelijkse pijn in de keel/hals is een aanslag op je functioneren. Zo, wil ik niet mijn hele leven blijven doorgaan en daarom denk ik aan een operatie. Wie heeft een operatie gehad aan de stembanden en wil mij hier meer informatie over geven? Best eng toch!
Groeten Jenn
Groeten Jenn
maandag 28 december 2009 om 19:03
Hoi Bibaboe,
Wat fijn om te horen dat mensen (bijna) geen grappen maken over het stotteren.
Je hebt helemaal gelijk dat ik me "eigenlijk" zou moeten voorbereiden, voor het geval mijn stem wegvalt. Misschien ben ik nog niet zo ver en hoop ik dat het elk moment weer overgaat
bedankt voor de tips. Ik zal ze zeker in mijn achterhoofd houden en wie weet in de toekomst gebruiken.
Jij ook veel suc6 en een heel goed nieuwjaar!
Wat fijn om te horen dat mensen (bijna) geen grappen maken over het stotteren.
Je hebt helemaal gelijk dat ik me "eigenlijk" zou moeten voorbereiden, voor het geval mijn stem wegvalt. Misschien ben ik nog niet zo ver en hoop ik dat het elk moment weer overgaat

Jij ook veel suc6 en een heel goed nieuwjaar!
maandag 28 december 2009 om 21:40
Ik heb ook wel eens over die oplossing van een briefje nagedacht. Maar kan het tot nu toe nog niet. Het is denk ik een soort van normaal willen zijn. Net zoals de rest gewoon je bestelling kunnen doen. En niet ook nog eens de aandacht erop vestigen dat er iets met je mis is. Ik schaam me er toch best wel voor dat ik zo praat. En dat alleen al vestigt de aandacht van mensen op je. Ik zie mensen omkijken wanneer ik begin te praten.
Al had ik een briefje bij me, je moet toch altijd hallo en dag zeggen. Dus dan horen ze toch dat er wat met je stem is.
Ik probeer het dus zo op te lossen, en vind ook niet dat ik aan iedereen uitleg verschuldigd ben waarom ik niet duidelijk kan praten. Mijn logopediste zei altijd: jij hoeft niet je best te doen om harder te praten, gezonde mensen moeten harder hun best doen om beter te luisteren.
Al had ik een briefje bij me, je moet toch altijd hallo en dag zeggen. Dus dan horen ze toch dat er wat met je stem is.
Ik probeer het dus zo op te lossen, en vind ook niet dat ik aan iedereen uitleg verschuldigd ben waarom ik niet duidelijk kan praten. Mijn logopediste zei altijd: jij hoeft niet je best te doen om harder te praten, gezonde mensen moeten harder hun best doen om beter te luisteren.
maandag 28 december 2009 om 21:43
Ow, en inderdaad fijn dat er geen grappen worden gemaakt over stotteren. Ik had het met kerst weer, we waren even bij de buren aan het Wii-en. We deden het spel bowlen, en de bal ging steeds naar een kant toe. Dus we hadden het allemaal over een "afwijking naar links/rechts". Toen grapte de buurman dat ik toch al jaren een afwijking had (aan mn stem), en dat ik nu dus een dubbele afwijking had. AU! Dat vond ik toch even minder leuk. Heb er niks over gezegd en me er maar overheen gezet.
zondag 17 januari 2010 om 16:25
Afgelopen donderdag moest ik naar de KNO-arts. Weer een camera in mijn neus (is al de 5e keer) Balen mijn stemband is ná 1 jaar nog steeds verlamd. Totaal geen vooruitgang ondanks logopedie. Ik zal nu worden doorverwezen naar het Erasmus, voor een eventuele operatie. Wie heeft een operatie gehad aan de "verlamde" stemband? Ik hoorde van de arts dat er verschillende mogelijkheden zijn.