Variatie in eten

02-01-2010 17:01 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kook zeven dagen per week zelf, maar het stoot me inmiddels tegen het hoofd dat alle gerechten hetzelfde zijn. Een biefstukje met aardappeltjes en groente, dat is heerlijk, maar ook wel een beetje saai. Ik woon samen met mijn man, en die houdt niet van salade. Nu vind ik het altijd zonde om sla te maken die toch niet op gaat (aangezien sla altijd in megapakken te verkrijgen is) en dan staan alle producten maar te vergaan in de koelkast. Daarbij eten we eigenlijk elke week hetzelfde, met soms één of twee uitschieters naar iets dat we de week ervoor niet gegeten hebben.

Ook tijdens lunch vind ik het lastig. Ik kan op mijn werk niet de deur uit om een lekker broodje te gaan halen (want: ik werk in een gat en heb meestal maar een half uur), dus ik neem eigenlijk altijd hetzelfde mee. Ik heb geen tosti-apparaat of koelkast tot mijn beschikking: eigenlijk alleen mijn broodtrommel! Ik eet nu elke dag hetzelfde op mijn boterham en ben dat een beetje beu aan het worden.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe maak ik mijn eten leuker (en daarmee ook gevarieerder en lekkerder!)
Oja in de Index staat ook een heel leuk topic over broodbeleg om mee te nemen naar het werk. Super handig. Vele die hetzelfde probleem hebben als jij, geen supermarkt in de buurt of oven end. Er staan daar lekkere variaties bij.

Staat onder het kopje Ontbijt en lunch.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 02 januari 2010 @ 17:18:

Oja in de Index staat ook een heel leuk topic over broodbeleg om mee te nemen naar het werk. Super handig. Vele die hetzelfde probleem hebben als jij, geen supermarkt in de buurt of oven end. Er staan daar lekkere variaties bij.

Staat onder het kopje Ontbijt en lunch.Dank!
Misschien kun je je voornemen om minstens een keer per week iets nieuws te proberen, iets te koken wat je nog nooit gemaakt hebt. Op die manier kun je je repertoire behoorlijk uitbreiden. Waarschijnlijk ga je er vanzelf lol in krijgen. Want inderdaad, het klinkt alsof je koken / eten niet echt belangrijk vindt. Dat geeft niet, maar als je gevarieerder wil eten, zul je inderdaad wat meer tijd en energie aan het koken moeten besteden.

Ik vind zelf koken erg leuk, maar de "dagelijkse" warme maaltijd vind ik ook niet altijd even boeiend hoor...
Maak een grote pan simpele soep met veel groenten en vries die in eenpersoonsporties in. Laat je man 10-15 minuten voordat je thuis komt de soep ontdooiien en opwarmen. Daarna kan je (of jullie) op je gemak koken zonder met de gedachte 'het moet vooral snel zijn, want het is al zo laat!'

En in het weekend heb je dan een lekkere lunch.
Liever elitair dan een pauper!
als ik zin heb in iets anders en niet te ingewikkeld dan kijk ik altijd op de receptensite van de AH. Hier staan alle recepten uit de allerhande maar ook die kaartjes die in de winkel liggen in.

Als ik bijvoorbeeld broccoli en kip in huis heb en kip dan zoek ik naar gerechten waar het in zit, gewoon door 'broccoli kip' in te vullen.

Supermakkelijk en er zitten echt blijvende gerechten tussen!
voor de lunch: sandwichspread met kaas en komkommer, evt nog tomaat erbij..

voor het avondeten zou je 2 of meer groenten met elkaar kunnen combineren, bijv broccoli en bloemkool, sperziebonen en peultjes.

Kip(filet) kun je ook goed bakken in wokolie, met wat zout en peper. Of bakken met andere kruiden dan normale kipkruiden (gyroskruiden bijv)

Zelf marineer ik de kipfilet nog wel eens, met van alles wat er in mij op komt/ wat er in mijn kast staat. Sambal met wokolie en ketjap (evt knoflook) of olie en cajunkruiden, enz.

Gehaktballen maak ik wel eens anders door er tuinkruiden ipv gehaktkruiden door te doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
quote:iklijkslimmerdanikben schreef op 02 januari 2010 @ 17:11:

[...]

Maar een boterham met kaas vind ik net zo saai als een boterham met worst. Zijn er geen tips om daar iets bij te doen?

Plakje kaas + plakje kipfilet madras, veldsla, tomaatschijfjes, uitjes en yogho fritessaus om het af te maken. Heerlijke boterham!

Of filet americain met uitjes en veldsla.

Zelf eet ik trouwens ook niet erg gevarieerd, liever eet ik de dingen die ik het lekkerst vind, dus ik eet veelvuldig gamba's bijv. maar ik wissel wel af in de sausjes.
Van MissChicken is een leuk topic over koude wraps. Hier op deze pijler. Dus makkelijk mee te nemen naar je werk. Er staan dacht ik al een paar honderd postings op als ik mij niet vergis.

Zeker heel veel lekkere tips.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Met de wok en een ovenschaal kun je ook eindeloos variëren trouwens. Heb je ooit overwogen om je biefstuk in stukjes te snijden en samen met de groentes en aardappelen in de wok te mikken? Doe er een lekker sausje over heen (bijvoorbeeld teriyaki) en je hebt dezelfde basis met een totaal andere smaak. Vervang je de aardappels door rijst, heb je alweer een andere variant. Kind kan de was doen, echt waar!
Hoe vindt jouw man het eigenlijk om te koken? Misschien dat je 1x per week - bijvoorbeeld in het weekend - met z'n beiden lekker uitgebreid kunt koken? Of wellicht is een kookcursus iets voor jou/jullie. Hoewel, dan is dit forum een stuk goedkoper
quote:iklijkslimmerdanikben schreef op 02 januari 2010 @ 17:08:

Ik werk meestal tot 18.00 / 19.00 en mijn man vind het vervelend om laat te eten (snap ik wel), en kookt dan liever uit een pakje, omdat het sneller klaar is.

Overigens is dat ons probleem, maar het houdt het zo in stand

Koken uit een pakje is echt niet sneller te zijn dan koken zonder pakje. Ook zonder pakje kan je snel een verantwoorde maaltijd op tafel zetten.

Wat ik regelmatig doe is een ingrediënt kiezen wat ik in een recept wil verwerken. Vervolgens surf ik naar bijvoorbeeld AH.nl en tik de naam van dit ingrediënt in. Je krijgt dan vanzelf een lijst met recepten. Aan jou de keuze. Er zijn ook diverse andere websites waar je op deze wijze aan leuke recepten komt.
Je kan voor de lunch toch ook zelf broodjes meenemen ipv boterhammen of ergens kopen.

Mijn vriend zit voor zijn werk de hele dag op de weg en heeft een kleine koelbox gekocht waar hij dan zijn brood en drinken in mee neemt als het heel warm is maar zoiets zou voor jou toch ook handig zijn,paar koel elementen erin en je kan je beleg zo meenemen en ter plekke je brood of broodjes of crackers beleggen.Blijft echt de hele dag lekker koel.

Je kan ook in het weekend eens een quiche bakken en in punten snijden en invriezen en de avond ervoor eruit halen en meenemen naar je werk.

Of idd de koude wraps,makkelijk de avond ervoor te maken en scheelt dus ook s'morgens tijd...
Wij eten trouwens bijna nooit aardappelen,vlees en groente maar vaak iets met rijst of pasta.

Afgelopen week had ik bv prei gewokt met noodels en vindaloo currypasta maar had geen zin in weer kipfilet dus had het dit keer gedaan met gehakt en dat smaakte erg goed,maak ook vaak zulke dingen met broccoli of bloemkool of wortel erdoor en dan maar varieren,bv ketjap erdoor of een currypasta of een kerriesaus.

Ovenschotels zijn ook lekker en niet heel moeilijk te maken,meestal maak ik ze als ik verschillende groente over heb en het zonde vind om de restjes weg te gooien.

Gerwoon verschillende dingen uitproberen...
quote:Maak een grote pan simpele soep met veel groenten en vries die in eenpersoonsporties in. Laat je man 10-15 minuten voordat je thuis komt de soep ontdooiien en opwarmen. Daarna kan je (of jullie) op je gemak koken zonder met de gedachte 'het moet vooral snel zijn, want het is al zo laat!'En een paar dagen per week warm je geen soep op, maar schenk je een glas wijn in en zet je wat toast of stokbrood met smeersels op tafel als 'voorgerecht'.
Liever elitair dan een pauper!
Ten eerste: Tegenwoordig heb je bij de AH ook saladeverpakkingen voor 1 persoon.

Ten tweede: Koken met pakjes en zakjes hoeft niet sneller te zijn dan een maaltijd zonder.

Oke, haal iedere maand de Allerhande en de Boodschappen, lees deze door en knip de recepten uit die je lekker lijken. Maak ze eens een keer op je gemak in het weekend bv. en dan kijk je of het lekker is.

Verder zijn er ontzettend veel makkelijke en gezonde recepten op deze pijler te vinden.

Succes!
...
Groente duurt ca. 15 minuten om te koken, een pak kipfiletblokjes of 'n visfiletje is in 5 minuten gebakken, Aardappels koop je geschild en voorgekookt, dus hoef je alleen maar op te warmen in de magnetron of te bakken, sausje erbij gooien kost geen tijd en binnen een kwartier kun je 'n zelfgekookte maaltijd op tafel hebben staan.
quote:Teigera schreef op 02 januari 2010 @ 17:21:

Misschien kun je je voornemen om minstens een keer per week iets nieuws te proberen, iets te koken wat je nog nooit gemaakt hebt. Op die manier kun je je repertoire behoorlijk uitbreiden. Waarschijnlijk ga je er vanzelf lol in krijgen. Want inderdaad, het klinkt alsof je koken / eten niet echt belangrijk vindt. Dat geeft niet, maar als je gevarieerder wil eten, zul je inderdaad wat meer tijd en energie aan het koken moeten besteden.

Ik vind zelf koken erg leuk, maar de "dagelijkse" warme maaltijd vind ik ook niet altijd even boeiend hoor...

En als je dit nu in het weekend doet, dan kun je het rustig op je gemakje proberen en later ook door de week maken.

Ik ben overigens ook helemaal geen goede kok en wij eten niet echt heel gevarieerd. Wel elke avond verse groente of nasi, bami en pastagerechten, maar heel veel verder dan de standaardriedeltjes kom ik niet. Komt ook omdat mijn man niet echt een fan is van "ander" eten.
Wow wat een tips! Ik was even heerlijk aan het koken, dus kon niet reageren!

Even een misverstand uit de wereld helpen: ik vind het heerlijk om te koken, ik kan er echt van genieten! Maar het schort het een beetje aan tijd en fantasie. Maar de tips die jullie geven: SUPER! Ook dat van die koelbox, dat ik daar zelf niet opgekomen ben!
[quote]iklijkslimmerdanikben schreef op 02 januari 2010 @ 17:01:

Ik kook zeven dagen per week zelf, maar het stoot me inmiddels tegen het hoofd dat alle gerechten hetzelfde zijn [quote]

Sinds een aantal maanden hebben wij een groente abonnement en dat bevalt ontzettend goed. Recepten zijn inclusief. We hoeven ons dus niet meer af te vragen wat we eten, maar laten ons iedere week weer verrassen. Soms gewoon prei, bietjes of boontjes, maar ook pompoen, pastinaak of zoete bataat. Heerlijk.

Misschien iets voor jou?
Niet alles gelezen maar maak je wel eens ovenschotels, nasi, bami, tortilla's, burrito's, risotto, lasagne, stamppot enzo?
Probeer ook eens te variëren met de soorten brood, koop halfjes in plaats van "hele" (of vries ze in) en eet wit, gewoon bruin, met zonnepitten, volgranen, met pompoenpitten etc.. of koop wat afbakpistolets (hoeft niet duur te zijn 19cent per 4) bak ze thuis af en neem dat mee als lunch. Kliekjes van de dag ervoor of uit de vriezer van een andere dag doen het hier ook prima als lunch! Oh en een (cup a soup) soepje, wrap of croissant op zijn tijd ook!
zo moeilijk is het niet.
Voor lunch- turks brood met kaas,ham,tomaat,komkommer,eitje ,beetje zout en peper.

Avond eten /weekends samen met man menu maken voor de hele week met veel variatie ,meeste proberen in huis te halen en de verse artikelen op de dag zelf,avonds het menu voor de volgende dag vast voor beginnen of ochtends,zodat als je thuis bent en met je wijntje in je hand niet zo veel hoeft voor tebereiden
Je man houdt niet van salades waar vooral sla in zit, neem ik aan. Je kunt ook op zoek naar recepten voor maaltijdsalades of pastasalades waar zaken inzitten, die je man misschien wel lekker vindt, zoals gerookte kip, spekjes of misschien vis en zeevruchten. Je kunt zoveel kanten op met salades dat het zonde is om dit af te schrijven.

Daarnaast kun je in plaats van soep ook rijk gevulde maaltijdsoep maken met brood. In de soep kun je bijvoorbeeld ook pasta doen.
quote:niramira schreef op 02 januari 2010 @ 22:53:

zo moeilijk is het niet.Kijk, daar heeft TO wat aan, zulke reacties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven