Luxe verzuim
dinsdag 5 januari 2010 om 17:57
Alle wannabee angels zijn door BGB uitgedaagd omn de pijler waar ze graag nzouden willen modereren een topic te plaatsen.
Bij dezen.
Dit las ik net in de Telegraaf
Amsterdamse scholieren spijbelen meer
AMSTERDAM - Ondanks uiteenlopende maatregelen om het verzuim terug te dringen, zijn Amsterdamse scholieren het afgelopen schooljaar juist meer gaan spijbelen. Dat bleek uit een dinsdag gepubliceerd rapport van het gemeentelijke Bureau Leerplicht Plus, dat wethouder Lodewijk Asscher van Onderwijs onlangs naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
Het verzuim in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is in het schooljaar 2008-2009 in totaal met 18,5 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groep spijbelaars zit op het voortgezet onderwijs; afgelopen schooljaar ruim 3200. De grootste stijging vond plaats op het mbo, waar het verzuim in een jaar tijd 62 procent steeg (van 1091 naar 1767). Die stijging schrijft het bureau toe aan een betere registratie van het verzuim. De stijgingen in het primair en voortgezet onderwijs komen op conto van zogenoemd luxeverzuim, zoals een dagje eerder met vakantie.
Het bureau stelt zich als doel het schoolverzuim in het primair en voortgezet onderwijs met 10 procent per jaar te verminderen. Ondanks dat die doelstelling niet is gehaald, spreekt het bureau van een positief resultaat. „Het verzuim komt steeds beter in beeld.”
Luxe verzuim dus. Haal jij je kind weleens zomaar thuis? Waarom? Of zou je dat noit doen? Waarom niet?
Bij dezen.
Dit las ik net in de Telegraaf
Amsterdamse scholieren spijbelen meer
AMSTERDAM - Ondanks uiteenlopende maatregelen om het verzuim terug te dringen, zijn Amsterdamse scholieren het afgelopen schooljaar juist meer gaan spijbelen. Dat bleek uit een dinsdag gepubliceerd rapport van het gemeentelijke Bureau Leerplicht Plus, dat wethouder Lodewijk Asscher van Onderwijs onlangs naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
Het verzuim in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is in het schooljaar 2008-2009 in totaal met 18,5 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groep spijbelaars zit op het voortgezet onderwijs; afgelopen schooljaar ruim 3200. De grootste stijging vond plaats op het mbo, waar het verzuim in een jaar tijd 62 procent steeg (van 1091 naar 1767). Die stijging schrijft het bureau toe aan een betere registratie van het verzuim. De stijgingen in het primair en voortgezet onderwijs komen op conto van zogenoemd luxeverzuim, zoals een dagje eerder met vakantie.
Het bureau stelt zich als doel het schoolverzuim in het primair en voortgezet onderwijs met 10 procent per jaar te verminderen. Ondanks dat die doelstelling niet is gehaald, spreekt het bureau van een positief resultaat. „Het verzuim komt steeds beter in beeld.”
Luxe verzuim dus. Haal jij je kind weleens zomaar thuis? Waarom? Of zou je dat noit doen? Waarom niet?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
dinsdag 5 januari 2010 om 18:09
Ik heb zelf nog geen kinderen maar werk op een basisschool. Het komt echt regelmatig voor dat kinderen een dag eerder op vakantie gaan of een dag langer blijven. Ik vind dit echt niet kunnen. De kinderen heb 12 vakantieweken in een jaar als ik het goed zeg. Waarom moet je dan perse 1 dag eerder weg. Bij ons werd er nu voor de kerstvakantie gebeld door de leerplichtambtenaar en die wilde alle leerlingen die afwezig waren door ziekte of andere oorzaak weten. Daar gingen ze even langs.
dinsdag 5 januari 2010 om 18:17
Ja, voor kerst op vrijdag vertrokken op vakantie.
Netjes aangevraagd middels verlofbriefje net als vorig jaar.
Vorig jaar wel toestemming gehad van school, dit jaar niet.
Ziek melden doen we niet aan, vinden we nogal schijnheilig.
Reden: het is de enige vakantie die we per jaar hebben.
Waarom niet gewoon 1 snipperdag per schooljaar invoeren, dan ben ke van dat gezeur af. Ook handig voor de kinderen die niet op school verschijnen vanwege bv. het suikerfeest.
Over het artikel: als ik het goed lees, is het verzuim niet meer geworden maar wordt het nu beter geregistreerd. Dus eigenlijk weet men niet of er meer verzuimd wordt dan voorheen?
Netjes aangevraagd middels verlofbriefje net als vorig jaar.
Vorig jaar wel toestemming gehad van school, dit jaar niet.
Ziek melden doen we niet aan, vinden we nogal schijnheilig.
Reden: het is de enige vakantie die we per jaar hebben.
Waarom niet gewoon 1 snipperdag per schooljaar invoeren, dan ben ke van dat gezeur af. Ook handig voor de kinderen die niet op school verschijnen vanwege bv. het suikerfeest.
Over het artikel: als ik het goed lees, is het verzuim niet meer geworden maar wordt het nu beter geregistreerd. Dus eigenlijk weet men niet of er meer verzuimd wordt dan voorheen?
dinsdag 5 januari 2010 om 18:19
Ik stuur hoestende en proestende kinderen nog wel door de regen op hun fiets naar school ; ferme jongens, stoere knapen........
Wat ik wel zie is dat ik honderden euro's zou kunnen besparen bij het reisbureau door twee dagen schoolverzuim.... Dat kriebelt dan toch wel.Dan ga je lopen mokken " ze doen toch geen hol die laatste week ", ( wat ook echt zo is )
Wat ik wel zie is dat ik honderden euro's zou kunnen besparen bij het reisbureau door twee dagen schoolverzuim.... Dat kriebelt dan toch wel.Dan ga je lopen mokken " ze doen toch geen hol die laatste week ", ( wat ook echt zo is )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 5 januari 2010 om 18:20
dinsdag 5 januari 2010 om 18:23
dinsdag 5 januari 2010 om 18:24
zie liedjepiedje dus, maar dan op de middelbare school, vanaf een paar dagen voor de vakantie zie je de klassen kleiner worden.
Idd al die weken vakantie en dan is het nog niet genoeg. Mijn school is niet heel moeilijk met vrij geven trouwens, allemaal kinders die heus wel terecht komen (wit elite gymnasium).
Dit even zeer kort door de bocht gezegd trouwens hoor.
Idd al die weken vakantie en dan is het nog niet genoeg. Mijn school is niet heel moeilijk met vrij geven trouwens, allemaal kinders die heus wel terecht komen (wit elite gymnasium).
Dit even zeer kort door de bocht gezegd trouwens hoor.
dinsdag 5 januari 2010 om 18:24
Is het niet het punt dat het een glijdende schaal is?
Iedereen wil al op vrijdag op vakantie, want op zaterdag rijden is zo druk. En als dat mag, is de school vrijdag leeg, en krijg je nu mensen die graag op donderdag al weg willen. Die vrijdag hoort dan voortaan gewoon bij de vakantie.
En als je goedkoop op vakantie wil, moet je niet aan kinderen beginnen.
* zet vast een grote helm op en draait het vizier omlaag *
Iedereen wil al op vrijdag op vakantie, want op zaterdag rijden is zo druk. En als dat mag, is de school vrijdag leeg, en krijg je nu mensen die graag op donderdag al weg willen. Die vrijdag hoort dan voortaan gewoon bij de vakantie.
* zet vast een grote helm op en draait het vizier omlaag *
dinsdag 5 januari 2010 om 18:27
quote:delphicat schreef op 05 januari 2010 @ 18:24:
Het grappige is dat dat allang gebeurt volgens mij, mijn klassen beginnen soms op woensdag al iets meer zieken te hebben.
Het grappige is dat dat allang gebeurt volgens mij, mijn klassen beginnen soms op woensdag al iets meer zieken te hebben.
dinsdag 5 januari 2010 om 18:27
Zoals bij sommigen bekend heb ik niet zo'n hoge pet op van dat hele leerplichtgedoe, dus ik vind een dagje (of 2) echt geen enkel probleem. Jammer genoeg heb ik het nooit nodig, want we gaan zelden op vakantie en al helemaal niet naar plaatsen waar het zoveel scheelt als je 2 dagen eerder kunt vertrekken.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 5 januari 2010 om 18:28
quote:delphicat schreef op 05 januari 2010 @ 18:24:
Ik vind viereneenhalfduizend euro niet echt goedkoop voor 15 dagen met drie man. Jij wel? Maar als ik 2 of 3 dagen eerder weg ga scheelt het me zo bijna 400 euro ; kan je nog eens een lekker ijsje van gaan kopen.
Ik vind viereneenhalfduizend euro niet echt goedkoop voor 15 dagen met drie man. Jij wel? Maar als ik 2 of 3 dagen eerder weg ga scheelt het me zo bijna 400 euro ; kan je nog eens een lekker ijsje van gaan kopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 5 januari 2010 om 18:28
Ja, ik denk zelfs dat het wel 2 keer per maand voorkomt. Waarom?
Dochterlief zit in groep 7 en is klaar met de basisschool leerstof. Verveelt zich te pletter en wordt gepest. Die dagen die ze thuis is besteedt ze aan uitrusten en heel veel lezen. Op die dagen leert ze meer dan de rest van de weken.
Nog 105 schooldagen en dan mag ze naar het VO
Dochterlief zit in groep 7 en is klaar met de basisschool leerstof. Verveelt zich te pletter en wordt gepest. Die dagen die ze thuis is besteedt ze aan uitrusten en heel veel lezen. Op die dagen leert ze meer dan de rest van de weken.
Nog 105 schooldagen en dan mag ze naar het VO