baarmoederverwijdering
maandag 27 juli 2009 om 20:00
Omdat ik al jaren erg veel last heb tijdens menstruatie en dit ook gemiddeld zo'n 2,5 week in de 4 weken ben,wil de gynaecoloog nu mijn baarmoeder verwijderen.
Ik heb natuurlijk een folder met de nodige informatie meegekregen maar hoor liever verhalen van vrouwen die dit ook hebben laten doen.Gynaecoloog weet nog niet of mijn eierstokken kunnen blijven zitten,dit ligt aan de endometriose.Als eierstokken er ook uit moeten zal ik dus tot aan de overgang medicijnen moeten slikken of ik kom gelijk in de overgang.Ik ben 34 jaar.Heb 3 kinderen dus geen kinderwens meer.
Iemand hier die me wat meer kan vertellen??
Liefs Coebergh
Ik heb natuurlijk een folder met de nodige informatie meegekregen maar hoor liever verhalen van vrouwen die dit ook hebben laten doen.Gynaecoloog weet nog niet of mijn eierstokken kunnen blijven zitten,dit ligt aan de endometriose.Als eierstokken er ook uit moeten zal ik dus tot aan de overgang medicijnen moeten slikken of ik kom gelijk in de overgang.Ik ben 34 jaar.Heb 3 kinderen dus geen kinderwens meer.
Iemand hier die me wat meer kan vertellen??
Liefs Coebergh
vrijdag 8 januari 2010 om 08:54
quote:yasmijn schreef op 08 januari 2010 @ 08:15:
Wees niet bevreesd. Mijn seksleven is er een stuk beter op geworden en met het orgasme is niets veranderd.
Ik was daar ook bang voor. Niets aan de hand.
Toen de baarmoeder eenmaal weg was en ik weer hersteld, wat een bevrijding!
Heb jij het langs onder of via 'n buikoperatie laten weghalen?
En heb jij nog je baarmoedermond?
Wees niet bevreesd. Mijn seksleven is er een stuk beter op geworden en met het orgasme is niets veranderd.
Ik was daar ook bang voor. Niets aan de hand.
Toen de baarmoeder eenmaal weg was en ik weer hersteld, wat een bevrijding!
Heb jij het langs onder of via 'n buikoperatie laten weghalen?
En heb jij nog je baarmoedermond?
vrijdag 8 januari 2010 om 09:07
Hier ook een bevrijding, hoewel ik er nooit echt last van gehad heb. Baarmoeder zat vol vleesbomen en was enorm opengerokken door mijn zwangerschap. 5 maanden na de zwangerschap (keizersnede) baarmoeder eruit (via dezelfde snede), ben enorm vlug hersteld (ik ben 36 jaar). We zijn nu 9 of 10 weken verder (ben de tel kwijt geraakt) en ik voel me supergoed. Ik mis ook helemaal niks hoor, integendeel. Nooit meer zorgen maken over je maandstonden ed, een supergevoel. Ik mag pas vanaf een week of 3 mijn postnatale oefeningen doen, en ik moet zeggen - ik had nog een buik na de operatie als was ik 3 maand zwanger - die is na 3 sessies al enorm verminderd. Ik zou zeggen: doen!! Echt waar.
vrijdag 8 januari 2010 om 18:45
Het is nu 4 weken geleden dat mijn baarmoeder vaginaal verwijderd is en het is de meest geweldige keuze die ik ooit heb gemaakt.Het is echt een bevrijding!!!!!
Ik mocht al snel naar huis,donderdag geopereerd en zondag naar huis.Ik was in het begin erg moe maar nu na 4 weken heb ik al het idee dat het jaaaaaaaren geleden is gebeurd.
In de week dat ik normaal de stopweek van de pil zou hebben had ik wel een naar gevoel in mijn buik,een beetje een menstruatiekramp idee.Herkennen jullie dat?
Ik mocht al snel naar huis,donderdag geopereerd en zondag naar huis.Ik was in het begin erg moe maar nu na 4 weken heb ik al het idee dat het jaaaaaaaren geleden is gebeurd.
In de week dat ik normaal de stopweek van de pil zou hebben had ik wel een naar gevoel in mijn buik,een beetje een menstruatiekramp idee.Herkennen jullie dat?
zaterdag 9 januari 2010 om 08:55
Hoi Dames,
Sorry als ik jullie wat verwaarloosd heb!
Hier gaat het super goed,als ik dit allemaal vantevoren had geweten had ik niet 2 jaar lopen twijfelen.
Ik kan nu gewoon sex hebben zonder pijn of bloedverlies,wat toch een remming was,iedere keer met doekjes in de aanslag.
De eerste paar keer was ik te krampachtig dus geen orgasme maar nu merk ik weinig verschil mee..
Sorry als ik jullie wat verwaarloosd heb!
Hier gaat het super goed,als ik dit allemaal vantevoren had geweten had ik niet 2 jaar lopen twijfelen.
Ik kan nu gewoon sex hebben zonder pijn of bloedverlies,wat toch een remming was,iedere keer met doekjes in de aanslag.
De eerste paar keer was ik te krampachtig dus geen orgasme maar nu merk ik weinig verschil mee..
maandag 11 januari 2010 om 18:28
Het gaat goed met mij. Ik ben weer begonnen met werken. Ik doe voorlopig alleen nog de klussen die ik zittend kan doen. Er zijn ook taken op mijn werk waarbij ik veel moet staan en lopen, en hier begin ik over een paar weken mee.
Ik heb nog wel dat ik met fietsen zo weinig conditie heb. Herkennen jullie dit? Als ik naar het centrum ben gefietst (is ongeveer een kwartier), dan heb ik slappe en trillende benen. En dat terwijl ik aan wielrennen doe, en normaal gesproken lange afstanden fiets.
Ook merk ik dat ik toch nog sneller moe ben voor de operatie.
@ Pekaboo:
Ja, ik heb ook het gevoel dat ik menstruatiekramp heb, zo één keer in de maand. Bij jou zijn de eierstokken er toch ook ingebleven? Zo ja, dan heb je hormonaal gezien nog gewoon een cyclus (zei mijn gyn).
In mijn geval is er ook een stukje baarmoederhals achter gebleven. Dit maakt dat ik elke maand ook nog heel licht bloedverlies heb. En ook nog gewoon het gevoel alsof ik ongesteld ben, alleen zijn de pijntjes en de PMS-buien veel minder heftig dan toen mijn baarmoeder er nog in zat.
Ik heb nog wel dat ik met fietsen zo weinig conditie heb. Herkennen jullie dit? Als ik naar het centrum ben gefietst (is ongeveer een kwartier), dan heb ik slappe en trillende benen. En dat terwijl ik aan wielrennen doe, en normaal gesproken lange afstanden fiets.
Ook merk ik dat ik toch nog sneller moe ben voor de operatie.
@ Pekaboo:
Ja, ik heb ook het gevoel dat ik menstruatiekramp heb, zo één keer in de maand. Bij jou zijn de eierstokken er toch ook ingebleven? Zo ja, dan heb je hormonaal gezien nog gewoon een cyclus (zei mijn gyn).
In mijn geval is er ook een stukje baarmoederhals achter gebleven. Dit maakt dat ik elke maand ook nog heel licht bloedverlies heb. En ook nog gewoon het gevoel alsof ik ongesteld ben, alleen zijn de pijntjes en de PMS-buien veel minder heftig dan toen mijn baarmoeder er nog in zat.
dinsdag 12 januari 2010 om 08:48
Verana, zou een paar keer kiné ook niet goed zijn voor jou? Ik ben gisteren voor de 4de keer geweest en ik moet zeggen dat ik daar toch een pak sterker uitkom hoor. De oefeningen worden iedere week lastiger en zwaarder, but i love it
. Ik ben iemand die wel graag sport, maar moeilijk uit mijn zetel kom. Behalve voor de kiné. Ik doe het supergraag, het is een half uurtje dik afzien, maar het doet enorm veel deugd. Ik kan al zware dingen tillen, speel iedere dag op de wii - mag alleen nog geen 'spring-oefeningen' doen, omdat mijn buik zou kunnen uitzakken -, maar voor de rest mag alles. Ik mag zelfs schaatsen ed. Mijn buik is minstens al 2cm verminderd, wat echt wel opvalt hoor. Gewone kleren kan ik nog niet aan, maar ik hoop dat binnen 2 maanden wel te kunnen doen. Ik kon 3 vingers (en meer zelfs) tussen mijn buikspieren steken als ik neerlag (diastase), dit is nu - na slechts 4x kiné) - al maar anderhalve vinger meer, dus mijn buikspieren gaan er echt enorm op vooruit. Woensdagavond begin ik trouwens met pilates.
dinsdag 12 januari 2010 om 09:28
@Verana;Ja,mijn eierstokken zijn blijven zitten.Mijn baarmoederhals is er (gelukkig) uit zodat ik nooit meer bloedverlies zal hebben! Heerlijk!!! Eigenlijk is het wel logisch als je je eierstokken nog hebt dat je dan nog een cyclus hebt.Misschien worden die menstruatiekrampen minder in de komende tijd? Ach,ik zie het wel.Ik voel me nu zo geweldig goed.Zoals Yasmijn zegt;je voelt fitter,goede stemming,geen pijn en ik voel me zo schoon nu!! (en ben stiekem zoooooo blij dat ik geen buikwond heb want ik kan alles al weer na 4,5 week!!!!)
dinsdag 12 januari 2010 om 23:06
@ Fien:
Wat is kiné? Ik denk dat dit een Vlaams woord is, ik ken het tenminste niet....
@ Pekaboo:
Na mijn operatie ben ik nu twee keer "ongesteld" geweest. De tweede keer waren de krampen bij mij al minder dan de eerste keer. Dus misschien dat het uiteindelijk helemaal over gaat (dat hoop ik tenminste, want nu ik geen baarmoeder meer heb, wil ik ook niet het gevoel meer hebben alsof hij er nog gewoon inzit).
Wat is kiné? Ik denk dat dit een Vlaams woord is, ik ken het tenminste niet....
@ Pekaboo:
Na mijn operatie ben ik nu twee keer "ongesteld" geweest. De tweede keer waren de krampen bij mij al minder dan de eerste keer. Dus misschien dat het uiteindelijk helemaal over gaat (dat hoop ik tenminste, want nu ik geen baarmoeder meer heb, wil ik ook niet het gevoel meer hebben alsof hij er nog gewoon inzit).
donderdag 14 januari 2010 om 14:39
zondag 17 januari 2010 om 12:30
Ja Verana,dan moet ik weer geopereerd worden en zie dat niet zitten.Ben nu eindelijk opgeknapt en dan ben ik weer terug bij af.Buikspieren worden dan weer doorgesneden.Aangezien er na die operaties niet veel meer van over is weet ik niet of ik dat wel wil.Ik kom er eerlijk gezegd niet uit.
De bult is heel lelijk maar valt wel precies op het randje van mijn ondergoed.Als ik naakt ben zie je hem wel duidelijk.
De bult is heel lelijk maar valt wel precies op het randje van mijn ondergoed.Als ik naakt ben zie je hem wel duidelijk.
donderdag 28 januari 2010 om 16:15
lieve dames,
het is dan eindelijk gebeurt de baarmoeder is er maandag via de buik er uit gehaald en ik moet zeggen het is me 100 procent meeegevallen heb daarna weinig pijn gehad.
was heel snel alweer helemaal wakkker en heb weinig gebruik gemaakt van de morfine pomp.
Ik kon alleen in het ziekenhuis niet slapen wat een vreselijke bedden me hele lichaam deed zeer van het liggen.
op voorwaarde dat ik thuis niks deed mocht ik woensdag alweer naar huis.
eenmaal thuisgekomen ben ik lekker me bed in gegaan en heb gelijk twee uur achter elkaar geslapen lag zelfs te snurken zei me man.
vannacht ook goed geslapen en vanmiddag zelfs drie uur achter elkaar.
dus ben nu wel goed uitgerust maar ik heb me voorgenomen om toch maar deze week nog op me bed te blijven.
word heerlijk verwend door man en kinderen deze zijn gelukkig al wat ouder 20 en 18 dus die kunnen zichzelf ook wel redden.
het enigste waar ik wel last van had was de catheter ik weet niet wat daarmee aan de hand was maar ik had toch telkens aandrang om te plassen gaf dit ook aan bij de verpleging maar die zei dat niet kon dus na dat ze de ballon had schoongemaakt ging het iets beter maar dinsdagochtend had ik weer zo'n aandrang dus toen is die eruit gegaan en heb op de postoel gezeten nou het leek de watervallen van nigueria wel wat er uit kwam dus ik denk dat die niet helemaal goed werkte.
hebben jullie dit ook gehad.
groetjes maupi
het is dan eindelijk gebeurt de baarmoeder is er maandag via de buik er uit gehaald en ik moet zeggen het is me 100 procent meeegevallen heb daarna weinig pijn gehad.
was heel snel alweer helemaal wakkker en heb weinig gebruik gemaakt van de morfine pomp.
Ik kon alleen in het ziekenhuis niet slapen wat een vreselijke bedden me hele lichaam deed zeer van het liggen.
op voorwaarde dat ik thuis niks deed mocht ik woensdag alweer naar huis.
eenmaal thuisgekomen ben ik lekker me bed in gegaan en heb gelijk twee uur achter elkaar geslapen lag zelfs te snurken zei me man.
vannacht ook goed geslapen en vanmiddag zelfs drie uur achter elkaar.
dus ben nu wel goed uitgerust maar ik heb me voorgenomen om toch maar deze week nog op me bed te blijven.
word heerlijk verwend door man en kinderen deze zijn gelukkig al wat ouder 20 en 18 dus die kunnen zichzelf ook wel redden.
het enigste waar ik wel last van had was de catheter ik weet niet wat daarmee aan de hand was maar ik had toch telkens aandrang om te plassen gaf dit ook aan bij de verpleging maar die zei dat niet kon dus na dat ze de ballon had schoongemaakt ging het iets beter maar dinsdagochtend had ik weer zo'n aandrang dus toen is die eruit gegaan en heb op de postoel gezeten nou het leek de watervallen van nigueria wel wat er uit kwam dus ik denk dat die niet helemaal goed werkte.
hebben jullie dit ook gehad.
groetjes maupi
donderdag 18 februari 2010 om 23:59
Het is alweer even stil hier.....
Eerder, in december geloof ik, heb ik geschreven dat mijn baarmoeder eruit moest maar dat ik nog eerst een MRI kreeg om beter te bekijken wat er precies zat. Die MRI is geweest, er zijn cysten op de eierstok en vleesbomen in de baarmoeder, maar alles lijkt goedaardig te zijn. Aanstaande dinsdag moet ik me melden en gaat het kreng eruit. Ik ben momenteel erg moe (voor de laatste keer ongesteld geweest) en heel druk op mijn werk om alles goed achter te laten. Dinsdagochtend mag ik me melden en dan gaat het eindelijk gebeuren. Klinkt misschien gek, maar ik heb er zin in. Het zit nu al zo lang in mijn hoofd, het wordt de hoogste tijd dat er echt wat gebeurd. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe het is om die zeurende buik kwijt te zijn, om op vakantie te gaan zonder in campingtoiletten te staan hannessen met tampons en maandverband, om voortaan elke dag van de maand aan te kunnen trekken wat ik wil, dus ook die dunne rok of een lichte broek, om mijn sexleven niet te laten afhangen van de buikpijn, om geen spijt te hebben van een orgasme, omdat de kramp daarna erger is dan de lol vooraf en om nog duizend andere redenen.
Eerder, in december geloof ik, heb ik geschreven dat mijn baarmoeder eruit moest maar dat ik nog eerst een MRI kreeg om beter te bekijken wat er precies zat. Die MRI is geweest, er zijn cysten op de eierstok en vleesbomen in de baarmoeder, maar alles lijkt goedaardig te zijn. Aanstaande dinsdag moet ik me melden en gaat het kreng eruit. Ik ben momenteel erg moe (voor de laatste keer ongesteld geweest) en heel druk op mijn werk om alles goed achter te laten. Dinsdagochtend mag ik me melden en dan gaat het eindelijk gebeuren. Klinkt misschien gek, maar ik heb er zin in. Het zit nu al zo lang in mijn hoofd, het wordt de hoogste tijd dat er echt wat gebeurd. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe het is om die zeurende buik kwijt te zijn, om op vakantie te gaan zonder in campingtoiletten te staan hannessen met tampons en maandverband, om voortaan elke dag van de maand aan te kunnen trekken wat ik wil, dus ook die dunne rok of een lichte broek, om mijn sexleven niet te laten afhangen van de buikpijn, om geen spijt te hebben van een orgasme, omdat de kramp daarna erger is dan de lol vooraf en om nog duizend andere redenen.
vrijdag 19 februari 2010 om 08:18
Ik had er ook zin in Sassafras, en da's een hele goede ingesteldheid om je te laten opereren. Mijn 'pijndokter' zei: gedachten zijn krachten. Als je positieve gedachten hebt, herstel je gewoon veel sneller. En wees gerust, het zal je beter meevallen dan je denkt. De eerste dagen na de operatie zijn het zwaarste. Daarna heb je alleen maar een zalig leventje. Aan niks meer te moeten denken, superzalig. Stom misschien, maar ik heb soms medelijden met vrouwen die wel nog maandelijks aan alles moeten denken...
vrijdag 19 februari 2010 om 12:14
Ja Fien, dat denk ik ook. Ik ben al wel wat ouder, 42, maar dat had toch nog zo'n 10 jaar ellende betekend. En daar ben ik nu binnenkort vanaf.
Heeft iemand nog praktische tips? Ik las ergens iets over boxershorts, maar mijn ondergoed (van 't Kruidvat, echt fantastisch) zit niet strak én die rand zit veel hoger dan waar het litteken komt, lijkt me. Wie heeft ervaring met deze operatie na een keizersnee? Ik heb begrepen dat ze ongeveer die keizersnee streep volgen. En voor degenen die een keizersnee gehad hebben, het lijkt me dat het herstel daar mee te vergelijken moet zijn? Zelfde plek, zelfde spieren worden doorgesneden, alleen de inwendige wond is groter, lijkt me.
Heeft iemand nog praktische tips? Ik las ergens iets over boxershorts, maar mijn ondergoed (van 't Kruidvat, echt fantastisch) zit niet strak én die rand zit veel hoger dan waar het litteken komt, lijkt me. Wie heeft ervaring met deze operatie na een keizersnee? Ik heb begrepen dat ze ongeveer die keizersnee streep volgen. En voor degenen die een keizersnee gehad hebben, het lijkt me dat het herstel daar mee te vergelijken moet zijn? Zelfde plek, zelfde spieren worden doorgesneden, alleen de inwendige wond is groter, lijkt me.
vrijdag 19 februari 2010 om 14:01
ik
. En dat was zelfs vrij kort na mijn bevalling (5 maand maar). Ze volgen inderdaad ongeveer dezelfde streep. Het herstel bij mij ging nu vlugger dan bij de keizersnede, het litteken was wel iets gevoeliger, maar bij mij kwam dat omdat mijn keizersnede niet zo lang geleden was en eigenlijk nog niet 100% hersteld was hé. Ik voelde wel meer 'tegentrekken' aan de binnenkant dan met de keizersnede, maar voor de rest helemaal geen problemen mee gehad. Ik ben eind oktober geopereerd (met oplosbare draadjes) en je moet echt al goed kijken om mijn litteken te zien. Je ziet ook nog een heel klein stukje van het litteken van mijn keizersnede (de 'randjes' hadden bij mij een beetje een andere vorm), maar daar moet je nog beter naar zoeken
. Niks om je zorgen over te maken dus.
Loszittend ondergoed is goed hoor. Ik had zo'n grote witte klever erop (had ik na mijn keizersnede ook) en dat voelde wel zalig. Dan voel je je ondergoed helemaal niet.
Loszittend ondergoed is goed hoor. Ik had zo'n grote witte klever erop (had ik na mijn keizersnede ook) en dat voelde wel zalig. Dan voel je je ondergoed helemaal niet.
vrijdag 19 februari 2010 om 23:18
Mijn keizersnee-litteken is inmiddels wel goed genezen, want 't product ervan gaat al bijna naar de middelbare school
Ik kan me echt niet voorstellen dat ik van deze operatie meer last ga hebben dan van die keizersnee (was toen erg ziek, heb ook een flinke nabloeding gehad/shock door bloeddrukdaling). Ik was toen al, voor de keizersnee, erg ziek doordat ik het HELLP-syndroom had. Ik kon dus al voor de operatie eigenlijk niet douchen zonder hulp, om even aan te geven hoe ik er aan toe was.
Ik ben vaker geopereerd (dit wordt mijn 6e verblijf in een operatiekamer) dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik vind het wel jammer dat het per se algehele narcose moet zijn, maar het is niet anders.
Ik kan me echt niet voorstellen dat ik van deze operatie meer last ga hebben dan van die keizersnee (was toen erg ziek, heb ook een flinke nabloeding gehad/shock door bloeddrukdaling). Ik was toen al, voor de keizersnee, erg ziek doordat ik het HELLP-syndroom had. Ik kon dus al voor de operatie eigenlijk niet douchen zonder hulp, om even aan te geven hoe ik er aan toe was.
Ik ben vaker geopereerd (dit wordt mijn 6e verblijf in een operatiekamer) dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik vind het wel jammer dat het per se algehele narcose moet zijn, maar het is niet anders.
dinsdag 23 februari 2010 om 19:19