Gezondheid alle pijlers

3 fasenpil

11-01-2010 17:53 16 berichten
Ik overweeg om aan de 3 fasenpil te beginnen. Ik kan er genoeg over vinden op internet, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruiksters van deze pil. Hoe anders is deze pil ten op zichte van de gewone 1 fase pil? Is het verschil in samenstelling van de pil in de verschillende fasen merkbaar? Minder last van de hormonen?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik (héél lang geleden) aan de pil ging kreeg ik de 3 fasenpil omdat ik dik zou worden van andere pillen... (achteraf raar, maar ja, als je 18 bent is dat wel een aantrekkelijk voordeel..)

Ik heb nooit klachten gehad over deze pil, ook niet in de stopweek. Je kan hem doorslikken dus das ook fijn. Voor mij dus ideaal, maar ik was ook niks anders gewend.

Toch ben ik een paar jaar geleden overgestapt op de nuvaring. De nuva heeft bijna de helft minder hormonen, hij zit er 3 weken in en als hij eruit moet krijg je een sms of een mailtje. Voor mij handiger, hoef ik tenminste niet elke dag na te denken of ik die pil nou wel of niet gehad heb...

Minder hormonen is ook fijner.

Ik ben niet aangekomen nadat ik overgestapt ben. Je moet wel 'goede vriendjes' met je eigen lijf zijn bij het inbrengen/uithalen. Dat moet bij je passen.

Succes met je keuze.
anoniem_86830 wijzigde dit bericht op 11-01-2010 17:59
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Dank voor je reactie Lalena!

Ik heb de nuvaring gebruikt, dat ging lang goed, maar begon er op een gegeven moment last van te krijgen. Meer afscheiding en voelde hem steeds vaker tijdens het vrijen, een vervelend brandend gevoel wat het aangename van vrijen teniet deed. Ik vond het vervelend om de ring bij iedere vrijpartij weer in en uit te moeten doen, en ook wat riskant qua bacterien. Daarom ben ik ermee gestopt en zoek nu iets anders.
Nadeel vond ik dat je als je door wil slikken altijd alleen maar pillen uit de 3e/zwaarste fase kunt gebruiken waardoor dus 'n heleboel strips waardeloos worden. Als ik doorslikte met fase 1 of 2 kreeg ik doorbraakbloedingen. Dus als je niet vaak ongesteld wilt worden, is het geen geschikte pil.
Ik werd er heerlijk stabiel van, en had verder geen bijwerkingen. Doorslikken is inderdaad wat lastig bij deze pil, ik kreeg snel last van doorbraakbloedingen. Gelukkig werd ik er nauwelijks ongesteld mee, dus dat was geen probleem. Voor mij was het dus een heel prettige pil. Zodra ik van de borstvoeding af ben ga ik hem weer slikken
Ik heb 'm ook gebruikt, maar het beviel helaas helemaal niet. Ik kreeg er erg gespannen borsten van, alsof ik stuwing had. Ze werden bijna twee maten groter (en ik heb al 75F) en ik kon me in bed niet omdraaien zonder dat het pijn deed. Denk dat het een kwestie is van uitproberen. Het effect dat hormonen op je hebben is moeilijk te voorspellen.
Ik heb graag een stopweek, doorslikken van de pil houd ik niet van. Wat dat betreft zou die pil dus geschikt voor mij kunnen zijn.

@Apricot: hoe je borsten reageren op hormonen is voor ieder verschillend en zal denk ik dan gebeuren bij alle pillen met dergelijke hormonen. Niet alleen bij de 3 fasenpil, ik had bij de nuvaring echt bombonella's
Ik ben na een paar maanden gewone pil overgestapt naar de drie fasenpil. Emotioneel niet zo ontregelend voor mij, al zou ik liever gewoon helemaal hormoonvrij zijn. Maarja, de voordelen zijn gewoon groot.

Sinds kort slik ik twee strips achter elkaar, geen last van doorbraakbloedingen gehad. Wel had ik aan het eind van de tweede strip een pesthumeur, maar dat kan toeval geweest zijn. Gebeurt het vaker, dan ga ik weer terug naar elke maand een stopweek.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik ben ook de 3 fasenpil gaan slikken omdat ik depri werd van de hormonen in gewone pillen. Jarenlang naar tevredenheid gebruikt, maar toen ik steeds meer tussenbloedingen kreeg ben ik overgestapt op de nuvaring.
Ik had met de eenfasepillen nog last van tussentijds (en aanhoudend) bloedverlies, maar sinds ik de driefasenpil (Trigynon) slik heb ik hier geen last meer van gehad.

Verder heeft t voor mij een wat natuurlijker idee (voor zover mogelijk, t liefste zou ik niets slikken), je slikt niet de hele maand een vaste hoeveelheid hormonen, het wordt in 3 fasen opgebouwd.
Ik zweer bij Trigynon, voor mij niets anders meer. En ja, je kunt "maar" 10 dagen doorslikken, en de overige pilletjes kun je wegmikken, maar over het algemeen hoef je je menstruatie toch maar een paar dagen te verschuiven (als je een leuk weekendje in het vooruitzicht hebt, ofzo). Alleen de nieuwe verpakking vind ik waardeloos, die ronde pilstrip was veel praktischer.

Door de prikpil was ik acht maanden chronisch ongesteld, van Microgynon werd ik zo droog als de Sahara en str*ntsjaggerijnig, en de Stediril-D 30 waar ik als 14-jarige mee begon wordt tegenwoordig geloof ik als abortuspil ingezet.
@moppetoet; die nieuwe verpakking vind ik inderdaad ook erg onhandig en onoverzichtelijk!

@Igoneh; voor mij bevalt de 3-fasen pil al 15 jaar prima! Het feit dat je de hormonen binnen krijgt die je die week nodig hebt en niet al dezelfde hormonen 3 weken achter elkaar voelt voor mij oke.

Heel af en toe slik ik hem weleens door en dat gaat bij mij prima.

Succes!
quote:elninjoo schreef op 11 januari 2010 @ 18:46:

Nadeel vond ik dat je als je door wil slikken altijd alleen maar pillen uit de 3e/zwaarste fase kunt gebruiken waardoor dus 'n heleboel strips waardeloos worden. Als ik doorslikte met fase 1 of 2 kreeg ik doorbraakbloedingen. Dus als je niet vaak ongesteld wilt worden, is het geen geschikte pil.Ik had hetzelfde inderdaad. Kon één keer de derde fase doorslikken, en daarna moest ik stoppen, anders kreeg ik ook doorbraakbloedingen.
Ik heb ook jarenlang een driefasenpil gehad, ook Trigynon. Het was voor mij de enige zonder vervelende bijwerkingen (zoals heftige hoofdpijn). Als puber heb ik er een aantal geprobeerd, waaronder iig Stediril-D en Diane. Die waren niets voor mij. Ik vond het van de driefasenpil wel een fijn idee dat er per fase verschillende hormonen in zaten, zo krijg je zo min mogelijk hormonen binnen. Doorslikken heb ik met die pil nooit gedaan; dan ging ik tijdelijk over op Microgynon (die ging ook nog wel).
Ik schop dit topic na een aantal jaar weer even omhoog. Zijn er nog meer mensen met ervaringen vwb overstappen van 'normale' pil naar de driefasenpil? Ik ga eind van deze maand over naar de Trigymon, maar merk dat ik erg huiverig ben voor allerlei bijwerkingen (gewichtstoename, acné, humeur).

Nog meer ervaringen zijn altijd welkom :-)
Ik ben overgestapt omdat ik door de normale pil steeds na 2 weken al bloedde..

Overgestapt sinds een week of 2 naar de Trigynon, verder geen bijwerkingen..

Wel nog steeds na ongeveer 12 dagen bloedden.. dus of het voor mij werkt, ik denk t niet
Don't look back. You're not going that way.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven