budgetkoken

13-01-2010 23:37 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie heeft er recepten voor goedkope gerechten die ook makkelijk te maken zijn???? Ik kan namelijk voor geen meter koken en ik krijg zaterdag eters én mn geld is (bijna) op !!!

Iemand tips?
Hoeveel mag het kosten? Hoeveel personen? Hoeveel gangen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wie komen er eten? Moet je indruk maken?
Pasta pesto met tomatensalade?

Pasta koken.

Potje pesto er doorheen.

(Iets blitser? Snipper een uitje en een knoflookteentje, roerbak dat even, dan potje pesto er door roeren en vervolgens de pasta er doorroeren).

Tomaten in stukjes snijden, mengen met wat olie, azijn, zout en peper.

Net iets meer geld; koop wat gerookte zalm en doe dat in stukjes door de pasta pesto.

Pasta met spinaziesaus is ook simpel:

Pasta koken

Spinazie (evt a la creme) ontdooien in pannetje op vuur

Goedkoop bakje roomkaas (Aldi/Liddl/huismerk andere super) door de spinazie roeren.

Alles warm? Door elkaar roeren.

(ook weer op te pimpen door het ui/knoflookverhaal)

Ooklekker met tomatensalade.
Tip;

Kijk even in de index hier bovenaan de pagina op deze pijler

Van koelkastrestjes verwerken tot bespaarrecepten er zijn zo veel topics, en zo kan je ze makkelijk terugvinden!

Succes!
Een maaltijdsoep? Een ovenschotel? Soep? Groente / aardappelen of rijst oid / vlees? Een buitenlands gerecht?
Oeh, die vragen van BGB zijn wel slim

Voorafje; stokbrood kruidenboter (kan niet misgaan).

Toetje; ijstaartje (kan ook niet misgaan)
Vooraf:

champignons met 'knofsaus' en toast

snij champs (1 doosje) in vieren.

Doe olijfolie in een pan en een beetje boter/margarine. Bak de champs.2 tenen knof erdoor persen. bakken. Bloem erbij, roeren, witte wijn, zout, peper, citroensap en peterselie. Evt aanvullen met eenbeetje bouillon, tot je een saus hebt.

boterhammetje pp roosteren en klaar!

(kosten: ± 1,50 tot 2 euro voor 4 p)

Hoofdgerecht:

farfalle met ansjovis

1 zak farfalle. Kook de pasta zoals op de verpakking

saus: fruit 1 ui, 3 tenen knof en 5 ansjovisjes (of zo'n heel blikje) in olijfolie. Als de ui glazig is, doe je er 2 blikken gepelde tomaten bij. Plet de tomaten en laat het minstens 5 minuten pruttelen. Zout, peper, evt verse basilicum of gedroogde oregano door. Meng met de gare pasta.

Dien meteen op, met geraspte kaas. (verse parmezan als je geld over hebt)

evt erbij: verse kropsla: kropsla plukken en wassen, viniaigrette maken van 1 deel azijn, 3 delen olie, 1 deel may, en verse peper.

Zijn het grote eters? Afbakstokbroodje erbiij!

Kosten: 6 a 7 euro voor 4personen

Wijntje erbij? Mooikaap van de appie is een heel goed slobberwijntje. 2 euro per fles.

Toet: koffie met slagroom en mercitjes

(± 3 euro voor 4 p, zeker als je de eigenmerk merci's van de ap neemt)

Ben je voor 12 euro klaar!
quote:Toet schreef op 13 januari 2010 @ 23:51:

Pasta pesto met tomatensalade?

Pasta koken.

Potje pesto er doorheen..

Dat is vies, pesto uit een potje!

Zelf maken en een bitching indruk maken:

1bosje basilicum, 2 el pijnboompitten, 1 knoflookteen, zout, peper, olijfolie en witte wijn in de staafmixer! Veeeeeel lekkerder!
Goedkope zak aardappelen

goedkope zuurkool

(goedkope rookworst)

blikje ananas ( stukjes maken)

goudreinet ( stukjes maken )

uitgebakken spekjes

handje krenten en rozijnen

jonge ( plakken of geraspt ) kaas

aardappelen koken

zuurkool koken

spekjes bakken, spekvet afgieten, uitgelekte ananas en de appel en de krenten en rozijnen erbij doen , nog even meebakken

aardappelen en zuurkool stampen , andere ingrediënten erdoor roeren , kaas erover , nog even in de oven. (gril)

eventueel rookworst erbij.
Vooraf:

uiensoep:

snij een pond uien in ringen. Bak ze in boter of margarine tot ze bruin zijn. Voeg tijm en laurier toe. Blus af met 1 glas rode wijn. 25 gram bloem erbij, goed roeren. 1 liter riunderbouillon erbij, in het begin per plonsje en goed roeren, dan minstens 20 min laten prutten.

Impressive: stukjetyoast in de kom, gerapste kaas erover en even onder de grill.

Kosten: ± 1 euro
Om Bgb dr "stukjes maken"
http://www.smulweb.nl/zoe ... dget&type-recepten=recept
quote:borrie2 schreef op 13 januari 2010 @ 23:57:

Om Bgb dr "stukjes maken"Ok, ok .... snijd de goudreinet in blokjes van plusminus weetikveel bij weetikveel . Beter?
Hoofdhap:

ratattouiile met rijst en worstjes:

ratat: 2 uien, 2 tenen knof, 1 aubergine, 1courgette, 1 paprika, 1 blik gep tom.

Snij alles en bak/sudder het in de olijfolie. Voeg tijm, of herbes de provence en peper toe. Evt. zout,maar als het goed is heb je de aubergine laten zweten met een beetje zout. Laat 30 minuten pruttelen.

Kook de rijst en bak de worstje (chipolata's zijn het lekkerst!)

Kosten: 8 euro voor 4 p.
Snijd een turks brood doormidden ; overdwars.

Bestrijk beide helften met pastasaus.

Pleur nu alles wat je bedenken en betalen kan erop en bak ze nog even in de oven.
Boursin-spinaziesaus met pasta

Ingrediënten voor 4 personen

1 groot pakje boursin, 1 pak spinazie a la creme (400 gr), rundergehakt gekruid met Italiaanse keukenkruiden en fusili

Bereidingswijze

Kook de fusili zoals aangegeven.Bak het gehakt rul in een koekenpan (olie/boter is niet nodig, komt genoeg vocht uit). Maak de spinazie zoals aangegeven. Voeg hierbij de boursin. Boursin goed laten smelten!

Serveertips

Maak op een plat bord een bodempje van fusili. Doe hierover het gehakt. Laat de buitenste rand van de fusili gehaktloos. Doe hierover de boursinsaus. Laat wederom de buitenste rand van het gehakt boursinloos. Nu heb je een smakelijk, leuk uitziende, snelkokende schotel! Eet smakelijk!
Lasagna

300 gram gehakt, 2 uien, 2 knof, 1/2 courgette, 1 blik gepelde tomaten, 1 blikje tompuree, zout, peper, orgeano

Maak de saus.

Bechamel:

50 gram boter of margarine, 50 gram bloem, 1/2 liter bouillon (of 1/2 liter melk en een bouillonblokje), zout, peper, tijm.

Maak de saus

Laat 1 pak spinazie ontdooien en uitlekken

eerst een laag tomatensaus, dan lasagnavel, tomatensaus, lasagnavel, bechamel, etc etc etc. Dek af met kaas.

30 min in de oven.

Kosten: 6 a 7 euro voor 4 p
PIstousoep: (maaltijdsoep)

2 uien en 2 knofs fruiten in olijfolie. 1 blik gepelde tomaten erbij (of 2, als je at lekker vindt) . Even laten bakken. 1 blik witte bonen erbij, 1 zak diepvries sperziebonen, 1 potje (lord help me, liever verse,maar goed) pesto erbij, + 2 liter bouiilon. zout en peper naar smaak erbij, eten met stokbrood.

Kosten: 7 euro voor 4 p
mijn tip: index/etenpijler doorlezen zodat je 10000 tips krijgt van topics die hier al over gaan
quote:thee schreef op 14 januari 2010 @ 00:14:

mijn tip: index/etenpijler doorlezen zodat je 10000 tips krijgt van topics die hier al over gaanAaaah? Thee? laat ons nou even!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 januari 2010 @ 23:58:

[...]

Ok, ok .... snijd de goudreinet in blokjes van plusminus weetikveel bij weetikveel . Beter? Gehehe die was omdat het zo heerlijk duidelijk was, hou ik wel van
Impressive voorgerecht:

voor 4 personen:

snij 3 k=plakjes bladerdeeg doormidden. Bestrijk ze met ei, doe er een beetje peper over en doe ze 15 tot 20 min in de oven.

Laat ze afkoelen en halveer ze in de lengte.

(er breken er altijd en paar,vandaar dat je meer maakt dan nodig)

Bak gesneden champignons in een beetje boter. Meer geld? bak gesneden apddestoelenmix in boter. Zout, peper en tijm erdoor, evt afblussen me witte wijn.

Klap nu debladerdeegjes open. Drapeer wat alfalfa op de onderste, doe daar de champs op, dekseltje erop. Klaar!

kosten: 3 a 4 euro voor 4 personen
quote:tilalia2 schreef op 14 januari 2010 @ 00:16:

[...]

Aaaah? Thee? laat ons nou even!

Be my guest Tila maar soms kan ik niet onderdrukken hoe gallisch ik wordt van al die eeuwige dezelfde topics dat ik niet kan nalaten te denken LEES EENS. Sorry

Kan het niet helpen dat ik het pijlervervuiling en onnodig extra werk voor MV vind. So be it. Ik heb me geloof ik 6 maanden ingelezen voor ik mijn 1e topic opende (oude forum). Had echt alles uitgespit om te zien of er niet al zoiets was. Tja. Tijden veranderen. Laat ik voortaan dit soort topics maar niet meer lezen én zeker niet meer reageren. Beter voor iedereen, denk ik.
quote:tilalia2 schreef op 13 januari 2010 @ 23:54:

[...]

Dat is vies, pesto uit een potje!

Zelf maken en een bitching indruk maken:

1bosje basilicum, 2 el pijnboompitten, 1 knoflookteen, zout, peper, olijfolie en witte wijn in de staafmixer! Veeeeeel lekkerder!Ja, da's waar. Maar ik ging nogal in op het feit dat TO niet kon koken. Dan heeft ze vast geen staafmixer, en daar heeft ze nu even ook geen geld voor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven