Traphekjes
dinsdag 4 november 2008 om 17:11
Nu mijn dochter steeds sneller op haar billen de kamer doorschuift, is het tijd om de traphekjes te gaan plaatsen. Aangezien we er zeker vijf nodig hebben is het wel handig als we in één keer goede kopen. Maar wat is goed?
Ik heb me een beetje verdiept in alle vormen en prijzen, maar jeetje, wat zit er een prijsverschil in die dingen. Eigenlijk lijken mij de traphekjes van de Hema helemaal goed of vergis ik me daarin? Wellicht hebben jullie nog goede tips voor én veilig én voor een redelijke prijs?
Waar moet ik verder opletten en wat is handig bij deze hekjes? Uiteraard is de breedte enz belangrijk, maar wat zijn jullie verdere ervaringen?
Ik heb me een beetje verdiept in alle vormen en prijzen, maar jeetje, wat zit er een prijsverschil in die dingen. Eigenlijk lijken mij de traphekjes van de Hema helemaal goed of vergis ik me daarin? Wellicht hebben jullie nog goede tips voor én veilig én voor een redelijke prijs?
Waar moet ik verder opletten en wat is handig bij deze hekjes? Uiteraard is de breedte enz belangrijk, maar wat zijn jullie verdere ervaringen?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
donderdag 14 januari 2010 om 12:29
Dochter van nog geen 2,5 klimt ook zelf uit haar ledikant, maar wij hebben de deurklink op haar kamer omhoog en ze is nog te klein om dan de deur toch open te krijgen.
Verder hebben we haar zo snel mogelijk geleerd de trap op en af te klimmen en dat doet ze echt heel voorzichtig. Kon ze al voor ze twee werd en doet ze nu ook wel eens alleen.
Toen ze nog kleiner was, liet ik haar nooit alleen boven. De trap zit in de kamer, dus als ze dan alleen de trap op ging, was ik er altijd op tijd bij.
Hekjes dus niet nodig gehad, al hebben we er wel één voor de keuken en dat is nog steeds handig als ik aan het koken ben en geen handen over heb om haar bij de oven weg te houden bijvoorbeeld.
Verder hebben we haar zo snel mogelijk geleerd de trap op en af te klimmen en dat doet ze echt heel voorzichtig. Kon ze al voor ze twee werd en doet ze nu ook wel eens alleen.
Toen ze nog kleiner was, liet ik haar nooit alleen boven. De trap zit in de kamer, dus als ze dan alleen de trap op ging, was ik er altijd op tijd bij.
Hekjes dus niet nodig gehad, al hebben we er wel één voor de keuken en dat is nog steeds handig als ik aan het koken ben en geen handen over heb om haar bij de oven weg te houden bijvoorbeeld.
donderdag 14 januari 2010 om 12:37
Rebbel, maar afgezien van de keuken dus geen traphekjes in huis? In principe denk ik dat bij ons alleen boven aan de trap volstaat. We hebben een deur naar de trap en onze dochter loopt nog niet. We leren haar nu wel (ze is 15 maanden) goed traplopen (omhoog). Als je boven bent en je moet even iets pakken of zo dan kun je je kind toch gewoon in het ledikant zetten? Ze slaapt 's nachts in een combisleeper. Ik denk dat ze daarmee er nog niet zo snel uit kan klimmen.
Ik denk dat we het gewoon aankijken. Een traphekje is zo gekocht en gemonteerd.
Ik denk dat we het gewoon aankijken. Een traphekje is zo gekocht en gemonteerd.
donderdag 14 januari 2010 om 12:37
quote:rebbel schreef op 14 januari 2010 @ 12:29:
maar wij hebben de deurklink op haar kamer omhoog en ze is nog te klein om dan de deur toch open te krijgen.
Dat lukte bij onze deurklink niet (lijkt een tooltje voor nodig te zijn wat wij niet hebben). Ik vind het ook niet zo'n prettig idee mijn kind op te sluiten in zijn kamer met de deur dicht, maar mijn man zou het een prima oplossing gevonden hebben.
maar wij hebben de deurklink op haar kamer omhoog en ze is nog te klein om dan de deur toch open te krijgen.
Dat lukte bij onze deurklink niet (lijkt een tooltje voor nodig te zijn wat wij niet hebben). Ik vind het ook niet zo'n prettig idee mijn kind op te sluiten in zijn kamer met de deur dicht, maar mijn man zou het een prima oplossing gevonden hebben.
donderdag 14 januari 2010 om 13:09
Wij hebben 1 trap in huis. Daar hebben we alleen boven een hekje geplaatst. Beneden zit de deur naar de gang meestal dicht. Dus daar konden we beter op letten. Tegenwoordig doet ze de deur gewoon zelf open, maar ze gaat eigenlijk nooit zelf naar boven.
Wij hebben het wit metalen hekje, dat bij de diverse bouwmarkten te koop is. Was niet zo heel duur, meen 25 euro ongeveer. En makkelijk met 1 hand te openen. Op de muur zit een "dopje". Die moet je indrukken en tegelijkertijd het hekje optillen.
Vrienden van ons hebben ook die van de Ikea (met die onderrail) boven en onder aan de trap. Wat een ondingen zijn dat, zeg.
Onze dochter lag daar een keer te slapen en ik ben een paar keer gaan kijken. Maar die rail zit dus op de onderste trede vast. En daar moet je ook je voet neerzetten. Boven hetzelfde. Of je moet een trede overslaan, maar met een kind in je armen gaat dat ook niet vanzelf. Moest echt goed opletten dat ik niet naar beneden kukelde.
Wij hebben het wit metalen hekje, dat bij de diverse bouwmarkten te koop is. Was niet zo heel duur, meen 25 euro ongeveer. En makkelijk met 1 hand te openen. Op de muur zit een "dopje". Die moet je indrukken en tegelijkertijd het hekje optillen.
Vrienden van ons hebben ook die van de Ikea (met die onderrail) boven en onder aan de trap. Wat een ondingen zijn dat, zeg.
Onze dochter lag daar een keer te slapen en ik ben een paar keer gaan kijken. Maar die rail zit dus op de onderste trede vast. En daar moet je ook je voet neerzetten. Boven hetzelfde. Of je moet een trede overslaan, maar met een kind in je armen gaat dat ook niet vanzelf. Moest echt goed opletten dat ik niet naar beneden kukelde.
zaterdag 16 januari 2010 om 13:22
Wij hebben 1 traphekje, alleen boven aan de trap. Beneden aan de trap niet gedaan en vanaf het begin af aan tegen haar gezegd dat ze niet alleen de trap op mag. Dit gaat tot nu toe prima, ze is net 2. Boven op zolder staat mn wasmachine enzo, daar speelt ze dus ook wel, maar daar was al een soort hoeten ombouw om de trap met deur. Deze deur zit dus ook dicht als we op zolder bezig zijn, anders had ik daar ook een hekje geplaatst. Maar onderaan de trap, nee, dan blijf je bezig... En zoals iemand eerder al zei, wordt je eerder slordig. Overigens hebben wij ook een hekje met pistoolsluiting, Ook via MP gekocht.Alle andere hekjes die wij gezien hebben zou je met 1 hand moeten kunnen openen, maar ga dat maar eens proberen!
zondag 17 januari 2010 om 09:00
Hier de gewone "witte van de Gamma". In totaal 6 stuks.
Wat me opvalt is dat sommige ouders hier wel erg (te erg) op de gehoorzaamheid van hun peuter vertrouwen. " nee hoor, ze gaat de trap niet zelf op of af".....ja ja. Dacht een kennis van mij ook. Dochtertje heeft toch al 2 keer(!) haar armpje gbroken nadat ze van de trap was gevallen.
Ik vind dit echt verkeerde zuinigheid en onverschilligheid.
Wat me opvalt is dat sommige ouders hier wel erg (te erg) op de gehoorzaamheid van hun peuter vertrouwen. " nee hoor, ze gaat de trap niet zelf op of af".....ja ja. Dacht een kennis van mij ook. Dochtertje heeft toch al 2 keer(!) haar armpje gbroken nadat ze van de trap was gevallen.
Ik vind dit echt verkeerde zuinigheid en onverschilligheid.
vrijdag 12 februari 2010 om 15:34
vrijdag 12 februari 2010 om 17:24
Hoi Herfst, wij hebben er zelf wel naar gekeken als hekje in zn kamer, omdat de "slagruimte"die een vast hekje in beslag zou nemen een deel van zijn kamer önbruikbaar zou maken. Helaas kreeg meneer het in de weinkel al voor elkaar om het open te duwen.
Hier hebben we een oprolbaarhekje, ideaal, maar ik weet niet of je ze kunt gebruiken voor echt boven aan de trap, of ze dan genoeg gewicht tegenhouden als kind er tegen gaat hangen.
Hier hebben we een oprolbaarhekje, ideaal, maar ik weet niet of je ze kunt gebruiken voor echt boven aan de trap, of ze dan genoeg gewicht tegenhouden als kind er tegen gaat hangen.
vrijdag 27 augustus 2010 om 10:23
even uppen met een vraagje: ik zoek traphekjes voor een spiltrap. Het bevestigen lijkt me zo lastig, omdat je aan die paal, waar de trap omheen draait een hekje moet zien vast te maken, en de andere kant aan de steun van de leuning. Ik vraag me af hoe anderen dat hebben gedaan? Boven lukt het wel, dan gaan de hekjes de muur in, maar op zolder en beneden heb ik die mogelijkheid niet. En met die enge open traptreden wil ik toch wel hekjes ervoor!