Werk & Studie alle pijlers

Koper inzicht administratie?

17-01-2010 20:19 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klein bedrijf waar ik mee ga stoppen. Nu is er interesse voor overname, maar diegene wil graag inzicht in mijn administratie. Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik dit moet doen.

Is dat een normaal/gebruikelijk verzoek?
sterker nog, NIEMAND zal je bedrijf kopen als je geen inzage geeft in de administratie.

Heb je een adviseur die voor begeleiding in de verkoop zorgt?
Ik kan me zo voorstellen dat iemand die een bedrijf overneemt graag wil weten hoe dat bedrijf er voor staat. Als je de administratie niet kunt inzien heb je geen zicht op schulden/debiteuren/crediteuren etc. Lijkt mij vrij gebruikelijk om te voorkomen dat je zinkend schip koopt;.
een due dilligence noemen ze dat... is trouwens heel normaal hoor. Je zal nooit een koper vinden denk ik als je dit niet toestaat
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Waarom zou dat vreemd zijn? Jij wilt toch ook weten wat je koopt als je iets aanschaft? Overigens lijkt het me logisch dat de koper niet alleen jouw eigen administratie wil inzien maar ook je orderportefeuille en de jaarstukken.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Jullie zijn erg eensgezind. :-) Okee, het is me helemaal duidelijk. Ik ga deze mevrouw inzicht geven. Dank je wel.
Sorry, mierenneukerij maar het is inzage en geen inzicht......
TO, mag ik vragen waarom je niet wist of je dit wel wilde doen. Was je echt van mening dat mensen een bedrijf kopen zonder inzage in de administratie? Lijkt me erg naief om zo te denken.
Gizz, jij bent waarschijnlijk iemand die alles weet. En iemand meteen naief vindt als dat niet zo is.

Ik ben dus iemand die niet alles weet, daarvoor ben ik mens...

Met sommige zaken heb je simpelweg nog nooit te maken gehad.
quote:Helemaalhappy schreef op 17 januari 2010 @ 20:31:

Jullie zijn erg eensgezind. :-) Okee, het is me helemaal duidelijk. Ik ga deze mevrouw inzicht geven. Dank je wel.

Dat zei ik niet!

Ik vroeg of je een adviseur hebt. Je klinkt alsof je vrij ondoordacht bezig bent met een van de lastigste verkopen die je doen kan.
quote:Helemaalhappy schreef op 18 januari 2010 @ 16:24:

Gizz, jij bent waarschijnlijk iemand die alles weet. En iemand meteen naief vindt als dat niet zo is.

Iemand met een eigen bedrijf moet iets van verkoop snappen. Dat je alleen iets verkoopt als je vertelt WAT je verkoopt, ligt wel redelijk voor de hand. "Naief" is niet aardig, maar ook niet een heel vreemde woordkeus.

Hoe dan ook, naief of onwetend, Je Hebt Een Adviseur Nodig!
En hoe bepaal je dan de verkoopprijs als je geen cijfers wilt laten zien?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Gewist.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Elk soort bedrijf, groot of klein, dat niet vrijwel volledig bestaat uit de verkoper, dus de uittredende partij, is verkoopbaar.

Naarmate een bedrijf meer assets heeft en minder afhankelijk is van personeel, wordt de verkoopbaarheid ook groter cq wordt prijsvorming eenvoudiger.

Een redelijk klassiek voorbeeld van hoe dat fout kan gaan, is de overname van Barings door ING. ING kreeg de naam, de systemen, de assets. Maar de traders liepen weg, waardoor de waarde van de overname veel lager was dan de betaalde prijs.
Gewist.

,
quote:Helemaalhappy schreef op 18 januari 2010 @ 16:24:

Sorry, maar als iemand een eigen zaak heeft dan vind ik het wel naief dat je dus denkt dat iemand zonder inzage je zaak over wil nemen. JIj wil toch ook graag aan het eind van het jaar weten of je winst/verlies etc hebt?

Maar goed maakt niet uit, hopelijk heb je snel een geinteresseerde koper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven