redressiehelm???

22-01-2010 20:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze jongste zoon van nu ruim 3 maanden heeft een duidelijk afgeplat achterhoofd; volgens mij wel symmetrisch. Voor mijn gevoel is het sinds de geboorte ook erger geworden.

Hij heeft na de geboorte even op neonatologie gelegen en toen we na 6 weken op controle bij de kinderarts waren, noemde hij het spontaan; ik had er nog niets over gezegd.

Als ik hem zie slapen in de box, ligt hij wel met zijn hoofd op zij, maar zijn wang raakt niet het boxkleed. In de kinderwagen ligt hij vaak op zijn achterhoofd. In de wieg weet ik het niet (ga ik vanaf nu op letten).

Als mensen aan een afgeplat achterhoofd denken, denken ze ook direct aan een helmpje. Ik heb inmiddels gelezen van deze van 6/7-12 maanden gedragen zou moeten worden.

Wie heeft dit ook mee gemaakt en wat is er vanaf nu tot 6/7 maanden aan te doen om het op natuurlijke manier te verbeteren?

A.s, maandag moet ik naar het CB en is een verwijzing naar fysio of iets anders zinvol? Waar kan ik nog meer naar vragen? Wie kan mij helpen om een helmpje te voorkomen?

Graag jullie tips en suggesties.

Bedankt,

Mardejo
Ik legde mijn dochter om en om. Dus op de linkerzij en de keer erna op haar rechterzij. Ik deed dit alleen overdag, ze sliep in de box en ik hield haar in de gaten, totdat ze zichzelf kon omrollen.

Kindjes draaien ook vaak het gezichtje naar het licht toe, dus gewoon andersom in bedje leggen, of het bedje draaien kan ook helpen.

Er bestaan ook hangmatten voor de box. Dan hebben ze ook weer een andere houding.

En ik heb ooit een oppaskindje gehad met zo'n helm. Kindje had er helemaal geen problemen mee, en ook geen last van. Mama vond het veeeeeeeeeeeeeeeeeeel erger.
Is een safetysleep misschien wat? Dan liggen ze op hun zij en kunnen niet naar de buik of rug rollen.

Onze zoon heeft ook een afgeplat hoofdje. Wij hebben een opgerolde handdoek onder het matras van de wieg liggen. Zo kijkt hij wel meer naar de "goede" kant.
Mijn zoon van bijna 3 maanden krijgt fysiotherapie voor zijn voorkeurshouding en afgeplatte hoofd. Kan jouw zoontje wel goed zijn hoofd naar beide kanten leggen?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hier ook voorkeurshouding plus afgeplat hoofdje gehad (links zijkant, dus niet symetrisch). Fysio hielp niet genoeg bij haar, ze bleef op het platte 'terugrollen'. Fysio heeft afplatting opgemeten en toen naar de huisarts voor een verwijzing naar de kinderarts. Helmpje heeft ze 3 maanden gehad (van 7-10 mnd) en toen was het zover verminderd dat hij af mocht. Ze vond het geen enkel probleem. Integendeel, ze gebruikte hem om af te zetten:) Voor ons was het onhandig en een stom gezicht, maar ben blij dat we het gedaan hebben want het was echt zo goed zichtbaar en nu zie je het alleen nog als ze nat haar heeft en je er echt op let.

Ps: wacht niet te lang als de fysio niet genoeg helpt. Ik belde met 5,5 mnd naar Rotterdam en dara vonden ze haar al te oud! Ze verwezen ons naar Tilburg, daar wel geholpen. En hoe eerder, hoe zachter de schedel nog is dus hoe beter een helmpje helpt.

Succes ermee!
Hoi!

Onze zoon, nu 10 maanden, had ook een sterke voorkeurshouding. Twee behandelingen van een osteophaat waren er nodig om hem er vanaf te helpen! Resultaat; geen voorkeur meer. Wij zijn met ongeveer 3/4 maanden geweest. Je ziet het nu nog een beetje, maar al een stuk minder doordat zijn hoofdje ook alweer gegroeid is natuurlijk! Het consultatiebureau heeft het er trouwens niet zo op, maar wij waren erg blij!
bedankt voor jullie reacties.

Zoon heeft niet echt een voorkeurshouding naar links of rechts, maar meer de neiging om op zijn achterhoofd te liggen. Die is dus nu ook plat. De zijkanten vind ik zelf wel mooi; hij heeft een ronde toet. Ik zal maandag de CB arts vragen en inderdaad rechtstreeks vragen naar fysio en als dat nodig is z.s.m. opstarten.

(Onze eerste zoon had wel een voorkeurshouding met een prachtige schedel overigens, maar de tips die ik daarvoor toen van de fysio heb gehad, van een rol in zijn rug, doe ik sinds vandaag).
eendtje: 'maar' 3 maanden een helm, dat valt nog wel mee. En wat fijn dat de schedel van je dochter er zoveel mooier door is geworden.
Mijn dochter had een voorkeurshouding die we hebben kunnen verhelpen door de gebruikelijke maatregelen (licht, geluid e.d. aan de andere kant). Het CB zag een afplatting, en later niet meer. Maar ik denk (en dat kan ik niet bewijzen natuurlijk) dat het geholpen heeft dat ik haar veel rechtop in een draagdoek droeg. Dan sliep ze wel gewoon, maar lag ze niet op haar hoofd. Ze legde dan haar hoofd tegen mij aan (wel met de favoriete kant natuurlijk), als ze sliep kon ik dat weer omdraaien.

Hoi,

Mijn dochter (6 maanden) slaapt met de babysleep, oudste heeft hier tot zeker een jaar tussen geslapen. Beide hebben mooie ronde hoofdjes. Volgens mij kun je ze bij elke babywinkel kopen of anders op internet bestellen. Het is veilig, ze kunnen niet doordraaien op de zij en je legt het kindje gewoon elk slaapje op een andere zij.

Grtz

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven