Dit dan maar zo laten....?

24-01-2010 12:28 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een flat met voornamelijk oude mensen. Mijn buurvrouw is 83, de buurvrouw beneden is 94.

Dan is er dus ook nog de buurman van pakweg 70, maar die drinkt en heeft iets aan zijn rug, en is laatst gevonden op het besneeuwde parkeerterrein, waar hij dus al een tijdje gelegen had. Mijn man en een voorbijganger hebben hem opgeraapt en naar huis gebracht. Vorige week moest mijn man de buurvrouw van 83 weer helpen omdat hij in zijn flat lag en niet meer overeind kon komen. Als hij valt en plat ligt slaat hij op de vloer tot er hulp komt, hij woont boven de 83-jarige en zij heeft dus ook de sleutel. Dit is nu al een keer of 4 zo gebeurd.

Ik wilde hulp gaan vragen voor hem, bij Parnassia of zoiets, maar dat wil hij absoluut niet, de buren zijn het daar mee eens, dus gebeurt er niks. En drukken mij op het hart dat ik ook niks moet doen. Want tja, hij wil het absoluut niet.

Maar ja, dit is toch van de gekke! ?

En toch wil ik ook de kwaaie pier niet zijn die instanties gaat waarschuwen.

Wat zouden jullie doen.
"En toch wil ik ook de kwaaie pier niet zijn die instanties gaat waarschuwen."

Je hebt hem kennelijk al meerdere malen het leven gered; nu is het tijd voor deskundigen. Kan de wijkagent niet een rol spelen? Of de huisarts?
Nou dat is een pittig.... Ik vraag me af waarom hij geen hulp wil van instanties? Zijn deze niet goed? Maar ik zou zeker iemand gaan waarschuwen. Je kunt in ieder geval gaan informeren, want ik vind niet dat jullie verantwoordelijk zijn voor hem. Is er geen familie?? Van welke kant je het ook bekijkt; jij wordt dadelijk wellicht als de schuldige aangewezen. Jij wil hulp inschakelen maar dat wil hij niet. En als je niets zegt en 't gaat dadelijk goed fout dan zeggen de instanties had maar aan de bel getrokken. Ik denk dat je de verantwoording bij iemand anders moet leggen, maar wie?
Oudere mensen willen wel vaker geen hulp. Maar wat gebeurt er als jouw man straks een keer op vakantie is? Ik zou er in elk geval op staan dat er zo'n mobiel alarm wordt aangeschaft zodat de instanties worden gewaarschuwd en deze meneer kunnen helpen als hij weer eens valt.
Ik denk zelf dat hij geen hulp wil omdat hij bang is om in een verpleeghuis terecht te komen.

En die staan ook slecht bekend.

Zelf zou ik graag hulp zien die misschien iedere dag even langs komt, een beetje toezicht of zoiets.
Ja ik heb ook er al aan gedacht wat er gebeurt als wij niet thuis zijn, maar in het portiek naast ons wonen ook wel wat jongere mensen )nou ja, jong, vijftigers.

Ik dacht dat het het beste zou zijn dat mijn buurvrouw, die van 83 gewoon een keertje 112 belde, dan zet ze vanzelf iets op gang.
misschien kan hij een alarmknop krijgen. Die draagt hij dan bij zich en zodra er iets is kan hij daar opdrukken en dan komt er hulp.

Thuiszorg ofzo heeft zoiets denk ik.
Volgens mij heb jij als buurvrouw dat ook niet te bepalen.

Heeft die man geen familie? Zo niet kan je weinig doen behalve maatschappelijk werk o.i.d. inlichten.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Doet me trouwens denken aan de bemoeienis van dr. Kotsemmer..

buren bemoeienis
quote:Paque_in_Pink schreef op 24 januari 2010 @ 12:44:

Volgens mij heb jij als buurvrouw dat ook niet te bepalen.

Heeft die man geen familie? Zo niet kan je weinig doen behalve maatschappelijk werk o.i.d. inlichten.Nee hij heeft geen familie, hij had vorig jaar nog wel een vriendin, maar die heeft afgehaakt. Vandaar ook dat drinken, vermoed ik.
Overigens kunnen mensen met een goed supportsysteem vaak langer thuis blijven wonen. Als er iets gebeurt, en je hebt geen thuiszorg oid, dan lig je vaak langer in het ziekenhuis of beland je sneller in een verpleeghuis om de simpele reden dat terug naar huis dan vaak geen optie is en thuiszorg niet snel genoeg geregeld kan worden. Wellicht kan dit helpen om de buurman te overtuigen?
quote:Paque_in_Pink schreef op 24 januari 2010 @ 12:46:

Doet me trouwens denken aan de bemoeienis van dr. Kotsemmer..

buren bemoeienis Ik ga de stofzuigerslang meteen pakken!
@paque_in_pink

Op het moment dat de buren, zoals in dit geval, de ongevraagde hulpbronnen worden, dan kunnen zij wel degelijk aan de bel trekken en hulp inschakelen. Ze hebben niet de bevoegdheid om namens de buurman beslissingen te nemen, maar ze kunnen wel degelijk aan instanties vragen om eens langs te gaan.
@paque_in_pink

Op het moment dat de buren, zoals in dit geval, de ongevraagde hulpbronnen worden, dan kunnen zij wel degelijk aan de bel trekken en hulp inschakelen. Ze hebben niet de bevoegdheid om namens de buurman beslissingen te nemen, maar ze kunnen wel degelijk aan instanties vragen om eens langs te gaan.
[quote]nummerzoveel schreef op 24 januari 2010 @ 12:47:

Overigens kunnen mensen met een goed supportsysteem vaak langer thuis blijven wonen. quote]

Ja maar zijn supportsysteem bestaat nu dus uit een 83/jarige buurvrouw, en ons, en wij werken allebei full/time.
quote:nummerzoveel schreef op 24 januari 2010 @ 12:54:

@paque_in_pink

Op het moment dat de buren, zoals in dit geval, de ongevraagde hulpbronnen worden, dan kunnen zij wel degelijk aan de bel trekken en hulp inschakelen. Ze hebben niet de bevoegdheid om namens de buurman beslissingen te nemen, maar ze kunnen wel degelijk aan instanties vragen om eens langs te gaan.Oh, ik zie nu hoe je het bedoelt.
quote:toetyfroety schreef op 24 januari 2010 @ 12:53:

[...]

Ik ga de stofzuigerslang meteen pakken!Oh fantastisch toch... Ja wij vonden dat het zinloos was, ze zat alleen maar voor het raam.. Geweldig!
@TF

Ik bedoelde dus dat dat argument de buurman wellicht kan helpen om toch "officiële hulp" te aanvaarden.
-
Parnassia, ik neem aan dat je in Den Haag woont?

Kijk eens op de site van de gemeente en zoek naar instanties/activiteiten in je wijk.

je hoeft niet gelijk iemand te 'rapporteren' maar wat je beschrijft is een schrijnende situatie en er is echt wel iets aan te doen.

Zij kunnen evt. ook de GGD inschakelen die weer contact heeft met Parnassia etc.

Het is heel triest voor die man maar jij hoeft niet als hulpverlener op te treden. Je kan wel een keer zn postbus legen, boodschapje doen, bakje koffie maken etc, maar je kan hem niet van zn alcohol probleem afhelpen.
Eerste stap is contact opnemen met de huisarts.
quote:Vana77 schreef op 24 januari 2010 @ 13:08:

Parnassia, ik neem aan dat je in Den Haag woont?

Ja idd.
quote:ramiaatje schreef op 24 januari 2010 @ 13:13:

Eerste stap is contact opnemen met de huisarts.Nee joh, dat gaat niet, want ik weet niet eens wie zijn huisarts is. En als ik het hem vraag, dan weet hij gelijk dat ik..........
Met de huisarts praten heeft geen zin. Als iemand zelf geen hulp wil, dan kan en mag een huisarts daar niets mee. (Helaas ook zelf eens van dichtbij zien gebeuren dat een oude dementerende man financieel misbruikt werd omdat de hoogbejaarde familie niet tegen zijn zin in wilde grijpen en goede vrienden bij de huisarts dus niets voor elkaar kregen).
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven