Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, een niet door de Viva te negeren onderwerp.

08-09-2007 01:58 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forum vriendinnen,

weest gerust, ik ben gezond, althans redelijk gezond. Ik heb wel gezondheidsklachten, maar ik heb gelukkig geen kanker.

Toch werd ik daar vandaag zijdelings me geconfronteerd. Ik moest naar het ziekenhuis en moest in een kamertje wachten. Gezien de inrichting werden hier vooral dames met borstkanker met het slechte nieuwd geconfronteerd. De muren wemelden van de patientenverenigingen van borstkankerpatienten. 2 opengewerkte modellen van een damesborst op een kastje. Een poster met uitleg over verschillende groeistadia van tumoren. Gezien mijn honger naar kennis die ik bezit heb ik alles goed bekeken en gelezen. Een folder vertelde me dan een op de negen vrouwen te maken krijgt met borstkanker. Dat vind ik nogal wat!

Ik heb ook "komt een vrouw bij de dokter" gelezen. Ik heb letterlijk gehuild bij dit boek. Een man schrijft over zijn vrouw die doodgaat aan borstkanker. Het komt op een gegeven moment zo ver dat deze vrouw voor euthenasie kiest omdat het leven niet meer dragelijk is.

Wat me bevreemde, is dat ik de Viva nooit over deze veelvooorkomende ziekte heb gehoord. Terwijl ik al lang abbonnee ben geweest. Misschien is er een geheime regel binnen de redactie, zoiets van "al staat de wereld in brand, wij houden het luchtig". Dat vind ik om 2 redenen een slechte houding.

1. Stel: de viva brengt een speciaal kankernummmer uit, met tips hoe vrouwen zelf kanker op het spoor kunnen komen, of het kankerrisico te beperken. Als je ook maar een iemand haar leven redt op deze manier, dan vind ik zo'n special al nuttig.

2. Al is dat dan een naargeestig onderwerp, toch kan dat een positieve uitwerking hebben. Na het lezen van Komt een vrouw bij de dokter dacht ik ook: "Toon, haal uit het leven wat erin zit. Het kan zomaar afgelopen zijn."

Ik vertel dit zonder eigenbelang, ik ben niet bezig met kanker, mijn risico's zijn beperkt, ik zeg dit ook niet met de hoop dat jullie gaan zeggen van "wat een fijne vent is die Antonio toch", mijn (nobele) inborst doet niet terzake en mag na het lezen van dit stukje vergeten worden. Ik vind gewoon dat Viva dit onderwerp niet moet negeren. Om de redenen die ik net genoemd heb. Het is te groot om te negeren. En het is tevens de manier om met echte deskundigen te praten, en nou niet meer met de charlatans die normaal hun zegje doen over gezondheid in de Viva.
Vind dat je helemaal gelijk hebt.

Het komt tenslotte ook bij steeds jongere vrouwen voor.
Ik vind dat je helemaal geen gelijk hebt. In de Viva staan regelmatig artikelen met minder goed nieuws. Volgens mij is er ook wl aandacht besteed aan borstkanker. Vergeet niet dat die Viva al 35 jaar bestaat...zat jij toen nog niet in de luiers, Antonio???

Ook op dit forum loopt al maanden een borstkankertopic. (Of is dat iets anders..?)

Maar wat is nou eigenlijk je "probleem"...dat Viva er volgens jou geen aandacht aan besteedt, of dat 1 op de 9 vrouwen in NL te maken krijgt met borstkanker..?

Er is in NL heel veel aandacht voor deze vorm van kanker.
Viva besteedt wel degelijk !! en regelmatig !!! aandacht aan (borst)kanker. Zo zal ongetwijfeld de komende oktobermaand er ook weer aandacht aan besteed worden. Als je precies wilt weten hoe en wat voor een aandacht er al aan is besteedt; dan moet je de vivaredactie maar eens mailen.
ik hoorde van de week dat een klasgenootje van vroeger ( de basisschool ) zeer recent een diagnose heeft gekregen , zeer agressieve borstkanker.

ze is 28 net als ik. en deze week halen ze haar borst er af.

vond het heel confronterend.

je weet wel dat het er is, je weet dat het gebeurd , maar het bleef tot nog toe allemaal aardig een "ver van mijn bed show"...... nu niet meer ...

al kan ik mij wel degelijk nummers van de viva herinneren waarin aandacht geschonken werd aan borstkanker. inc. hele beschrijvingen hoe jezelf regelmatig te moeten controleren op knobbeltjes in je borst.
Beste Angel,

Ik ben een paar jaar lid geweest van de Viva, maar ik kan mij absoluut niets herinneren dat er ooit iets is geschreven over borstkanker. Ik vind juist de Viva erg luchtig en grote problematiek schuwend. Als het al over gezondheid gaat, is het vaak op zo'n erbarmelijk slecht niveau, dan komen de charlatans weer om de hoek kijken met sapvasten en darmreinigers om het nieuwe jaar goed te beginnen.

Het kan zijn dat het mij niet is opgevallen in de Viva, deze problematiek, maar die kans lijkt me klein. Dus samenvattend: wanneer hebben jullie over borstkanker geschreven of wanneer gaan jullie dat doen? ALs het langs mij heen is gegaan dan trek ik ook het boetekleed aan. Mij kwam inderdaad ook ter ore dat oktober tot "borstkankermaand" is gepromoveerd.
Enne Zamirah, ik ken inderdaad geen 35 jaar Viva uit mijn hoofd hoor. En al schrijf je er 12 jaar geleden over, dan is het nu erg hot om opnieuw over te schrijven. Ik denk dat je er jaarlijks zeker over moet schrijven.
35 jaar geleden was ik 6. Ik weet wel een reclame-radio-jingle uit mijn hoofd, waarschijnlijk jaren 70:

"Vi-hihi-va Viva nieuwe stijl, omdat het fijn is om jezelf te zijn."

Ik weet nog steeds niet hoe de Viva je helpt om jezelf te zijn, ik denk dat de Viva vooral luchtig vermaak is, en soms schadelijk als je hun flauwekul gezondheidsadviezen ter harte neemt.

Ik ken ook een zekere Viva (hoofd)redacteur de Boer, die zijn kinderen zaten bij mij op school.

Viva als blad is een ramp (sorry), het Viva forum is erg goed. Het blad kan wel een oppepper gebruiken, maar daar heb ik al verschillende topics over geopend. Het enige wapenfeit wat de Viva heeft is misschiend de emancipatie van de vibrator, maar dat is ook weer een instrument dat in verband staat met dromerig nietsdoen, iets wat wel past bij de Viva: dromen en niets doen.
Goed, ik heb de proef op de som genomen, en ik moet helaas zeggen dat ik bang ben gelijk te krijgen:

Ik heb gegoogled op "viva borstkanker". Op 1 (!) artikel na van Lydia van der Weide, heb ik vooral treffers gevonden die slaan op het Vivaforum. Maar daar ben ik nou juist erg tevreden over. Het zijn ook de lezeressen die deze artikelen aandragen, niet de redactie. Voor de rest heb ik niet kunnen vinden over de redactie die over borstkanker schrijft. Wie het beter weet, mag het zeggen.
Ik zal nu stoppen, want er staan nu 4 postings van mij op een rijtje: Googled u even op "opzij borstkanker" en verbaast u. Het feministische zusje van de Viva heeft veel meer treffers over borstkanker.
Kan dit niet beter verplaatst worden naar de Viva-pijler? Dan kan het netjes naast de "Open brief aan Karin van Gilst". Het lijkt me beter dat Antonio zijn wrok jegens het blad Viva daar uitvecht (of liever helemaal op....).

Deze bash op de gezondheidspijler houden, vind ik een schoffering van de overige topics. Denk toch eens na...
Laatste keer, en ik ben bloedserieus: (borst)kanker is naar mijn bescheiden mening niet een vaakbesproken topic geweest in het blad Viva. Zo weinig dat ik me geen een keer kan herinneren, en dat wil wat zeggen, ik volg de Viva sinds medio 1998. Mocht ik het mis hebben, dan hoor ik dat graag.

Ik wil best wat toelichten over waarom ik de Viva lees en las, maar nu dreigt dit topic ten onder te gaan aan mijn bereidheid mezelf te verklaren. Ik stop op dit topic daar dan ook mee.

Laten we teruggaan naar de kern: hoe kan de Viva het beste haar lezeressen over deze nare ziekte voorlichten?
Off topic berichten zijn verwijderd.

Wanneer er weer off topic gepost gaat worden, dan zal het hele topic verwijderd worden.
quote:Antonio schreef op 08 september 2007 @ 18:41:

Laten we teruggaan naar de kern: hoe kan de Viva het beste haar lezeressen over deze nare ziekte voorlichten?

1: Wíl de Viva dat? Viva is tenslotte geen medisch tijdschrift.

2: Google is zeer zeker geen encyclopedie waarin álles staat. Google vindt niet alles, zéker niet als het gaat om artikelen op PAPIER!

3; Mail de redactie; dán pas kun je een discussie starten óf Viva meer aandacht moet besteden aan borstkanker, want dán pas heb je de juiste informatie voor je topic. Misschien hebben ze inderdaad wat weinig artikels geplaatst in de tijd dat jij abonnee was. Dat zegt niks maar dan ook niks over de huidige stand van zaken. Dit is oeverloos gepraat over aannames en speculaties van JOU.
tsjoewie !!! twee angels op je dak ! daar word je stil van....

maar even serieus, er is in de tweede helft van 2006 naar ik mij kan herinneren een zeer uitgebreid artikel geweest van meerdere pagina's over borstkanker... waar ook ****dit shirt**** te koop aangeboden werd.

dus ik kan met enige zekerheid stellen dat je ongelijk heb. ( nee ik heb geen bewijs, dat ligt allang in de oud papier bak)

het zou natuurlijk kunnen dat je het wenselijk zou vinden dat er meer aandacht aan besteed zou worden, dan zou contact met de redactie nuttig zijn.
Hallo allemaal

Zelf heb ik het nu 4 keer meegemaakt dat jonge mensen (tussen de 25-30) jaar in mijn directe omgeving borstkanker kregen.

Werkelijk verschrikkelijk op alle fronten.

Overigens denk ik niet dat borstkanker nu meer voorkomt als vroeger, de media besteed er gewoon veel aandacht aan.

Het is natuurlijk erg goed dat dit gebeurt maar je hoort niks anders meer.

Volgende maand, oktober, borstkankermaand. De dam weer helemaal rose, confronterende reclames op de radio als 'één op de negen vrouwen krijgt borstkanker, misschien ben JIJ het wel'.

Veel vrouwen, maar niet alle, controleren elke maand hun borsten, ik zelf ook. En natuurlijk zou iedere vrouw dit maandelijks moeten doen. Mijn mening is ook dat het bevolkingsonderzoek verlaagd moet worden naar 30 jaar ipv 50 jaar, net als bij baarmoederhalskanker.

Eén op de negen vrouwen krijgt in de loop van haar leven borstkanker, de gemiddelde kans zonder verhoogde risico's is 10% ervan uitgaande dat een vrouw 75 jaar zal worden. Op 30 jarige leeftijd zou dit 0,2% zijn. Ik zeg absoluut niet dat het risico op borstkanker wordt overschat. Maar zou het niet heerlijk zijn als wij vrouwen ons eens een maand niet druk maken om borstkanker...

Liefs

Zonnetje
Overigens kan me nog meerdere artikelen herinneren uit VIVA-Flair inzake borstkanker. Het betrof hier vrouwen die borstkanker hadden en vrouwen die op jonge leeftijd een borstamputatie wilde ondergaan of dit al hadden gedaan vanwege erfelijke belasting.
Hoi zonnetje, als dat zo zou zijn dat Viva er wel degelijk aandacht aan besteed had, dan zou ik dat erg goed vinden. Ik blijf bij mijn herinnering dat ik dat niet gezien heb, en dat ik gezondheid bij de Viva vaak een zaak vind die door kwakzalvers wordt ingevuld. Ik mis de echte doktoren en artsen.

Ook vind ik dat Viva vaak schrijft over beleving van iets: het beleven, ondergaan van een ziekte, in dit geval kanker. Maar er bestaat ook nog iets als preventie, vroegtijdige ontdekking. Dat vind ik dan nog belangrijker.

Ik heb gezocht en gevonden, er zijn wat online folders over huid- borst en zaadbalkanker, en hoe jezelf te onderzoeken. Klik hier om te zien hoe je door zelfonderzoek kanker tijdig kan opsporen.
Ik vind het juist wel prettig dat ik bij Viva niet telkens met borstkanker geconfronteerd word.
He Antonio,

Over dat artsen en doktoren te weinig aan het woord zijn in Viva kan ik niet oordelen, kan ik me zo ook niet herinneren eerlijk gezegd. Maar van de andere kant, wat zou een arts kunnen zeggen. Zou hij of zij alle vormen van bv borstkanker moeten opsommen, of schrijven over de diverse behandelingen van borstkanker? Dat is voor iedere vrouw verschillend en daarbij zijn er ook voldoende diverse sites waar deze info te vinden is. Neem bv de site www.borstkanker.net

Het ondergaan en beleving van deze ziekte vind ik persoonlijk 'boeiender' om te lezen. Voor vrouwen die aan het begin van een behandeling staan kan dit steun en herkenning geven, feit blijft dat het ook emotioneel een zware periode is of zal worden.

Vroegtijdige ontdekking is erg belangrijk, preventie.....tja Ik denk dat je het niet kan voorkomen. Dat we veel moeten bewegen, gezond moeten eten weten we wel, maar om daar je hele leven op aan te passen om wat ooit misschien kan komen, moeilijk..

Nogmaals, het is goed dat er aandacht besteed wordt aan borstkanker, de bewustwording ervan. Maar je een maandje geen zorgen maken over knobbeltjes en bobbeltjes is ook best prettig.
Zonnetje, ik ben ook maar een man die in een kamertje komt in het ziekenhuis en zich realiseert dat zich daar vele malen een rotboodschap is verteld, die denkt "dit bestaat ook nog". En ik geloof in iets goed doen, ook al is het saai (iets schrijven over borstzelfonderzoek), maar wat zou ik blij zijn als Viva als je iemand van een vreselijke ziekte kan redden. Dat is toch fantastisch? "door de Viva kon een beginnende tumor worden weggehaald en bleef mij een borstamputatie bespaard!" is toch ook een mooie ingezonden brief, of een kop van een artikel? Als iemand dreigt onder een auto te lopen, kom ik heus wel aangesneld hoor!
Antonio,

Goed dat je dit op je eigen manier wil stimuleren, meen ik oprecht.

Maar "door de Viva kon een beginnende tumor worden weggehaald en bleef mij een borstamputatie bespaard! " Nee sorry, hier geloof ik echt niet in.

Ik denk dat iedere volwassen vrouw weet dat ze eens in de maand een borstzelfonderzoek moet doen, alleen doen vrouwen het niet altijd omdat het een ver van mijn bedshow is/lijkt.
Zonnetje, ik weet niet wat vrouwen al weten of al denken. Misschien heb je gelijk. De mogelijkheid om mijn eigen ballen te bevoelen om ze op veranderingen te bespeuren is compleet nieuw voor mij, als man. Dus of het nou zo common sense is wat ik schrijf, ik vraag het me af.

Overigens, ik heb mij zegje gedaan, laat Viva zelf beslissen wat te doen.
Hoi Antonio,

Ik wil mijn gelijk niet halen hoor, bovendien heel goed dat je als man zijnde dit topic hebt gemaakt!

Mijn neef heeft op 28-jarige leeftijd teelbalkanker gekregen, goed te behandelen overigens, ook hij voelde een knobbeltje. Dus ook voor mannen eens in de maand even checken. Kan nooit verkeerd natuurlijk.
[quote]Zonnetje1976 schreef op 11 september 2007 @ 18:55:

Hoi Antonio,

Ik wil mijn gelijk niet halen hoor, bovendien heel goed dat je als man zijnde dit topic hebt gemaakt!

Mijn neef heeft op 28-jarige leeftijd teelbalkanker gekregen, goed te behandelen overigens, ook hij voelde een knobbeltje. Dus ook voor mannen eens in de maand even checken. Kan nooit verkeerd natuurlijk.[/quote]

Er wordt mannen idd geadviseerd om 1 keer per maand hun testikels te controleren. Zie Lance Armstrong onder andere. Wel

een goede vergelijking met borstkanker overigens. Allebei "buiten"

het lichaam zeg maar. Ik controleer het ook regelmatig. Soms is

onwetendheid wel aangenaam, in de zin van dat je er niet steeds aan hoeft te denken (aan kanker dus). Maar diezelfde onwetendheid kan wel je leven kosten, dus dan toch maar er af toe aan denken en controleren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven