Ik maak nóóit meer spaghetti!

28-01-2010 16:20 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even vooropgesteld, ik weet hoe ik moet koken enzo hahah vlees aardappels en groente: geen problemen mee!

Maar ik dacht dus: Goh, laat ik eens spaghetti maken, lekker makkelijk en goedkoop. Nou goedkoop wel, makkelijk niet..

Water gekookt, spaghetti erin gezet zoals op zakje stond.. laten koken en koken en koken maar het wou niet kleiner worden. Toen maar met geweld in mijn pannetje water geduwd.. resultaat: Al mn water ging over de randen, mijn gasfornuis nat, en mn vuurtje wou niet meer aan.. Poging 2 ging vrijwel hetzelfde, zonder hard duwen maar met beleid! Op het pakje staat: roeren.. hoe kan ik in godesnaam roeren door al die dikke slierten? Afijn de spaghetti heeft lang genoeg gekookt, (daarvoor moest ik eerst mijn oma bellen.. "Oma wanneer zie je dat spaghetti gaar is?") ik wil het afgieten.. Zit alles aan de bodem geplakt!! Ik heb het maar met mn schaar losgeknipt wat los hing anders moest ik wéér overnieuw beginnen..

Dan de gehakt.. dat rullen ging prima, de groente erbij ging prima, maar de saus.. die begon gelijk te koken en over mijn pan heen te spetteren en het leek wel een ontploffing.. zo ziet mijn gasfornuis er nu ook uit.. alsof de hele boel ontploft is..

Ik kreeg mijn spaghettipannetje ook al niet meer schoon met al die vieze plaksel eraan.. hij staat nu te weken in het hete water..

Volgens mij is het niet te eten ook.. ik duw het straks gewoon onder mijn vriend zijn neus, en hij EET het maar gewoon. Ookal smaakt het nergens naar!! Met liefde gemaakt noemen ze dat toch?

Oke dit topic voegt niets toe, maar ik ben nu wel even mn frustratie kwijt :P

Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat er mensen zijn die nog nóóít spaghetti hebben gemaakt

Wilde je niet te snel roeren? De spaghetti moet namelijk eerst even zacht worden (of heb je het water niet eerst gekookt)?
Peas on earth!

sorry....maar het is heel grappig! En ik vind het ook werkelijk een prestatie dat je dit voor elkaar hebt gekregen!
Ik denk dat je een heeeeeeeeeeeeel klein pannetje hebt gebruikt of niet??

Toch smakelijk..
Beetje olie door het water en dan na het afgieten nog een klein beetje. Dat voorkomt dat alles aan elkaar gaat plakken!
Scheutje olijfolie in het water voorkomt dat het gaat plakken.

Geheel tegen Italiaanse traditie in, breek ik de spaghetti altijd, dan ligt alles onder water en is alle spaghettie tegelijk gaar. Water weer laten koken en spaghetti 8 minuten laten koken. Water afgieten, nog wat olijfolie eroverheen en klaar!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 28 januari 2010 @ 16:22:

Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat er mensen zijn die nog nóóít spaghetti hebben gemaakt

Wilde je niet te snel roeren? De spaghetti moet namelijk eerst even zacht worden (of heb je het water niet eerst gekookt)?Ja het water aan de kook gebracht en toen de spaghetti erin gedaan! Ik heb trouwens wel macaroni ervaring hoor en tagliatella enzo maar nog nooit spaghetti
een grotere pan of de spaghetti even doormidden breken voor je ze in het water doet.
Ah olie! kijk, dan weet ik dat voor de volgende keer!

En ik had het in mijn steelpannetje gedaan.. dacht dat het wel kon hahah
Ik vind spaghetti (en al helemaal als je de saus met zo'n zakje maakt) juist zo ongeveer het állergemakkelijkste om te maken...

Ik denk trouwens ook dat je een te kleine pan hebt gebruikt, nu ik lees dat je schrijft: 'hoe kan ik in godsnaam roeren door die dikke slierten'.
Peas on earth!
Zelfs de kinderen (vanaf 7 jaar) bij ons op scouting kunnen dit...
Ah, steelpannetje dus

Nee, da's te klein
Peas on earth!

Mijn dag is weer goed. Leuk dit. En ik heb zin in spaghetti.
Hahaha...spaghetti in een steelpannetje vraagt inderdaad om problemen. Volgens mij moet je een liter water per ... gram spaghetti nemen (staat op verpakking)
Tip voor het vastplakken iig: Olie in het water doen, dan plakt het niet aan de onderkant of aan elkaar (en wel blijven roeren).

Voor de rest: vuur wat zachter zetten als je de saus erbij doet?
anoniem_59324 wijzigde dit bericht op 28-01-2010 16:49
Reden: Geen goed idee :-p
% gewijzigd
Oh.. ik snap hem.. de saus moest zeker wel in de spaghettipan en niet in mijn gehakt/groentepan?

(En écht.. ik kan echt alles maken, behalve dus blijkbaar spaghetti hahaha)
En dat gehakt, de groente en de saus...in wat voor pan zat dat...???
quote:Mittens schreef op 28 januari 2010 @ 16:27:

En dat gehakt, de groente en de saus...in wat voor pan zat dat...???In mijn grote wokpan
.
Iemand kaas spaghetti bij de mosterd?
Stond er niet op de verpakking dat het in ruim kokend water gekookt moest worden? Anders gaat het idd plakken.

Ik heb een hekel aan gebroken spaghetti, dan kun je het niet meer om je vork winden en wordt het zo'n gesmeer met eten. En olie erbij ben ik ook niet van. Dan plakt de spaghetti misschien niet, maar dan blijft de saus ook niet meer aan de spaghetti hangen. Gewoon koken in ruim kokend water en af en toe roeren. Saus er doorheen en het plakt totaal niet.

En koop niet de goedkoopste soort spaghetti, er zit echt kwaliteits verschil in. Kwestie van uitproberen.
Ik weet dat niet iedereen de basisbeginselen van het koken onder de knie heeft, maar dit!?

Spaghetti: Pan met water opzetten, snufje zout en een klein beetje olie erbij. De pan moet vol met water zijn, maar dus niet zo vol dat er geen spaghetti meer in kan . Als het water kookt, de benodigde hoeveelheid spaghetti er in doen, en wachten tot de onderste helft wat zachter word. Als je met je hand de spaghetti af en toe wat aandrukt merk je wanneer het wat zachter word. Vervolgens met bv een vork, de spaghetti steeds een beetje verder onder water duwen. Als de spaghetti helemaal onder is, wachten tot het dusdanig zacht is, dat je het door kan roeren, zo voorkom je dat de uiteinden aan elkaar plakken, of dat het aan de bodem vast gaat zitten.

Als je wilt weten of de spaghetti al klaar is, kan je een sliert er uit halen, en gewoon even proeven.
Je kunt het beste een diepe hapjespan ofzo nemen (dat doe ik in ieder geval altijd). Dan past het er wel in.

En anders gehakt in koekenpan, saus in gewone pan (niet te klein!!!). Daarna gerulde gehakt bij saus en dan groente erbij. En niet al te snel verwarmen, dan kookt het over....
Probeer anders eerst eens macaroni.

Doe veel water in de pan en neem een pan die groot genoeg is, want anders kookt het over.

En tussentijds goed roeren.

Er komt een moment dat je je niet kunt voorstellen dat je het niet kon.
quote:Booyahh schreef op 28 januari 2010 @ 16:27:

Een sliert tegen de keukentegels gooien om te kijken of het gaar is.

Je kan bijna heel de spaghetti van de tegels eten.. er zit saus, spaghetti, groenten..

Ik denk dat ik de tegels maar uithak en als bordje gebruik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven