Het zit me zó hoog..

30-01-2010 21:05 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik had hier vanavond met mijn vriend een discussie over. Lang verhaal:

Een paar weken terug waren we een weekendje weg met zijn vriendengroep. Die jongens kennen elkaar al vanaf hun 6e en gaan veel met elkaar om, ik ben een klein half jaar bij vriend en zie de groep wel zeer regelmatig.

Het weekendje was niet echt een succes; er werd heel veel gezopen en gefeest en ik heb die tijd wel een beetje gehad. (lees: ben toe aan minstens 7 uur slaap per nacht ) Wij zaten met twee andere stellen in een huisje die dat ook prima vonden dus de eerste nacht was het geen probleem.

De tweede nacht kwamen er logees. Zonder overleg met ons was er besloten dat die bij ons in het huisje kwamen. Geen probleem, alleen staan deze jongens bekend als jongen die slecht tegen drank kunnen. Ik heb emetofobie, en raak dus compleet in paniek als er iemand gaat overgeven in mijn buurt.

Ik had de situatie uitgelegd aan een van de jongens; dat ze wat mij betreft helemaal welkom waren maar dat ik wilde vragen dat ze als ze zich na het stappen niet lekker voelden misschien ergens anders (naar de buren) oid konden gaan. Vriend had dit gehoord en zegt nog steeds dat ik dit echt vriendelijk en netjes met een ik-boodschap bracht.

De jongen deed alsof hij het snapte, maar even later pakken ze hun spullen en gaan naar de buren. Later kom ik daar, en de sfeer is heel vijandig 'want ik ben zo'n bitch en ze hebben het hele verhaal gehoord dat de jongens niet welkom zijn bij mij.' Vriend heeft het ook een aantal keer moeten uitleggen aan andere jongens van de groep.De rest van het weekend ben ik door de meeste mensen met de nek aangekeken.

Ik wil het daar graag nog een keer over hebben met die jongen. Ik voel me er heel vervelend over dat hij het zo opgepakt en verdraaid heeft. Het voelt voor mij als oneerlijk en ik ben voor mijn gevoel weer terug bij af in die groep.

Vriend zegt nu 'ik wil niet dat je dat doet'. Wat zouden jullie doen?
quote:dorinke schreef op 31 januari 2010 @ 15:52:

[...]

Ik vraag me ook af hoe je hier bij komt en waarom je jezelf bij voorbaat al ontmoedigt. Emetofobie is een angststoornis (enkelvroudige fobie) en goed te behandelen hoor, net zoals de meeste angststoornissen. Inderdaad met cognitieve gedragstherapie, waarbij de oorzaak niet zo interessant is voor de behandeling en je voornamelijk leert om de koppeling kotsten-angst los te laten.

Ik ontmoedig mijzelf niet? Ik sta toch op die wachtlijst... Maar het is niet waar dat het een simpele angststoornis is. Ik vraag me af hoe je daarbij komt?

De koppeling kotsen-angst loslaten is een deel van de fobie voor veel mensen. En het kan de fobie sterk verminderen, maar het is meestal niet weg.
Waar zeg ik dat het simpel is?
Weet je, ik vind het goed van je dat je zelf het heft in handen hebt genomen en je grenzen aangegeven hebt.

Je zat daar een paar dagen in een huisje waar jij en je vriend voor betaald hebben. Die andere jongen heeft nergens voor betaald begrijp ik en kwam na een dag aanwaaien. Hij had al gedronken toen hij bij jullie huisje voor onderdak aanklopte en staat bekend om zijn dronken (kots)buien. Jij vraagt hem of hij, als hij zich na het stappen niet goed voelt, in een ander huisje wil gaan slapen omdat jij een fobie hebt wat betreft kots. Hij geeft aan het te begrijpen en zegt dat het ok is. En gaat dan vervolgens achter jouw rug om jou zwart maken bij de rest van de groep. Ik zou dat ook zeker niet kunnen waarderen.

Daarbij, als ik ergens zomaar kom aanwaaien bij mensen op een vakantiepark waar ik niet eens voor betaald heb, dan mag je denk ik uberhaupt geen eisen gaan stellen.

Of jij wel of niet iets aan die fobie kan/moet doen is in dit verhaal m.i. niet eens relevant.

Ik zou die jongen ook lekker laten zitten. Ik denk dat een gesprek met hem helemaal niets uithaalt en hij je achter je rug om zal uitlachen. Laat het varen, zeker ook omdat hij geen vriend is en de echte vrienden van je vriend het wel begrijpen.
quote:Stephanietje schreef op 31 januari 2010 @ 15:44:

[...]

Het zit/zat mij zo hoog omdat ik zelf iemand ben die geen dingen achter je rug zal doen. En ik had voor mijn gevoel juist iets goeds gedaan door het zelf te doen en niet een ander mijn vuile werk op te laten knappen. En ik vind het dus moeilijk om te accepteren dat iemand anders het doodnormaal vindt om dit soort dingen achter je rug te doen en eerlijkheid niet waardeert.

Dus je vind het jammer dat hij niet in je gezicht gezegd heeft dat hij het onzin vond en de rest van het weekend/sowieso geen zin had om met je om te gaan.

Waarom zou dat beter zijn?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:lolapaloeza schreef op 31 januari 2010 @ 16:28:

[...]

Dus je vind het jammer dat hij niet in je gezicht gezegd heeft dat hij het onzin vond en de rest van het weekend/sowieso geen zin had om met je om te gaan.

Waarom zou dat beter zijn?Nee, ik vind het jammer dat hij het me kwalijk neemt dat ik het zelf heb gedaan en me niet verscholen heb achter mijn vriend.

En ik had ook liever gehad dat hij aan me gevraagd had waarop ik het dan baseer etc. en of hij dan niet welkom is in plaats van gewoon zijn eigen idee rond te gaan bazuinen.
quote:_Branwen_ schreef op 31 januari 2010 @ 16:21:

Weet je, ik vind het goed van je dat je zelf het heft in handen hebt genomen en je grenzen aangegeven hebt.

Je zat daar een paar dagen in een huisje waar jij en je vriend voor betaald hebben. Die andere jongen heeft nergens voor betaald begrijp ik en kwam na een dag aanwaaien. Hij had al gedronken toen hij bij jullie huisje voor onderdak aanklopte en staat bekend om zijn dronken (kots)buien. Jij vraagt hem of hij, als hij zich na het stappen niet goed voelt, in een ander huisje wil gaan slapen omdat jij een fobie hebt wat betreft kots. Hij geeft aan het te begrijpen en zegt dat het ok is. En gaat dan vervolgens achter jouw rug om jou zwart maken bij de rest van de groep. Ik zou dat ook zeker niet kunnen waarderen.

Daarbij, als ik ergens zomaar kom aanwaaien bij mensen op een vakantiepark waar ik niet eens voor betaald heb, dan mag je denk ik uberhaupt geen eisen gaan stellen.

Of jij wel of niet iets aan die fobie kan/moet doen is in dit verhaal m.i. niet eens relevant.

Ik zou die jongen ook lekker laten zitten. Ik denk dat een gesprek met hem helemaal niets uithaalt en hij je achter je rug om zal uitlachen. Laat het varen, zeker ook omdat hij geen vriend is en de echte vrienden van je vriend het wel begrijpen.Fijn dat je hebt begrepen wat ik inderdaad bedoel met dit topic Ik zal die jongen inderdaad gewoon laten omdat ik inzie dat hij een volgende keer waarschijnlijk hetzelfde zal doen en dat het dus geen zin heeft om er energie in te stoppen.
quote:dorinke schreef op 31 januari 2010 @ 16:03:

Waar zeg ik dat het simpel is?Dat zeg je inderdaad niet. Ik zal het herformuleren: hoe kom je erbij dat een angststoornis goed te genezen is? Dat kun je toch niet zo generaliserend zeggen? Of ben je toevallig heel goed bekend met emetofobie?
quote:Stephanietje schreef op 31 januari 2010 @ 16:30:

[...]

Nee, ik vind het jammer dat hij het me kwalijk neemt dat ik het zelf heb gedaan en me niet verscholen heb achter mijn vriend.

Dit heeft hij gezegd? Dat hij liever had dat je vriend hem weggestuurd had?

En ik had ook liever gehad dat hij aan me gevraagd had waarop ik het dan baseer etc. en of hij dan niet welkom is in plaats van gewoon zijn eigen idee rond te gaan bazuinen. Uit nieuwsgierigheid hoor, maar waarom dacht hij dan dat ie weg moest?Wat me dan nog niet helemaal duidelijk is, is wat je dan tegen die jongen zou willen zeggen. Misschien moet ik nog eens teruglezen.
quote:lolapaloeza schreef op 31 januari 2010 @ 16:34:

[...]

Wat me dan nog niet helemaal duidelijk is, is wat je dan tegen die jongen zou willen zeggen. Misschien moet ik nog eens teruglezen.

Hij en andere jongens hebben inderdaad gezegd dat mijn vriend het had moeten zeggen. Dán had hij het blijkbaar wel geaccepteerd, of in ieder geval minder lullig gedaan.

Hij heeft nu lopen roepen dat hij helemaal niet bij ons in huis mocht slapen want dat ik een bitch was waarbij niemand welkom is en dat ik hem de deur uit gekeken heb enzo. Niet waar dus..

Ik zou gewoon aan hem willen vragen waarom hij er niet op doorgevraagd heeft als hij het niet begreep en dat ik niet snap waarom hij mij eerlijkheid niet waardeerde maar het liever van iemand anders had gehoord onder andere.
quote:Stephanietje schreef op 31 januari 2010 @ 16:39:

Hij heeft nu lopen roepen dat hij helemaal niet bij ons in huis mocht slapen want dat ik een bitch was waarbij niemand welkom is en dat ik hem de deur uit gekeken heb enzo. Niet waar dus..

Iemand die geen flauw idee heeft wat een kotsfobie is, zal zich idd niet welkom voelen als iemand aangeeft dat zij liever heeft dat hij ergens anders gaat slapen als hij zich misselijk voelt.
Mwa, het is toch niet zo raar dat een volslagen onbekende jou niet stomdronken en kotsend bij zich in huis wil hebben?

Verder moet ik bekennen dat ik, na enig rondsurfen op de site die jij noemt, me vwb je fobie toch wel een beetje aan moet sluiten bij Meds. (Onverwachte wending, ik geef het toe)

Je zegt dat je van alles geprobeerd hebt (maar niet wat precies), behalve het meest logische: therapie. Dat wordt op de website van de vereniging toch wel zo ongeveer als eerste en enige behandelmethode genoemd.

Jouw conclusie dat het niet of nauwelijks te behandelen is zie ik daar overigens niet onderbouwd door onderzoek.
quote:Stephanietje schreef op 31 januari 2010 @ 16:33:

[...]

Dat zeg je inderdaad niet. Ik zal het herformuleren: hoe kom je erbij dat een angststoornis goed te genezen is? Dat kun je toch niet zo generaliserend zeggen? Of ben je toevallig heel goed bekend met emetofobie?Angststoornissen zijn vergeleken met andere psychiatrische stoornissen goed te behandelen. Daar is onderzoek naar gedaan. En als je het hebt over enkelvoudige fobieen valt dat (relatief gezien dus) binnen de angststoornissen ook weer binnen de beter te behandelen aandoeningen.
quote:Stephanietje schreef op 31 januari 2010 @ 16:39:

[...]

Hij en andere jongens hebben inderdaad gezegd dat mijn vriend het had moeten zeggen. Dán had hij het blijkbaar wel geaccepteerd, of in ieder geval minder lullig gedaan.

Ik zou gewoon aan hem willen vragen waarom hij er niet op doorgevraagd heeft als hij het niet begreep en dat ik niet snap waarom hij mij eerlijkheid niet waardeerde maar het liever van iemand anders had gehoord onder andere.

Eigenlijk snap ik dat wel. Jij bent redelijk 'nieuw'. Of het nou terecht is of niet, mensen verwachten dat je je in eerste instantie aanpast.

Als mensen al jaren bevriend zijn geeft dat ruimte om op een bepaalde manier met elkaar om te gaan en dingen tegen elkaar te zeggen die voor een 'nieuwe' (nog) niet wenselijk zijn.

Ik zou het inderdaad vervelend vinden als de nieuwe vriend van een van mijn vriendinnen mij zou vertellen dat ik ergens niet zou kunnen slapen oid. Ik had dat dan liever met mijn vriendin afgehandeld.

Al was het maar omdat ik meer het gevoel heb dat zij iets met mij te maken heeft, en haar nieuwe partner (nog) niet.
quote:lolapaloeza schreef op 31 januari 2010 @ 17:58:

[...]

Eigenlijk snap ik dat wel. Jij bent redelijk 'nieuw'. Of het nou terecht is of niet, mensen verwachten dat je je in eerste instantie aanpast.

Als mensen al jaren bevriend zijn geeft dat ruimte om op een bepaalde manier met elkaar om te gaan en dingen tegen elkaar te zeggen die voor een 'nieuwe' (nog) niet wenselijk zijn.

Ik zou het inderdaad vervelend vinden als de nieuwe vriend van een van mijn vriendinnen mij zou vertellen dat ik ergens niet zou kunnen slapen oid. Ik had dat dan liever met mijn vriendin afgehandeld.

Al was het maar omdat ik meer het gevoel heb dat zij iets met mij te maken heeft, en haar nieuwe partner (nog) niet.Volledig mee eens. Je bent immers niet op bezoek in een therapeutische gemeenschap maar je gaat een weekendje mee met je nieuwe vriend die met zijn vriendengroep op stap is.
quote:wuiles schreef op 31 januari 2010 @ 18:01:

[...]

Volledig mee eens. Je bent immers niet op bezoek in een therapeutische gemeenschap maar je gaat een weekendje mee met je nieuwe vriend die met zijn vriendengroep op stap is.Maar deze twee heren zijn in diezelfde vriendengroep ook maar een soort randverschijnsel en bovendien willen wel meer mensen ze niet in huis hebben vanwege hun excessief gedrag.
quote:mfihlo schreef op 31 januari 2010 @ 18:13:

[...]

Maar deze twee heren zijn in diezelfde vriendengroep ook maar een soort randverschijnsel en bovendien willen wel meer mensen ze niet in huis hebben vanwege hun excessief gedrag.

In de OP staat:

"De jongen deed alsof hij het snapte, maar even later pakken ze hun spullen en gaan naar de buren. Later kom ik daar, en de sfeer is heel vijandig 'want ik ben zo'n bitch en ze hebben het hele verhaal gehoord dat de jongens niet welkom zijn bij mij.' Vriend heeft het ook een aantal keer moeten uitleggen aan andere jongens van de groep.De rest van het weekend ben ik door de meeste mensen met de nek aangekeken."

Dat geeft niet het beeld van twee vage kennissen die even komen aanwaaien. De rest van de groep neemt hen in ek geval aanzienlijk serieuzer dan TO doet.

TO is het beeld dat uit de OP naar voren komt pas later gaan nuanceren door te melden dat het niet aan haar ligt en dat eigenlijk iedereen die twee raar vindt.
quote:Stephanietje schreef op 31 januari 2010 @ 15:56:

[...]

De verhalen doen me eigenlijk niks meer. Behalve als ze écht in detail treden En op tv is het een kwestie van steeds je grens een beetje opzoeken... eerst in de keuken staan met het geluid wel aan bijvoorbeeld, of juist het beeld maar dan zonder geluid. En zo steeds een beetje opbouwen.. Vol in beeld vind ik trouwens wel nog steeds ranzig.

Ha! Dat doe ik ook! Eerst deed ik zelfs de tv meteen uit of meteen ander net. Dat vond ik opeens zo stom, dat ik dan zelf maar oren en ogen dicht doe. Maar ook dat is natuurlijk stom, dus nu beetje bij beetje 'oefenen'. Maar vol in beeld is nog steeds oren en ogen dicht!

En als je er minder sensitief voor wordt, valt het je ook weer minder op, waardoor ik het soms niet eens meer door heb
quote:wuiles schreef op 31 januari 2010 @ 18:17:

[...]

In de OP staat:

"De jongen deed alsof hij het snapte, maar even later pakken ze hun spullen en gaan naar de buren. Later kom ik daar, en de sfeer is heel vijandig 'want ik ben zo'n bitch en ze hebben het hele verhaal gehoord dat de jongens niet welkom zijn bij mij.' Vriend heeft het ook een aantal keer moeten uitleggen aan andere jongens van de groep.De rest van het weekend ben ik door de meeste mensen met de nek aangekeken."

Dat geeft niet het beeld van twee vage kennissen die even komen aanwaaien. De rest van de groep neemt hen in ek geval aanzienlijk serieuzer dan TO doet.

TO is het beeld dat uit de OP naar voren komt pas later gaan nuanceren door te melden dat het niet aan haar ligt en dat eigenlijk iedereen die twee raar vindt.Ok, ja dat is ook weer waar. Was eigenlijk afgegaan op de latere posts, niet meer alleen op de OP.
@Meds

Ik ben het eens dat je dit, omdat het een angststoornis is, 'makkelijker' oplost dan andere psychisch problemen, want zo staat het in de boeken. Maar als je er zelf last van hebt dan voelt dat helaas niet zo.

Ik ben licht autistisch en ben erg gevoelig voor geluid, kleuren, tast maar helaas ook veranderingen in mijn eigen lichaam, waardoor ik bepaalde sensaties sneller koppel aan misselijkheid en mezelf misselijker maak. Ik moet die koppeling dus uitzetten en dat kost tijd. Bij mij is het ontstaan doordat ik door hormonen (ook als ik ongesteld ben) en andere medicijnen altijd moet overgeven, alleen dat snapte niemand waardoor ik die medicijnen en hormonen te lang moest slikken. Mijn maag werkt daardoor dan niet meer goed en veel verschillende soorten voedsel kon niet meer verteerd worden. Dus voor mij voelde het eten jaren als russisch roulette, omdat alles opeens verkeerd kon vallen.
anoniem_98357 wijzigde dit bericht op 16-02-2010 09:04
Reden: Prive
% gewijzigd
quote:Stephanietje schreef op 31 januari 2010 @ 15:44:

[...]

Het zit/zat mij zo hoog omdat ik zelf iemand ben die geen dingen achter je rug zal doen. En ik had voor mijn gevoel juist iets goeds gedaan door het zelf te doen en niet een ander mijn vuile werk op te laten knappen. En ik vind het dus moeilijk om te accepteren dat iemand anders het doodnormaal vindt om dit soort dingen achter je rug te doen en eerlijkheid niet waardeert.

Schat, probeer je even voor te stellen hoe zoiets gaat.

Die jongen had volgens jou al een halve krat achter zijn knopen. Hij komt dus beneveld binnen en iemand die hij nauwelijks kent begint hem uit te leggen waar hij zich aan te houden heeft.

Govvedommekudzwijffffffff denkt hij met zijn dronken harses en gaat naar het andere huisje met zijn tas, die gooit 'ie daar neer en hij roept iets van; nouw lekkerdahn, heeft xxx een nieuwe vriedin izzet weer netzoonzeikerdz als die vorige! Mag niet zuipe wantdangaatdezekotze! Tyfasteringbennermooiklaarmee!

En dan is de toon gezet. Want jíj bent nieuw in de groep en hij niet. Daarbij was hij nog niet eens aan het kotsen, kent iedereen Henkie als iemand die uit-sté-kend zijn kots binnen kan houden en áls hij moet kotsen doet hij dat keurig in de plee of in een tas of zo.

Achter je rug, ik denk dat je daar niet al te zwaar aan moet tillen. Je hebt de verhoudingen even op scherp gezet en hij heeft jouw 'probleem' en je 'verzoek' niet goed opgepakt en uitgelegd.

Maar je vriend en goede vrienden van hem staan achter je, dus laat dit van je afglijden en relativeer het.

Écht, dat gaat je helpen in de toekomst want je zult nog wel meer meemaken met zo'n vriendengroepje.
Pfff, ik moet toch maar weer hele topics gaan lezen. Wat meds zegt dus.
Het verhaal zoals Eleonora vertelt, was dus precies hoe ik het bedoelde...

(thnx voor jouw uitgebreide versie )
Misschien vond ie echt dat je aan het zeiken was. Kan ik me zomaar voorstellen eerlijk gezegd, want hij kent je verder niet echt waarschijnlijk. En tja, iemand die meteen over een fobie en zo begint...kan best wel overkomen als een zeikerd. Neen, ik zeg niet dat je dat bent, maar kan me voorstellen dat ik in zijn geval ook gewoon maar mijn tas had gepakt en was verhuisd naar de volgende. Want als het al zo begint, laat maar. Je gaat per slot van rekening niet op vakantie om met andermans fobieën rekening te houden als je lekker door wil zakken. Zeker niet als je diegene niet kent en niet als vriendin hebt uitgekozen.

En ja, dan kan het best dat hij iets heeft gemompeld van "Djeeezzz..kom net aan, en dan wordt er meteen aan mijn hoofd gemiept over een of andere fobie, laat maar zitten daar zeg...".
1
quote:Mairin schreef op 31 januari 2010 @ 18:30:

@Meds

Ik ben het eens dat je dit, omdat het een angststoornis is, 'makkelijker' oplost dan andere psychisch problemen, want zo staat het in de boeken. Maar als je er zelf last van hebt dan voelt dat helaas niet zo.

Ik ben licht autistisch en ben erg gevoelig voor geluid, kleuren, tast maar helaas ook veranderingen in mijn eigen lichaam, waardoor ik bepaalde sensaties sneller koppel aan misselijkheid en mezelf misselijker maak. Ik moet die koppeling dus uitzetten en dat kost tijd. Bij mij is het ontstaan doordat ik door hormonen (ook als ik ongesteld ben) en andere medicijnen altijd moet overgeven, alleen dat snapte niemand waardoor ik die medicijnen en hormonen te lang moest slikken. Mijn maag werkt daardoor dan niet meer goed en veel verschillende soorten voedsel kon niet meer verteerd worden. Dus voor mij voelde het eten jaren als russisch roulette, omdat alles opeens verkeerd kon vallen.

Ik ben zelf afgestudeerd psychologe en heb de theorie al vaak gehad en kan het zelf maar lastig veranderen. Nu bij mijn psycholoog er maar weer aan werken want het is erg vervelend!maar je geeft eigenlijk zelf al aan in je bericht dat je niet valt onder de doorsnee doelgroep. Je hebt ook een lichte vorm van autisme dus dat is enigzins complicerend. Toch moet ook jij een heel eind kunnen komen lijkt me

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven