Afstand huis - school

29-01-2010 15:20 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver wonen jullie van de basisschool van je kind af?

Bij ons in de wijk zit een school waar ik mijn kind liever niet op wil hebben; dit heeft met name te maken met het onderwijssysteem. Tevens staat de school slecht aangeschreven; ook bij de inspectie van onderwijs.

Ik kies het liefst voor Jenaplanonderwijs. Deze school zit met de auto 5 minuten van ons af, met de fiets ongeveer een kwartier. Als mijn dochter 4 is, is de jongste 2 en zit ik natuurlijk met brengen / halen / middagslaapjes, enz.

Ook zal t betekenen dat zij met kinderen naar school gaat die over het algemeen in een andere wijk wonen.

Wat kunnen jullie mij over jullie keuzes vertellen?
quote:femke29 schreef op 29 januari 2010 @ 15:31:

@Jala; dat betekent dat je kinderen vanaf de kleuterllftd 3 a 4 dagen moeten overblijven? Dat is wel heftig toch? Niet als kritiek, want als t deze school wordt zit die kans er bij ons ook wel in hoor. Of mijn 2-jarige moet tegen die tijd al niet meer slapen 'smiddags maar dat lijkt me sterk...nooit geen problemen gehad met het overblijven. Om eerlijk te zijn denk ik dat het zelfs rustiger is voor de kinderen zelf ipv dat gesleep van en naar school en er snel een boterham instampen als ze thuis zijn. Nu hebben ze op school alle tijd en daarna lekker (buiten) spelen. Scheelt dat dochter de overblijf ook hartstikke gezellig vindt.
Ik ben het met jullie eens dat je niet alleen naar Citotoets-scores en uitstroom gegevens moet kijken, maar ik zou het jammer vinden als mijn dochter naar VMBO gaat, omdat al haar vrindinnetjes daar heen gaan. Of dat ze niet haar best doet op school, omdat dat niet "cool" is en hoge cijfers not done zijn.
.
quote:BIRMANICA schreef op 29 januari 2010 @ 15:47:

Vlinder schrijft:Ik heb een school gekozen die het dichts bij mijn huis, omdat ik het makkelijk vond en in mijn wijk is het allemaal één pot nat qwa onderwijssysteem dus heb me daar niet echt mee bezig gehouden.

Dat vind ik nou ook.

Is met alle scholen hetzelfde.

Maakt niet uit tegenwoordig welk onderwijs je hebt.

Overal is wat en hier is de school op 100 meter lopen.

Nou in mijn geval vond ik het wel belangrijk dat mijn kind naar een school ging waar èlk kind een kans krijgt, ook als je niet helemaal lekker meekomt.

Het is natuurlijk wel lekker makkelijk voor een school: zorgenkindjes meteen wippen, zodat je goed hoog in de scorelijsten komt. Bah, ik heb er echt geen goed woord voor over. Het was een christelijke school ook nog, daar heb ik dus ook mijn bekomst van. Wat nou 'plek voor iedereen'?
De eerste basisschool (gekozen op diverse gesprekken bij diverse scholen) was ruim een 20 minuten fietsen en zoon moest verplicht overblijven vanwege de afstand. Die jongen heeft het er niet naar zijn zin gehad. De kinderen woonde allemaal bij elkaar en hij was de enige die van verder weg kwam. In de buurt moest hij extra hard lopen om vriendjes te maken, want hij had een achterstand tov de buurtkinderen die bij elkaar op school zaten.

Toen wij gingen verhuizen konden we opnieuw een keuze maken met de eerste situatie in ons achterhoofd. Nu hadden we echter de keus uit 5 scholen op max 5 loop/fiets minuten afstand van ons huis. Twee vielen er af vanwege de christelijke grondslag, een viel af vanwege het inspectierapport. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een daltonschool (vrij groot met lange wachtlijsten en continuerooster) maar wel binnen 5 minuten lopen te bereiken. Zoon is in zijn element. Kan makkelijk met vriendjes afspreken, loopt er zelf zo naar toe of gaat op de fiets. Ik zal in de toekomst ook niet meer kiezen voor een school buiten de wijk waar ik woon.
Wij wonen zo ongeveer naast een school. Maar onze kinderen gaan toch naar een school iets verderop (1 km)

De school hiernaast is een Daltonschool die niet goed staat aangeschreven. De uitstroomcijfers zijn heel slecht (70% praktijkschool, de rest VMBO en heel erg soms een VMBO-T, Havo en VWO komt niet voor)
dubbel
Ik realiseer me echt wel dat de uitstroom meer zegt over de instroom, dan over de kwaliteit van het onderwijs.

Ik heb zelf de pabo gedaan en tijdens een stage meegemaakt op een school waar de uitstroom 90% vmbo was, dat de enkeling die wel goed scoorde (dochter van de dierenarts uit de wijk) enorm gepest werd om haar goede punten. Dat wilde ik niet voor mijn dochter.

Op haar huidige school (met dus 80% havo/vwo) volgt ze nu in groep 3 een apart programma omdat ze erg voorloopt. Omdat de school hier vaker mee te maken heeft is er een meer/hoogbegaafdheid-coördinator. Op de basisschool die dichter bij zit, hebben ze enkel te maken met uitval aan de onderkant en niet met uitval aan de bovenkant. Ik denk dat mijn dochter daar doodongelukkig was geworden en ook geen aansluiting had gekregen met de klasgenootjes. Terwijl ze nu dus ook voorloopt op de klasgenootjes, maar daar iig wel aansluiting bij vindt.
Wij hebben ook gekozen voor een (montessori)school iets verder weg. We hadden keuze uit 3 scholen en deze is wel het verste (ik denk 10 minuten fietsen, maar langs drukke wegen, dus Kruimel kan niet snel zelf naar school).

Reden dat het tóch deze school geworden is:

- goede verhalen van vrienden en een goed gevoel bij het kijken

- geen superlange middagpauze en veel kindjes van verder weg dus eigenlijk iedereen blijft over (voor ons belangrijk omdat we beiden werken en we niet willen dat zoon als 1 van de weinigen moet overblijven

- alle buurtkindjes gaan naar andere scholen, dus daar zal het niet veel voor uitmaken

- de school die nog het beste alternatief was had vooral aandacht voor kinderen die achterlopen en weinig aandacht voor kinderen die voorlopen (en zoon heeft toch 2 ouders met een WO opleiding dus de kans op voorlopen is gewoon groter dan de kans op achterlopen).

Alle 3 de scholen hebben een inpandige BSO van dezelfde stichting, dus dat was geen onderscheidend vermogen.

Voor spelende vriendjes/vriendinnetjes tzt hebben wij overigens een bakfiets, erg handig

Ik had eigenlijk niet zo heel veel met montessori onderwijs, maar wat ik er van gezien heb vond ik toch wel oké, dus ik ben héél benieuwd hoe het ons, en vooral zoon en dochter natuurlijk, zal bevallen!
quote:Sophiepapa schreef op 29 januari 2010 @ 16:54:

[...]

Op de website van de school en in hun jaarverslag.

Doen alle kinderen wel mee aan de cito? Je hoort wel eens dat kinderen die bijvoorbeeld richting speciaal onderwijs gaan, niet mee mogen doen aan de cito omdat dat niet goed is voor het resultaat.

Ik zou ook wel eens willen weten hoe de kinderen het doen in het vervolgonderwijs. Ik werk in het VO en regelmatig krijgen we kinderen binnen met een advies dat gewoon echt niet bij ze past. Deze kinderen komen elk jaar van dezelfde basisschool waar ze gewoon erg hoog adviseren (omdat basisscholen een goede uitstroom willen laten zien). Ook werden er vragen van de cito voorgelezen wat niet mag. Op die manier kan je namelijk de nadruk leggen op het goede antwoord.

Ik wil niet zeggen dat alle bassischolen met een goede uitstroom zo werken hoor! Maar het komt wel voor.
anoniem_30612 wijzigde dit bericht op 29-01-2010 19:49
Reden: volgens mij weigert mijn eeee soms dienst...
% gewijzigd
quote:kaetje schreef op 29 januari 2010 @ 19:44:

[...]

Doen alle kinderen wel mee aan de cito? Je hoort wel eens dat kinderen die bijvoorbeeld richting speciaal onderwijs gaan, niet mee mogen doen aan de cito omdat dat niet goed is voor het resultaat.

Ik zou ook wel eens willen weten hoe de kinderen het doen in het vervolgonderwijs. Ik werk in het VO en regelmatig krijgen we kinderen binnen met een advies dat gewoon echt niet bij ze past. Deze kinderen komen elk jaar van dezelfde basisschool waar ze gewoon erg hoog adviseren (omdat basisscholen een goede uitstroom willen laten zien). Ook werden er vragen van de cito voorgelezen wat niet mag. Op die manier kan je namelijk de nadruk leggen op het goede antwoord.

Ik wil niet zeggen dat alle bassischolen met een goede uitstroom zo werken hoor! Maar het komt wel voor.

Belachelijk, ook weer een goede reden om niet te vertrouwen op Cito-uitslagen. Ik vind het iig niks toevoegen.

Als de school mijn zoon zou uitsluiten van de CITO omdat hij het resultaat naar beneden zou halen, kunnen ze rekenen op een klacht bij de inspectie en veel negatieve airplay via de media.
Ook hier is bewust gekozen voor een school die verder weg is. Ik heb veel scholen in de buurt bekeken, maar bij geen een had ik zo´n klik als met deze.

Is een Jenaplan, alle kinderen blijven daar standaard over. Mijn dochter weet dus ook niet beter. En mocht je toch graag in de buurt van je kind willen zijn dan kan je je opgeven als overblijfmoeder/vader of pleinwacht.
quote:kaetje schreef op 29 januari 2010 @ 19:44:

[...]

Ik zou ook wel eens willen weten hoe de kinderen het doen in het vervolgonderwijs. Ik werk in het VO en regelmatig krijgen we kinderen binnen met een advies dat gewoon echt niet bij ze past. Deze kinderen komen elk jaar van dezelfde basisschool waar ze gewoon erg hoog adviseren (omdat basisscholen een goede uitstroom willen laten zien).@kaetje. Ik sprak laatst een lerares. Zij was ook aan het oriënteren voor een basisschool voor haar kinderen. Zij gaf als tip om ook aan de geplande school voor het voortgezet onderwijs advies te vragen voor welke basisschool te kiezen. Lijkt mij wel een goed idee, maar met welke functionaris kan ik dan het beste contact opnemen?
quote:Sophiepapa schreef op 30 januari 2010 @ 23:52:

[...]

@kaetje. Ik sprak laatst een lerares. Zij was ook aan het oriënteren voor een basisschool voor haar kinderen. Zij gaf als tip om ook aan de geplande school voor het voortgezet onderwijs advies te vragen voor welke basisschool te kiezen. Lijkt mij wel een goed idee, maar met welke functionaris kan ik dan het beste contact opnemen? Ligt aan de structuur binnen een school, maar een brugklascoördinator is meestal het goede aanspreekpunt voor zo'n vraag.
@Sunemom Thnx voor je info!
Ja, dat wilde ik ook zeggen! Bij ons is dat de coordinator onderbouw. Zo iemand heeft het meeste contact met de basisscholen.
@kaetje Thnx voor je reactie!
Ik woon in een dorp, dus alle scholen zijn hier in de wijk. 1 openbare, 1 Wanita (?) en 1 vrij strenge christelijke. De christelijke is het verst weg, ongeveer 20 minuten lopen/5 minuten fietsen, maar toch kiezen wij daar waarschijnlijk voor. Hij krijgt een goed cijfer en bovendien willen wij graag een christelijke school voor ons kind, omdat het dan (hopelijk) minder te maken krijgt met dingen waar wij niet achter staan, zoals schooldisco's etc.

Voor het spelen met vriendjes maakt het hier niet veel uit, het dorp is niet groot, dus als mijn zoon ergens wil spelen dan kan dat wel en hier in de straat wonen niet zoveel kinderen, maar ik weet dat er eentje in elk geval ook naar die school gaat. De kinderen van onze vrienden gaan ook naar die school, in elk geval.

We hebben binnenkort een kennismakingsgesprek, dus ik ben benieuwd.
..
We hebben ook gekozen voor de (openbare) school dat wat verder ligt (5 minuten met de auto). Er zijn 3 andere op loopafstand, maar alle 3 spreken me niet aan. Mijn oudste zit nu al in groep 3, en ik heb geen spijt gehad. Hij blijft wel over op school, maar dat vindt hij niet erg, veel kinderen uit zijn eigen groep blijven ook over en overblijf op onze school is goed geregeld.
Ben je zelf ook christelijk reizigster? En uit interesse: wat is het bezwaar tegen schooldisco's?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven