Kookboek zodat mannen kunnen leren koken.

31-01-2010 16:26 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kan eigenlijk helemaal niet koken. Hij weet gewoon niet hoe lang aardappelen moeten, en als hij al iets kookt is niks tegelijk klaar.

Nu vroeg ik me dus af of er een makkelijk kookboek is waarbij hij dingen kan leren en met makkelijke recepten (dus geen culinaire hoogstandjes) en goede beschrijving zodat alles tegelijk klaar is.
quote:Mevrouwdekees schreef op 01 februari 2010 @ 09:31:

Iedere LTS-zwakstromer kan toch kip en groente roerbakken en er gekookte rijst bij gooien? Gaan met die banaan, je hoeft echt bijzonder weinig voorkennis te hebben om te koken.

Ik ken iemand die niet wist dat je eerst boter of olie in de pan moet doen als je vlees wilt bakken.

Echt, je denkt dat het heel simpel is, maar "bij het begin beginnen" moet je bij sommige mensen heel letterlijk nemen.

Iedere LTS-zwakstromer kan toch kip en groente roerbakken en er gekookte rijst bij gooien?Nou.... Ik had een klasgenoot (HBO) een keer pasta met zalm voorgeschoteld en dat vond ie erg lekker. Dus op een gegeven moment wilde hij dat zelf maken. Hij had echter geen pasta in huis en ook geen zalm. Maar wel bruine bonen en zure haring. Haring is óók vis en bruine bonen vallen in de categorie aardappelen/pasta/rijst/bonen, dus....prima alternatieven, vond ie. Gelukkig at ik die dag niet bij hem
bestaat dat nog? Mannen die niet kunnen koken. Dus niet gewoon geen keukenprins zijn, maar echt dat ze het water nog aan laten branden?

Nou misschien is dit boek dan wel geschikt:

Hier bestellen
Voor mijn vriend heb ik 2 kookboeken gekocht, De Perfecte Kok deel 1 en 2. Hij vindt ze leuk en overzichtelijk en ik ben al een paar keer verrast met iets lekkers uit het kookboek. Er staan ook allerlei basic tips in.

Ik vraag me dan af wat die mannen aten voordat er een vrouw in hun leven kwam om dat voor ze te verzorgen. Knakworstjes? Friet? 5 keer in de week naar hun moeder? Kun je toch niet serieus nemen zo'n man?

Overigens ben ik geheel zonder kookboeken op kamers gegaan. Iedere LTS-zwakstromer kan toch kip en groente roerbakken en er gekookte rijst bij gooien? Gaan met die banaan, je hoeft echt bijzonder weinig voorkennis te hebben om te koken.

Geheel met MdK eensch. Hij is een grote jongen en kan ook vast een fietsband plakken/autoband verwisselen? Dan moet het toch haalbaar zijn om wat levensmiddelen in een pan te verwarmen....Enne, in de oertijd hadden ze ook geen kookboeken of Knorr Wereldgerechten en die hebben mensen ook overleefd.

Daarbij kan jij hem prima helpen, lekker op het aanrecht zitten met een glas wijn terwijl hij poogt te koken. Jij geeft aanwijzingen en hij doet het zelf...
Vind je man koken wel leuk en wil hij het wel leren?

Mijn man kan ook niet koken, maar hij wil het ook niet, hij vind het niet leuk. Ik kook dus altijd, hij is een echte kluns in de keuken.

Als ik weg ben en hij moet voor het eten zorgen haal ik spaghettisaus uit de diepvries en maak ik een 10-stappenplan "hoe kook ik spaghetti gaar" ja echt waar haha!

Iets opwarmen uit blik enzo kan hij dan wel en bbq-en kan hij ook heel goed, maar voor de rest niet.

Dus ja de vraag is ook of hij het wel echt wil, komt het van hemzelf?

Dan zou je hem wel zo'n boek kunnen kopen.

Ik vraag me dan af wat die mannen aten voordat er een vrouw in hun leven kwam om dat voor ze te verzorgen. Knakworstjes? Friet? 5 keer in de week naar hun moeder? Kun je toch niet serieus nemen zo'n man?

Overigens ben ik geheel zonder kookboeken op kamers gegaan. Iedere LTS-zwakstromer kan toch kip en groente roerbakken en er gekookte rijst bij gooien? Gaan met die banaan, je hoeft echt bijzonder weinig voorkennis te hebben om te koken.

Ze bestaan..serieus. Ik zag bij Herman Helpt (kok leert simpele zielen koken) een een gezin van een vader en een paar (volwassen!) zonen. Moeder was overleden of weggegaan whatever. Ze warfen niet onbemiddeld en in het eerste jaar hadden ze zelfs een kok ingehuurd die kwam koken, maar daarna (kok werd zeker toch te duur) kochten ze een frietpan en aten ze elke dag snack.

Ze konden dus geen van allen koken en uit wanhoop had de vriendin van een van die jongens hun maar opgegeven voor dat tv programma (ja die zag de bui al hangen).
quote:mrscaricos schreef op 01 februari 2010 @ 16:22:

Iets opwarmen uit blik enzo kan hij dan wel en bbq-en kan hij ook heel goed, maar voor de rest niet.

\.

Wat is dat toch met kerels die zeggen niet te kunnen koken maar zo gauw er ergens een BBQ is niet weg te meppen zijn bij de BBQ en maar blijven draaien aan dat vlees.

"Ineens" weten ze hoe lang een biefstuk of karbonade op het vuur moet, hoe het vuur zachter/harder moet. Welke sausjes lekker zijn bij welk vlees.

Zet je ze in de keuken achter het fornuis dan gaan ze klunzen want in een pan weten ze ineens niet hoe die biefstuk of karbonade gaar moet worden. En welke saus je bij een biefstuk kan serveren of welke groente ergens goed bij past is plotseling onmogelijk te bedenken.

Wel technisch zijn maar nog geen blik erwten kunnen opwarmen gaat er bij mij niet in...

Hoe kijken jullie tegen een man aan die echt niet kan koken? Ik vind het toch behoorlijk sneu, een redelijke afknapper. Dat hoort toch bij de basis beginselen van het voor jezelf zorgen? Koken, wassen, je huis schoon houden?

Als iemand dat niet kan omdat hij/zij te lang in Hotel Mama heeft gewoond vind ik dat echt suf.
Mips, Mijn man heeft idd te lang in Hotel Mama gewoont daarom is hij ook eerst op zichzelf geweest voor een half jaar. Het huishouden heeft hij wel goed onder de knie gekregen, maar het eten niet. De kant en klare magnetronmaaltijden vond hij wel erg makkelijk.

Het is zo dat ik heel graag wil dat hij een basismaaltijd op tafel leert zetten. Ik ben nu zwanger en de kleine gaat op den duur toch ook met de pot mee eten. Ik wil niet dat het altijd maar pannenkoeken, friet, pizza of magnetronmaaltijden voorgeschoteld krijg als ik er een keer niet ben. Daarbij vind ik het ook makkelijk om aan te schuiven als ik uit mijn werk kom. En hij hoeft echt niet culinair te koken, maar een basis stamppot moet hij toch wel kunnen.

Tot nu toe heeft hij af en toe wel gekookt, maar moest ik vertellen hoe het moest. Als ik dat niet deed dan ging het dus niet helemaal goed. En nu mag daar dus weleens verandering in komen.
Inderdaad het haagse kookboek, kan niet mislukken.

Misschien nog een optie om een beloning ;) in het vooruitzicht te stellen? (schat als jij lekker kookt en goed je best doet, ga je zelf mijn toetje zijn...) genoeg motivatie dan dacht ik zo.
quote:mips schreef op 01 februari 2010 @ 18:10:

[...]

Wat is dat toch met kerels die zeggen niet te kunnen koken maar zo gauw er ergens een BBQ is niet weg te meppen zijn bij de BBQ en maar blijven draaien aan dat vlees.

"Ineens" weten ze hoe lang een biefstuk of karbonade op het vuur moet, hoe het vuur zachter/harder moet. Welke sausjes lekker zijn bij welk vlees.

Zet je ze in de keuken achter het fornuis dan gaan ze klunzen want in een pan weten ze ineens niet hoe die biefstuk of karbonade gaar moet worden. En welke saus je bij een biefstuk kan serveren of welke groente ergens goed bij past is plotseling onmogelijk te bedenken.

Wel technisch zijn maar nog geen blik erwten kunnen opwarmen gaat er bij mij niet in...

Hoe kijken jullie tegen een man aan die echt niet kan koken? Ik vind het toch behoorlijk sneu, een redelijke afknapper. Dat hoort toch bij de basis beginselen van het voor jezelf zorgen? Koken, wassen, je huis schoon houden?

Als iemand dat niet kan omdat hij/zij te lang in Hotel Mama heeft gewoond vind ik dat echt suf.

Best wel een afknapper. Hoewel ik het wel leuk vind om te koken. Maar puur het niet kunnen, hoe en wat heeft hij in de jaren gegeten dat hij alleen woonde?

Ik hou van een kerel die een bourgondisch type is. En hoeft niet goed zelf te koken. Maar iets simpels moet wel kunnen hoor.

Ik vind het leuk dat hij dingen doet waar ik niet goed in ben (techn. dingen of klusdingen, meer ook omdat ik het niet wil leren). Maar ik heb in mijn vorige huis ook zelf kasten in elkaar gezet, zelf laminaat gelegd, en ga zo maar door. Bij vrienden geverfd en behangen, nou noem het maar op.

Dus het gaat mij echt om een stukje basis en de wil om iets lekkers te maken. Wat met liefde gemaakt wordt, hoeft voor mij geen sterrenrecept te zijn. Maar als ik ziek ben dan hoop ik als ik samen woon wel verse sinasappelsap te krijgen en een kippensoepje.

Ach ja, en uitzonderingen maak ik. Mijn laatste vriend deed alles hier in mijn huis, en ik maakte altijd eten. Soit.

En het meest romantische diner wat ik met hem heb gehad is dat ik voor het eerst bij hem uitgenodigd werd bij hem thuis om te eten. Romantisch gedekte tafel met kaarsjes, muziekje aan. Moët & Chardon champagne van 54 euro, en een 3 kazen diepvriespizza van de AH van 1,99 omdat ik zo gek ben op kaaspizza's. Ja leukste etentje die we ooit hebben gehad. Ach het gaat ook om de intentie. -grijnz-
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

[...]

Inderdaad, heel sneu en een echte afknapper.

Iemand die blijkbaar jaren (na vertrek uit hotel Mama) op diepvriespizza's heeft geleefd kan lekker eten toch niet waarderen?

Als hij je mee uit eten neemt, zou ik bang zijn bij de Mac te belanden.

* is blij met culinair onderlegde echtgenoot*

[...]

Ik vind het echt een afknapper. Een man hoeft voor mij absoluut niet te kunnen koken op sterrenniveau, maar wel gewoon voor zichzelf kunnen zorgen. Dus koken, schoonmaken, strijken etc. moet hij gewoon kunnen. Ik ben ook geen miep huisvrouw en ik kan het ook, zullen we maar zeggen

Gelukkig pakte vriendlief op onze eerste date bij hem thuis al uit met o.a. zelfgemaakte sushi en tiramisu, dus dat zit wel goed.

On topic: Het bleu band kookboek is echt een aanrader voor simpele basisgerechten. Er was ooit ook een serie van kleinere boekjes op thema, bijv. groente, salade, vlees etc. Dat waren hele goede boekjes, dus als je die nog ergens tegenkomt zou ik ze zeker in de keuken zetten!
Dat zeg ik....

[...]

Als iemand dat niet kan omdat hij/zij te lang in Hotel Mama heeft gewoond vind ik dat echt suf.Enorme afknapper. Ook omdat ik ze - achterdochtig - verdenk van: dat kan ik niet dus dat moet jij maar voor me doen.
ben dus niet de enige die dit een afknapper van de bovenste plank vind ;)

Had ooit een ex vriendje dat alleen macaroni met smac en ketchup kon maken...gatverdamme. Had ook enkel peper en zout in huis, geen kruiden (want dat begreep hij niet), kocht dan zo'n zakje macaronimix en gekruid gehakt (E-nummer gehakt...jummie :puke: ) ...

bij de eerste date vertelde hij nog dat hij dol was op italiaans eten... yeh sure. Macaroni met smac en diepvriespizza. Bij de italiaan bestelde hij altijd lasagna bolognese (hoe culinair). Als ik dan pasta met pesto had gemaakt of risotto vond hij dat maar niks want gek en eng.... Een aardappel-groenten-vlees man maar wel op de manier zoals zijn mammie het klaar maakte (at ook nog 3x per week daar). Relatie heeft niet lang geduurd
quote:mylenevalerie schreef op 31 januari 2010 @ 17:35:

Toen ik student was had ik nog een beginnerskookboek, even kijken welke dat was.

Kan hem even niet vinden. Het was een kookboekje voor als je net op jezelf ging wonen.

Volgens mij hebben wij hetzelfde boek gekregen toen we gingen studeren.

Die van mij heet Beginnerskookboek van Jan de Graaff. Het boek beginnende koks, studenten en kamerbewoners.

Ik heb me een 2 maanden geleden aangemeld op een site om beter te leren koken. Ik had nauwelijks kook ervaring. Van de aanmelding heb ik geen spijt gehad het is me heel erg goed bevallen. Het verbaasd me eerlijk gezegd dat ik het koken nu zo leuk vindt en alles zo goed gaat.

Hier bij de onderstaande link misschien helpt het jullie ook wel:

leren koken voor beginners

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven