Kookboek zodat mannen kunnen leren koken.

31-01-2010 16:26 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kan eigenlijk helemaal niet koken. Hij weet gewoon niet hoe lang aardappelen moeten, en als hij al iets kookt is niks tegelijk klaar.

Nu vroeg ik me dus af of er een makkelijk kookboek is waarbij hij dingen kan leren en met makkelijke recepten (dus geen culinaire hoogstandjes) en goede beschrijving zodat alles tegelijk klaar is.
Het fokke en sukke studenten kookboek. Heeft mijn broer gehad voor zijn verjaardag. Daar staat precies in hoe lang bepaalde dingen moeten om te garen, in de wok, oven, pan en zelfs de magnetron.
Ik zou zo'n "studentenkookboek" voor hem kopen, daar staan simpele basisgerechten in, en meer uitleg over de basics van het koken.
Ik heb de naam van de site niet bedacht, dus don't shoot me, maar het is wel lekker basic en duidelijk allemaal.

http://home.12move.nl/~sh365555/kookboek_index.html
Is een kookboek voor mannen anders dan voor vrouwen? Ik kan het me niet voorstellen maar kennelijk wel, want er zijn een paar kookboeken speciaal voor het mannenbrein. Moet je eens bij Bol.com man + boek intikken en kijken wat je dan krijgt.

Met het kookboek van de huishoudschool zou het toch moeten lukken, denk ik?

En wil je man wel leren koken? Want zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor.
Het blue-band basis kookboek!

Stap-voor-stap-met-foto recepten van gangbare basis gerechten.

Ik heb de oude serie, maar er is ook een nieuwe versie.

(Je kreeg hem bij aankoop van).

Staat vast wel op MP.
het haagse kookboek
Ioomii,

Wij hebben mijn zusje eens een kookboek voor klunzen gegeven (er is een papieren versie) en nog snapte ze het niet

Begrippen als handzame stukjes e.d. waren haar onbekend.

Ik heb hier voor de basis een blue band kookboekje liggen en vriend heeft voor zijn verjaardag een kookboek voor mannen gehad, niet dat die laatste ooit open geweest is, hij staat tussen alle andere kookboeken.

Het Margriet kookboek schijnt ook fijn te zijn.
het margriet kookboek! kon mijn ex heel goed mee overweg!
idd het Haags kookboek!

voor iedereen vol handige tips, of je nou een piemel hebt of niet :p
quote:elina81 schreef op 31 januari 2010 @ 17:04:

idd het Haags kookboek!Die kreeg ik van mijn ouders toen ik op kamers ging. Ik gebruik 'm nog steeds. Prima kookboek!
Kook ook, staan ook de basics in.
quote:loomii schreef op 31 januari 2010 @ 17:06:

[...]

Die kreeg ik van mijn ouders toen ik op kamers ging. Ik gebruik 'm nog steeds. Prima kookboek!Heb het boek zelf. In een ver verleden ooit een jaar diëtetiek gestudeerd daar stond het op de boekenlijst.. Heb nu de nieuwe versie idd ook aan mijn dochter gegeven toen ze onlangs het huis uit is gegaan
mijn vriend heeft een studentenkookboek (helaas zonder foto's van de gerechten, dat vind ik toch altijd wel leuker) waar niet in staat ' snij de paprika' maar 'haal het steeltje van de paprika en verwijder de pitjes die binnen in zitten, snij het daarna in blokjes die kleiner dan 1 cm bij 1 cm zijn'

Dat is nog eens duidelijk!

Toen ik student was had ik nog een beginnerskookboek, even kijken welke dat was.

Kan hem even niet vinden. Het was een kookboekje voor als je net op jezelf ging wonen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Blue Band basiskookboek inderdaad.

Wat dat echt anders dan andere boeken maakt, is dat elke techniek met foto's stap voor stap staat beschreven.

Dus niet alleen "schroei het vlees dicht", maar ook dat er dus eerst boter in de pan moet, en hoe dat er uit moet zien als je het vlees er in doet, en wanneer het dan klaar is.

Ik heb er veel aan gehad toen ik op kamers ging en leerde koken.
Ik zou 'm de kookverrichtingen van Kabouter laten volgen.
Deze van AH ken ik niet, maar de kaarten in de winkel zijn erg duidelijk. Ik vind hem wel vrij prijzig. Zelf zou ik de site gebruiken. Je zou een aantal simpele recepten kunnen opzoeken daar en printen of zo.

Zelf heb ik veel gehad aan de Blue Band en dan het deel basis kookboek en groenten. Je hebt ook nog pasta en sausen. Maar of het nog te krijgen is? Ze zijn een 2e keer uitgegeven. Klik hier. Dit is een latere uitvoering.

Volgens mij historisch materiaal geworden ondertussen, maar het is gebruikt voor kookles op huishoudscholen: Kookboek N.C.B. Ik heb deze als student gebruikt om te kijken hoe lang aardappels moesten koken en zo.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 31-01-2010 18:11
Reden: link toegevoegd
% gewijzigd
quote:Bengal schreef op 31 januari 2010 @ 17:23:

Kook ook, staan ook de basics in.Ja, Kookook, daar heb ik koken mee geleerd. Staat zelfs in hoe je een aardappel moet schillen
Hey herkenbaar!

Mijn vriend kan ook niet koken, hij wil het wel maar dan mag ik niet bij hem weglopen. HIj weet gewoon niet hoe lang dingen moeten koken en kan eigenlijk ook niet aan als er meerdere pannen op het vuur staan en je dus verschillende dingen in de gaten moet houden.

Samen koken is heel gezellig hoor (dat doen we dus meestal ook), maar soms is het fijn om eens thuis te komen en te zien dat vriend al in de keuken bezig is met koken.

Misschien ga ik ook maar eens zo'n kookboek voor hem kopen. Dan nog moet hij wel de moeite nemen om het te gaan lezen. Want hij vraagt het volgens mij liever en wil veel te snel hulp
Is het niet leuk om hem voor zijn verjaardag een kookcursus te geven?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb laatst iemand het boek 'koken voor klunzen' gegeven. Zonder gekheid: daar staan echt hele handige, simpele maar bruikbare recepten in!
Ik vraag me dan af wat die mannen aten voordat er een vrouw in hun leven kwam om dat voor ze te verzorgen. Knakworstjes? Friet? 5 keer in de week naar hun moeder? Kun je toch niet serieus nemen zo'n man?

Overigens ben ik geheel zonder kookboeken op kamers gegaan. Iedere LTS-zwakstromer kan toch kip en groente roerbakken en er gekookte rijst bij gooien? Gaan met die banaan, je hoeft echt bijzonder weinig voorkennis te hebben om te koken.
Ik kookte thuis nooit (op 'n eitje bakken na), maar je leert vanzelf eten klaar maken als je op jezelf woont. Nu maak ik dan ook bepaald geen culinaire hoogstandjes, maar je leert toch door ervaring hoe lang iets moet koken/bakken voor het gaar is?

Misschien vindt je man het gewoon niet leuk en doet ie expres zo klunzig in de hoop dat jij het dan maar weer gewoon gaat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven