lapland

05-10-2009 19:19 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een reis gezien naar lapland in januari. Mijn vriend is helemaal enthousiast erover en mij lijkt het ook super om daar een keer naartoe te gaan. Ik heb alleen nog een paar dingen waar ik over twijfel.

De reis gaat naar een ski oord. Nu ben ik nog nooit op wintersport geweest, en kan dus niet skieen. Als ik daar ben kan ik natuurlijk een paar lessen nemen. Stel dat ik er niets van bak, wat kun je dan verder doen op zo'n ski oord? (naast snowscooter tocht, sleetocht met husky's, sleetocht met rendieren, want dat is allemaal op 1 dag)

Wat voor kleding kun je het beste dragen? Natuurlijke warme kleding, maar volstaat een dikke trui al of is dit niet voldoende? En wat voor schoenen trek je aan als je niet skiet?

Verder zit ik met het daglicht. Ik las op internet dat er in januari maar 1 uur zon is. Moet ik mij dan voorstellen dat het bijna de hele dag donker is?

Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.
Wow Sometimes wat een prachtige foto's!

Hierbij twee van mij:

Tijdens de huskeytocht (te gek!)

In de ijs(trouw)kapel behorend bij het ijshotel (heel bijzonder)
Ziet er echt ontzettend gaaf uit.

Een reisvriend van mij wil ook nog graag 'n keer die kant uit en wellicht kunnen we nog wel meer van onze reisvrienden en vriendinnen warm krijgen voor begin volgend jaar. Het plan is er in elk geval al.
Ben vandaag teruggekomen uit Lapland. Vond het in 1 woord geweldig. We gaan zeker nog eens terug.

Heb ook een huskytocht gedaan, een sneeuwschoenwandeling, naar een rendierenfarm geweest, gescooterd. Ondanks dat ik ook geen ski-er ben, heb ik me aboluut niet verveeld. Veel mooie foto's gemaakt ook want de natuur is er heel erg mooi.

Iedereen aan te raden!
Wie van de Lapland-gangers heeft 't noorderlicht gezien en zoja, in welke maand?
Ben vandaag terug gekomen uit Yllas en het was fantastisch, dezelfde dingen gedaan als Elske. het noorderlicht is dit en volgend jaar zo goed als niet te zien, vanwege de lage zonne-activiteit. In 2012 is het eerst volgende jaar dat de kans op noorderlicht weer groot is. Volgens onze gids kan dat elke maand, hij had mooie aurora's gezie in zowel decmber als maart. Als het maar donker is.
"Boring conversation anyway"
Ik heb vorige week in Abisko in Zweden het Noorderlicht gezien. Het was groenig wit en constant in beweging. Zó bijzonder! Het is nu inderdaad niet de beste tijd er voor, maar je kunt het dus wel zien.

Verder vond ik Lappland helemaal geweldig. Wij zaten in Kiruna, en ik vond het daar erg leuk. We hebben de standaard dingen gedaan: sneeuwscooters, hondenslee, langlaufen, ijshotel. Dit weekend was het sneeuwfestival in Kiruna, dat was ook erg leuk. Het was wel heel koud deze week, zo rond de -30. Maar met goed thermo ondergoed en goede skikleding, plus de extra kleren die je overal kreeg, was het best uit te houden.
quote:elninjoo schreef op 24 januari 2010 @ 23:27:

Wie van de Lapland-gangers heeft 't noorderlicht gezien en zoja, in welke maand?

Heb zelf nooit het noorderlicht mogen aanschouwen en mijn beste vrienden (ieder jaar naar lapland in januari) ook niet maar zorg voor een gemengd gezelschap, qua geslachten. Aangezien de sauna heerlijk is na een sneeuwavontuur maar in Finland is dat niet gemengd. Dat is typsisch Hollands/Duits.

Ook zonder het noorderlicht te zien is het een heel leuke ervaring overigens. Wel iets wat ik je aan zou raden, zoals ik je 'ken' van hier op het forum. In die gemeenschappelijke sauna's in de hotels, kun je heel gemakkelijk een praatje maken op niets af overigens. Er zijn vooral Engelse stellen eigenlijk, veel humor, geen gedoe.
Moet zeggen dat ik niet zo van de sauna ben, maar wie weet motiveert 't gezelschap me om mee te gaan. Op dit moment is de kans overigens groot dat ik met 2 mannen ga. Nog geen vriendin over de streep weten te trekken.

Zal mijn verwachtingen over het noorderlicht zien in elk geval maar bijstellen. Leuk als het gebeurt, maar dus blijkbaar niet iets wat zo vanzelfsprekend is. Over 3 weken vertrekken vrienden van mij naar Lapland, ben heel benieuwd hoe zij het gaan vinden.
quote:elninjoo schreef op 24 januari 2010 @ 23:27:

Ik heb het noorderlicht op 3 avonden/nachten gezien en dat was eind januari/begin februari in Fins Lapland. Het was groen en danste in de lucht op en neer, erg gaaf!

Je moet in ieder geval een heldere nacht hebben en dan moet er vervolgens ook poolactiviteit zijn. En dan op het juiste moment op de juiste plaats zijn (zo donker mogelijk zonder lichtvervuiling in de buurt).

Wij hebben destijds met meerdere mensen afgesproken dat iedereen om de beurt een kijkje neemt buiten, om de kans om het te zien te vergroten. En dat had effect, al moet je er dus wel wat voor over hebben... (zo hebben wij zelfs de wekker wel eens om 4.00 uur 's nachts gezet. Ai...)
quote:elske schreef op 24 januari 2010 @ 21:58:

Ben vandaag teruggekomen uit Lapland. Vond het in 1 woord geweldig. We gaan zeker nog eens terug.

Heb ook een huskytocht gedaan, een sneeuwschoenwandeling, naar een rendierenfarm geweest, gescooterd. Ondanks dat ik ook geen ski-er ben, heb ik me aboluut niet verveeld. Veel mooie foto's gemaakt ook want de natuur is er heel erg mooi.

Iedereen aan te raden!

Ondanks dat ik ook geen ski-er ben... ?

Ik ben wel een skiër, maar heb niet eens geskied in Lapland...

In Lapland kan je wel skiën, bijv. een dagje/middagje is leuk, maar als echte doorgewinterde skiër ben je zo uitgeskied in Lapland. Je moet dan ook vooral NIET om te skiën naar Lapland gaan, maar juist voor de rendieren, de husky's, het sneeuwschoenwandelen, etc.
wij gaan ook! Is het al winter?
quote:lizettetje schreef op 02 februari 2010 @ 13:15:

[...]

Ondanks dat ik ook geen ski-er ben... ?

Ik ben wel een skiër, maar heb niet eens geskied in Lapland...

In Lapland kan je wel skiën, bijv. een dagje/middagje is leuk, maar als echte doorgewinterde skiër ben je zo uitgeskied in Lapland. Je moet dan ook vooral NIET om te skiën naar Lapland gaan, maar juist voor de rendieren, de husky's, het sneeuwschoenwandelen, etc.Onzin, in Levi kun je prima skieen. Het Finse skiteam traint daar zelfs. De afdalingen zijn niet ontzettend lang, maar wel rustig, goed en breed, en in Levi heb je ook een zwarte piste (volgens mij de enige met een gondellift in die regio).
quote:Star schreef op 14 augustus 2010 @ 20:10:

wij gaan ook! Is het al winter? Leuk! Waar ga je heen?
Levi ook
Ik wil ook en ik wil alles weten!

In welke plaats moet je zijn? Waar hebben jullie geboekt? Hebben jullie een pakketreis geboekt of alles los?
Ik zat heel noordelijk bij de Russische grens en heb inderdaad een pakketreis geboekt, maar los is ook goed te doen.

Alles is erg duur, maar zeer de moeite waard!

Heb je dit topic en het andere topic al gelezen? Daar staat al heel veel in en als je vragen hebt: shoot!
Ik heb beide topics vluchtig doorgelezen. Veel mensen naar Levi zo te zien. Welke reis heb jij precies geboekt? Ik heb al een reis gezien van SNP: Finland - Oulanka, 8 dagen. Met husky en pulka over de Bear Trail, sneeuwwandeltrektocht met sledehonden langs hutten, groepsreis.

Ook dicht bij de Russische grens. Maar geen sledetrektocht; een hond trekt de tas maar zelf moet je lopen Wel heel avontuurlijk (wandelen, overnachten in blokhutten zonder stroom, middle of nowhere) en zeer betaalbaar hoewel de kleding er niet bij inzit en ik daar ook vrij veel geld aan zou moeten besteden. Klinkt wel fantastisch hoor, die van SNP! Zeer serieuze optie.

Ik zoek iets avontuurlijks en redelijk betaalbaars. Ik wil wandelen, een sledetocht maken, 's avonds de sauna in natuurlijk en het liefst een rondreis. Geen zoveelsterrenhotels. Kleding inbegrepen is een pre. Ik wil begin februari want ik wil veel sneeuw en toch wat langere dagen (vriend ziet niet zo best in de schemering, of valt het met de duisternis wel mee door de weerkaatsing van de sneeuw?)

Ik heb dit net bedacht want het leven is te kort om thuis op de bank te zitten. Er zijn zo veel dingen die ik ooit wil doen en dit is er zeker één van. Ik ben benieuwd wat mijn vriend er van zegt als ik hem op de hoogte breng van mijn opwelling
Stomme vraag trouwens: ik ben überhaupt nog nooit ergens geweest waar veel sneeuw ligt. Nooit op wintersport geweest ofzo. In oostenrijk en Zwitserland heb je bergen, maar hier heb je meer sneeuw denk ik? En Noorderlicht met een beetje mazzel? En donkere dagen? Wat maakt Laplamnd eigenlijk zó bijzonder?

Het lijkt me gewoon fantastisch maar als ik denk aan bergen in Oostenrijk lijkt me dat ook heel mooi en weet ik niet wat me nou zo geweldig lijkt aan Lapland. Maar van het idee aan Lapland gaat mijn hart sneller kloppen en als ik denk aan Oostenrijk niet.
quote:nostradame schreef op 05 oktober 2010 @ 22:26:

Ik heb beide topics vluchtig doorgelezen. Veel mensen naar Levi zo te zien. Welke reis heb jij precies geboekt? Ik heb al een reis gezien van SNP: Finland - Oulanka, 8 dagen. Met husky en pulka over de Bear Trail, sneeuwwandeltrektocht met sledehonden langs hutten, groepsreis.

Ik zat zelf in Inari, dat is nog noordelijker dan Levi en minder toeristisch, want Levi is het grootste skigebied van Finland en inari is piepklein, maar vlakbij enorme ijsmeren bij de Russische grens waar je met een meerdaagse huskeytocht overheen gaat en in wildernishutten slaapt. Ik heb dit van het internet geplukt via een totaal onbekende organisatie, maar als je een groepsreis wilt: Djoser gaar ook naar Inari en heeft ook een meerdaagse huskeytocht.

Ook dicht bij de Russische grens. Maar geen sledetrektocht; een hond trekt de tas maar zelf moet je lopen Wel heel avontuurlijk (wandelen, overnachten in blokhutten zonder stroom, middle of nowhere) en zeer betaalbaar hoewel de kleding er niet bij inzit en ik daar ook vrij veel geld aan zou moeten besteden. Klinkt wel fantastisch hoor, die van SNP! Zeer serieuze optie.

Ik zoek iets avontuurlijks en redelijk betaalbaars. Ik wil wandelen, een sledetocht maken, 's avonds de sauna in natuurlijk en het liefst een rondreis. Geen zoveelsterrenhotels. Kleding inbegrepen is een pre. Ik wil begin februari want ik wil veel sneeuw en toch wat langere dagen (vriend ziet niet zo best in de schemering, of valt het met de duisternis wel mee door de weerkaatsing van de sneeuw?)

Als je basis wilt kun je heel goed met Djoser meegaan. Kleding (thermopakken zijn altijd inbegrepen, maar thermo-ondergoed moet je zelf kopen, dat is een must.

In januari/februari is het lang donker en kort licht, maar ligt er veel meer sneeuw en is er sneeuw op de bomen. Het kan dan wel heel koud zijn min 30). In maart (toen ik er was) was het gewoon licht tot 5 uur en daarna schermer en donker, zoals onze winter, maar met wintersporttemperaturen en volop zon (min 9).

Tips: meerdaagse huskeytocht, sneeuwscootertocht, met van die sneeuwtennisrackets wandelen, ijsvissen en een rendierfarm bezoeken.

Ik heb dit net bedacht want het leven is te kort om thuis op de bank te zitten. Er zijn zo veel dingen die ik ooit wil doen en dit is er zeker één van. Ik ben benieuwd wat mijn vriend er van zegt als ik hem op de hoogte breng van mijn opwelling Have fun!
quote:nostradame schreef op 05 oktober 2010 @ 22:29:

Stomme vraag trouwens: ik ben überhaupt nog nooit ergens geweest waar veel sneeuw ligt. Nooit op wintersport geweest ofzo. In oostenrijk en Zwitserland heb je bergen, maar hier heb je meer sneeuw denk ik? En Noorderlicht met een beetje mazzel? En donkere dagen? Wat maakt Laplamnd eigenlijk zó bijzonder?

Er is ongeveer evenveel sneeuw, maar de bergen zijn lager en de skipistes zijn breder en rustiger. Noorderlicht zien is mazzel hebben, maar je hebt in januari de meeste kans. Dan zijn het ook de donkerste dagen.

Wat het zo bijzonder maakt: de hele dag buiten zijn, trektocht met honden, overnachten in een wildernishut, sauna en dan in je blote kont rollen door de sneeuw. Kortom: het is anders en avontuurlijk!

Het lijkt me gewoon fantastisch maar als ik denk aan bergen in Oostenrijk lijkt me dat ook heel mooi en weet ik niet wat me nou zo geweldig lijkt aan Lapland. Maar van het idee aan Lapland gaat mijn hart sneller kloppen en als ik denk aan Oostenrijk niet.
Dank voor je uitgebreide antwoord, Iris!

Ik hoef niet per se een groepsreis, hadden jullie dat wel of niet?

Weet je nog bij welke totaal onbekende organisatie je hebt geboekt?
http://www.lapland.nl/

Voigt travel, bovenstaande link. Allerlei soorten reizen.
Wij hebben hier geboekt: http://www.bbi-travel.nl/
quote:nostradame schreef op 06 oktober 2010 @ 15:19:

Dank voor je uitgebreide antwoord, Iris!

Ik hoef niet per se een groepsreis, hadden jullie dat wel of niet?

Weet je nog bij welke totaal onbekende organisatie je hebt geboekt?

Ik ging met een vriendin, zonder groepsreis maar wel met een pakket van alles. Dat was goedkoper dan alles los boeken en ik wilde persé een meerdaagse huskeytocht.

Ik zal de naam van de organisatie even voor je opsnorren. Ik had er nog nooit van gehoord .
Dankje, Star! De link lapland.nl had ik al gezien en daar staat erg veel op. BBI biedt zo te zien niet wat ik zoek. Wel Fins Lapland maar geen rondreis op de sneeuwschoenen of slee.

Ik hoop dat je nog achetr de naam komt Iris! Het zou fijn zijn als het goedkoper kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven