schuldgevoel

05-02-2010 21:16 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje is 25 maanden en over 1 maand zal ik bevallen van onze tweede zoon. Nu brengt mijn vriend hem 3 dagen per week naar de creche. Normaal is hij heel vroeg wakker rond 6.00 maar we halen hem er nooit voor 6.30 uit. Nu slaapt hij ineens langer en moet ik hem soms wakker maken en daar voel ik me dan heel schuldig over. Soms denk ik laat maar liggen ik breng hem dan naar de creche maar dat is nu fysiek heel zwaar en zul je zien als mijn vriend het huis verlaat onze zoon dan wakker wordt en ik dan alles met hem moet doen. Normaal geen probleem maar nu wel. Wie heeft daar ook weleens last van schuldgevoel om hem wakkker te maken...? Doei
Ik kus mijn dochter wakker, als ze op moet. Daar wordt ze heel blij wakker van, met een grote glimlach. Hier geen schuldgevoel dus
bij ons is dat wisselend hoe hij wakker wordt...soms sjaggie en soms prima vrolijk. Hoop dat het bij mij misschien slijt. Maar ja over een maand is alles even helemaal anders als die tweede er is....bedankt voor nje reactie
Soms moet je even doen wat je moet doen en dat is soms even voor jezelf kiezen. Ben je een leukere mama als je hem langer laat liggen maar eigenlijk daarna niet de puf hebt om dingen met hem te doen of hem vol geduld aan te kleden e.d. ?

En met een knuffel wakker gemaakt worden of als hij later weer thuis komt even wat extra qualitytime met hem doorbrengen doet wonderen voor je gemoedsrust
ja dat is ook zeker waar ! haal hem wel wat eerder op.....
Ik moet mijn kinderen ook wel eens wakker maken. Dat vind ik altijd heel zielig, maar het moet nou eenmaal. Bij jou is het ook maar voor even, gewoon lief wakker maken met kusjes en knuffels, dat is echt niet zo erg.
Ik wilde dat ik ze eens wakker moest maken. Die van mij zijn meestal om 5 uur wakker. Kunnen we anders even ruilen, dan hebben we twee problemen opgelost
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Het gaat toch maar om drie dagen? ik neem aan dat hij de rest van de dagen gewoon thuis is en wel kan uitslapen? Dan zou ik me er echt geen schuldgevoel over hebben.

Ik breng zoon straks tijdens mijn verlof ook naar de creche, haal hem dan wel een stuk eerder op dan normaal.
Off topic; het valt mij op dat sommige moeders eindeloos in maanden blijven tellen als het om de leeftijd van hun kind gaat. Hoe lang gaan jullie daarmee door? Waarom zeg je niet dat je zoon net 2 jaar is?
On topic; je hebt nu toch zwangerschapsverlof? Waarom hou je hem niet lekker thuis? Omdat het 'zwaar is om alles alleen met hem te doen?'. Je wil toch zelf 2 kinderen zo dicht op elkaar? Hoe denk je dat andere moeders dat doen? Of hoe ze dat vroeger deden? Ik vind het echt een luxeprobleem, sorry hoor.
Sluit me aan bij Jackie. Wat is nu exact het probleem? Je zult het straks inderdaad ook met 2 kids moeten doen.. En wakker maken zal toch moeten, net als je kind corrigeren, nee zeggen etc.. Allemaal ook heel zielig enzo, maar wel nodig om een stabiel kind op te laten groeien en niet zon verwende schreeuwerd
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 21:38: Ik vind het echt een luxeprobleem, sorry hoor.

Ga je nu ook even 90% van de andere topics af om daar een oorveeg uit te delen over luxeproblemen? Want dat is ELK probleem dat in luxe Nederland op een internetforum besproken wordt.

Volgens mij is veel prettiger voor een kind om de leefroutine zo normaal mogelijk te laten blijven. Dus een kind dat al naar de opvang gaat door werkende ouders gewoon naar de opvang brengen.

Geniet nog even van je dagen alleen!

On topic: ik vind wakker maken ook zielig. Ik ga meestal zelf boven douchen en rommelen, doe de ganglichten aan, ga een beetje rondlopen en opruimen. Zo wordt mijn oudste dochter geleidelijk wakker. Jij kan dit misschien nog eventjes uitbesteden aan je man zolang je baby er nog niet is.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 21:38:

On topic; je hebt nu toch zwangerschapsverlof? Waarom hou je hem niet lekker thuis? Omdat het 'zwaar is om alles alleen met hem te doen?'. Je wil toch zelf 2 kinderen zo dicht op elkaar? Hoe denk je dat andere moeders dat doen? Of hoe ze dat vroeger deden? Ik vind het echt een luxeprobleem, sorry hoor.

Omdat het voor een kind goed is om de regelmaat er in te houden? Omdat het ventje zich straks anders weggebracht voelt als hij nu de hele tijd thuis mag blijven en straks ineens weer naar de creche moet terwijl broertje of zusje wel thuis mag blijven?

En daarbij, een plek op de creche kan je niet even op stop zetten, en om te betalen voor lucht, daar zou ik ook voor passen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Geniet nog even van je dagen alleen? Ja, want straks is je leven pas écht afgelopen

Waarom begin je uberhaupt aan kinderen als je het te zwaar vindt om voor je 2-jarige te zorgen wanneer je hoogzwanger bent?
Biol; ik ben het met je eens dat kinderen baat hebben bij regelmaat, maar ik neem toch aan dat wanneer de oudste weer naar de creche gaat, dat de jongste ook gaat (als zwangerschapsverlof is afgelopen)? En de oudste zal zich ook weggebracht voelen als je het ritme gewoon door laat gaan. Hij zal dan naar de creche gaan, terwijl de pasgeboren baby lekker bij mama blijft.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 21:55:

Geniet nog even van je dagen alleen? Ja, want straks is je leven pas écht afgelopen

Waarom begin je uberhaupt aan kinderen als je het te zwaar vindt om voor je 2-jarige te zorgen wanneer je hoogzwanger bent?Dat zegt toch helemaal niemand? Dat het leven over is bij 2 kinderen? En gelukkig is ze maar een paar maanden zwanger, daarna niet meer en dan is ze misschien wel de leukste mama van de wereld.. dat weet jij toch niet? En dat heeft toch helemaal niks te maken met het feit dat ze het nu even zwaar heeft? Niet zo overdrijven hoor.. jeetje
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 21:58:

Biol; ik ben het met je eens dat kinderen baat hebben bij regelmaat, maar ik neem toch aan dat wanneer de oudste weer naar de creche gaat, dat de jongste ook gaat (als zwangerschapsverlof is afgelopen)? En de oudste zal zich ook weggebracht voelen als je het ritme gewoon door laat gaan. Hij zal dan naar de creche gaan, terwijl de pasgeboren baby lekker bij mama blijft.

Nee hoor, ik hoop binnen nu en no time ook zwanger te zijn van een 2e... mijn zoontje vind het geweldig op de creche.. sterker nog, hij vraagt op de dagen dat hij niet gaat of hij wel mag..

ALs ik straks zwanger ben en uiteindelijk met Zw-verlof ben gaat hij ook gewoon lekker naar de creche. Niet alleen omdat het wat ruimte geeft, maar ook omdat het voor zijn ontwikkeling goed is. EN voor de regelmaat. En daarbij wie betaalt anders 4 maanden die creche?? Ik ehb geen ruzie met mijn geld hoor
Het wordt anders als je daadwerkelijk zwanger bent. Ik ben 5 maanden zwanger van mijn 2e en mijn zoontje is echt wel veranderd op verschillende vlakken. Hij hangt veel meer aan ons. Hij wil bijv. absoluut niet uit logeren nu...hij wil bij papa en mama blijven. Een kind merkt veranderingen haarfijn op en zal daar op reageren. Misschien heeft je zoon het opeens helemaal niet meer zo naar zijn zin als jij zwanger bent.

Waarom begin je uberhaupt aan kinderen als je het te zwaar vindt om voor je 2-jarige te zorgen wanneer je hoogzwanger bent?

Ja joh, alsof je je hele leven hoogzwanger bent

@to, lekker je rust pakken nu het nog kan. En evt kun je er altijd nog voor kiezen om hem 1 of 2 dagen weg te brengen, ipv 3.

Jee zeg, heb je pms of zo? Of ben je zwanger? (Hoog)zwanger voor een peutertje zorgen is pittig en dat was het ook voor moeders in de zogenaamd goede oude tijd. Maar toen woonde je nog met zijn allen op een kluitje en was er je zus of je schoonzus of je buurvrouw die een handje hielp als het fysiek zwaar werd.

Ik ben niet hoogzwanger en heb een kind van 19 maanden (ja, vervelend he, dat ik niet gewoon 1,5 zeg) en ik kan je verklappen dat ik het pittig vind. Op mijn vrije dag zorg ik de hele dag voor haar en ik ben aan het eind van de dag moeier dan na een werkdag.

Edit: ik ben niet hoogzwanger, maar wel zwanger.
anoniem_37704 wijzigde dit bericht op 05-02-2010 22:13
Reden: Best moeilijk, onthouden hoe oud je kind is...
% gewijzigd
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:jackie23 schreef op 05 februari 2010 @ 21:58:

Biol; ik ben het met je eens dat kinderen baat hebben bij regelmaat, maar ik neem toch aan dat wanneer de oudste weer naar de creche gaat, dat de jongste ook gaat (als zwangerschapsverlof is afgelopen)? En de oudste zal zich ook weggebracht voelen als je het ritme gewoon door laat gaan. Hij zal dan naar de creche gaan, terwijl de pasgeboren baby lekker bij mama blijft.En wat een aannames maar weer. Als ik weer ga werken na mijn verlof gaat de jongste niet naar de creche, maar de oudste wel. Jongste gaat na een tijdje ook, maar een kind van 12 weken hoort mijns inziens gewoon thuis bij vader en/of moeder.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ja en?? Dus omdat hij ineens anders is moet de regelmaat er maar uit?

Nee hoor, ik snap TO precies, en ik vind dat ze gewoon gelijk heeft. Hij moet gewoon lekker naar de creche toe.

En daarbij, het topic ging daar niet over.TO voelt zich schuldig als ze hem wakker moet maken. En ze vind het zwaar als ze hem niet wakker maakt..
Supersmollie; goh wat knap dat je op je vrije dag zelf voor je kindje zorgt

Sjonge jonge....ik ben de laatste die zal zeggen dat het opvoeden van een kind makkelijk is, maar wat een gezeur zeg. Je hoeft mij niks te vertellen over zware dagen met kinderen, maar ook dat gaat weer over. Geniet gewoon van je kind en heeft hij/zij een dwarse dag, geniet dan extra van je avond als hij/zij ligt te slapen!
Smol, you made my point! Oh en Uma ook....
Jackie, doe eens niet zo vervelend zeg... Ik ben niet zwangen ( tenminste, niet dat ik weet) en ik vind 2 dagen voor mijn zoontje zorgen ook zwaarder dan de dagen dat ik werk. Dat wil niet zeggen dat ik het vervelend vind om voor hem te zorgen, maar het put me wel meer uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven