Werk & Studie alle pijlers

Je bent nooit te oud om te leren/te switchen? Of...

05-02-2010 12:16 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkzaam in de financiële dienstverlening. Zoals bekend is dat op dit moment nou niet direct de beste sector om werkzaam in te zijn. Zo verdwijnen er langzaamaan steeds meer mensen bij mijn werkgever, vrijwillig en onvrijwillig. Ik ben nog lang niet aan de beurt en weet dat ik voorlopig nergens voor hoef te vrezen, maar buiten dat kan ik niet zeggen dat ik nog plezier heb in mijn werk. Komt door de economische omstandigheden, maar ook doordat ik er, na in totaal een jaar of 10 werkzaam te zijn geweest in de financiële dienstverlening, wel een beetje klaar mee ben.

Ik vraag me dan ook af of ik zal gaan switchen. Het is uiteraard mogelijk om bij mijn eigen werkgever een heel andere kant op te gaan, maar die mogelijkheid is er meer in theorie dan dat het in de praktijk veel voorkomt/wordt gestimuleerd. Een switch zal dan ook hoogstwaarschijnlijk een nieuwe opleiding betekenen, iets waar ik overigens niet tegenop zie. Leren vind ik leuk. Ik vraag me alleen af, heel erg eigenlijk want ik voel me nog helemaal niet oud, of ik er niet te oud voor ben.. Ik word binnenkort 41 en tegen de tijd dat ik een opleiding in een nieuw vakgebied zal hebben afgerond ben ik dus op z'n minst 43, uitgaande van het feit dat een verkort traject voor een opleiding op minimaal HBO niveau toch minstens 2 jaar in beslag neemt. Ik houd mezelf steeds voor dat ik nog minstens 26 jaar moet werken, de investering is het wat mij betreft zeker waard, ik heb alleen het idee dat werkgevers niet echt zitten te wachten op werknemers die ergens in de 40 nog switchen.

Switchen boven de 35/40?

Totaal aantal stemmen: 27

Is een no-go area, kansloos Geen stemmen
Kan, maar kies een vakgebied waar veel werk in/vraag naar is (33%)
Alleen als je switcht naar iets waar je nu al affiniteit met (7%)
Altijd doen, kan op iedere leeftijd. Inzet en motivatie zijn (59%)
quote:kelbel schreef op 06 februari 2010 @ 10:45:

[...]

Niet mee eens, door regulering / compensatie laat je de markt haar werk niet doen.Regulering is dus ook alleen aan de orde om marktimperfecties weg te nemen. Kortom, als de markt uit zichzelf haar werk niet doet.

Compensatie is juist de ultieme marktwerking: als andere marktpartijen jouw waarde op oneigenlijke gronden te laag inschatten, compenseer je dat door méér waarde te leveren. Als dat nog geen markt is, ben ik een communist. En ik ben geen communist.

quote:Stel dat een bedrijf geld toekrijgt als ze iemand van boven de 50 in dienst nemen, dan is dat juist een bevestiging van het feit dat iemand van boven de 50 niet voldoende productief is. Anders zou de compensatie namelijk niet nodig zijn. En daarmee houd je, naar mijn idee, de discriminatie juist in stand.

en daar vergis je je dus in. Hoewel ik dit niet de beste manier van regulering vindt, aangezien er overheidsgeld bij moet, kan toch wel geconstateerd worden dat regulering werkt. Zie het eerder genoemde voorbeeld van de UK.

Los daarvan: als je door regulerend ingrijpen de gevolgen van de discriminatie weg neemt, wat dondert het dan dat de discriminatie zelf in stand blijft?
quote:kelbel schreef op 06 februari 2010 @ 10:50:

[...]

Klopt idd helemaal. Maar daarom mag je de markt als mechanisme nog niet afschrijven.Fijn dat je leest wat ik schrijf. Nu nog goed lezen.

Ik schrijf de markt overduidelijk NIET af, en constateer juist dat marktimperfecties deels door regulering opgeheven kunnen worden, en deels een gevalletje van helaas pindakaas zijn.

quote:Het duurt gewoon wat langer voor de informatie is doorgedrongen. Juist dat laatste lijkt mij dan een punt om aan te werken, dat dat sneller gaat. Bijvoorbeeld door duidelijke onderzoeken aan te halen dat oude mensen net zo productief zijn oid.Ah, je bedoelt eigenlijk: wat rider al de hele tijd zegt.quote:En daarnaast, wat is rationeel handelen.Zoek het eens op.quote:Op het moment dat 'past niet in het team' wordt gehanteerd, handelt de werkgever dan niet rationeel? Misschien heeft hij wel ervaren dat een ouder iemand door de zittende groep uitgekotst wordt, en dat het dus slecht is voor het teamgevoel waardoor de gehele productie daalt. Nogmaals, ik zeg niet dat het zo is, noch dat ik het er mee eens ben, maar die werkgever heeft ook maar één doel en dat is een zo hoog mogelijke productie tegen een zo laag mogelijke inzet van middelen realiseren.Weet je waar ik soms een heel ietsiepietsie moe van word? Als mensen reageren op wat ik zeg op een toon van "ik ga weerleggen wat je gezegd hebt" om dan precies hetzelfde te zeggen als wat ik zei.
quote:Kate_black schreef op 06 februari 2010 @ 10:56:

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar stel ik ben straks op m'n 40ste afgestudeerd.

Als ik dan niet verwacht dat ik hetzelfde salaris krijg op basis van leeftijd maar op basis van werkervaring , maak ik dan wel meer kans ook al ben ik dan 40 jaar?

Maw kan het wel wat opleveren op oudere leeftijd switchen of is dat bij voorbaat al zonde van geld, tijd en energie?

Je loopt in Nederland altijd aan tegen het feit dat het algemene gevoelen hier is dat mensen na hun 35 oud zijn, en dat oude mensen minder geschikt zijn dan jonge.

Maak je kans? Natuurlijk, als je dat punt maar voldoende compenseert.
.
quote:Anna37 schreef op 06 februari 2010 @ 11:02:

@ Rider, volgens mij zijn we het aardig eens... Fijn dat jij je brood hier mee verdient, in het kader van elk nadeel hep zijn voordeel Ik ben best blij met mijn werk. Ik vind "marktimperfectie" ook geen nadeel, maar een vanzelfsprekendheid. Mensen zijn geen machines.
quote:kelbel schreef op 06 februari 2010 @ 11:09:

[...]

Ja, daar hebben we, denk ik, verschillende gedachten over. Wil je gelijkheid als uitgangspunt (dus iedereen dezelfde kansen om er iets van te maken), of gelijkheid in resultante (dus dezelfde eindsituatie na inkomensherverdeling).Ik wil helemaal geen gelijkheid. Ik wil een zo eerlijk mogelijk functionerende markt.quote:Ik vind dat je iedereen dezelfde kansen moet geven en dat het startpunt voor iedereen hetzelfde moet zijn. En ik weet ook dat minimaal half NL (de links-stemmers) het niet met mij eens zijn. Die willen juist inkomensnivellering. Bovenal ben ik voor democratie, ook als dat betekent dat ik 'mijn zin' niet krijg.Daarnaast verwar je zoveel zaken, dat ik een beetje genoeg krijg van deze discussie. Geeft verder niet, maar ik heb ook mijn grenzen op zaterdagochtend.
.
quote:rider schreef op 06 februari 2010 @ 11:10:

[...]

Ik ben best blij met mijn werk. Ik vind "marktimperfectie" ook geen nadeel, maar een vanzelfsprekendheid. Mensen zijn geen machines.Was ook niet lullig bedoeld, Rider. Lijkt me erg leuk werk.
quote:Anna37 schreef op 06 februari 2010 @ 11:02:

@ Rider, volgens mij zijn we het aardig eens... Fijn dat jij je brood hier mee verdient, in het kader van elk nadeel hep zijn voordeel

@ Wuiles, je hebt helemaal gelijk, ik kan je niet even doorlinken naar het betreffende wetenschappelijke artikel (hoewel ik ws wel de neiging heb die even te gaan google scolaren, als ik tijd heb). Het klonk in elk geval goed onderzocht toen ik het hoorde, ben vrij allergisch voor pseudo-wetenschap..

@ Kelbel, ik geloof dat er behoorlijk wat kosten (en externe kosten.. zo heette dat toch) -op allerlei terreinen- zitten aan die inperfecte markt, dus het lijkt me erg zinnig maatregelen te ondernemen om dat zo veel mogelijk in te dammen. Ik zie die kant van het verhaal ook hier in de UK -maar niet in relatie tot leeftijdsdiscriminatie-(veel ''wasted talent'', en allerlei kostbare en akelige sociale problemen)

@TO, weet niet opf je hier veel aan hebt, maar misschien haal je er wat argumenten uit, die je in toekomste sollicitaties kunt gebruiken.Allergisch zijn voor pseudo-wetenschappelijke conclusies zou een extra reden moeten zijn om dit soort stellingen te vermijden. Naar mijn mening brengt het aannemen van oudere werknemers nadelen met zich mee die geadresseerd zouden moeten worden, niet genegeerd.
quote:wuiles schreef op 06 februari 2010 @ 10:35:

[...]

Ik heb die uitspraak ook heel vaak gelezen. En dus ben ik benieuwd wat de wetenschappelijk basis is voor zo'n stelling.Ik weet vrijwel zeker dat ik het niet in de tijdschriftenbundel bij de kapper heb gelezen, maar in iets serieus, en dat toen ik het las er iets stond als 'Onderzoeker X vond dat i.t.t. wat men altijd denkt dat... door een heel slim experiment op te zetten'. Ik heb de naam van onderzoeker X helaas niet onthouden en ben te lui om het nu te gaan googelen, dus ja, doe met deze informatie wat je wilt. Of google het zelf bijvoorbeeld als je het echt graag wilt weten :-)
Dropje, je kunt altijd in Engeland gaan solliciteren :-)
Eens met Sheherazade. Beetje onprettige manier van forummen, Wuiles. Ik zie niet zo vaak de complete referentie naar auteurs, title en tijdschrift hier, hoewel er op zich niks mis mee is het dan niet voor zoete koek aan te nemen (ook niet als je wel precies weet waar het gepubliceerd is trouwens).
quote:kelbel schreef op 06 februari 2010 @ 11:14:

[...]

Jammer, mijn idee is juist dat alles met alles samenhangt, en dat als je het ene wilt oplossen, dat dat dan ook gevolgen heeft voor veel andere zaken.

Verder, agree to disagree hoor!Nee, sorry, geen agree to disagree. Het is geen kwestie van een andere mening, je verwart echt zaken ernstig met elkaar. Dat is geen andere mening. Sorry.
quote:sheherazade schreef op 06 februari 2010 @ 12:08:

[...]

Ik weet vrijwel zeker dat ik het niet in de tijdschriftenbundel bij de kapper heb gelezen, maar in iets serieus, en dat toen ik het las er iets stond als 'Onderzoeker X vond dat i.t.t. wat men altijd denkt dat... door een heel slim experiment op te zetten'. Ik heb de naam van onderzoeker X helaas niet onthouden en ben te lui om het nu te gaan googelen, dus ja, doe met deze informatie wat je wilt. Of google het zelf bijvoorbeeld als je het echt graag wilt weten :-)Ik ben geen wetenschapper, maar ik zou denken dat dit gegeven niet via experiment, maar via data-analyse van pakweg arbo-diensten eenvoudig te onderzoeken zou moeten zijn.
quote:Anna37 schreef op 06 februari 2010 @ 12:14:

Eens met Sheherazade. Beetje onprettige manier van forummen, Wuiles. Ik zie niet zo vaak de complete referentie naar auteurs, title en tijdschrift hier, hoewel er op zich niks mis mee is het dan niet voor zoete koek aan te nemen (ook niet als je wel precies weet waar het gepubliceerd is trouwens).Ik vind het eisen van complete referenties niet nodig, en zie dat (ook Wuiles) niemand doen. Maar serieuze twijfels bij "algemeen erkende waarheden" plaatsen lijkt me ernstig legitiem.
quote:rider schreef op 06 februari 2010 @ 15:06:

[...]

Ik ben geen wetenschapper, maar ik zou denken dat dit gegeven niet via experiment, maar via data-analyse van pakweg arbo-diensten eenvoudig te onderzoeken zou moeten zijn.Whatever. Toen ik het las klonk het goed. Ik dacht dat viva doorsnee van de gewone bevolking was of zitten er nou alleen maar mensen bij wie de referenties in drievoud ingediend moet worden
Het gaat niet om ''algemeen erkende waarheden'', het gaat om wetenschappelijk onderzoek dat ik ergens heb gelezen en dat mij opviel, maar ik weet niet meer waar. Twijfels ergens bij plaatsen, mag natuurlijk altijd, lijkt me zelfs goed, dat wordt ook door niemand hier ontkend (en go your gang, proof me wrong, doe er iets mee...). Pff wat een gezeur...
quote:Anna37 schreef op 06 februari 2010 @ 15:39:

Het gaat niet om ''algemeen erkende waarheden'', het gaat om wetenschappelijk onderzoek dat ik ergens heb gelezen en dat mij opviel, maar ik weet niet meer waar. Pff wat een gezeur...Ah, gezeur. Mooi, ook weer klaar
Ja ik vind het jammer dat er niet inhoudelijk op in wordt gegaan. Kom met een onderzoek dat iets anders aantoont ofzo. Lijkt me boeiender.
quote:Anna37 schreef op 06 februari 2010 @ 15:47:

Ja ik vind het jammer dat er niet inhoudelijk op in wordt gegaan. Kom met een onderzoek dat iets anders aantoont ofzo. Lijkt me boeiender.Ik vind het ook jammer dat een volstrekt redelijke vraag als gezeur wordt afgedaan. Maar geeft niet hoor, ik zat me niet te vervelen ofzo.
De volkstrekt redelijke vraag van Wuiles was naar de wetenschappelijke onderbouwing van de informatie die ik gaf. Daarvan heb ik gezegd dat ze gelijk had daar naar te vragen, maar dat ik daar op dit moment geen precies antwoord op kan geven. Ook is geschreven dat het goed is het niet voor zoete koek aan te nemen, en Sheherazade heeft de optie van zelf zoeken/googlen aangedragen,waar ik me bij aansluit.

Lijkt mij meer dan voldooende over deze kwestie.

Weer on topic, en misschien iets waar TO iets aan heeft, ben ik benieuwd naar de nadelen die Wuiles ondervindt bij het aannemen van oudere werknemers. Dan zou TO dat misschien in een eventueel gesprek kunnen proberen te weerleggen of oplossingen hiervoor kunnen aandragen.
quote:Anna37 schreef op 06 februari 2010 @ 15:55:

De volkstrekt redelijke vraag van Wuiles was naar de wetenschappelijke onderbouwing van de informatie die ik gaf. Daarvan heb ik gezegd dat ze gelijk had daar naar te vragen, maar dat ik daar op dit moment geen precies antwoord op kan geven. Ook is geschreven dat het goed is het niet voor zoete koek aan te nemen, en Sheherazade heeft de optie van zelf zoeken/googlen aangedragen,waar ik me bij aansluit.

Lijkt mij meer dan voldooende over deze kwestie.

Weer on topic, en misschien iets waar TO iets aan heeft, ben ik benieuwd naar de nadelen die Wuiles ondervindt bij het aannemen van oudere werknemers. Dan zou TO dat misschien in een eventueel gesprek kunnen proberen te weerleggen of oplossingen hiervoor kunnen aandragen.

Iemand anders beweert iets en ik mag gaan googlen om te zoeken naar bewijs voor die stelling? Nah, geen interesse. Ik heb TO advies gegeven en daar laat ik het verder bij.
quote:rider schreef op 06 februari 2010 @ 15:06:

[...]

Ik ben geen wetenschapper, maar ik zou denken dat dit gegeven niet via experiment, maar via data-analyse van pakweg arbo-diensten eenvoudig te onderzoeken zou moeten zijn.

Geen wetenschappelijke analyse en ook niet via de arbo dienst, maar ik heb toevallig een analyse hierop gedaan vorig jaar bij een grote organisatie en daar klopte het zeker! Vrouwen vaker ziek dan mannen (excl zwangerschap) en ouderen minder vaak ziek dan de leeftijdsgroep 35-45. Vond het zelf opmerkelijk, maar herken het ook uit de praktijk wel. De oudere generatie heeft vaak een betere werkethiek (aldus dit broekie ). Ik heb dit de laatste tijd in de AOW discussie ook veel horen langskomen en daarbij werd echt wel naar 'echte' onderzoeken verwezen trouwens.

Vwb TO: sorry, geen advies hier. Ik werk ook in de financiele dienstverlening en zie collega's nog wel eens vanuit hun huidige functie schuiven naar een nieuw aandachtsgebied. Dat lijkt me makkelijker (o.a. ivm inkomen) dan opnieuw beginnen. Misschien kun je eens nadenken over de functies van mensen waar je in je werk mee te maken hebt? Wat lijkt je daarin leuk, wat juist niet?
Dat zeg ik....
@ Wuiles

Nee, ik geef informatie, op basis van onderzoek dat ik destijds overtuigend vond, maar kan je niet in de richting van dat precieze onderzoek wijzen. Jij zegt dan dat ik dat soort stellingen moet vermijden, dat vind ik nogal ver gaan, omdat de enige manier waarop ik kennelijk deze informatie op dit forum mag plaatsen is als ik met bronnen aan kan komen zetten. Dan zeg ik, als je het verder wilt uitzoeken, google is your thing.

PS: Als je het niet verder wilt uitzoeken, natuurlijk geheel jouw keus. Ik zou denken misschien relevant voor een werkgever, maar als je geen interesse hebt/er niks mee denkt te kunnen, ook prima.
anoniem_63217 wijzigde dit bericht op 06-02-2010 20:56
Reden: PS toegevoegd
% gewijzigd
quote:Anna37 schreef op 06 februari 2010 @ 18:12:

@ Wuiles

Nee, ik geef informatie, op basis van onderzoek dat ik destijds overtuigend vond, maar kan je niet in de richting van dat precieze onderzoek wijzen. Jij zegt dan dat ik dat soort stellingen moet vermijden, dat vind ik nogal ver gaan, omdat de enige manier waarop ik kennelijk deze informatie op dit forum mag plaatsen is als ik met bronnen aan kan komen zetten. Dan zeg ik, als je het verder wilt uitzoeken, google is your thing.Onderzoek werd o.a. door de FNV aangehaald. Om jullie alvast een google-richting te geven
Dat zeg ik....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven