Hoe is het wonen in Hilversum?

05-02-2010 23:45 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn eerste berichtje op dit forum, ik val maar meteen met de deur in huis!

Na maanden dubben en twijfelen hebben mijn vriend en ik besloten dat we naar Hilversum willen verhuizen. We wonen nu met onze twee kindjes in de Watergraafsmeer in Amsterdam maar we willen meer buitenspeelruimte, een tuin, en kunnen geen 6 ton betalen voor een leuke eensgezinswoning met postzegeltuintje hier in de buurt.

Ik heb al een middagje gefundaed (!!) en volgens mij zijn de bloemenbuurt en de astronomische buurt (uit mijn hoofd) voor ons de beste opties. Wel best duur alletwee maar zag er op streetview afgaande leuk uit..

zijn er hier mensen die Hilversumse buurten kennen en me er iets over kunnen vertellen? We willen het hele standaard verhaal: Een sfeervol jaren dertig huis, tuintje, buitenspeelmogelijkheid, goede scholen in de buurt, veel buurkindjes om mee te kunnen spelen.. een kakbuurt hoef ik me in onze prijsklasse (2-2,5)niet druk over te maken maar liever geen achterbuurt, liefst ook wat hoogopgeleiden in de omgeving..

ben benieuwd, alvast bedankt voor de reacties!
Deirdra; de sfeer in onze straat/buurt is goed hoor! Veel mensen zoals ik en mijn vriend, hoger opgeleid, leuke banen. Hier en daar kleine kinderen. Er zijn eetclubjes, buurtborrels, en er worden vrij veel evenementen georganiseerd. De 'sfeer' die wordt genoemd ken ik niet, misschien omdat ik een buitenpoorter ben. Dat is denk ik juist goed, dan heb ik ook niet te maken met vooroordelen.
Ik woon zelf vlak bij Hilversum, Ik zou niet in Hilversum willen wonen vanwege het verkeer. Dat is ruk. Maar als je geen auto hebt, heb je geen last van dat probleem. De 'slechte' wijken, wordt mee bedoeld dat er veel hangjongeren zijn en de lagere sociale klasse die wat minder rekening met buren houden. Dat is vooral over het spoor zeg maar. (Ik heb er opschool gezeten en elke week was er wel politie of een ambulance, daar wil je niet wonen)

Zelf zou ik, zoals eerder genoemd door Broedkip, voor Baarn, Eemnes, Amersfoort, Bussum of Huizen gaan.
Ik denk ook dat het met de renovatie van de Melkfabriek (achter de Eemnesserweg) alleen maar leuker wordt.

Hoe meer voorzieningen in een buurt, hoe beter.
Weetje, er zijn overal mindere buurten. Hoeveel ik wel niet over me heen heb gekregen toen ik in de Indische Buurt in Amsterdam ging wonen. Slechte buurt, criminelen, hangjongeren, veel allochtonen, etc. Ik heb er nooit iets van gemerkt/last van gehad en er heel fijn gewoond. Waar ik nu woon heb ik nog nooit politie, een hangjongere, of ongeregeldheden gezien eigenlijk. Hier verderop heb je wel wat mindere buurten, maar daar heb je als het goed is niks te zoeken en dus ook geen last van.
Deirdra,

Je geeft aan dat je goede buitenspeelmogelijkheden en vriendjes wilt voor je kinderen.

Je wilt een jaren '30 huis, maar je budget is denk ik wat krap daarvoor.

Waarom kijk je niet in Amersfoort Vathorst naar nieuwbouw?

Ideale buurt voor kinderen. Veel bakfietsen, maar zonder attitude. Hoogopgeleide mensen. Alleen tja, het is nieuwbouw. Maar voor jullie budget kun je er wel iets leuks krijgen.
Ja, ik zal eens kijken idd. Klinkt wel goed zoals je het omschrijft.

Ik was ook al tot de conclussie gekomen dat onze wensen in Hilversum makkelijker te realiseren zijn met een halve of hele ton extra..

Hilversum is met de ic geloof ik maar 17 minuten vanaf Amsterdam en dat speelt ook erg mee.. Ik hou echt van Amsterdam, heb er zo lang gewoont, vind het heel moeilijk om er weg te gaan. Niet eens om de mensen, nu met twee kinderen is er weinig van mijn oude sociaal leven over, maar voor de winkeltjes, horeca, het gevoel dat je overal dichtbij zit..

Nou ja, zal Amersfoort eens bekijken iig!
quote:wolletje schreef op 06 februari 2010 @ 00:10:

Hilversum = Mediastad!

zou ik persoonlijk niet willen wonen.Daar merk je niet zo veel van hoor, en ik mis alles
quote:Boom_87 schreef op 06 februari 2010 @ 10:11:

[...]

Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Misschien 10% van de mensen in Bussum is Goois.

De meeste mensen uit Bussum willen echt niet in Hilversum wonen. Inderdaad het verkeer, maar ook de sfeer.En ik zou voor geen goud in Bussum willen wonen.
Hilversum is een hele mooie stad, wat zou ik daar graag willen wonen! schitterende omgeving, mooie huizen, mooie winkels, echt een top stad.

wij moesten er vorig jaar wezen ivm een notaris voor ons nw huis.

was werkelijk onder de indruk van Hilversum
Bloemenbuurt is leuk, maar kleine huisjes en heel veel straten kampen met parkeerproblemen. Scholen genoeg in de omgeving. De tip om een paar keer door Hilversum te rijden is een hele goede.

Wij wonen in het centrum (naast de bloemenbuurt zo,n beetje) en het bevalt ons prima. Alles is zo,n beetje op loopafstand, Hei is op 10 minuten fietsen, het bos ook.
O ja! wilde ik ook nog vragen.. Ik ben DOL op tweedehands winkeltjes.. Voor hippe kinder en volwassenkleding.. Zijn dat soort winkeltjes er in Hilversum ook??
Ik woon in de Bloemenbuurt, heb mn huis nu te koop staan maar dat is omdat mijn ex en ik uit elkaar zijn. Anders zou ik hier graag blijven wonen. Het parkeren is een probleem, waarmee ik bedoel: ik moet de auto wel eens op vijf minuten loopafstand zetten. Dit voorjaar gaan ze een experiment doen met parkeervergunningen, ik hoop/denk dat het dan beter wordt.

In mijn buurt verschilt het nogal per huis hoe groot het is, omdat alle huizen anders zijn. Dat maakt het wel juist een leuke buurt vind ik. Vlakbij het centrum en vlakbij De Oude Haven, wat een soort stadspark is met de ene helft ingericht op kinderen om te spelen en de andere helft gereserveerd om honden uit te laten en te laten zwemmen.

Ik denk alleen dat je met je budget voor deze buurt wel wat laag zit.
Oh, en op de hoek van mijn straat zit een tweedehands kinderkleding winkel en een paar straten verder op zit deze:http://www.secondlifestyle.nl/
Wij hebben ook heus wel een auto voor de deur staan hoor, maar ik ga wel met de trein naar mijn werk. In de spits kun je hier gewoon niet echt rijden.

En qua sfeer, ik merk echt niks bekakts. Alleen de mensen zijn wat afstandelijk, een praatje met de buren zit er hier niet echt in. Ze zijn vriendelijk, maar op afstand.

Misschien is dat in andere buurten waar het wat kneuteriger is, anders.
O leuk!! Die winkeltjes.. Hierin de buurt veel leuke tweedehands shopjes en daar ben ik echt aan gehecht!!

Volgens mij is dat afstandelijke iets typisch stads (of in dit geval dorps dan..). De mensen hebben genoeg aan hun eigen drukke leven en daardoor niet zoveel behoefte aan burencontact. zie je denk ik ook als mensen dichter op elkaar wonen; als je je buren zo goed kan horen enzo wil je ze niet ook nog goed kennen anders heb je wel heel weinig privacy..

Maar ik vind dat wel jammer. Ben zelf opgegroeid in een buurtje waarin de kinderen letterlijk bij elkaar naar binnen liepen en dat was gezellig!! Maar dat was nieuwbouw, iedereen moest een netwerk opbouwen dus dan heb je dat wsch. meer.

Als we in Hilversum komen wonen plaats ik hier mss wel een oproepje om alvast wat mensen te leren kennen.. En anders gaat het mss ook wel via de school voor de kids.

Dat zal trouwens nog wel wat voeten in de aarde hebben, een leuke school vinden. Als jullie wat dat betreft nog tips hebben hoor ik het ook graag!
Wat betreft scholen hebben wij nogal mazzel gehad. Wij kwamen van ver en zijn er tussen geduwd. Was het dmv inschrijving gebeurt hadden we lang op de wachtlijst gestaan. De nso is schoolgebonden en er is een lange wachtlijst. Dat wordt misschien opgelost als de school volgend jaar samen met de skh een gebouw betrekt. Met het kdv hebben we, ivm lange wachtlijsten, er geen bij ons direct in de buurt. Wij hebben wel 3 dgn per week maar niet op de eerste voorkeur en niet naast de deur. Het kdv zit wel vlak bij het station. Het is overigens maar 10 minuten fietsen en je vindt er veel kinderen uit de buurt. De school waar mijn zoon zit kent wel een aardig bakfiets gehalte.

Als je een keer gaat kijken in de wijken kun je ook een keer bij de scholen aankloppen. Schrijf je in iedergeval tijdig in voor kdv en eventueel nso.
quote:Deirdra schreef op 06 februari 2010 @ 12:34:

Ja, ik zal eens kijken idd. Klinkt wel goed zoals je het omschrijft.

Ik was ook al tot de conclussie gekomen dat onze wensen in Hilversum makkelijker te realiseren zijn met een halve of hele ton extra..

Hilversum is met de ic geloof ik maar 17 minuten vanaf Amsterdam en dat speelt ook erg mee.. Ik hou echt van Amsterdam, heb er zo lang gewoont, vind het heel moeilijk om er weg te gaan. Niet eens om de mensen, nu met twee kinderen is er weinig van mijn oude sociaal leven over, maar voor de winkeltjes, horeca, het gevoel dat je overal dichtbij zit..

Nou ja, zal Amersfoort eens bekijken iig!

Waarom richting Hilversum? Je zou toch ook wat meer in de buurt kunnen kijken? Ik ken veel mensen die vanuit Amsterdam naar Haarlem zijn gegaan! Dichterbij Amsterdam en wel iets meer met een oud centrum. Zeker indien je nu Amersfoort aan het overwegen bent,..... Volgens mij heb je voor elke budget wat wils in Haarlem. Maar daar kan ik naast ziten hoor,...ik ben geen makelaar maar opgegroeid in Bussum en daarom trok het mijn aandacht dit topic. Ik woon nu 20 jaar in de stad en ondanks 3 kinderen nog geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om om naar Bussum terug te gaan,...

Succes!
Waarom zou je niet naar Bussum terug gaan La India?

Ik vond het eigenlijk toch best mooi vandaag..

We hebben vandaag een rondje door Hilversum gedaan.. Maar ik vond eigenlijk overal de buitenspeelruimte erg tegenvallen.. Astronomenbuurt heel mooi gelegen aan de hei, en redelijk ruim gebouwd wel, maar de mooiste huizen ver boven ons budget. En de bloemenbuurt heel erg stads, geen speelveldjes oid gezien. Veel stadser dan ik dacht toch. Kerkelanden ook geweest, maar kwam ongezellig over..

Ik weet het niet meer!

Op de terugweg reden we door Bussum (h'meent en spiegel) en dat was wel mooi eigenlijk. Spiegel natuurlijk niet te betalen maar wel meer rust en ruimte.. Heb op funda wel wat betaalbaars in Bussum zuid gezien, maar dat is weer zo'n bejaarden wijk!

Ik weet het echt even niet meer.. Nog maar even overdenken allemaal.

Iig heel erg bedankt voor alle reactie, ik laat het weten als we besloten hebben!
Deirdra, Kerkelanden vind ik inderdaad ook niet leuk. Maar verleg je blik ook eens naar de randen van het dorp. Daar is meer ruimte voor spelen en groen. Bijvoorbeeld ten noorden van de Joh Geradtsweg, ten zuiden van de diependaalselaan, rondom de oosterengweg, enz. Ook in de planetenbuurt staan nog leuke huizen tussen de 2-2,5 ton.

Dat zijn niet altijd de buurten die er onmiddellijk zo charmant en fraai uitzien, maar waar wel vaak de straten rustig en ruim zijn en de huizen ruim en licht.

Neem de tijd en ga nog eens wat vaker kijken.Het kan echt per straat enorm verschillen. Wij wonen nu in een buurt waar ik eerst een minnetje bij had gezet omdat ik het er saai vond, maar nu ben ik erg blij met de omgeving.

Edit: en vraag je af of je per se die 30-erjarenbuitenkant wil hebben. Is het een "must-have" of een "would like to have"? De kans bestaat dat je niet al je wensen zult kunnen verwezenlijken en dan moet je je afvragen wat wensen en wat eisen zijn.
Ja, je hebt helemaal gelijk Snormel; mijn ideale huis past absoluut niet bij ons budget helaas, daar zullen we overal in de randstad tegenaan lopen..

Ik vind jaren dertig straten altijd zo sfeervol, maar de keerzijde is natuuurlijk ook dat je vaak veel onderhoud hebt aan een oud huis..

Kortom: ik moet consessies gaan doen..Nu nog beslissen op welke gebieden. We lopen hier aan tegen het feit dat we geen tuin hebben en de kinderen niet alleen buiten kunnen spelen, dus dat lijkt een eerste prioriteit. Verder ben ik geloof ik nog niet dus ik denk verder. Ik zal zeker nog vaker in Hilversum kijken dus de buurten uit je suggesties ook nog bekijken!
Ben laatst in Bussum gaan lunchen met een vriendin die daar sinds kort werkt en belandde echt tussen de grijze muizen. Geen leuke tent gezien en ook geen leuke jonge mensen. De meeste moeten waarschijnlijk toch een slag in de rondte werken om hun huis in het spieghel te kunnen betalen en zitten dus achter hun buro in Amsterdam

Wij wonen in de stad maar hebben een hele leuke grote binnentuin op nog geen 50 meter wandelen. Daar spelen veel kids,..worden alle verjaardagen gevierd en onze vrienden uit de Vinex wijk met postzegentuin keken hun ogen uit. Wij met onze bovenwoning hebben gewoon een juweeltje van een tuin vlak om de hoek. Oke,..we delen 'm maar dat is eigenlijk alleen maar gezellig.

Heb je in Bussum gekeken bij de Gentiaanstraat enzo? Dat is Bussum Zuid maar best leuk. Maar voor twee ton lukt dat niet denk ik,....dat lukt vrijwel nergens in de Randstad.
quote:Deirdra schreef op 07 februari 2010 @ 21:21:

En de bloemenbuurt heel erg stads, geen speelveldjes oid gezien. Veel stadser dan ik dacht toch. !

Toch typisch, want die zijn daar juist wel! Aan de rand van de bloemenbuurt, op de Neuweg, is een groot speelveld aangelegd. Er staan doelen, en baskets en ook speeldingen voor kleinere kinderen. Aan de andere kan van de bloemenbuurt heb je de Havenstraat, en daar is de Oude haven. Daar is het eerste deel ook ingericht voor kinderen om te spelen, ook weer met een deel om te voetballen, en een deel om te skaten, en verderop klimdingen in zand voor kleinere kinderen.

Midden in de bloemenbuurt zit ook een basisschool, en volgens mij wordt op dat schoolplein ook buiten schooltijd wel gespeeld.

Kerkelanden en de Hilversumse Meent zou ik zeker niet aanraden, dat vind ik vrij troosteloze wijken en ook echt ver van het centrum.

Bussum zou ik zelf nooit willen wonen, erge kouwe kak.
Mocht je in Amersfoort gaan kijken, dan zou ik Vathorst overslaan Ik ben erg van de jaren dertig woningen en vind de huizen en de sfeer in Vathorst minder... In Amersfoort heb je veel leuke straten en wijken met jaren dertig woningen, die ook nog betaalbaar zijn.

Veel succes!
Vandaag ben ik weer even met een nadeeltje van Hilversum geconfronteerd. Het verkeer. En dan bedoel ik niet de files, maar de asociale manier van rijden door automobilisten ten opzichte van fietsers.

Als fietser in H'sum krijg je zelden voorrang, ik heb al heel wat bijna-ongelukken gehad omdat een auto gewoon doorreed. Niet over de schouder kijken bij het afslaan, bellen in de auto, voorrang nemen, het is hier kennelijk gewoon.

Vanavond fietste ik een beetje meer naar het midden van de weg vanwege de sneeuw, ging een auto hard toeterend tegen m'n achterspatbord rijden. Dat soort dingen.

Ik heb in 6 verschillende steden gewoond, maar niet één is zo fietsonvriendelijk als Hilversum, puur vanwege het gedrag van de automobilisten.
Hoi Deidra,

Ik heb een soort haat-liefde verhouding met Hilversum. Bepaalde dingen zijn leuk, en andere ook weer niet. En geloof me, het verkeer is een ramp. Ergernis nummer 1 van alle Hilversummers! Misschien moet je een weekendje gaan proefdraaien? Hotelletje boeken en rustig de wijken bekijken enzo, beetje de sfeer opsnuiven? In ieder geval succes met je beslissing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven