aardappels eerst koken dan bakken

07-02-2010 13:15 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde vanavond aardappels eerst koken en dan bakken maar hoe krijg ik nou een lekker knapperig korstje er omheen? Kan ik ze dan beter in olie of in boter bakken?
boter,van olie worden ze niet bruin.
Bakken in boter of olie staat volgens mij los van de knapperigheid. Dat krijg je meer door de pan goed te verhitten.

Ik gebruik trouwens bakboter, maar da's persoonlijke smaak...
Ik bak ze altijd in de blue-band. Maar je kan bij de boter ook wel wat olie doen. En eerst koken ja, heerlijk!
Zo lekkerrrrrr....

Boter, met een klein beetje olie. (olie wordt heter) Pan maakt ook nog wel verschil,liefst met dikke bodem. En dan op hoog vuur bakken. Heb je vastkokende of kruimige? Maakt ook nog wel verschil. Eet ze, heerlijk!
echt boter ja, olie redt de knapperigheid niet en zeker de bruinheid bij aardappels wordt veroorzaakt door boter.

Ik gebruik overigens altijd de combinatie. Wat boter voor de knapperigheid en olie voor de rest.
Ik gebruik juist altijd een beetje een slechte pan, bakken ze een beetje aan.(bruin dan he ,niet zwart)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als je ze in dunne plakken snijdt, hoef je niet eerst voor te koken.
Na het koken eerst af laten koelen! Hoe het kan weet ik niet, maar ik heb een keer warme aardappelen proberen te bakken maar dat werd geen succes. Vieze drab had ik in de pan zitten.

In roomboter gebakken vind ik persoonlijk niet lekker. Ik heb gewoon Zeeuws Meisje of plantenmargarine van de AH.
Met olie frituur je ze toch een soort van? Worden ze dan niet knapperig?
Boter met olie.
In de Becel vloeibaar, hmhmhm. Lekker hoog gas.
Ik bak ze ook altijd in olie. Als je geduld hebt worden ze echt wel knapperig en bruin. Ipv schijfjes snijd ik ze meestal in soort van blokjes.
De stukjes gekookte aardappeltjes eerst dompelen in bloem voordat je ze gaat bakken, dan krijg je ze knapperiger. Misschien kan het ook wel met paneermeel. Eet smakelijk!
Als je ze in ruim olie bakt, dan frituren ze als het ware. Bij mij worden ze dan altijd rondom lekker bruin en knapperig. Lekker hoor!

Oja, en de pan goed heet zetten!
En niet teveel aardappelen in de pan!!

Anders kun je het beter over 2 pannen verdelen,net de bodem bedekt zeg maar..
Mijn oma gebruikt altijd kruimige aardappelen, kookt ze, laat ze goed afkoelen en bakt ze dan in croma. Waarschijnlijk helpt een iets oudere pan ook goed, maar dit zijn altijd mijn favoriete opgebakken aardappeltjes.
Semper ubi sub ubi
Die van biebele is ook goed inderdaad, NIET te veel in de pan.

Anders wordt de helft natuurlijk niet bruin :-).
Kort koken!!! ze moeten nog stevig zijn. Ik snijd ze altijd al in stukjes en dan heel kort koken. afkoelen en daarna bakken, met zijn allen in de wok in de boter; succes verzekerd.
Ik doe ook vaak rauwe aardappelen in blokjes (wat dikker dus dan plakjes)

In de wokpan bakken en iets meer geduld hebben dan met voorgekookte aardappelen maar dat is zooo lekker!!
anoniem_70402 wijzigde dit bericht op 07-02-2010 14:08
Reden: dan...niet als
% gewijzigd
Aardappelen nog paneren? Nee hoor, da's niet nodig

Ik laat altijd eerst de pan even goed heet worden, dus zonder boter of olie er in. De aardappelen moeten idd afgekoeld zijn.

Ik gebruik zelf meestal boter+olie, maar het kan ook met boter óf olie.
Als je een wat meer vastkokende aardappel gebruikt kun je ze eerst koken, dan in plakjes of blokjes snijden, en dan bakken in boter of olie. Olie kan heter worden, boter gaat sneller walmen, maar geeft een lekkerdere smaak vind ik. Je kan ook geklaarde boter gebruiken datkan ook wat heter worden.

Als je de aardappels gaat bakken moet je wat geduld hebben, als je en mooi korstje wil moet je er bij blijven, niet te veel roeren, vuur niet te hoog, en geef ze nog 20 a 25 minuten.
Paneren kan heel lekker zijn! Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je ze even door de bloem heen haalt. Gaat het beste met wat grotere plakken aardappel.
Een scheut citroensap erbij helpt ook voor de knapperigheid.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
En van gerookte spekblokjes worden ze nóg lekkerder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven