Ik wilde vanavond aardappels eerst koken en dan bakken maar hoe krijg ik nou een lekker knapperig korstje er omheen? Kan ik ze dan beter in olie of in boter bakken?
Boter, met een klein beetje olie. (olie wordt heter) Pan maakt ook nog wel verschil,liefst met dikke bodem. En dan op hoog vuur bakken. Heb je vastkokende of kruimige? Maakt ook nog wel verschil. Eet ze, heerlijk!
Als je ze in dunne plakken snijdt, hoef je niet eerst voor te koken.
Anoniem_84155
zondag 7 februari 2010 om 13:33
Na het koken eerst af laten koelen! Hoe het kan weet ik niet, maar ik heb een keer warme aardappelen proberen te bakken maar dat werd geen succes. Vieze drab had ik in de pan zitten.
In roomboter gebakken vind ik persoonlijk niet lekker. Ik heb gewoon Zeeuws Meisje of plantenmargarine van de AH.
De stukjes gekookte aardappeltjes eerst dompelen in bloem voordat je ze gaat bakken, dan krijg je ze knapperiger. Misschien kan het ook wel met paneermeel. Eet smakelijk!
Mijn oma gebruikt altijd kruimige aardappelen, kookt ze, laat ze goed afkoelen en bakt ze dan in croma. Waarschijnlijk helpt een iets oudere pan ook goed, maar dit zijn altijd mijn favoriete opgebakken aardappeltjes.
Kort koken!!! ze moeten nog stevig zijn. Ik snijd ze altijd al in stukjes en dan heel kort koken. afkoelen en daarna bakken, met zijn allen in de wok in de boter; succes verzekerd.
Aardappelen nog paneren? Nee hoor, da's niet nodig
Ik laat altijd eerst de pan even goed heet worden, dus zonder boter of olie er in. De aardappelen moeten idd afgekoeld zijn.
Ik gebruik zelf meestal boter+olie, maar het kan ook met boter óf olie.
Anoniem_63d7e0b6d92f2
zondag 7 februari 2010 om 14:11
Als je een wat meer vastkokende aardappel gebruikt kun je ze eerst koken, dan in plakjes of blokjes snijden, en dan bakken in boter of olie. Olie kan heter worden, boter gaat sneller walmen, maar geeft een lekkerdere smaak vind ik. Je kan ook geklaarde boter gebruiken datkan ook wat heter worden.
Als je de aardappels gaat bakken moet je wat geduld hebben, als je en mooi korstje wil moet je er bij blijven, niet te veel roeren, vuur niet te hoog, en geef ze nog 20 a 25 minuten.
Anoniem_63d7e0b6d92f2
zondag 7 februari 2010 om 14:13
Paneren kan heel lekker zijn! Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je ze even door de bloem heen haalt. Gaat het beste met wat grotere plakken aardappel.