Het grote Wintersporttopic!

13-10-2009 14:22 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor wie nu al niet meer kan wachten!

Moet even een verhaal vertellen over funparks. In Italië (St Christina), heb je meerdere funparken. Ik had eerst aan de ene kant een makkelijke gedaan. En zag in de lift dus aan de andere kant een grotere liggen. Dus ik ging erheen. En wilde van een écht grote schans af. Maar bovenop de schans toch (net op tijd!) geremd. ... Ik zou alles hebben gebroken.

Maar die kleine schansjes, dat vind ik wel keileuk.
quote:Brummetje schreef op 08 februari 2010 @ 15:31:

Moet even een verhaal vertellen over funparks. In Italië (St Christina), heb je meerdere funparken. Ik had eerst aan de ene kant een makkelijke gedaan. En zag in de lift dus aan de andere kant een grotere liggen. Dus ik ging erheen. En wilde van een écht grote schans af. Maar bovenop de schans toch (net op tijd!) geremd. ... Ik zou alles hebben gebroken.

Maar die kleine schansjes, dat vind ik wel keileuk.Vinden de parkshapers echt héél grappig.... not...
quote:mayou schreef op 08 februari 2010 @ 15:30:

Ik zou ze eerst gaan uittesten in het dorp waar je skiet en ze later kopen op internet. Huurski's kun je onbeperkt ruilen, helemaal als je om testski's vraagt.

Over ouders die bij kinderen blijven kijken pffff. Ik stuurde ze ook meteen weg. Heb een keer een paar ouders eerst les gegeven hoe ze hun kind aan moesten kleden. Joch kwam iedere dag op les met zijn schoenen verkeerd om aan (sommige volwassen ook trouwens 'ze zitten zoooo raar'..).

haha mayou heel herkenbaar.

Aankleden is blijkbaar bijzonder moeilijk voor sommige ouders. Voorbeelden:

* kleding 3 maten te groot (ze groeien tenslotte zo hard). Kind waait bijna uit de mega-jas..

* kleding 3 maten te klein, als kind in de lift zat had ze een hoog-waterbroek aan, oftewel blote onderbenen

* skischoenen verkeerd om....

* skibroek achterstevoren aangetrokken

* "lekkere warme" katoenen hemdjes, want dat neemt het vocht/zweet zo goed op. Tuurlijk, en houdt het vocht lekker vast op de lijfjes. Oftewel, kinderen in kletsnat ondergoed.

* De "schattige" gebreide sjaals van 3 meter lang waar het kind bij iedere lift en paal het risico heeft om te blijven hangen.

* één (!!!!) paar fleece handschoentjes mee hebben... hallooo..het is geen schoolplein in NL, je zit >2500 meter hartje winter...

* Zelfde verhaal maar dan met wollen handschoenen, gebreid door oma....

* kinderen wel mee laten lunchen maar er niet voor willen betalen (keuze was kinderen ophalen voor de lunch of met de leraar in het restaurant mee laten eten, laatste kost geld). En de kinderen een platgedrukt broodje van het ontbijt in de jaszak duwen. Zitten ze in de pauze naast andere kinderen die een bord friet eten... Knieperds!!!

* ouders die met andere ouders voor een groep kinderen ruzie maken wie de skies van papa heeft gegapt...papa riep voor de gehele kindergroep: GVD de *%)&%lijers, ik pak gewoon een ander paar. Papa had ze achteraf elders neergezet, was hij "even" vergeten.

* ouders die hun kinderen dronken op komen halen...

* ouders die hun kinderen van 12 jägermeister geven...

* ouders die alleen hun eigen kinderen aanmoedigen bij de wedstrijd en andere kinderen uitjouwen...
ik ben los..

* ouders die hun kinderen van 8 op plastic speelskies naar de les sturen (lekker goedkoop, hoeven ze niet te huren).

* ouders die achter je aan skien (de hele dag) en vragen waarom je niet meer oefeningen doet (ehm...spelend leren... balans oefenen door over bultjes te springen etc).Nee, papa wilde drill-oefeningen zien...

* ouders die voor de les al "even" met het kind geskiet hebben en het al half uitgeput inleveren. Na de les skien ze nog "even" door tot de liften sluiten...

* ouders die het gek vinden dat je niet alle kinderen even in het hotel afzet zodat zij langer in de apres ski kunnen blijven

* ouders die vinden dat je hun kinderen niet mag tegenspreken omdat ze dat niet leuk vinden.... moehahahaha... juist!

Maar ook:

* ouders die apetrots zijn dat je hun kind plezier in het skien hebt gegeven

* ouders die ieder jaar terugkomen omdat hun kinderen het zo leuk bij je hebben gehad in de groep

* ouders die fijne goed opgevoede kinderen hebben

* ouders die luisteren naar je advies dat fleece handschoentjes toch echt te koud zijn voor in de bergen en de dag daarna je bedanken voor de hulp.

* ouders die je toe fluisteren dat ze hopen dat hun kind net zo vrolijk en gezellig wordt als de juf (aah...lief!)
Hahaha Zo herkenbaar!

Ook een leuke, de wollen wantjes die aan de stang van de stoeltjeslift blijven kleven (want doorweekt) door de kou en kind vervolgens met blote handen naar beneden moet.....(na de eerste keer maar een extra paar in mijn zak gestopt, gebeurde zo vaak)

Eten zat bij ons bij de prijs in gelukkig, juist zodat dat niet fout kon gaan.

De apetrotse ouders langs de kant maakten veel goed trouwens. Ik krijg soms nog mailtjes met foto's. Leuk hoor!
Ik heb van die Bart's wanten voor kind. Ik heb ze wel extra ingespoten met impregneer spul want die dingen worden dus ook drijfnat.

Voor de rest heeft hij een hemd aan (met echte kou een thermoshirt), fleece jasje er over heen en dan zijn jas. Ik heb ook een lange onderbroek voor hem als het echt heel erg koud is, maar de lange sokken helpen al enorm

Sinds hij met helm skiet, raakt hij zijn muts ook niet meer kwijt.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:mayou schreef op 09 februari 2010 @ 07:41:

Hahaha Zo herkenbaar!

Ook een leuke, de wollen wantjes die aan de stang van de stoeltjeslift blijven kleven (want doorweekt) door de kou en kind vervolgens met blote handen naar beneden moet.....(na de eerste keer maar een extra paar in mijn zak gestopt, gebeurde zo vaak)

Eten zat bij ons bij de prijs in gelukkig, juist zodat dat niet fout kon gaan.

De apetrotse ouders langs de kant maakten veel goed trouwens. Ik krijg soms nog mailtjes met foto's. Leuk hoor!

Jaaah...wollen kleefwantjes! Had ook meestal wel een paar reservewantjes in mijn tas (van de gevonden voorwerpen hoek). In ieder geval altijd een reserve zonnenbrilletje mee.

*oproep aan ouders: koop een passende bril voor kind. Passend is dus niet zo strak als een zwembril. Het liefst een sneeuwbril én een zonnenbril. Oja, laat die verschrikkelijke Hemabrilletjes (die type zwembril) thuis, het zijn ondingen. Bij de 1e zweetdruppel en/of beweging slaan die dingen aan en skiet je kind de hele dag in de mist. Oja 2: niet op besparen. Heb regelmatig huilende kindjes gehad waarvan het brilletje van zo'n slechte kwaliteit had dat ze sneeuwblind waren (knalrode traanogen en niet in licht kunnen kijken...dat is echt zielig en superslecht voor de ogen)*
@30-..steek een paar reservehandschoenen in je tas. Kan het ene paar drogen op de verwarming terwijl kind met droge handschoentjes/wanten verder gaat.

Verder is het dan niet zo erg als hij er een verliest ;)
@Mips: Check!

Ook check over de goggle. Kind heeft hier de kleinste maat volwassenbril. (Dikke kop, lijkt op mij )
Kijk, dat zit helemaal goed met die uk van jou 30-!

Verder kan je kijken of je zo'n Buffy (een dunne fleeco col) kan kopen/maken ("echte" fleece buffy's zijn onbeschoft duur, 25 euro voor een lapje fleece, voor paar euro draai je er zelf een in elkaar).

Zit veel fijner dan een sjaal en is een stuk veiliger (sjaal blijft zo makkelijk hangen en is vaak veel te dik en propperig).

oohhwww.. ik wil ook. Gisteren Dochter al verteld bij het slapen gaan dat ze over 2,5 jaar ook mag skiën (dan is ze 3 jaar). Lijkt me echt geweldig als ze het net zo leuk vindt als haar ouders moeder. Zo niet, zal ze in de winter véél bij opa en oma gaan logeren...
Nog 1.5 week dan gaan we lekker. Wel in de krokus, maar dat zal wel goed komen.

Nu ben ik nog aan het kijken om half maart ergens heen te gaan voor 3 dagen.

Ga je zelf nog?
quote:mips schreef op 08 februari 2010 @ 15:34:

[...]

Vinden de parkshapers echt héél grappig.... not...

De wat?? Nou ja boeit me niet.

Of had ik dan door moeten skieen en alles moeten breken?
quote:Brummetje schreef op 09 februari 2010 @ 10:31:

[...]

De wat?? Nou ja boeit me niet.

Of had ik dan door moeten skieen en alles moeten breken?

Joh, je zou tenslotte eens rekening houden met een ander of verder kijken dan je neus lang is...

Parkshapers zijn mensen die de hele dag die schansen goed in vorm houden. Zorgen voor de veiligheid in het funpark oa. Daarom wordt er aangegeven wat de beginners-line en de pro-line in het park is. Zo voorkomt men (soms dan) dat mensen die de hele dag backflips over die dingen doen dan niet tegen de oenige toerist aan knallen die midden op de grote schans bedenkt dat de gekozen route "wel een beetje dom" is gekozen...

Wat jij hebt gedaan is ongeveer hetzelfde als tijdens een zondagmiddagderby van je plaatselijke voetbalclub met een paard over het voetbalveld denderen, het beest daar laten schijten en vervolgens rustig weghobbelen...
anoniem_6092 wijzigde dit bericht op 09-02-2010 10:38
Reden: zin verhaspeld...
% gewijzigd
@30-, ga met vriend nog een lang weekend. Gaan dit jaar op een "grote" reis dus moeten wintersport helaas beperken tot een lang weekend.

Ben wel met Vriend aan het onderhandelen over komend seizoen 2 weken te gaan (+ weekend haha). Hij is ook dol op wintersport maar gaat ook graag richting de tropen (doet mij dan weer niet bijzonder veel).

Ben wel aan het kijken of ik samen met vriendin nog een keer weg kan (vriend gaat ook met andere vriend samen op vakantie, tropenhobby uitoefenen haha). Maar mijn probleem is: mijn vriendinnen zijn van het rustig cruisen en uitslapen. Ik wil volle vaart van 8-5 piste knallen, buckels skien, off piste tochten maken. En de meeste vrouwen gaan niet zo graag "alleen" op wintersport maar liever met vriend/groep.

Ben nu wel aan het kijken of ik einde seizoen een toertocht ga doen met de duitse Skiverein. Kan ik prima alleen, kan je aansluiten bij een groep o.l.v. gids off piste tochten maken (paar uur naar boven lopen en dan naar beneden skien, en dat willen mijn vriendinnen echt onder géén voorwaarde...).
Lekker met vellen onder je skies zeker? Lijkt me super gaaf om een keer te doen, maar ik mag dan wel aan mijn conditie gaan werken van te voren.

Kijk je wel eens op de ski prikpagina? Staan leuke verslagen op.
idd met vellen onder skies omhoog lopen. Moet wel eerst conditie wat opvijzelen hoor. Tegenwoordig niet meer vaak op ski prikpagina (vroeger wel veel maar vond de discussies zich erg veel herhalen en ben niet zo van wie-zit-waar... verder niet zo veel aandacht voor off piste).

Ben wel fanatiek (mee-lezer) op skizone.nl (bedoel wepowder maar heb nog steeds skizone in mijn hoofd). Veel die-hards. Mocht je nog vragen hebben over skies kan je ze in ieder geval daar stellen. Moet je wel rekening houden dat ze je aan de twintip willen hebben met minimaal 85 mm onder de voet haha.

(ski trouwens veel meer op mijn twintip dan op mijn pistecarvers... zit tegenwoordig helemaal in sprongetjes op de piste, naast de piste, rondjes draaien, tussen de bomen door etc. Dat is veel leuker met twintips. En kan er ook nog prima piste mee scheuren).
Mips, zijn dat allemaal eigen ervaringen van skiles geven aan kinderen? En is het allemaal echt waar? Wat zielig voor die kleintjes! En wat onvoorzichtig van de ouders.

Ik hoop dat onze dochter straks (over 2,5 jaar) een lieve skijuf krijgt en dat ik zelf verstandig genoeg ben, om niet van die stomme dingen met m'n skiende kind uit te halen.
Ik denk dat Twintips voor mij een sprongetje te hoog zijn. Manlief board trouwens en die zit weer veel op één of ander board forum. Wij moeten daar ook altijd rekening mee houden met het uitzoeken van ons ski gebied. Het moet voor beide leuk zijn. (Lees: voor manlief weinig slepers

Klopt, de discussies zijn altijd rond deze tijd: Wanneer weg rijden voor de krokus? Winterbanden ja of te nee? Is het druk?

Maar ik vind de verslagen echt super om te lezen. Er staan echt gebieden bij waar ik graag een keer heen wil. Zwitserland trekt mij enorm alleen de prijzen schrikken mij een beetje af.
Yep Katharina, allemaal eigen ervaringen als skilerares. En echt waar...

En het is echt niet allemaal slecht bedoeld hoor, maar eerder onwetendheid/onbekendheid met de bergen. Vaak denken ouders dat de kleding voor op het schoolplein in NL ook prima volstaat in de bergen. Niet dus. Gevolg: blauwe vingers want een goedkope zeemandwantje en sneeuwblind omdat ze een bart Smit zonnebrilletje op hebben van de zomervakantie. Ik was als lerares echt heel fel op dat soort dingen, vóór dat ik vertrok had ik van alle kinderen hun outfit gecheckt (wordt ook geleerd tijdens je opleiding) en reservespullen in mijn tas.

Heb dus wel eens geweigerd een kind mee te nemen. Ouders waren handschoenen vergeten in het hotel. Gingen ze halen en zouden ze later die dag brengen. Lekkere zonnige dag maar no-way dat ik het kind mee heb genomen. Ten eerste is het tijdens het skien koud, ten tweede kunnen ze hun handen helemaal kapot halen aan de skikanten en ijs/sneeuw op de piste. Ouders waren echt woest en hebben op de piste (hele dure) handschoenen gekocht. Klacht ingediend bij de skischool die ze netjes heeft verwezen naar de "gedragscode" tijdens de skiopleiding: outfit moet in orde zijn. En handschoenen zijn een essentieel onderdeel voor veiligheid.

Begrijp dat kleding duur is en ze er vaak maar één of hooguit twee jaar mee kunnen doen. Maar daar zijn ruilbeurzen voor Marktplaats.
quote:dertigmin schreef op 09 februari 2010 @ 11:01:

Ik denk dat Twintips voor mij een sprongetje te hoog zijn. Manlief board trouwens en die zit weer veel op één of ander board forum. Wij moeten daar ook altijd rekening mee houden met het uitzoeken van ons ski gebied. Het moet voor beide leuk zijn. (Lees: voor manlief weinig slepers

Klopt, de discussies zijn altijd rond deze tijd: Wanneer weg rijden voor de krokus? Winterbanden ja of te nee? Is het druk?

Maar ik vind de verslagen echt super om te lezen. Er staan echt gebieden bij waar ik graag een keer heen wil. Zwitserland trekt mij enorm alleen de prijzen schrikken mij een beetje af.

nee joh, je hebt ook makkelijk te skien twintips net als met all mountain skies. En als je met je kind skiet is het zo makkelijk (draaien, over kleine bultjes skien). Gaat een wereld open, anders huur je ze een dagje!

*moet je wel opletten, de persoon achter je krijgt door de opstaande achterkant een spray van sneeuw in zijn snoet...gegarandeerd dat er geen mens te dicht acht je skiet haha...*

Wil ook graag naar Zwitserland, wel veel in Oostenrijk en Frankrijk geweest. Verder staan op mijn wishlist: Canada en Chili.

Sterker nog: wat mij betreft emigreren we naar een sneeuwgebied maar Vriend wil absoluut niet mee...

Tja en sleepliften en boarders zijn geen vriendjes. Ik board zelf ook, laatste jaren minder fanatiek (ben overgestapt op twintips en dat was de nekslag voor mijn snowboard...). Board gaat wel mee op vakantie en ga altijd wel een dagje boarden maar doordat ik het zo weinig meer doe ben ik mijn vaardigheid wel wat kwijt (ben officieel ook boardlerares maar werd op het laatst alleen ingezet op ski-privé les).
Ik kan het echt aanraden hoor, wonen in een skigebied!! Niet alleen is het in de winter heerlijk, maar in de zomer minstens zo lekker.

Toen ik er nog woonde gingen man en ik ook regelmatig toerskien. Erg vermoeiend, maar zo leuk. Wij konden zo vanuit huis beginnen in een gebied waar verder niet geskied werd. Dan waren we vaak de enige daar. Naar beneden dwars tussen de bomen en boerderijen door.

Snowboarden heb ik ook gedaan, maar een paar jaar geleden besloten dat ik skien veel leuker vond en daarna nooit meer op een board gestaan. Ik zou nog heel graag Telemark willen leren Dat ziet er zo elegant uit. Ik skie trouwens al 7 jaar op dezelfde ski's (waaronder 3 hele seizoenen. Ik kan er geen afscheid van nemen en heb nog ggen lekkerdere gevonden.

Heliskien staat hoog boven op de wishlist hier. Gaat er ook zeker nog een keer van komen. Heb wel al in Canada off piste geskied, maar nog nooit met een heli.

Verder ben ik ook erg van 't knallen Mips. Geef mij maar een boekelpiste anytime en dan de hele dag door, heerlijk!!

Nog een maand wachten, dan mag ik weer. Wij hebben trouwens onlangs besloten dat we over een paar jaar weer teruggaan naar de Alpen, het blijft trekken!
quote:mips schreef op 09 februari 2010 @ 10:36:

[...]

Joh, je zou tenslotte eens rekening houden met een ander of verder kijken dan je neus lang is...

Parkshapers zijn mensen die de hele dag die schansen goed in vorm houden. Zorgen voor de veiligheid in het funpark oa. Daarom wordt er aangegeven wat de beginners-line en de pro-line in het park is. Zo voorkomt men (soms dan) dat mensen die de hele dag backflips over die dingen doen dan niet tegen de oenige toerist aan knallen die midden op de grote schans bedenkt dat de gekozen route "wel een beetje dom" is gekozen...

Wat jij hebt gedaan is ongeveer hetzelfde als tijdens een zondagmiddagderby van je plaatselijke voetbalclub met een paard over het voetbalveld denderen, het beest daar laten schijten en vervolgens rustig weghobbelen...

Ik dacht het wel te kunnen...

Ik heb niks kapot gemaakt aan de schans. Geen plekken achtergelaten waar (bijna) geen sneeuw meer lag.
Mips; nog een vraag aan je over skibrillen. Mijn dochter (net 4) en zoontje (ruim tweeeneenhalf) gaan dit jaar voor het eerst mee op skivakantie. Ik heb afgelopen weekend een skibril bij Intersport gekocht maar de UV factor daarvan is maar 2. Ik had bij de HEMA al gekeken naar die skibrillen (totaal geen pasvorm) en het viel me op dat op het kaartje stond dat er vier categorieen zijn : categorie 1 het laagste (zwakke zon) en categorie 4 was voor op het water, in de bergen en in de sneeuw. Op het etiket van die skibril stond dus categorie 2 !!!

Maar toen ik naar Intersport ging hadden ze daar ook alleen maar kinderskibrillen met categorie 2. Raar toch? Ze zeiden dat ze alleen voor volwassenen categorie 4 maken. Slaat toch nergens op; alsof kinderen minder hinder hebben van felle zon in sneeuw en bergen.

Kan ik dan beter in Oostenrijk een merkskibril kopen (ik had vroeger een rode Carrera, mén wat was ik trots op dat ding :-)) of weet jij dat ze daar ook alleen maar categorie twee hebben?

Nog een vraag; mijn zoon is eigenlijk nog te jong voor skiles (denk ik) maar hoort wel van zijn zusje dat zij op skiles gaat. Hij zegt steeds dat hij ook wil. Hij is ruim tweeneneenhalf en behoorlijk groot en stevig (bijna een meter). Ik neem aan dat hij het qua lichaamsbouw wel zou kunnen maar nog niet qua motoriek of opletten en aandacht houden bij de les? Wat zijn de criteria?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hoi Louise,

Goed dat je serieus naar de brillen van de kindjes kijkt. UV factor 2 is echt laag, goed voor in de zomer in NL maar in de bergen met felle sneeuw kan het echt voor problemen zorgen.

Goede kinderbrillen worden wel degelijk gemaakt (Uvex, Smith, Rossignol, Carrera).

Ik had met lessen een reservebril in mijn tas voor mijn skikindjes van Uvex (erg goed brilletje).

Kan je in NL bij de betere outdoorzaken halen en zonnenbrillen bij de betere opticien. In Oostenrijk hebben ze zeker genoeg keuze in kinderbrillen (zonnenbril en sneeuwbril). Zeker als er nog een tweede kind is kan je het doorgeven en loont het de investering. Anders is er nog MP!

Bij de pasvorm goed opletten (bij sneeuwbril) dat de oogjes niet samengeperst worden in het montuur. Dan is de bril te klein...

Gewoon brilletje moet achter de oren goed passen, goed op de neus zitten en de ogen in het midden van het glas.

Skiles voor je zoon kan je gerust doen. Hier hebben de meeste skischolen "snuppertage" voor. Je kan dan voordelig proberen of je kind het leuk vindt. Criteria waren bij onze skischool: zindelijk (eventueel een luierbroekje voor een ongelukje omdat er niet altijd a la minute een toilet voorhanden is) en een goede motoriek en allerbelangrijkste: willen skien. Sommige kindjes moeten even huilen bij het afscheid van de ouders (niet blijven kijken, dat maakt het alleen moeilijker) maar vinden het daarna hartstikke leuk. Sommige moeten na een uur opgehaald worden omdat ze het doodeng vinden (en de volgende dag juist geweldig haha).

Wellicht wil hij nu heel graag en straks met al dat onbekende ineens niet meer. Belangrijkste is dat je hem de mogelijkheid biedt. Kan zijn dat de ochtenden prima gaan maar dat hij 's middags doodop is (net als volwassenen, wennen aan de hoogte, intensief bewegen, alles is nieuw). Kijk het gewoon per dag aan en ga niet pushen.

Verder wordt bij de meeste skischolen veel aandacht aan het "Kinderland" besteed. Veel leuke speelattributen, een loopband, sleetjes carroussel. etc. Tussen het "lessen" door (lees glijden en proberen te remmen) spelletjes om het geleerde even te laten zakken.

Sommige kinderen van 2,5 pikken het zo op, anderen zijn nog helemaal niet bezig en willen gewoon met een emmertje en schepje in een hoekje lekker spelen. Als je dat allemaal goed vindt dan gaat hij volgende keer zeker graag mee.

Als hij in die week leert remmen en een bochtje maken mag je al heel tevreden zijn op die leeftijd. Als hij dat kan, kan het zijn dat hij met een lerares/leraar mee naar de kinderpiste mag. Kan ook zijn dat hij de hele week zich in de armen van de kinderskileraar laat vallen (onder aan het oefenbultje) en geen seconde bezig is met remmen.
een paar linkjes voor skibrillen

[url=http://www.uvex-sports.de ... avi=3&L=0&pSub[]=215]uvex kinderbrillen (54 modellen...)[/url]

carrera skibrillen

smith skibrillen

Ben verder zelf niet zo'n fan van Sinner (lagere prijs, mindere kwaliteit) maar heb wel het idee dat ze afgelopen jaren betere brillen hebben gemaakt.

Verder kan je nog even googlen, Alpina heeft ook ruime keuze met kinderbrillen.

Voor je jongste zou ik zeker een sneeuwbrilletje kopen (maar dus niet dat zwembril model, dat zit zo ongelukkig). Deze zitten en blijven zitten. Passen ook goed bij een helm. Een gewone zonnebril kan pijn bij de oren gaan doen i.c.m. een helm (en die is zeker verplicht als ze de piste opgaan).

Veel plezier!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven