Ex uitnodigen op verjaardag?

09-02-2010 11:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

Een dilemma:

Anderhalf jaar geleden is het uitgegaan tussen mij en mijn vriend, na heel wat jaren samen te zijn geweest. We zijn nog steeds goede vrieden, en hij is daarnaast nog steeds lid van onze vriendengroep. Binnenkort ben ik jarig en ga dat gezellig vieren. Nu heb ik een nieuwe liefde, die ik ook op mijn feestje komt. Hij zal die dag voor het eerst echt met al mijn vrienden kennismaken, dus dat is best wel spannend voor mij en Nieuwe Liefde.

Echter is er voor hem een kink in de kabel: ik heb mijn ex ook uitgenodigd. Voor mij heel vanzelfsprekend, ik wil hem erg graag bij hebben. Nieuwe Liefde daarentegen, vindt het zeer ongemakkelijk en helemaal geen prettig idee. Hij (vrij jaloers en onzeker aangelegd) heeft liever dat ik hem niet uitnodig, en snapt niet goed dat we nog contact hebben omdat het uit is tussen ons. Hij is zelfs bang dat we toch nog iets hebben, zo ver gaat het. We hebben er gisteren zelfs ruzie over gehad. Hij kon zich er uiteindelijk wel bij neerleggen dat mijn ex ook komt, maar ziet het eigenlijk helemaal niet zitten en twijfelt hierdoor of hij wel aanwezig wil zijn. Nu wordt het voor mijn gevoel allemaal zo beladen...

Ik vind het echt onwijs lastig, aan de ene kant wil ik natuurlijk absoluut dat mijn nieuwe vriend erbij is, maar aan de andere kant kan ik het bijna niet over mijn hart verkrijgen mijn ex op te bellen met de mededeling dat hij als enige niet welkom is, temeer daar al zijn vrienden er ook bij zijn. Wel begrijp ik (zo voel ik het zelf ook) dat het een ongemakkelijke situatie is. Al is het al een tijdje uit, het is toch de eerste keer dat ik een nieuw persoon introduceer. Ik vind het zelf ook spannend, en wil niet op mijn eigen feestje op mijn tenen moeten lopen.

Wat denken jullie?
Ik zou ex uitnodigen....het is een vriend van je en dat heeft nieuwe liefde te accepteren denk ik.

Ik snap mensen echt niet die zeggen dat je je ex nooit meer moet zien na de breuk...je hebt lief en leed gedeeld...dat is toch niet zomaar allemaal over?
quote:Pannetje schreef op 09 februari 2010 @ 11:23:

Ik zou ex uitnodigen....het is een vriend van je en dat heeft nieuwe liefde te accepteren denk ik.

Ik snap mensen echt niet die zeggen dat je je ex nooit meer moet zien na de breuk...je hebt lief en leed gedeeld...dat is toch niet zomaar allemaal over?Ligt eraan hoe ex zich opstelt. In mijn geval deed ze net alsof zíj degene was die verkering had met mijn vriend. Heel irritant.
Eens met Pannetje.

Mijn ex en ik zijn ook nog erg goed bevriend en mijn huidige vriend (sinds 3 jaar) weet dat ook sinds het begin. Ik heb ook vanaf het begin geen tegenspraak, rare nukken of jaloerse uitingen getolereerd. Wat dat betreft is het 'my way, or the highway'. Scheelt weer dat mijn vriend het goed kan vinden met mijn ex.

Misschien zou je je vriend en je ex 's aan elkaar voorstellen voor je jarig bent?
als je nieuwe vriend voor het eerst kennis maakt met je vrienden dan zou ik ex niet uitnodigen, dan valt nieuwe vriend in het niets en ex kent iedereen al. Zou het een keertje opschuiven naar een volgende party. Ik snap dat je nieuwe vriendje er erg onzeker door is.
kan je ex niet bellen en vragen om van te voren eerst eens langs te komen om kennis te maken met nieuwe vriend?
quote:siesa schreef op 09 februari 2010 @ 11:26:

[...]

Ligt eraan hoe ex zich opstelt. In mijn geval deed ze net alsof zíj degene was die verkering had met mijn vriend. Heel irritant.

Ja, dat is ook wel weer zoiets Het moet wel bij alle partijen duidelijk zijn hoe de verhoudingen liggen. Anderzijds.... het is wel heel sneu als iemand zich dan zo gaat gedragen.

Hoe dan ook... in de meest ideale situatie gaan ze normaal met elkaar om, heeft de ex respect voor je huidige partner en worden er geen rare dingen gezegd of gedaan. Eigenlijk zoals het gaat tussen mij, mijn ex en huidige vriend
Ik zou proberen uit te leggen aan je vriend dat je begrijpt dat het voor hem misschien raar is, maar dat het nu juist zo beladen is geworden, terwijl je dat niet wilt. Uitleggen dat ex onderdeel van je vriendengroep is en je vrienden je veel waard zijn. Hem op het hart drukken dat je gek op hem bent en hem graag wil laten kennismaken met jouw vrienden, omdat je trots op hem bent als nieuw vriendje en tja, bij die vriendengroep zit dan ook je ex...

Probeer het begripvol en rustig uit te leggen. Ook al is hij onzeker, hij zou dit toch moeten snappen? Ik zou me ook niet heel comfortabel erbij voelen als nieuwe liefde, maar ik zou niet eisen dat ex niet komt ofzo.. Dit zijn nou lastige zaken in een volwassen leven waar je zo goed mogelijk mee om moet gaan, dus je nieuwe vriend ook. Ik zou niet buigen voor zijn eisen en ex niet uitnodigen, dat is krom en heeft dan alleen te maken met jaloezie van nieuwe vriend. Sterkte ermee.
Om te zeggen dat mijn ex-man en ik vrienden zijn, gaat net iets te ver. Maar we kunnen prima door 1 deur. Toen onze dochter trouwde ben ik met hem, zijn (nieuwe) vrouw en hun zoon mee gereden...want onze dochter woont in het buitenland.

Zij is/was erg blij dat dit zo geregeld kan worden.

Ik denk dat het meer aan de onzekerheid van jouw nieuwe vriend ligt. Je deelt met hem NU een leven (al is dat kort) en met jouw ex heb je een verleden, dat is -neem ik aan- niet voor niets uit, maar vriendschap is dan niet ineens over toch?
Laat het probleem waar het hoort: jouw vriendje heeft een probleem met de gastenlijst voor jouw feestje. Als hij daarmee niet kan leven dan zou ik dat voor kennisgeving aannemen, zorgen dat het een goed feest wordt en een fatsoenlijke kerel gaan zoeken. Weinig zaken zo beklemmend als iemand die zo jaloers is.
Juist in aanwezigheid van de ex kan je nieuwe vriendtoch duidelijk laten zien dat je ex geen schijn van kans meer maakt?

Als mijn vriend zijn ex zou gaan ontmoeten, zou ik daar juist bij willen zijn. ten eerste uit pure nieuwsgierigheid omdat ik wel wil weten wat voor type het is, na alle verhalen over haar, en ook wel om haar te laten zien dat ie met mij veel gelukkiger is.

Jouw nieuwe vriendje moet zich maar over zijn onzekerheid heenzetten en accepteren dat je ex op je verjaardag komt, omdat je ex weer naar huis gaat na afloop en nieuwe liefde wel mag blijven slapen.

Ik nodig een van mijn exen ook nog wel uit op mijn verjaardag, en ik heb zelfs mijn nieuwe vriend meegenomen naar een optreden van de band van mijn ex. Nu is ex heel blij voor me dat ik een nieuwe liefde heb en heeft dat ook uitgebreid tegen nieuwe vriend vertelt, dus beide heren weten waar ze staan.

Zou nieuwe vriend mij echter verbieden om met mijn ex om te gaan, dan zou ie heel snel ook een ex zijn.

Ik zou eerst nog eens rustig het gesprek aangaan met nieuwe vriend, hem vragen waar ie nu precies bang voor is, waarom hij het ongenmakkelijk vind om jouw ex te ontmoeten. probeer m gerust te stellen en verzeker hem ervan dat je duidelijk aan ex zult laten merken dat nieuwe vriend nu het belangrijkst in je leven is.

Leg hem dan uit dat je juist je nieuwe liefde wilt presenteren aan de mensen die belangrjk voor je zijn , inclusief ex, omdat je zo trots op m bent en blij met m.

Wil ie dan nog steeds niet op je verjaardag komen, dan zou ik me serieus afvragen of je nieuwe vriend wel zulk fantastisch relatiemateriaal is.
Sja, het is maar wat je belangrijker vindt:

Je vriend, die het spannend vindt om al je vrienden te ontmoeten

of

Je ex uitnodigen, met als gevolg dat vriend zich rot voelt.

Zou zelf kiezen voor mijn vriend, die staat voorop! Ander voelt het voor hem dat je ex belangrijker vindt dan de gevoelens van vriend
Ik snap jouw vriend best, was ook niet echt blij om de exen van mijn vriend te ontmoeten maar ja het hoort er nou eenmaal bij. Dus hij moet ff door de zure appel heen en dan valt het best mee. Mijn vriend geeft mij in ieder geval als we weer eens een feestje hebben en één van zijn exen is er alle aandacht. Dus misschien een kleine tip, vergeet hem niet die avond. .
quote:return_of_kreng schreef op 09 februari 2010 @ 11:47:

Juist in aanwezigheid van de ex kan je nieuwe vriendtoch duidelijk laten zien dat je ex geen schijn van kans meer maakt?

Als mijn vriend zijn ex zou gaan ontmoeten, zou ik daar juist bij willen zijn. ten eerste uit pure nieuwsgierigheid omdat ik wel wil weten wat voor type het is, na alle verhalen over haar, en ook wel om haar te laten zien dat ie met mij veel gelukkiger is.

Even een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: hoe doe je dat, als nieuwe vriend(in) of als nieuwe echtgenoot, 'laten zien dat ex geen schijn van kans meer maakt' en 'laten zien dat ie met mij veel gelukkiger is'?? LIjkt me handig om te weten, voor als ik de ex van mijn man nog eens ontmoet
quote:mahna schreef op 09 februari 2010 @ 11:53:

of

Zou zelf kiezen voor mijn vriend, die staat voorop! Ander voelt het voor hem dat je ex belangrijker vindt dan de gevoelens van vriend

Maar hoever moet je daar in gaan? Al je mannelijke vriendschappen verbreken omdat je vriend zich onzeker en rot voelt omdat je mannelijke vrienden hebt? En je mannelijke collega's? Bijna ale vreemdgangers gaan vreemd met collega's dus kan ie daar ook wel onzeker over zijn... En als je zo aan elke onzekerheid gaat toegeven, heb je straks geen eigen leven meer, omdat hij zich anders rot voelt.

Ik zal zeker tijdens het feest laten merken dat ik voor mijn vriend kies en niet voor mijn ex, ik zal zeker naar de bezwaren van vriend luisteren en proberen hem gerust te stellen. maar als puntje bij paaltje komt bepaal ik wie ik wel en niet op mijn verjaardag uitnodig, en als mijn vriend zich rot voelt is dat zijn probleem en zijn verantwoordelijkheid en niet de mijne.
quote:Reiger100 schreef op 09 februari 2010 @ 12:03:

[...]

Even een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: hoe doe je dat, als nieuwe vriend(in) of als nieuwe echtgenoot, 'laten zien dat ex geen schijn van kans meer maakt' en 'laten zien dat ie met mij veel gelukkiger is'?? LIjkt me handig om te weten, voor als ik de ex van mijn man nog eens ontmoet

Eigenlijk is het vooral vriend die dat doet ( en zonder dat ik m daarom hoef te vragen, hoor) door telkens te praten over "wij"en "ons", door mij actief in het gesprek te betrekken, door liefdevolle gebaartjes en knipogen etc.

Omgekeerd kun je dat natuurlijk wel subtiel be-invloeden. Door te zorgen dat jij vaker oogcontact met haar hebt dan je man, ,door actief deel te nemen aan het gesprek, waarbij je vooral praat over de dingen die jullie samen doen, door te zorgen dat de fysieke afstand tussen jou en hem altijd kleiner is dan tussen haar en hem, door hem af en toe te vragen een drankje voor jou te halen....

Als je man echter in zijn houding en uitstraling niet laat merkenn dat jij het belangrijkste bent kom je echter al redelijk snel sneu over als je dit te opvallend doet.
Ik heb wel begrip voor je huidige vriend, omdat

een vriend van mij bedonderd is door zijn ex, die het weer aanlegde met haar ex, terwijl zij dus samen was met die vriend van me.

Is dit nog een beetje te volgen? Ik meen een dergelijke situatie met een belangrijk verschil als het vorenstaande ook op het Viva forum te hebben gelezen. Aan de andere kant kan ik jouw standpunt ook wel begrijpen.
Maar die vriend is vast geen vrienden meer met die betreffende ex.

Als ie op grond echter van zijn eigen ervaring ook moeite zou hebben met de ex van zijhn huidige partner, waarbij er geen sprake is van bedrog en die nog wel vriendschappelijk met elkaar omgaan, is het dan eerlijk om zijn nieuwe partner dat vriendschappelijke contact te ontzeggen, omdat zijn ex hem belazerde?

Probleem van onzekerheid zit bij de vriend van TO, en ze moet het niet haar probleem maken. Zij is een persoon die vriendschappelijk met haar ex omgaat, en hij accepteert dat,(of hij moet de relatie om die reden willen verbreken).
Return, ik vind dat allemaal veel te veel gedoe en ik hou ook niet van toneelspelen.

Maar mijn vraag was eigenlijk een grapje, want ik heb er geen behoefte aan om zijn ex ervan te overtuigen dat hij beter af is met mij, het is voor mij voldoende dat hij en ik dat weten.
quote:mahna schreef op 09 februari 2010 @ 11:53:

of

Zou zelf kiezen voor mijn vriend, die staat voorop! Ander voelt het voor hem dat je ex belangrijker vindt dan de gevoelens van vriendEen nieuwe liefde zou voor mij absoluut minder belangrijk zijn dan een goede vriend die al jaren meegaat. Anders geformuleerd: als een van beiden meent mij onder druk te moeten zetten de relatie met de ander te wijzigen dan is hij degene die zichzelf diskwalificeert. Wuilesman en mijn ex kunnen uitstekend opschieten met elkaar maar als dat anders was geweest dan hadden ze wat mij betreft allebei pech gehad.
Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat jij geaccepteerd word voor wat jij bent door jouw vriend (en andersom uiteraard ook).

Dus als jij of hij bepaalde karaktereigenschappen hebben dat die dan worden geaccepteerd is logisch. En gebeurt dat niet dan is het de vraag of dat persoon de juist voor ons is.

Wat ik een beetje problematisch vind is dat waar trekt zij/hij de line?

En het maakt niet eens uit wat het onderwerp van discussie is. Vandaag ruzie over haar ex morgen over aan wat zijn vakantie geld wordt uit geven etc.

Wat ik mij afvraag is of 50/50 in de relatie echt werkt. En of aangeven dat hij/zij mij maar moet accepteren hoe ik ben echt net zo veel vruchten heeft als een andere instelling binnen een relatie.

In de relatie denken aan wat kan ik doen om een andere te motiveren tot die en die actie? En wat is het beste voor de relatie en niet alleen voor mij?

Het lijkt soms dat wij zo bang zijn om ons vrijheid te verliezen door aan de relatie te denken en wat een andere motiveert om een relatie met ons aan te gaan/blijven.

Dat als of zodra wij meer aan de relatie denken dan alleen aan onze rechten dat wij dan gelijk soort zwakke watjes zijn.

Het lijkt mij dat als wij ons meer bezich houden met wat een andere zou kunnen motiveren ipv -dit zijn mijn rechten en dat is mijn karakter dat moet zij/hij maar accepteren want anders... dat een relatie veel makkelijker loopt.

Dus als wij in discussie aan willen gaan wat betreft onze wensen dat wij eerst er over na denken .....

er over na denken over wat is voor ons belangrijker IK, mijn karakter, en hoe ik mij voel mbt mij wensen (LET OP wens is anders dan een behoefte) of hoe mijn relatie zich ontwikkelt als ik EIS dat ik en mijn wensen worden geaccepteerd.
quote:Reiger100 schreef op 09 februari 2010 @ 13:58:

Return, ik vind dat allemaal veel te veel gedoe en ik hou ook niet van toneelspelen.

Maar mijn vraag was eigenlijk een grapje, want ik heb er geen behoefte aan om zijn ex ervan te overtuigen dat hij beter af is met mij, het is voor mij voldoende dat hij en ik dat weten.

Als je genoeg vertrouwen in jezelf en je relatie hebt, ben je je waarschijnlijk niet eens bewust van lichaamstaal en signalen die je uitzend, omdat het automatisch gaat.

Als je andere mensen niet als bedreiging ziet ( en dat kan de ex zijn, maar ook een collega, goede vriendin of wie dan ook) dan zul je je niet bezighouden met dit soort dingen.

Voor de minder zekere personen onder ons is het misschien goed om te weten wat lichaamstaal en non-verbale communicatie doet, en hoe j die bewust kunt gebruiken en kunt herkennen. Vooral dat laatste, de signalen oppikken van die ander en van je partner, maakt dat je ook precies zult weten wanneer je slachtoffer bent van je eigen onzekerheid of wanneer je partner idd meer interesse in die ander heeft dan in jou.

Volgens mij is dat nameijl precies wat zgn intuïtie is, het oppikken en juist interpreteren van kleine non-verbalen signaaltjes in houding en gedrag.
quote:return_of_kreng schreef op 09 februari 2010 @ 16:32:

[...]

Als je genoeg vertrouwen in jezelf en je relatie hebt, ben je je waarschijnlijk niet eens bewust van lichaamstaal en signalen die je uitzend, omdat het automatisch gaat.

Als je andere mensen niet als bedreiging ziet ( en dat kan de ex zijn, maar ook een collega, goede vriendin of wie dan ook) dan zul je je niet bezighouden met dit soort dingen.

Dat laatste ben ik zeker met je eens. Daarom denk ik dat, als bijvoorbeeld een nieuwe partner van mijn ex bewust zou proberen me ervan te overtuigen dat hij het fijner heeft met haar dan hij het met mij had (wat ik hen overigens van harte zou wensen), ik zou merken dat ze het bewust doet (dat het kunstmatig is) en net daarom zou ik denken dat ze onzeker is en net daarom zou ik tenslotte denken dat ze het niet zo heel erg fijn met elkaar hebben. Ze zou dan dus net het omgekeerde bij mij teweegbrengen van wat ze zou willen teweegbrengen. Je merkt het gewoon als mensen spelletjes spelen.

Voor de minder zekere personen onder ons is het misschien goed om te weten wat lichaamstaal en non-verbale communicatie doet, en hoe j die bewust kunt gebruiken en kunt herkennen. Vooral dat laatste, de signalen oppikken van die ander en van je partner, maakt dat je ook precies zult weten wanneer je slachtoffer bent van je eigen onzekerheid of wanneer je partner idd meer interesse in die ander heeft dan in jou.

Volgens mij is dat nameijl precies wat zgn intuïtie is, het oppikken en juist interpreteren van kleine non-verbalen signaaltjes in houding en gedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven