Het grote Wintersporttopic!

13-10-2009 14:22 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor wie nu al niet meer kan wachten!

Mips, bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik weet dat in Westendorf er veel voor kleine kinderen te doen is en volgens mij worden daar ook Snuppertage georganiseerd.

Zindelijk is hij nog niet dus langer dan een uurtje of twee 's zou sowieso al niet kunnen. Ik wil hem ook niet met zo'n koude natte luier laten lopen, laat staan dat de skijuf zin heeft in luiers verschonen, haha!

We zien wel wat meneertje wil als we eenmaal op de babypiste staan :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Komt vast goed!

Zorg dat hij een rugzakje heeft met een extra luierbroekje en wat drinken (vaak krijgen ze wel drinken maar soms lusten kinderen dat niet). Veel drinken is goed ter voorkomen van hoogteziekte en als aanvulling voor het vele bewegen.

Kan zijn dat de school in Westendorf geen probleem met zindelijkheid heeft. Hangt ook van de faciliteiten in Kinderland (of hoe ze het daar ook noemen).

Nog een tip: noteer je mobiel nummer op zijn helm en/of hand en jas. Meestal doet de skischool dit maar in het hoogseizoen kan het zijn dat een hulpkracht dit over het hoofd ziet.

Scheelt een hoop gestress als hij verloren raakt. (ook voor je oudste trouwens).

Check ook aan het einde van de dag even of hij weet hoe zijn juf/meester heet, hoe deze eruit ziet en bij welke skischool hij zit (als er meerdere scholen in het gebied zijn). Hoort een goede leraar te doen maar weet dat dit lang niet altijd gebeurt.

Altijd fijn als jij ook iets met de leraar wil bespreken.
Welke skischool in Wdorf ga je? Ik heb hele goede ervaringen met Top. Dat is de skischool waar mijn draak met 3 zijn eerste lessen heeft gehad.

(@Mips, Fijn dat je dit topic hebt gevonden en bedankt voor al je adviezen)
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ik heb net nog even gekeken maar mini kinderskiland (of zoiets) is pas vanaf drie jaar in Westendorf. Ach, we zien wel, heeft geen haast.

Ik las ergens dat je schreef dat katoenen ondergoed juist niet goed is ivm zweten en dus nat en koud. Wat raad jij dan aan?

Bedankt voor alle tips trouwens!
quote:dertigmin schreef op 10 februari 2010 @ 14:07:

Welke skischool in Wdorf ga je? Ik heb hele goede ervaringen met Top. Dat is de skischool waar mijn draak met 3 zijn eerste lessen heeft gehad.

(@Mips, Fijn dat je dit topic hebt gevonden en bedankt voor al je adviezen)Ik dacht de Red's maar we hebben nog niets besloten. Ik heb vroeger daar als 7jarige mijn eerste skiles gehad dus ergens kleeft er nog jeugdsentiment aan vast (juf Gabi hadden wij, mijn broer en ik. Ik vergeet het nooit meer).
Dank je 30-! graag gedaan.

@Mayou, fijn dat je weer terug kan naar de Alpen. Zou ook graag die kant op gaan maar mn wederhelft wil absoluut niet in die regio wonen (wel in een warmer klimaat.. waar ik dan weer niets mee heb..zucht!).

@louise: inderdaad katoenen ondergoed en shirtjes (hemdjes etc, onderbroek is geen probleem) zijn niet optimaal. Als je kinderen gaan zweten neemt katoen vocht op maar....houd het vast. Gevolg zijn kletsnatte kinderruggen die hard afkoelen en ook nog eens onconfortabel zijn.

Beter is thermo-ondergoed (laag 1). Een thermo-shirt en lange broek nemen vocht op en transporteren het naar de volgende laag (laag 2) dat is de fleecetrui of pulli. De jas komt dan als laatste (laag 3).

Je kan bij de Hema thermo ondergoed kopen en verder bij de sportzaken (perrysport etc). Goed merk is Craft. wel prijzig maar gaat heeeeeeel lang mee.

Je hoeft per kind maar 2 setjes te hebben. Thermo spullen kan je in een handwasje snel wassen, even uitwringen en op de verwarming leggen (binnen half uur droog). Ik was het vaak onder de douche als ik op wintersport ben haha.

Met het weer van deze winter is thermospul ook heerlijk bij schaatsen en buitenspelen.
Thermo ondergoed hebben we gelukkig drie sets van (moeten broer en zus dan maar delen). Ik dacht namelijk dat dat katoen is maar is dus niet zo....gelukkig maar, dacht namelijk alles in huis te hebben en was bang dat ik toch weer naar winkel moest.
Top is wat kleiner dan Reds. (ook goed hoor, een vriendin van mij zweert erbij). Het ligt er denk ik aan waar je in Westendorf zit. Ik zat achter Top 2 jaar lang en hoefde alleen maar de achterdeur uit en ik was er.
Wij zitten eigenlijk in Bichling, zit zo'n beetje aan Westendorf vast. Ik zal eens kijken waar Top zit.

Maar, bedenk ik me nu, maakt toch niet zoveel uit; zitten ze niet allemaal op dezelfde kinder/babypiste?
Nee, Top heeft zijn eigen kinderland.
Maar dat was 4 jaar geleden, dus het kan veranderd zijn.
Heb net gekeken, liggen op korte afstand van elkaar. Zie wel dat bij Tops er per kindergroep twee instructeurs zijn. Da's wel fijn denk ik.
We beslissen wel als we daar zijn. Nog twee nachtjes slapen......
Ik vond het ideaal en volgens mij ook een max aan aantal kindjes per groepje. Qua prijs maakt het niets uit volgens mij. Ze hebben ook zo'n treintje met een skiscooter ervoor die ze omhoog brengt. Kost wat minder energie.
Heerlijk geniet er van! Een hele fijne vakantie toe gewenst.
Danke!
Ja, speciaal voor dit topic maar een viva account aangemaakt

Wintersport is fantastisch! Ik ski vanaf mijn 5e, en heb tot mijn 15e les gehad.. en dan iedere dag lessen.. Vond het fantastisch! Sinds 6 jaar ski ik met mijn vader mee en ook mijn broertje en zusje doen dit nu. Ik heb teveel gebieden gezien de afgelopen jaren.. Mayerhofen, Kirchberg, Saalbach, Ischgl, Solden, Sankt Anton.. noem ze maar op! 1x hebben we een uitstapje gemaakt naar Zwitserland, Portes Du Soleil, maar dit was zo ongezellig.. een fantastisch skigebied, maar de gezelligheid was er ver te zoeken! Erg jammer..Dit jaar gaan we naar Solden.. Hier ben ik al twee keer eerder geweest. En voor de mensen die zich afvroegen hoe Solden was: in 1 woord fantastisch. Mooie pistes, met veel afwisseling, skileraren die voornamelijk Nederlands praten, leuke apres ski, fantastische tochten die je kunt maken en natuurlijk de gletcher! Wat minder is de drukte in het hoogseizoen. Ook dit jaar hebben we daar jammer genoeg last van! Gelukkig zijn er 2 grote gondelbanen, waardoor je redelijk snel boven bent.. ga er maar vanuit dat het totaal 45 minuten duurt als je rond de spits er staat ( 09.30-10.00) , dus voor mensen die om 10 uur skiles hebben.. Vroeg in de rij staan!

Dit jaar gaat mijn vriend voor het eerst mee.. ben benieuwd! hij heeft een keer eerder geskied, dus ben benieuwd hoe het hem gaat bevallen. Heb 1 dagje met hem in Bottrop geskied en dat ging eerlijk gezegd beter dan verwacht. Toch gaat hij wel 2 dagen op les, omdat ik gewoon uit ervaring weet dat skiles nog altijd de beste manier is om het te leren.

Nou, nog 9 nachtjes en dan is het zover! Ik kan bijna niet wachten
.
mayou wijzigde dit bericht op 10-02-2010 18:31
Reden: dubbel
% gewijzigd
Je gaat niet mijn Portes de Soleil lopen afkraken he

(maar je hebt wel gelijk hoor, voor de apres ski moet je het daar aan de Zwitserse kant echt niet zoeken. De Franse kant is veel gezelliger)
Kogel door de kerk: K2 True luv is het geworden (oh oh, hoop zo dat ik de goede gekozen heb!)

K2 had volgens verkoper de positieve eigenschap dat de stijfheid afhankelijk was van snelheid en de Sweet Love was volgens verkoper toch iets te slap voor 6 weken ervaring...

Maar eh... lijkt dit ook een goed skietje? (oh zeg ja!! anders moet ik weer huilen wegens een miskoop.. ).
Even terug op die brillen. De categorie van de brillen slaat op de hoeveelheid zichtbaar licht die erdoor komt, niet op de UV-bescherming. Die is bij fatsoenlijke kwaliteit gewoon 100%. Categorie 2 is met afstand de meest voorkomende in goggles, dat zijn de bekende oranje glazen. Die zijn gemaakt op een redelijk breed gebruik, maar niet voor felle zon. Dan is een 'gewone' zonnebril meer standaard. Goggles bestaan ook van goede merken (of beter: juist van goede merken!) ook in categorie 1. Dat heeft niets met de kwaliteit te maken, maar dat zijn de gele lenzen die vooral dienen voor zich slecht weer en hoger contrast.

In principe kan je dus rustig categorie 2 goggles kopen, die in de links van mips zijn dat denk ik ook (tenminste wel een oranje glas). Kijk wel voor een redelijke kwaliteit voor het beslaan (dus dubbele lenzen) en natuurlijk 100% UV-protectie.
Haha, het was niet mijn bedoeling Portes Du Soleil af te kraken! We zaten gewoon echt in het mindere gedeelte.. Dicht bij Champoussin, maar ook hier was niet veel te beleven! Gelukkig wel erg mooi kunnen skien, dus dat was gelukkig wel een positief iets!
quote:YetiMan schreef op 10 februari 2010 @ 19:40:

Even terug op die brillen. De categorie van de brillen slaat op de hoeveelheid zichtbaar licht die erdoor komt, niet op de UV-bescherming. Die is bij fatsoenlijke kwaliteit gewoon 100%. Categorie 2 is met afstand de meest voorkomende in goggles, dat zijn de bekende oranje glazen. Die zijn gemaakt op een redelijk breed gebruik, maar niet voor felle zon. Dan is een 'gewone' zonnebril meer standaard. Goggles bestaan ook van goede merken (of beter: juist van goede merken!) ook in categorie 1. Dat heeft niets met de kwaliteit te maken, maar dat zijn de gele lenzen die vooral dienen voor zich slecht weer en hoger contrast.

In principe kan je dus rustig categorie 2 goggles kopen, die in de links van mips zijn dat denk ik ook (tenminste wel een oranje glas). Kijk wel voor een redelijke kwaliteit voor het beslaan (dus dubbele lenzen) en natuurlijk 100% UV-protectie.Bedankt voor je uitleg maar volgens mij snap ik het nog niet helemaal. Bij de HEMA staat dus op het kaartje dat je voor in de bergen, in de sneeuw, op het water en bij erg felle zon cat. 4 nodig hebt (hoogste cat. die ze aangeven). Bij een zwak zonnetje staat dat je cat. 1 nodig hebt. Waarom zijn skibrillen dan cat. 2 (idd, oranje glazen)? Dat is dan toch niet afdoende?
Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste is het zonlicht in de winter gemiddeld minder sterk dan in de zomer. Belangrijker is echter dat veel mensen een goggle en een zonnebril afwisselen. De goggle wordt dus meestal bij iets minder weer gedragen. Ik heb een zonnebril categorie 3 naast mijn goggle. Vorig jaar was het erg zonnig en heb ik uitsluitend de zonnebril gedragen. Ik heb een categorie 4 bril in mijn bezit, maar die draag ik uitsluitend in de zomer op de gletsjer, al zal ik hem voor april/mei-skien misschien wel overwegen.
Ach so. Ik weet niet of het met de UV sterkte te maken heeft maar als de glazen te donker zijn kun je ook niet zo goed zien en dat is ook niet handig op de piste. Maar goed, misschien praat ik nu wel onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven