Ex vriend wil niet scheiden

10-02-2010 17:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

sinds een jaar ongeveer heb ik een nieuwe vriend waar ik heel gelukkig mee ben. Nou is hij officieel nog niet gescheiden maar ligt hij al sinds het moment dat hij de relatie verbrak in de clinch met zijn ex. Zij is het namelijk niet eens met de scheiding en werkt niet mee. Omdat ze samen een kind hebben zijn ze bezig met een ouderschapsplan, maar ook dat schiet niet op. Hij heeft het al lang en breed ingevuld, maar zij houdt de boel tegen.

Wat is het beste dat mijn vriend nu kan doen? En is een scheiding er op korte termijn doorheen te krijgen? Want dit is echt waardeloos.
Dit moet jij niet voor hem willen regelen en dat kan je ook niet.

Ik vind het al raar dat jij deze vraag stelt, want je vent zou dat moeten doen, en niet jij.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:anoniem11111 schreef op 11 februari 2010 @ 08:49:

Hij wilde alles het liefst in overleg met zijn ex en een mediator regelen en dacht in eerste instantie ook dat dat mogelijk was, maar naarmate de tijd vordert begint zij de boel steeds meer op te houden. Zij wil niet scheiden omdat ze mijn vriend terug wil en maakt dus geen haast. Heel vervelend voor mijn vriend.

Ook heel vervelend voor zijn aanstaande ex, dat haar man wil scheiden. Het is niet haar keuze, maar krijgt wel net zo hard met alle gevolgen te maken. Dat ze niet staat te springen om gezellig samen naar de mediator te gaan is vanuit haar gezien wel begrijpelijk.

Ze is niet verplicht mee te werken aan een knusse scheiding. Ze kan echter de scheiding niet tegenhouden. Dus als je vriend er vaart achter wil zetten moet ie gewoon een eigen advocaat nemen en e.e.a. er gaan doordrukken.

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties. Dat ouderschapsplan is inderdaad verplicht sinds maart of april vorig jaar. Een goede zaak voor mijn vriend natuurlijk, omdat hij dan niet het risico loopt zijn kind nooit meer te mogen zien. Maar het schiet dus niet op. Hij wilde alles het liefst in overleg met zijn ex en een mediator regelen en dacht in eerste instantie ook dat dat mogelijk was, maar naarmate de tijd vordert begint zij de boel steeds meer op te houden. Zij wil niet scheiden omdat ze mijn vriend terug wil en maakt dus geen haast. Heel vervelend voor mijn vriend.

Is hier wat aan te doen? Want dat ouderschapsplan moet er toch wel komen lijkt me. En wat als zij de boel gewoon niet wil invullen, is de enige oplossing dan de gang naar de rechtzaal? Ben zo bang dat er dan weer maanden overheen gaan...quote:isabon schreef op 10 februari 2010 @ 22:04:

Een echtscheiding tegenhouden is niet mogelijk, de gehele procedure duurt een maand of 2-3. Soms iets langer, maar een jaar is uiterst uitzondelijk.

Ik snap dat je blind gelooft wat je vriend je vertelt, maar volgens mij is dit ver naast de waarheid.Zie hierboven: het antwoord op je laatste vraag is al gegeven!

Zij wil niet scheiden omdat ze mijn vriend terug wil en maakt dus geen haast. Heel vervelend voor mijn vriend.

Inderdaad heel vervelend voor je vriend. Hij zal daar zelf een oplossing voor moeten zoeken. Ben je wel tevreden met hoe hij daarmee bezig is?
Ga in therapie!
Niet alle scheidingen zijn appeltje-eitje.

Is het puur en alleen dat de ex hem terugwil, of is er ook onenigheid over bijvoorbeeld alimentatie, wie er in het huis mag blijven en houdt de ex de boel op omdat man haar geen fatsoenlijk bod doet?

Scheiding van iemand in mijn nabeiheid duurt nu al bijna twee jaar, omdat echtelieden samen een bedrijf hadden en het niet eens kunnen worden over een uitkoopregeling.

Wel wonen beiden al twee jaar apart en ebben ze allebei ook een nieuwe relatie.

Het feit dat de scheiding niet officieel rond is, hoeft dus niet te betekenen dat je niet door kunt gaan met je leven. Hij hoeft allen zijn koffers aar te pakken en weg te gaan.
dubiootje,

ik weet niet of ik daar tevreden mee ben. Aan de ene kant schiet het totaal niet op, aan de andere kant snap ik ook wel dat hij niet staat te springen om een eigen advocaat te nemen. Hij hoopt nog steeds dat ze er samen met de mediator uitkomen, maar inmiddels wordt steeds duidelijker dat dat niet gaat werken. En er gaan steeds weer weken overheen. Nu ligt dat ouderschapsplan bij zijn ex maar zij doet er niks mee. En zo zijn we al snel weer een paar weken verder, inmiddels maanden.

return of kreng,

er is van alles in het spel, maar voorlopig gaat het alleen over het ouderschapsplan dat maar niet rond komt. Qua fatsoenlijkheid zit het wel goed, daar mag ze zeker niet over klagen. Inderdaad wonen ze ook apart, hij is eigenlijk vrij snel na de breuk vertrokken en heeft hij dus ook een nieuwe relatie. Maarja, je wilt toch ook daadwerkelijk scheiden op een gegeven moment, ook al woon je niet meer bij elkaar en heb je ieder je eigen leven.
Hoe is het in het afgelopen jaar gegaan met de afspraken rond hun kind?
Dat gaat goed, ze hebben ieder ongeveer 50% de zorg over hun kind. dat is eigenlijk het enige wat tot nu toe wel soepel verloopt :-S
Waarom schrijf je dan dat het maar goed is dat een ouderschapsplan verplicht is, omdat hij anders het risico loopt zijn kind nooit meer te zien?
Omdat er niets zwart op wit staat en hij bang is dat het in de toekomst alsnog mis gaat, wat je helaas maar vaak genoeg ziet bij vaders. Hij vertrouwt haar inmiddels niet meer.
Ik zou partner niet meteen niet geloven. Een scheiding kan, ook in NL en ook in deze tijd, gewoon lang duren. Bij mij duurde het ook heel lang, zo langs zelfs dat ik al nieuwe partner had toen het eindelijk werd uitgesproken. Gelukkig geloofde nieuwe partner mijn echt uit elkaar verhaal
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
En ik zou inderdaad alles zwart op wit willen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:anoniem11111 schreef op 11 februari 2010 @ 10:03:

Omdat er niets zwart op wit staat en hij bang is dat het in de toekomst alsnog mis gaat, wat je helaas maar vaak genoeg ziet bij vaders. Hij vertrouwt haar inmiddels niet meer.

Dat risico wordt niet kleiner door het overeenkomen van een ouderschapsplan.

Kennelijk kiest jouw vriend voor de zachte weg waarbij hij zijn ex niet voor het hoofd wil stoten. Dat kan tot gevolg hebben dat ex (langdurig) aan het roer komt te staan. Lijkt mij niet prettig, maarja, zijn keuze. Toch?
Ik denk dat je de scheiding aan je vriend moet overlaten, maar dat je er wel voor moet zorgen dat jij niet met de vervelende gevolgen van een slepende en vervelende scheiding wordt opgescheept. Als het bijvoorbeeld betekent dat jullie bepaalde plannen niet kunnen uitvoeren, dat je vriend steeds over zijn ex/scheiding blijft praten, dat hij chagrijnig is, dat je financiële onduidelijkheid hebt enz., dan wordt het wel jouw probleem. Je probleem is dan echter niet de scheiding an sich, maar de houding van je vriend.

En zoals ik al eerder schreef, dit is de bagage die hij had toen je een relatie met hem aanging. Dat drukt op je relatie en jullie moeten samen zien hoe jullie die druk aan kunnen. Het is niet aan jou om die druk weg te nemen, dat kun je ook niet, dus probeer dat te laten rusten.

Als ik het goed begrijp is het ouderschapsplan het eerste waar de scheiding op blijft 'hangen' en moeten er daarna nog andere zaken geregeld worden. Dat zou dus best eens een langdurige zaak kunnen worden.
Ga in therapie!
quote:wuiles schreef op 11 februari 2010 @ 10:07:

[...]

Dat risico wordt niet kleiner door het overeenkomen van een ouderschapsplan.

Kennelijk kiest jouw vriend voor de zachte weg waarbij hij zijn ex niet voor het hoofd wil stoten. Dat kan tot gevolg hebben dat ex (langdurig) aan het roer komt te staan. Lijkt mij niet prettig, maarja, zijn keuze. Toch?

In het ouderschapsplan moeten concrete, controleerbare afspraken over bv. de omgangsregeling komen te staan. Met vage afspraken kom je nu niet meer weg. Als de moeder de omgangsregeling niet nakomt, heeft de vader dus iets in handen om naleving af te dwingen. Althans, dat is de bedoeling van de wet, of het in de praktijk ook zo werkt moet nog blijken

Helemaal eens met je tweede alinea.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven