Gedwongen minder uren in de Thuiszorg, kan dat?
donderdag 11 februari 2010 om 12:52
Hallo allemaal,
graag zou ik ervaringen horen van anderen werkzaam in de thuiszorg. Ik werk als verpleegkundige in de thuiszorg, nu ongeveer een half jaar (daarvoor in een ziekenhuis). Ik was op zoek naar een fulltime baan, maar ze konden me maar 32 uur bieden "36 uur krijgen we niet ingeroosterd". Nu ik werkzaam ben, blijkt dat de ingeroosterde diensten niet helemaal gevuld kunnen worden, gezien het aantal clienten niet genoeg is. Hierdoor loop ik per week steeds wat uren mis. Ik registreer die dan als "geen werk"
Mijn leidinggevende gaf daarop aan dat dat niet de bedoeling is, en dat mijn uren maar gekort moesten worden of dat dat vakantieuren zou kosten.
Nu is mijn vraag: kan dat zo maar? ik ben gewoon beschikbaar en wil die 32 uren werken, maar zij krijgen het niet rond. Kunnen zij dan zo maar ineens minder uren uitbetalen/al mijn vakantieuren opgebruiken?
Vind het nog al vervelend, heb nl nog geen vast contract. Maar wil wel gewoon bijna fulltime werken.
Weten jullie hier iets van?
ank,
Ketsara
graag zou ik ervaringen horen van anderen werkzaam in de thuiszorg. Ik werk als verpleegkundige in de thuiszorg, nu ongeveer een half jaar (daarvoor in een ziekenhuis). Ik was op zoek naar een fulltime baan, maar ze konden me maar 32 uur bieden "36 uur krijgen we niet ingeroosterd". Nu ik werkzaam ben, blijkt dat de ingeroosterde diensten niet helemaal gevuld kunnen worden, gezien het aantal clienten niet genoeg is. Hierdoor loop ik per week steeds wat uren mis. Ik registreer die dan als "geen werk"
Mijn leidinggevende gaf daarop aan dat dat niet de bedoeling is, en dat mijn uren maar gekort moesten worden of dat dat vakantieuren zou kosten.
Nu is mijn vraag: kan dat zo maar? ik ben gewoon beschikbaar en wil die 32 uren werken, maar zij krijgen het niet rond. Kunnen zij dan zo maar ineens minder uren uitbetalen/al mijn vakantieuren opgebruiken?
Vind het nog al vervelend, heb nl nog geen vast contract. Maar wil wel gewoon bijna fulltime werken.
Weten jullie hier iets van?
ank,
Ketsara
donderdag 11 februari 2010 om 13:02
Als jij voor 32 uur bent aangenomen dan hebben ze jou, werk of geen werk, die 32 uur gewoon uit te betalen. Als jij niet aan je uren komt omdat er niet genoeg clienten zijn en niet omdat jij niet beschikbaar bent mogen ze niet van jou vragen hier vakantie uren voor in te leveren. Wel weet ik uit ervaring dat die 32 uur moeilijk is in te roosteren, vooral als je geen 8 urige diensten draait. Je hebt namelijk wel recht op 8 vrije dagen per periode.
donderdag 11 februari 2010 om 13:10
Volgens mij moet je gewoon je contract uren uitbetaald krijgen hoor!Mijn zus werkt bij buurtzorg en heeft een contract van 30uur,maar als er maar 20uur werk ik krijgt ze gewoon betaald.Wel hebben ze een buffer zeg maar,dat als er volgende week bijv 40uur gewerkt kan worden, je die 10uur niet als overuren krijgt uitbetaald maar als compensatie uren krijgt ofzo.Helemaal precies weet ik het niet maar zou het absurd vinden als je bijv een alleenstaande moeder bent die haar gezin moet onderhouden(zoals ik ) dat je dan te weinig betaald krijgt omdat er geen werk is,zeker omdat je beschikbaar bent en blijft voor ze!
donderdag 11 februari 2010 om 13:19
Dit is overal in de zorg wel een beetje gaande ( wat ik ervan mee krijg dan).
Het lijkt mij meer logisch dat je eerst je overuren opmaakt.
Daarbij moet je goed de cao lezen, wat er staat mbt clienten die wegvallen, soms staat daar een tijd voor beschreven, bijv, valt de client ( jouw dienst) binnen 48 uur voor aanvang weg, mag je die uren schrijven, voor de 48 uur moet je overuren opnemen. Dit is overal verschillend, daarom, lees je cao.
Meestal is het zo dat als je een contract voor 32 uur heb je die 32 uren moet maken, wel of geen client. Jouw werkgever heeft contractueel vastgesteld dta je 32 uur krijgt, en jij hebt contractueel getekend dat je 32 uur per week werkt.
Het is dus niet zo simpel oplosbaar als het lijkt.
Misschien kan je andere werkzaamheden verrichten om je urentekort op te vullen. Heeft je werkgever dat al geopperd?
Verder is je werkgever wel verplicht je loon van 32 uur per week uit te betalen. Maar, hij/zij mag volgens mij jou wel verplichten overuren in te leveren, geen vakantieuren.
Het lijkt mij meer logisch dat je eerst je overuren opmaakt.
Daarbij moet je goed de cao lezen, wat er staat mbt clienten die wegvallen, soms staat daar een tijd voor beschreven, bijv, valt de client ( jouw dienst) binnen 48 uur voor aanvang weg, mag je die uren schrijven, voor de 48 uur moet je overuren opnemen. Dit is overal verschillend, daarom, lees je cao.
Meestal is het zo dat als je een contract voor 32 uur heb je die 32 uren moet maken, wel of geen client. Jouw werkgever heeft contractueel vastgesteld dta je 32 uur krijgt, en jij hebt contractueel getekend dat je 32 uur per week werkt.
Het is dus niet zo simpel oplosbaar als het lijkt.
Misschien kan je andere werkzaamheden verrichten om je urentekort op te vullen. Heeft je werkgever dat al geopperd?
Verder is je werkgever wel verplicht je loon van 32 uur per week uit te betalen. Maar, hij/zij mag volgens mij jou wel verplichten overuren in te leveren, geen vakantieuren.
donderdag 11 februari 2010 om 13:19
Ze moeten je hoe dan ook die 32 uur uitbetalen.
Meestal worden je uren bekeken over een bepaalde periode (ene week wat meer, andere week wat minder) en het hangt er vanaf welke periode ze daarvoor aanhouden. Bij mij wordt er gekeken in periodes van 8 weken, maar het kan ook zijn dat ze naar een heel jaar kijken.
Als het niet in je contract of cao staat, kan je dan niet een collega ofzo vragen?
Meestal worden je uren bekeken over een bepaalde periode (ene week wat meer, andere week wat minder) en het hangt er vanaf welke periode ze daarvoor aanhouden. Bij mij wordt er gekeken in periodes van 8 weken, maar het kan ook zijn dat ze naar een heel jaar kijken.
Als het niet in je contract of cao staat, kan je dan niet een collega ofzo vragen?
donderdag 11 februari 2010 om 13:48
Ik heb een soort gelijk iets meegemaakt in een winkel. Was voor 32 uur aangenomen maar werd constant te weinig ingeroosterd. Heb dat uiteraard ook meerdere malen aangegeven maar ja, het personeel dat er al langer werkte moest ook aan de uren komen. Uiteindelijk had mijn baas bedacht dat ik dat jaar maar geen vakantiegeld kreeg (ter compensatie van de te weinig gewerkte uren). Dit is uiteindelijk bij de rechtbank terecht gekomen en heb ik gewoon mijn vakantiegeld gekregen.
donderdag 11 februari 2010 om 16:22
Heb jij het al schriftelijk naar je leidinggevende aangegeven dat je niet aan je uren komt? Heb iets dergelijks met een collega meegemaakt. Toen zij uit dienst ging wilden ze haar de te weinig gewerkte uren in mindering brengen op haar laatste salaris. Zij had zelf al eerder bij de leidinggevende aangegeven niet aan haar uren te komen en omdat ze dat kon bewijzen mocht de baas haar geen loon inhouden.
donderdag 11 februari 2010 om 17:09
Ze kunnen je wel verplichten je overuren (HBV) op te nemen, maar niet je verlof-uren.
Jij hebt een contract voor 32 uur. Als jij beschikbaar bent, moeten ze jou die 32 uur uitbetalen. ze mogen je wel vragen om andere werkzaamheden te doen in die tijd, zodat je wel werk doet.
Uiteindelijk mogen ze ook je contract verminderen. dan heb je bij verlies van 5 uur of meer wel recht op WW over die uren.
Jij hebt een contract voor 32 uur. Als jij beschikbaar bent, moeten ze jou die 32 uur uitbetalen. ze mogen je wel vragen om andere werkzaamheden te doen in die tijd, zodat je wel werk doet.
Uiteindelijk mogen ze ook je contract verminderen. dan heb je bij verlies van 5 uur of meer wel recht op WW over die uren.