Werk & Studie alle pijlers

32 uur werken met twee kinderen?

28-01-2010 03:16 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel heb ik 1 kindje van 14 maanden en werk ik 36 uur. Krijg in april een tweede kindje. Wil 32 uur gaan werken.

Zijn er hier meer vrouwen die 32 uur werken met twee kleine kinderen? Te doen? Mijn man is leraar dus 13 weken per jaar thuis...
Ik heb na de geboorte van het eerste kind ongeveer een jaar 3 dagen gewerkt. Daarna ben ik weer 4 dagen gaan werken maar mijn partner ook. Wij hebben dan 3 dagen opvang nodig en dat was voor ook het maximale wat ik wilde. Later is er nog een kindje bijgekomen en nu zitten ze beiden op school. Persoonlijk vind ik dit lastiger dan de tijd dat ze nog gewoon op de opvang zaten in verband met clubjes, zwemles en bij vriendjes spelen. Juist omdat je man de schoolvakanties altijd vrij is lijkt mij dat het goed te doen moet zijn. Een je moet ook af en toe je ogen sluiten dat het in huis niet altijd spik en span is, een hulp in de huishouding is wel relaxed.

Daarbij is het je eigen keuze. Je zal je wel tegen de heel wereld moeten verantwoorden dat je zoveel! werkt. Hoe kijk je er zelf tegen aan?
senseo wijzigde dit bericht op 28-01-2010 05:18
Reden: te snel verzonden nog wat aangevuld
% gewijzigd
Ik doe mijn best
Zo jij was er lekker vroeg bij!

WIj willen dit ook gaan doen, alle 2 4 dagen werken met 2 kinderen. 3 dagen opvang is voor mij ook de max..

Ik zie bij vrienden of familie dat er veel vrouwen 3 dagen werken en man 5 dus dat is eigenlijk hetzelfde (3 dagen opvang nodig) en dat gaat prima. Dat doen wij nu ook, maar man wil graag meer tijd voor kids en ik wil graag leukere baan en dat is moeilijk met 3 dagen werk te vinden. Mij lijkt het een fijne oplossing en heel gelijkwaardig!

Succes! Commentaar hebben mensen toch wel of je nou niet werkt of 5 dagen, daar hou ik me helemaal niet mee bezig..
Ik ben ook van plan om dat weer te gaan doen. 32 uur is het minimale wat ze voor functies vragen die ik leuk vind. Jammer want zou ook best wel 24 willen werken maar dat gaat helaas (nog) niet. Ook ik heb 2 kleine kinderen (eentje van 2 en eentje van 6 mnd) dus we zien wel hoe het gaat. Man werkt ook 4 dagen en op die manier hebben we ook 3 dagen opvang nodig. Het zal best even organiseren zijn en rennen en vliegen maar dat nemen we maar op de koop toe.

Ik zou het gewoon proberen en kijken of het gaat. Zo niet, dan kun je altijd nog een andere keus maken natuurlijk.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik werk 4 dagen en mijn man ook. Onze kinderen zijn 1 en 3 en tot nu toe bevalt het prima. Ik vraag me wel af hoe het gaat als ze op school zitten, maar dat zien we dan wel weer.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Ik werk 28 uur en man 35 uur. Oudste gaat 2 volle dagen en 2 ochtenden naar de creche. Jongste van nu 11 weken zal dat over anderhalve maand ook gaan. Is geen enkel probleem. Ook niet wat betreft drukte. Gewoon zorgen dat je 's avonds alles hebt klaargelegd voor 's ochtends.
Natuurlijk kan dat. Mijn ouders werkten allebei fulltime vroeger (nog steeds trouwens) en daar zijn mijn zus en ik echt niet slechter van geworden. We hebben een grote vriendenkring, zijn sociaal, gezellig en hoogopgeleid (en dat ondanks gebrek aan non-stop aanwezigheid van een der ouders )

Ik heb net zelf een dochter gekregen, en werk 32 uur op lokatie en een dag thuis. Dat blijf ik voorlopig doen, ook als er meer kinderen komen.
Waarom zou dat niet te doen zijn?

Wij hebben twee kinderen (van 3 maanden en 20 maanden oud) en mijn man en ik werken tegenwoordig allebei vier dagen per week (ik eerst fulltime, hij altijd al 32 uur). Vanwege onregelmatige werktijden (deels 's avonds) hoeven de kinderen maar twee dagen per week naar het kdv, maar als dat drie dagen was geweest, was dat ook geen enkel probleem geweest want ze vinden het daar erg leuk. Althans de oudste vindt het leuk om erheen te gaan, de baby kijkt er natuurlijk nog niet op die manier tegenaan maar is altijd wel heel tevreden op de kdv-dagen.

Moet zeggen dat ik ook nog nooit commentaar uit de omgeving heb gehad dat wij te veel zouden werken , zou het vrij onbeleefd vinden als buitenstaanders daar uitspraken over zouden doen! Ik vind juist dat wij het prima geregeld hebben.
Prima te doen met een kind. Wij krijgen er straks twee bij en dan willen we nog steeds allebei 4 dagen werken. Krijg veel opmerkingen: je gaat toch wel minder werken. Maar voorlopig denk ik daar zeker nog niet aan. Ze gaan gewoon ook drie dagen naar de opvang. Alleen ziekte van kind vind ik nog wel eens lastig.
Ik heb (nog) maar 1 kind en werk ook 32 uur en best een eindje van huis. Maar vind het tot nu toe prima te doen, eigenlijk. Ook omdat mijn vriend 32 werkt en dus ook een dag thuis kan zijn. Het is soms wel rennen en vliegen om alles en iedereen op tijd de deur uit te hebben (en ik heb er dus nog maar 1), maar we lopen niet tegen grote problemen op. Inderdaad is ziekte wel eens vervelend, maar daar valt dan ook wel een oplossing voor te bedenken.
Bedankt voor jullie reacties.

Soms krijg ik weleens "verbaasde" reacties dat ik nu nog 36 uur werk en straks 32 uur. Op zich sta ik daar ook wel boven. Wilde alleen ervaringen weten over hoe het anderen bevalt om 32 uur te werken met twee jonge kinderen.

Bij ons 4 dagen kinderopvang, behalve tijdens schoolvakanties. Dus zo'n 13 weken per jaar gewoon thuis en geen kinderopvang.
Het kan prima, ook met schoolgaande kinderen. als jij graag 32 uur wilt werken, kan je daar bijna altijd wel een mouw aan passen. Je moet een beetje creatief zijn. Opvang of oppas aan huis, eventueel een schoonmaakster voor een paar uur per week ter compensatie van de weinige tijd (en zin) die je daar zelf voor over hebt.
Hier 4 kinderen en 36 uur en het leuke is dat nu naar een paar jaar de mensen toch maar zijn opgehouden opmerkingen erover te maken. Het is gewoon geen issue meer. Het helpt in ieder geval als je jezelf niet gaat verdedigen maar de opmerkingen gewoon langs je heen laat gaan.
3 kinderen en 30 / 32 uur. Wij hebben net een nieuwe verdeling toegepast gezien ik van 24 naar 30 ben gegaan en mijn vriend van 36 naar 32. Tot nu toe gaat het goed,......;-). Er gaat er bij ons 1 naar de creche en 2 naar school en nso. Dat maakt het soms wat lastig maar met een positieve instelling lukt het altijd.

Heb overigens nooit geluisterd naar wat de omgeving erover te zeggen heeft. Mijn vriend heeft nog van niemand de opmerking gehad bij 32 uur dat dat misschien wel lastig te combineren is met 3 kinderen. Ik hoor bijna niet anders,.... Hoe kan dat toch?
Alleen, 3 kinderen, fulltime...

Mijn allergrootste tip:

Neem een schoonmaakster aan huis
32 uur 4 kinderen alleenstaand. Sluit me aan bij La India, aan vader wordt nooit wat gevraagd over hem wordt mij ook nooit gevraagd hoeveel hij werkt. Daarentegen krijg ik altijd meningen en vragen rondom mijn werkuren, apart ja.....
Maar dat is ook een mooie afspiegeling van de maatschappij, hoe er gedacht wordt wie er het meest verantwoordelijk is voor kinderen, en dat is de moeder.

Emancipatie is ver te zoeken soms hier ook al doen nederlanders alsof ze zo geemancipeerd zijn.
Oorzaak ligt in mijn beleving meer bij de vrouwen zelf. Ik heb nooit last van veroordelende mannen in mijn omgeving.
Denk niet dat het het een of het ander is maar meer de wisselwerking tussen 2 mensen. Heb geemancipeerde mannen in mijn directe omgeving maar zie toch ook meer niet geemancipeerde mannen , wat verder weg, bij vriendinnen, kennissen, buren. En ja meestal hebben niet geemancipeerde mannen niet geemancipeerde vrouwen valt me wel op.
Ik vind het wel opvallend om te lezen dat zo veel vrouwen commentaar krijgen terwijl ze niet eens fulltime werken. Zoals ik in mijn eerdere reactie schreef, heb ik echt nog nooit zoiets gehoord en zou ik dergelijke opmerkingen ook niet pikken.

Wat zijn dat dan voor mensen; familie, vrienden, buren?

32 uur werken is toch helemaal niet overdreven veel?
Het is nu eenmaal iets waar erg de aandacht naar uit gaat, als een vrouw moeder wordt, hoeveel uur werkt ze, waarom etc. Er wordt veel over gesproken , is mijn ervaring.

Kijk alleen maar naar dit forum. Staat bol van de posts over moeders die werken, moeders die willen gaan werken, moeders die niet werken, hoeveel uur, wat doet de man , etc etc.
Natuurlijk heeft iedereen een eigen mening over wat het allerbeste is voor haar eigen kinderen, en het is ook leuk om daarover te discussiëren in topics. Maar om mensen daar in real life ongevraagd op aan te spreken vind ik toch een heel ander verhaal.
Sja, dat weet je toch. 20-24 uur per week werken is de norm in Nederland. meer dan 3 dagen naar de opvang schijnt "zielig"en slecht voor je kinderen te zijn ( Mede veroorzaakt door kwaliteit van de kinderopvang, omdt die ook is ingericht op kinderen die er 2 a 3 dagen zijn). Als vrouw mag je werken voor ontwikeling en ontplooiing, maar je hoofdtaak is toch het gezin en de kinderen.

Werk je minder dan ben je lui, werk je meer, dan krijg je regelmatig de vraag waarom je kinderen hebt.

terwijl mannen applaus krijgen als ze 1 pappa-dag hebben.
Hier ook dikke vier dagen werkzaam en tweede op komst. Die heb ik zonder enige twijfel ook voor 4 dagen op de creche opgegeven. Naast financiele noodzaak merk ik ook dat 3 dagen werken voor mij niet werkt (heb een tijdje 1 dag ouderschapsverlof opgenomen). Krijg mijn werk niet af en heb het gevoel dat ik vanalles mis en op de wel werkzame dagen bezig ben met inhalen... Overigens doet mijn kind het geweldig op de creche en juicht ze al ruim twee jaar iedere keer weer als we de straat van de creche inrijden, dat scheelt wellicht in latent schuldgevoel...
quote:cicely schreef op 28 januari 2010 @ 09:53:

Waarom zou dat niet te doen zijn?

Wij hebben twee kinderen (van 3 maanden en 20 maanden oud) en mijn man en ik werken tegenwoordig allebei vier dagen per week (ik eerst fulltime, hij altijd al 32 uur). Vanwege onregelmatige werktijden (deels 's avonds) hoeven de kinderen maar twee dagen per week naar het kdv, maar als dat drie dagen was geweest, was dat ook geen enkel probleem geweest want ze vinden het daar erg leuk. Althans de oudste vindt het leuk om erheen te gaan, de baby kijkt er natuurlijk nog niet op die manier tegenaan maar is altijd wel heel tevreden op de kdv-dagen.

Moet zeggen dat ik ook nog nooit commentaar uit de omgeving heb gehad dat wij te veel zouden werken , zou het vrij onbeleefd vinden als buitenstaanders daar uitspraken over zouden doen! Ik vind juist dat wij het prima geregeld hebben.Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Twee dagen opvang hebben jullie zelf, gewoon onder de norm,...nee dan heeft niemand veel commentaar,.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven