** LDR deel 13 **

05-01-2010 12:39 3084 berichten
LONG DISTANCE RELATIONSHIPS

deel 13

Hier is deel 12:

Long Distance Relationship (LDR) nr.12
Alle reacties Link kopieren
Fille, wilde hij niet gewoon wisselen?

Broer kent vriendinnetje amper 2 maanden, en heeft al wel 1000 euro aan haar uitgegeven en misschien wel een veelvoud daarvan. Dat vind ik dus zwaar overdreven. En ongelijkwaardig. Hij regelt álles, dus of ze is erg onzelfstandig (en dus niet leuk) of ze is op z'n geld uit (en dus niet leuk).

Nou ja, er is vast wel nog een optie die ik nu over het hoofd zie. Ze krijgt nog een tweede kans hoor, maar de eerste indruk heeft ze wel verkloot.

Marg, ik vind dat je wel erg makkelijk denkt over een huis kopen en verkopen. Het kost altijd veel geld, zal zeker als je koopt voor de korte termijn niet gunstiger zijn dan huren! Denk ook dat je met koop meer belastingen betaalt en al het onderhoud zelf moet doen. En we zijn ook een beetje de tijd voorbij dat je er zeker van kon zijn dat je huis in waarde ging stijgen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:fille schreef op 14 februari 2010 @ 14:32:

Marg, ik wil niet regenen op je parade maar heel veel mensen verdienen minder dan 22.000 euro per jaar. Ook in NL.

80% van de mensen denk je?
Niet 80% van de mensen, maar het ging om mensen tussen de zoveel en de zoveel toch? Als je bedenkt dat een deel van de mensen überhaupt niet aan de 22.000 per jaar gaan komen (ooit) dan is het niet heel schokkend dat 80% van de mensen die aan het begin van een werkende leven staan dat nog niet verdienen.
Spijker, goed punt! Had ik niet over gedacht. Want vijf euro is wel heel weinig.
quote:Margaretha2 schreef op 14 februari 2010 @ 14:46:

[...]

80% van de mensen denk je?

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2008 ¤ 31.000

En kijk, de leeftijdscategorie zit iets anders, maar toch: http://statline.cbs.nl/St ... amp;PA=71705ned&LA=NL
quote:fille schreef op 14 februari 2010 @ 14:55:

Spijker, goed punt! Had ik niet over gedacht. Want vijf euro is wel heel weinig. arme man, wil hij wisselen, wordt ie aangezien voor hoerenloper!
Spijker: hoop dat je broer ook tot het inzicht komt dat het nu misschien wat ongelijkwaardig verdeeld is..

Es, echt balen van je portemonnee en telefoon! Ben blij dat je tas zelf wel weer terecht is, maar het blijft echt een rotstreek! Zeker omdat je dan echt niks meer kunt en het je zoveel tijd/moeite kost om al pasjes ed te laten vernieuwen.

Ik ben het met jullie eens dat een 3-kamer-appartement handiger zou zijn, maar dat is de eerstkomende tig jaar niet te betalen voor mij alleen. Of iig niet zoals ik het wil: dus met een balkon oid, redelijk centraal gelegen en in zo'n staat dat je er niet meteen een nieuwe badkamer en keuken in moet zetten.

Verder (dat zie je niet op de foto's) heeft dit appartement nog wel een apart rommelhok van 3m2 ofzo waar je de wasmachine, droogrek, strijkplank e.d. in kwijt kunt. Dus dat scheelt ook een hele hoop rommel in huis :-)

Zoals Margh ook al aangaf: ik hoef er niet mijn hele leven te blijven wonen.. maar voor nu en de komende paar jaar lijkt het me een ideaal appartement. Genoeg daarover voor nu, moet echt weer aan de studie!
Ik was ook al aan het googlen, maar jullie waren mij voor.:) Kan ik weer aan de studie.

Ik heb in 2009 iig niet de 22.000 niet gehaald (maar toegegeven ik heb een groot deel van het jaar maar 24 uur gewerkt).
Idd.. arme man!

Vergeet net trouwens bijna mijn "belangrijkste" nieuwtje.. Ik heb (zeer waarschijnlijk) volgende week vrijdag een date!
Wat is er mis met het appartement waar je nu woont dan? Dat is geen optie voor de eerste paar jaar?

Zet anders echt eens de kosten op een rij. Hoeveel kost de hypotheek (bruto), servicekosten en dergelijke.
En zie je wel, wacht nu eerst maar eens af of die date iets wordt Kunnen jullie mooi over een jaar samen een huisje kopen....
quote:Miss Speeseend schreef op 14 februari 2010 @ 15:02:

Idd.. arme man!

Vergeet net trouwens bijna mijn "belangrijkste" nieuwtje.. Ik heb (zeer waarschijnlijk) volgende week vrijdag een date!Oh wat leuk! Wie, waar, hoe, waarom?
quote:Spijker schreef op 14 februari 2010 @ 14:56:

[...]

arme man, wil hij wisselen, wordt ie aangezien voor hoerenloper!Ik heb nog steeds mijn twijfels. En daarbij, als je wilt wisselen, dan moet je niet om half zes 's ochtend op een jonge vrouw aflopen, vijf euro laten zien en verder niks zeggen. Zeg er dan even duidelijk bij wat je wilt.
Spees, kom je nu mee. Idd: wie, wat, waar en wat doet zijn vader?
Ik weet dat jullie het zeiken vinden maar k ga toch even door. Het gemiddeld startsalaris van een afgestudeerde in Nederland ligt behalve bij Human Technology en bij Archeologie boven de 2000 euro. In Spanje ligt het onder de 1200 euro.

Eurostat zegt verder dit:

Salario medio anual Euros/año

Dinamarca 47.529

Noruega 45.485

Luxemburgo 42.135

Alemania 41.691

Gran Bretaña 40.015

Holanda 38.700

Bélgica 36.672

Austria 36.032

Suecia 34.049

Francia 29.047

Italia 24.116

España 20.438

Grecia 17.859

Portugal 14.715

Polonia 6.269

Media UE-15 34.412

Wat dus inhoudt dat Spanjaarden ook als ze de dertig gepasseerd zijn niet zo gek veel meer gaan verdienen.

Dát vind ik dus behoorlijk demotiverend, dat er zo veel mensen in hetzelfde schuitje zitten en dat het moeilijk is om eruit te komen.
quote:Spijker schreef op 14 februari 2010 @ 14:44:

Marg, ik vind dat je wel erg makkelijk denkt over een huis kopen en verkopen. Het kost altijd veel geld, zal zeker als je koopt voor de korte termijn niet gunstiger zijn dan huren! Denk ook dat je met koop meer belastingen betaalt en al het onderhoud zelf moet doen. En we zijn ook een beetje de tijd voorbij dat je er zeker van kon zijn dat je huis in waarde ging stijgen.

Het is niet zo dat ik er heel makkelijk over denk maar ik denk er zeker ook niet alleen over in termen als "hoe voelt het". Ik zou het financieel wel allemaal op een rijtje zetten. Tuurlijk wil ik ook het liefst een droomhuis maar hey, dat heb ik nu ook niet. Als het financieel een slimme zet is om te kopen, zelfs als dat niet je droomhuis is, zou ik het daarom wel doen. En als ik al zou weten dat ik er niet 10 of 15 jaar in blijf, dan zou ik ook zeker nadenken over wat het best verkoopbaar is. Als een tweekamer appartement dan makkelijker blijkt te verkopen dan een driekamerappartement (of andersom) dan zou dat véél meer meewegen in mijn beslissing dan "hoe voelt het".

Ik heb begrepen bij een hypotheekinformatie-avond dat je een huis tenminste twee of drie jaar moest hebben voor je kosten koper eruit was. Dat was voor de crisis dus ik snap dat het nu anders ligt, en ik beweer ook zeker niet dat ik er verstand van heb ofzo. Ik denk wel dat het een gunstige tijd is om te kopen en dus zou ik als ik de mogelijkheid had dan een afspraak maken met iemand die er wél verstand van heeft en heel goed in mijn oren knopen wat hij zegt.
quote:es1450 schreef op 14 februari 2010 @ 14:59:

Ik was ook al aan het googlen, maar jullie waren mij voor.:) Kan ik weer aan de studie.

Ik heb in 2009 iig niet de 22.000 niet gehaald (maar toegegeven ik heb een groot deel van het jaar maar 24 uur gewerkt).Ik ook niet en ik heb een groot deel van het jaar 60 uur gewerkt.
Marg, ik denk dat jij ergens een denkfout maakt. Ik geloof zo dat de cijfers kloppen en dat een gemiddeld startsalaris 38.000 is in NL. Maar daar zitten dus beroepen bij als tandartsen die (belachelijk) veel verdienen meteen al. Bijna iedereen die ik ken is begonnen/begint met een kleine 2.500 per maand en dat is dan toch op jaarbasis lag geen 38.000. Gemiddelde zeggen vaak niet zoveel. Waar je geloof ik beter naar kunt kijken is het meest betaalde salaris. Modaal dus. En niet alleen onder hoog-opgeleiden.

Wat niet wegneemt dat het salaris in Spanje bedroevend laag is. Ik vond het alleen in verband dan zo gek dat er toch nog tot 22.000 een subsidie betaald wordt, omdat dat namelijk in verhouding weer heel erg veel is en dus iemand met 22.000 voor Spaanse verhoudingen veel verdient en het ook in Nederland best oké is.
Leuk Spees een date!!!!!!!!

Fille, ik denk dat hij wiet wilde kopen.
Lang verhaal kort over die date: na een flauwe stapavond met vriendinnen heb ik me vorige week ingeschreven bij een datingsite, meer voor de lol eigenlijk.

En nu kreeg ik vrijdag na een lange dag studie een mailtje via die site dat afkomstig bleek van een studiegenootje (we doen dezelfde post-master) die ik eigenlijk al kende van een scriptiewedstrijd afgelopen zomer.. :-)

Na 3 dagen heen en weer mailen hebben we nu bedacht om vrijdag wat te gaan drinken, alleen nog geen idee waar. Vermoed hier in de stad ergens, aangezien hij hier ong 25km vandaan woont in een klein dorpje waar ik nog nooit van had gehoord.

Es: je hebt gelijk over die kosten op een rij zetten. Daarom ga ik morgen ook maar een afspraak maken met de bank. Heb voor mezelf al wel redelijk op een rij wat ik aan servicekosten, verzekeringen, G/W/L en tv e.d. kwijt zou zijn.. Alleen die hypotheek is een grote "black box". Geen idee waar dat nu precies op neerkomt en internetrekenmodules schotelen je elke keer een ander bedrag voor. En dan is er ook nog zoiets als koopsubsidie. Zie dus door de bomen nu het bos niet meer..

Appartement waar ik nu woon hoef ik niet perse weg hoor. Het is klein en nu in de winter best donker (ik zit aan de achterkant van een woonhuis, heb dus een tuin, maar geen "straatzicht"), maar momenteel is mijn grootste irritatie dat ik er iedere maand een hele bak met geld voor betaal terwijl ik er niks mee mag. Mag nog geen muurtje verven of iets aan de muur hangen.

Maar zit er verder prima, en ren heus niet als kip zonder kop een koopappartement in. Ben wel aan het rondkijken wat er kan, en dit appartement waar ik gister was voelde gewoon erg goed.

Dit was weer een hele lap tekst, en nog steeds geen letter op papier voor dat consolidatie-bij-overheden-paper. Maar goed dat ik nog 2 dagen vakantie heb!
Es, 38.000 is het gemiddelde jaarinkomen in Nederland, dus nie thet gemiddelde startersinkomen.

In Spanje ligt dat op iets meer dan 20.000

Het gaat hierbij dus over de hele werkzame bevolking. Dus niet alleen de starters. Dat houdt in dat het behoorlijk moeilijk is om méér te gaan verdienen nadat je gestart bent.

Een salaris van 2000 euro wordt hier echt als een enorm goed salaris gezien, een beetje wat ik in Nederland denk van een salaris van rond de 5000 ¤.

Die subsidie dat is idd. voor bijna iedereen dus, 80% van de mensen, omdat er voor hen anders geen mogelijkheid is op zichzelf te gaan wonen. Daarom blijven ze ook tot 25, 30 bij hun ouders wonen, of tot ze trouwen en twee salarissen bij elkaar kunnen leggen. Om dat (maatschappelijke) probleem uit de wereld te helpen is die subsidie ingeroepen.

En het spijt me zeer maar ik vind minder dan 1500 euro verdienen wel weinig, ik heb ook vriendinnen in Nederland die bv. in het onderwijs zitten of alleen schoevers gedaan hebben en die zitten daar ook wel boven. Ik weet wel dat er mensen onder zitten, zoals mensen die in de zorg werken, maar ik had niet het idee dat de overgrote meerderheid eronder zit (en er ook niet echt bovenkomt).
Hebben jullie misschien nog inspiratie wat ik Bassist terug zal smsen? Het is daar nu toch ook echt dag en ik wil toch wat van me laten horen, maar heb inspiratie van 0

'jij ook een fijne valentijn' vind ik te suf.
Ohja, daar wilde ik nog op reageren. Ik vind het heel suf, maar misschien is het een cultureel ding, aangezien iemand hier schreef dat valentijnsdag daar veel groter is. Of wilde hij het niet negeren, maar kon er ook niks fatsoenlijks meer aan doen en deed het zo? Geen idee, ik kan sowieso niks met het hele principe van valentijnsdag dus ik ben wel de laatste die er over moet adviseren. Gewoon 'jij ook' smsen en dan nog iets liefs of leuks er achteraan? Iets dat het iets meer inhoud geeft.
Zow, ben je even een middagje in Den Haag om te lunchen en en leuk jurkje bij COS (sorry, kan ff geen plaatje vinden) te shoppen, zijn we weer 3 pagina's verder.

Dus.

Spijker, balen van die vriendin van je broer. Je hoopt toch altijd dat het goed klikt én je wilt het beste voor je broer (lijkt me, ben zelf enig kind). Hoop dat je eerste indruk fout was óf dat hij inziet dat ze een golddigger is.

Es, balen van je tas, fijn dat ie wel is teruggevonden, nu duimen voor je portemonnee.

Spees, een date!!!!!!!!!!!!! Wat gaaf! En wb je appartement: samenwonen zou ook in een 2 kamer app kunnen, lijkt me. Maar goed, ik heb me nog nooit verdiept in kopen, dus hier geen goede adviezen helaas. Maar wat Fille zei vond ik een goeie: als het goed voelt, is het goed.

Marg, leuke plaatje en leuke tekst.

En er was ergens nog iets waar ik heel hard om heb moeten lachen, maar ik weet niet meer wat het was...

Heb besloten om niet te solliciteren. Jullie hebben allemaal best gelijk. Maar ik heb in hun CAO gekeken en ik zou er in het beste geval wb salaris 300 euro op achteruit gaan. Maar dan zouden ze mij in de hoogste schaal van die functiegroep moeten zetten. En dat doen ze toch niet. In het ergste geval ga ik er zelfs 1000 euro op achteruit. Dus ik doe het niet. Al had ik wel m'n CV al klaar. Maar goed, ik zit nog prima op m'n huidige werk.
Ok, Fille's en Spijker's posts kwamen er ff tussendoor.

Ik ben ook niet zo goed in dergelijke zaken. Maar misschien iets van: Jij ook, fijn om van je te horen? Of: Ik denk ook aan jou? Of is dat te cheesy?

Ah, over cheesy gesproken: Marg, leuk, die fudge!!! Ik hou van zelf gemaakte cadeau's

Oeh, m'n Köfte zijn klaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven