Baby weigert kunstvoeding

15-02-2010 19:49 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 7 maanden en is zo goed als hersteld van een redelijk langdurige virusinfectie. Al met al zijn we 3 weken met haar onder de pannen geweest. Uiteindelijk heeft er nog een ka naar haar gekeken maar volgens hem gaat het weer goed met haar. We hebben het advies gekregen om naast de bv flink te gaan bijvoeden met opvolgmelk, omdat ze de laatste maanden niet voldoende groeit. Het punt is alleen dat ze geen drup kv of opvolgmelk meer wil drinken, ze hoeft het ook niet als er pap van wordt gemaakt. Voor haar ziek zijn werkte ze de kv probleemloos weg en weigerde nooit een fles.

Wie heeft hier ervaring mee en weet de gouden tip? Want ik wil de bv gaan afbouwen en over niet al te lange tijd helemaal stoppen. Ik werk drie dagen per week maar kolf dan amper één voeding, dus ze zal er wat bij moeten hebben.
probeer je kindje geleidelijk te laten wennen aan de flesvoeding.

meng een klein beetje flesvoeding door de moedermelk.

En dan voer je dat steeds een beetje op. dus steeds meer flesvoeding door de moedermelk.

soms helpt een speen met een iets dikker gaatje ook.
He Wyfke, ik lees graag mee, op zoek naar de gouden tip! Verder een dikke voor jou en je meisje, ik weet wat voor een getob het is met die slecht-etende en drinkende ukkies!
pyama papjes met een smaakje????? uit ene rietje of een beker drinken

geen idee eigenlijk zou als ze blijft weigeren de ka terugbellen
Wyfke, hier weigerde dochter (zonder ziekzijn) van de ene op de andere dag alle flessen. Terwijl ook ik wilde gaan minderen met de bv (als in, ik kolf te weinig dus kv op het kdv). Dit was rond de zes maanden en ik hoorde/las her en der dat dit dan vaker voorkomt.

Na een dag `dwingen` en `uithongeren` nam dochter nog steeds geen fles (met bv of kv, maakte niet uit) en heb ik haar weer de borst gegeven. Het ging zo ontzettend tegen mijn gevoel in (nooit gedacht dat ik dat nog een keer zou zeggen). In overleg met cb een soort jumpstart gemaakt met bijvoeden zodat ze daar haar voedingsstoffen uit zou kunnen halen en even een paar dagen geen fles meer aangeboden (een keer met een beetje water, die sloeg ze meteen weg ) Vervolgens na 5 dagen `rust` op het gebied van fles, nam ze op het kdv de fles weer. Weliswaar mondjesmaat, voorheen 200cc en nu 150cc, maar ze krijgt en eet nu ook meer dingen erbij. Pap lust ze echter niet dus dat was hier ook geen oplossing (bij jou ook niet als ik het goed heb gelezen).

Als het echt om de kv gaat zou je kunnen beginnen met mengen van bv en kv? Eerst bijna volledig bv en steeds met 10cc opbouwen?

Heel veel succes! Ik weet inmiddels hoe frustrerend het is, ik was er ook in mijn hoofd de hele dag mee bezig...
onze dochter lustte geen bambix.... maar de rest gelukkig wel. Dus soorten melk, spenen en flesjes uitproberen is mijn tip. Wel heftig hoor, nog steeds volle bv. Ben je ook al met hapjes begonnen? Dan krijgt ze ook voedingsstoffen binnen en gaat ze iets minder drinken.

Pap hoeven we bij haar niet eens te proberen, dat vindt ze echt smerig.
waarom laat je haar nog niet even een maandje aan de borst? zeker na zo'n rotperiode geeft dat veel steun en voeding.

Laat je informeren door iemand van de LLL om je productie omhoog te brengen.

En niet groeien kan ook liggen aan het feit dat ze een infectie had, ipv de borstvoeding
Wat jizibi zegt ben ik het helemaal mee eens. In periodes dat ik op het werk onvoldoende kolfde heb ik thuis extra gekolfd en zo toch alles bij elkaar weten te sprokkelen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Herkenbaar probleem, alhoewel mijn dochter op het kdv niet zo kieskeurig is als thuis. Als ik maar het flesje vast heb, dan strekt ze zich al en slaat ze 'm weg. Weet je hoe ik het gisteren heb opgelost? Kind aan de tiet, speen erbij gefrut, had nog geen toeschietreflex, dus ze ging drinken uit de fles ongemerkt. Tepel eruit, speen er helemaal in en voila! Maar goed, is een eenmalige ervaring, en of ze daar nog eens intrapt?
Ha, Eierdoppie, dat klinkt erg grappig! Je wordt creatief in de wanhoop om je kind aan de fles te krijgen.

Het is trouwens niet zo dat ze de fles altijd weigert want de twee flesjes bv heeft ze vandaag toch wel leeg gedronken op het kdv.

De tip om bv en kv langzaam aan met elkaar te gaan vermengen lijkt me een hele goede, dat moeten we gaan proberen!

Jizibi: volgens de ka deed ze het op alleen de bv niet goed genoeg, aangezien de dalende groeilijn zich al sinds oktober heeft ingezet. Dus het ziek zijn speelt natuurlijk mee, maar is niet alleen de oorzaak. Ik sta 100% achter bv, maar ze moet er wel naar behoren op kunnen groeien, vind ik.

Roro: hapjes krijgt ze sinds een paar dagen, alleen zijn het nog kleine hoeveelheden (ongeveer de helft van de kleinste potjes Olvarit).

Supersmollie: dat thuis extra kolven kon ik echt niet meer opbrengen. Ik heb het een tijdje geprobeerd maar met daarnaast nog 5-6 voedingen op een dag werd me dat echt te zwaar. Het was voor mij al een enorme stap om 1 flesje kv bij te laten geven op het kdv. Die beslissing wil ik niet meer terugdraaien.
Misschien de tommee tippee fles proberen? Of idd bijvoeding uit die potjes. Ik zou ook nog even een tijdje doorgaan met bv. Als je het nog hebt, dan kan ze er nog even lkkr van genieten.
Buigt de curve ook af als je de who curve op borstvoeding.com invult? Gebruikt de kinderarts een curve gebaseerd op flessekindjes?
Wel ervaring heel misschien een gouden tip. Meisje weigerde kv op die leeftijd ik had bijna elk merk al geprobeerd. We zijn toen maar iets sneller net fruit en groentehapjes begonnen. Ik dacht misschien als ze die andere smaken leert kennen dat ze dan ook kv drinkt. Na een maand of 2 toen ze ong 8 maanden was heb ik heel toevallig een keer biologische kv (biobimlac) geprobeerd omdat die nog in de kast stond. En die dronk ze dus wel! Ik weet niet waar dat precies aan lag, maar er zitten geen visolien toegevoegd itt alle andere kv dus misschien dat het daar ook mee te maken had. Veel succes in ieder geval. Ik vond het heeel moeilijk vooral ook omdat sommige mensen altijd de behoefte hebben om nutteloze tips te geven. ( Als ze genoeg honger hebben drinken ze wel :@ )
Mararoulette: dat klopt inderdaad niet en ik weiger ook om haar te laten hongeren terwijl ze juist goed moet groeien. Dan maar een paar keer extra aanleggen, ik gaf nog steeds 5-6 voedingen dus de productie is er nog wel. Maar de naam van die biologische kv zal ik onthouden!
quote:Supersmollie1 schreef op 15 februari 2010 @ 21:57:

Buigt de curve ook af als je de who curve op borstvoeding.com invult? Gebruikt de kinderarts een curve gebaseerd op flessekindjes?Je mag toch wel aannemen dat een kinderarts weet wat hij doet!
quote:ding schreef op 16 februari 2010 @ 12:41:

[...]

Je mag toch wel aannemen dat een kinderarts weet wat hij doet!

Valt verrassend vaak tegen helaas. Ik heb bij de eerste ontzettend getwijfeld, groeilijn buigde af, advies was stoppen met de borstvoeding, want ze komt niet genoeg meer aan. Zowel door het consultatiebureau als de kinderarts werd ik voor gek verklaard dat ik het wilde blijven proberen. Met 5,5 maand ging dochter borstweigeren en ben ik van de een op de andere dag gestopt, kind had honger en fv zou het dan wel oplossen dacht ik. Maanden van aanklooien met fv volgden, want dochter vond het vreselijk vies spul (meerdere merken) en ging pas wat normalere hoeveelheden drinken toen ze groot genoeg was voor normale melk.

Bij de tweede ging, wederom met 3-4 maanden, de groeilijn behoorlijk afbuigen. Consultatiebureau adviseerde wederom stoppen. Inmiddels hadden we een andere kinderarts, die wel heel borstvoedingsvriendelijk was (is) en die wees me erop dat bv-kinderen bijna allemaal veel minder snel gaan groeien na 4 maanden en dat dat afbuigen dus helemaal niet raar is. Die kwam met de who-curve aan en daarop boog zoon niet noemenswaardig af. Toen ik het verhaal van dochter vertelde bekeek ze haar gegevens en bleek dochter ook niet noemenswaardig af te buigen op de who-curve. Wel op de algemeen gehanteerde curve, maar die is gebaseerd op fleskindjes en die hebben toch echt een andere groeilijn.
Wyfke, het kan nog uitmaken wat voor infectie het was. Na een darminfectie ontstaat vaak tijdelijke lactose-intolerantie. De ins en outs ken ik er ook niet van, maar wat ik er inmiddels een beetje van begrijp is dat moedermelk dan wel goed gaat, maar dat poedermelk (anders dan lactose-vrije) problemen kan geven. Hier thuis weigert mijn dochter alles waar ze buikpijn van krijgt. Zoiets kan dus ook nog aan de hand zijn.

Wat zegt de kinderarts ervan dat ze de fles weigert? Heb je al andere melk geprobeerd? Is versnelde introductie van de bijvoeding een optie? Waarbij je het dan eerst met name in de koolhydraten en de eiwitten zoekt?

En dat je het zat bent: herkenbaar. Ik heb in een vergelijkbare situatie uiteindelijk wel gerelacteerd tot volledige borstvoeding, ondanks dat ik het stinkend zat was. Ik heb voor de laatste maanden een nieuwe kolf gekocht (had mezelf beloofd dat ik nooit meer aan "dat ding" hoefde te hangen... nou ja, met een ander ding kon ik die belofte nog wel een soort van nakomen ). Ik baalde in het begin als een stekker dat ik weer "moest", maar ik moet eerlijk zeggen dat toen de loop er eenmaal weer in zat, de mentale drempel die ik vooraf ervaarde hoger bleek dan de inspanning die het uiteindelijk kostte.

Het is absoluut niet mijn intentie om je de optie op te dringen, zeker omdat je 'm zelf al terzijde hebt gelegd. Maar naast de herkenning kan ik je dus wel het perspectief bieden dat het ervan balen op den duur ook over kan gaan. Ik had daarvoor enkel motivatie-dips gehad die maximaal een week duurden en deze dip duurde er drie ofzo. Niet leuk, maar ook niet onoverkomelijk.

Veel sterkte ermee!
quote:ding schreef op 16 februari 2010 @ 12:41:

[...]

Je mag toch wel aannemen dat een kinderarts weet wat hij doet!Dat zou je denken, he. De realiteit is anders, getuige het verhaal van Sunemom bijvoorbeeld. Daarbij is mijn ervaring dat (kinder)artsen van veel dingen heel veel weten, maar voeding dan net niet. En omdat borstvoeding nogal ongrijpbaar is en flesvoeding veel beter te controleren wordt er al heel snel gedacht dat de bv het probleem wel zal zijn. Heel vaak onterecht. Getuige wederom het verhaal van Sunemom.
Ik hield wel een curve bij op borstvoeding.com en zal vanavond weer even wat gegevens invullen om te kijken wat die zegt. Er is me niet geadviseerd om te stoppen hoor. Wat er bij mij ook niet in zou willen want ik ga ervan uit dat de natuur zichzelf goed regelt en dat een baby dus niet ondervoed kan raken op volledige bv. De ka zei ook dat een dip op de curve normaal was omdat het inderdaad eentje gebaseerd op flesgevoede kindjes is. De lijn boog al af naar beneden voordat ze ziek werd en nu maakte ze natuurlijk een enorme dip, Dus NAAST de bv ook opvolgmelk geven was het advies, omdat hier veel calorieën in zitten.

Qwertu: In welke fv zit geen lactose? en in welke voeding zitten veel koolhydraten en eiwitten?

Respect trouwens voor de relactatie, vind het erg knap van je. Zolang ons meiske geen fv accepteert ga ik zeker door met het geven van bv, ik neem aan dat de productie goed op peil is aangezien ik sinds haar geboorte al volledige bv geef.

Ze heeft trouwens gister flink wat potjesvoeding weggewerkt, dus vandaag ook twee meegegeven voor het kdv. Ze poept er flink van dus dan komt er ook voldoende in!
hier ook dametje die kv weigerde maar nu is ze 8 maanden en kan ik af en toe een fles geven die ze ook opdrinkt. ik gebruik van het merk Holle (natuurwinkel - biologisch) geitenmelk en die vindt ze wel smaken en als ik eerlijk ben, ruikt en smaakt het beter dan alle andere merken die ik heb geprobeerd. wie weet als je het merk tegenkomt om ook die eens uit te proberen

oh ja en hier tommy tippee in het begin, nu hardere siliconen speen (die gelige spenen vindt ze echt smerig). succes
Hallo Wyfke,

drinkt je dochter wel borstvoeding uit de fles?

Mijn oudste zoon heeft erg aan de smaak van kunstvoeding moeten wennen. Toen hij met een maand of 6 voor het eerst een flesje aangeboden kreeg moest hij daar niets van hebben.

Omdat ik moeite had om nog volledige voedingen bij elkaar te kolven hebben we besloten om op het kdv kleine beetje kv aan de bv toe te voegen en dat lukte wel. Langzamerhand de hoeveelheid kv opgebouwd en na een tijdje dronk hij het.

Misschien werkt het bij je dochter ook..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven