Werk & Studie alle pijlers

Pedagogiek

08-02-2010 20:28 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap er niks meer van en richt me maar op jullie. Al is er maar eentje die me kan helpen!

Ik ben 29 jaar en werk 5 jaar op een laboratorium. De laatste jaren heb ik ontdekt dat mijn hart ergens anders ligt, namelijk: kinderen. Ik heb veel informatie opgezocht en rond gekeken, naar de open dag geweest, en pedagogiek, dat wil ik doen.

Wat ik dus in mijn hoofd had: ik zou dan part-time gaan werken (ik werk nu fulltime op het lab), en de rest van mijn dagen besteden aan de opleiding HBO-pedagogie. Dus ik rond kijken, dacht aan deeltijd. Maar nou blijkt dat je dan ook relevant werk moet doen als je die opleiding in deeltijd (of duaal) wil doen, en dat heb ik niet. Dus... betekent dit dat ik de opleiding niet kan doen, tenzij voltijd (zit ik met meiden van 19...). Of moet ik dan gewoon ergens gaan solliciteren in een pedagogische omgeving zonder een pedagogische diploma of ervaring??? RAAR.

Iemand die me kan helpen?
Als je al een HBOopleiding hebt, zou je ook deeltijd WO kunnen doen? Daarnaast kun je je geld verdienen zoals je wilt. Is dat wat?
Er zijn meer wegen die naar Rome .... je kent 'm wel. Er zullen vast meer opleidingen zijn in de Pedagogiek (werken en leren tegelijk bijvoorbeeld). En wat als je nu met meiden van 19 in de klas zit... 't is toch jouw toekomst. Ga anders eens informeren bij instellingen waar ze pedagogisch werk doen, dan hoor je vanzelf hoe je dit het beste kunt aanpakken. Succes!
Hoi sneeuwvlokkie,

ik heb zelf de opleiding pedagogiek in voltijd gedaan. Ik heb even op internet gekeken, dit kan ik terugvinden over deeltijd:

De opleidingen Pedagogiek deeltijd zijn vooral bedoeld voor mensen met een afgeronde mbo-opleiding, die in een pedagogische setting werkzaam zijn. Daarnaast kunnen zogenaamde 21+-studenten met relevante werkervaring instromen. Werkende studenten behalen een deel van hun competenties door gebruik te maken van de mogelijkheden om de relatie pedagogische theorie met pedagogische praktijk optimaal te benutten.

De competenties voor de voltijd bachelor en de deeltijd bachelor zijn gelijk, maar de studiebelasting voor een deeltijder is beperkter. Dit kan alleen gerealiseerd worden als de student deeltijd in staat is (om door de combinatie van het volgen van de deeltijdopleiding, werkervaring en eventueel gevolgde bijscholingen) deze competenties behalen. Dit betekent dat de student die geen relevante pedagogische werkervaring heeft deze vanaf het eerste jaar moet realiseren (betaald, als vrijwilliger, of als stage) en dat, vanaf het derde jaar van de opleiding, de aard van de werkzaamheden in de pedagogische setting op hbo-niveau is, maar echter wel onder begeleiding.

Vóór het einde van het vierde jaar moet je minimaal 230 dagen werkzaam geweest zijn in het pedagogisch werkveld op hbo of bachelorniveau (betaald, als vrijwilliger, of als stage).[/i]

Het lijkt er dus op dat dit een eis is. Tenminste binnen de Fontys opleiding waar ik Pedagogiek gevolgd hebt. In welke stad zou je dit willen gaan doen?
Mensen die van de Havo afkomen zonder enige ervaring kunnen ook Pedagogiek studeren, dus laat je dat niet afschrikken!

Misschien ligt het anders als je duaal wilt doen, dat weet ik niet... Maar je zult (als je duaal doet) wel een baan moeten hebben die past bij de doelgroep. Dus een beroep waarbij je zowel met kinderen als ouders contact hebt. Anders is de studie gewoonweg niet te doen. Bij duaal gaat het erom dat je werkt/leert, dus een baan ipv een stage. Het zal vast zwaar zijn om als 'nieuweling' te beginnen ergens zonder enige ervaring. Maar... als je het een beetje goed doet (en bijvoorbeeld nu alvast wat ervaring opdoet tot je in september gaat beginnen?) dan kun je wellicht vanuit de instelling de opleiding betaald krijgen.

Als ik jou was zou ik me eens goed laten informeren bij verschillende scholen in een gesprek. Zij kunnen je vast duidelijk vertellen wat wel/niet mogelijk is.

Er zullen verschillende onderwerpen tijdens de studie aan bod komen, en het is de vraag of je dat allemaal kan terugkoppelen naar je werk (stel je kiest de kinderopvang en het is je eerste ervaring)
Bedankt voor jullie reacties!

Het komt er op neer dat ik toch op zoek moet naar werk in dat wereldje. Dat is inderdaad het vereiste eis die ik vaak terug zie.

Anna, deeltijd WO heb ik ook naar gekeken. Die optie sluit ik niet uit, het is alleen het werk na de WO wat mij minder trekt dan HBO, snap je?

CMLgirly, voltijd is voor mij ook het liefste wat ik zou willen doen. Maar het is mij sterk afgeraden omdat ik dan met meiden van 19 in de klas kom en ik ben (persoonlijk) veel verder dan zij, en dat is pedagogiek ook wel een beetje: jezelf ontplooien. En sja, thuis is er dan 1 inkomen minder...

Helse_Heidi, ja, die informatie ken ik! Ik wil t ergens 'in het midden' van het land doen.

Sweetcandy, Havo-ers hebben vaak nog geen eigen huis en gezin en kunnen zich volledig richten op hun studie. Zij beginnen met stage lopen en groeien dan naar het werken toe. Maar aangezien ik al werk heb vraag ik me af wat ik dan met mijn werk moet doen: stoppen en zoeken naar werk in een pedagogische omgeving en me dan pas aanmelden voor de opleiding? Of me aanmelden en dan gaan zij samen met mij op zoek naar een pedagogische werkplek?

Afijn: eigenlijk zeggen jullie hetzelfde, er zijn veel mogelijkheden, informeer bij scholen en decanen.

Dat ga ik nu maar eens doen. Ik ga naar mijn loopbaantrainer.

Bedankt!
Je zit precies in dezelfde situatie als ik. Ik studeer deeltijd Pedagogiek en werk fulltime in een lab haha.

Als je geen betaald werk hebt in de sector moet je op mijn opleiding (HRO) vrijwillergswerk doen of onbetaald werk hebben voor 16 uur in de week. Ik loop stage/werk onderbetaald (tis maar net hoe je het wilt zien) bij een instelling die logeerweekenden organiseert voor kinderen met een stoornis in het autisme spectrum en/of ADHD. 1 weekend telt 36 uur dus met 2 weekenden per maand haal je de 16 uur per week. Het is een optie als je fulltime moet blijven werken.

Als je minder kan gaan werken kun je gewoon bij een bedrijf aankloppen voor een stageplek. Zo lang je maar aan je aantal uur ervaring komt.
Hee Vaika! Dat is nog eens toevallig! Jij ook in het lab?! Echt grappig!

Gewoon aankloppen voor een stageplek? Naast bijvoorbeeld 3 dagen labwerk? Is het zo simpel? en die stageplek moet je zelf vinden?

Klinkt zo makkelijk! Zie ineens het licht in de donkere tunnel haha! Niet alleen vanwege jouw bericht, maar ook omdat ik vandaag weer een gesprek heb gehad met mijn loopbaantrainer. Je kunt namelijk op internet ook 'leerlingplaatsen' of een 'werkleerprojecten' vinden. Volgens mij moet ik gewoon zo'n plek (stage/werkleerproject/leerlingplek) vinden en dan een opleiding erbij zoeken.

Hèhè, volgens mij ga ik nu de goeie kant op.

Bedankt Vaika!
sneeuwvlokkie ik zou als ik jou was eens met de hva bellen (die hebben overigens overal in het land opleidingen). Ik heb een tijdje de pabo gedaan aan de hva en dat kon in deeltijd (dus een baan niet verplicht) met een dag stage terwijl het bij fontyn alleen duaal kon. Wellicht dat zij je wel kunnen helpen?

En anders misschien toch maar liever WO? Je zegt dat het werk dat na WO komt je minder aanspreekt. Maar dat werk is geen moeten. Je kunt dan evengoed het werk gaan doen dat je wél aanspreekt.

Succes!
Erger u niet, verwonder u slechts!
Hallo,

Er is nog een optie,(Was het voor mij althans)

Op de NHL heb je de aangepaste leerroute (AL). Dan ga je maandag en dinsdag naar school. Je krijgt dan ook gewoon je studiefinanciering. Ik heb een parttime baan ernaast en 3 kids. Dit is voor mij de ideale manier om alles te combineren en verder te komen. Ik moet er wel bij zeggen dat je in het 3e jaar stage gaat lopen en dat dit normaal 1 jaar duurt, maar dan moet je 4 dagen per week stage lopen. Ik kies er voor om hier 2 jaar over te doen.

Meer informatie kun je vast vinden op de site van de NHL. Ik weet alleen niet of deze vorm er op andere hoge scholen is.

Groetjes Geeske
Belbe en Geeske, bedankt voor jullie reacties. Ik zal ze meenemen bij mijn zoektocht.

Ik heb in maart een afspraak met het hoofd van de Pedagogische Zorg in een ziekenhuis (ik hoop mijn toekomstige werkgever...). Hopelijk kan zij mij meer informatie geven.

Dankdankdank!
Hey Sneeuwvlokkie,

Hoe gaat het met je zoektocht? Heb je je gesprek al gehad?

Groetjes Vaika
Hee Vaika!

Jaaaa, het gaat goed hoor. Weet nu eindelijk wat de mogelijkheden zijn. Denk dat ik voor de bachelor deeltijd op de UvA ga... Liever doe ik in Utrecht maar a) die geeft geen deeltijd op UU en b) op UvA (of HvA) is relevant werk niet verplicht. Bovendien kan ik via de UvA doorstromen naar de master (ga ik toch HvA doen, dan moet ik daarna nog 2 jaar schakeljaar doen voordat ik naar de master kan).

Ge-wel-dig!

Op 17 april naar de open dag!

Hoe gaat het met jouw studie eigenlijk? Is het leuk? Goed te combineren?
Hey Sneeuwvlokkie,

Klinkt goed! Ik ken iemand die ook deeltijd pedagogische wetenschappen studeert op de UvA en het bevalt hem heel erg goed. Succesop 17 april!

De opleiding is nog steeds erg leuk alleen merk ik wel dat ik net als vorig jaar er nu, aan het einde van kwartaal 3, door heen zit. Ben constant moe waardoor ik wat geprikkeld ben. Dit is ook wel in combinatie met stress op het werk en de zoektocht naar een baan die aansluit op mijn studie.

Gelukkig hoef ik na dit kwartaal nog maar 1 kwartaal die ook nog eens korter is dan normaal en ga ik in de meivakantie er lekker een weekje tussen uit
Maar Vaika, jij werkt toch ook fulltime? Kun je dan niet minder gaan werken? Zo heb je meer tijd voor je opleiding. Of is dat lastig? Het voordeel van de bachelor UvA is dat relevant werk niet nodig is (maar daar ga ik me op 17 april in verdiepen). De propedeuse is vrij strikt: je moet in dat jaar zoveel punten halen. Daarna mag je het op je eigen tempo doen. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven