Ons bin zuunig

17-02-2010 14:08 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
De sucadelappen zijn deze week in de aanbieding en as we type staat mijn indische stoofvlees zijn weg naar de goddelijkheid te pruttelen. Nou griezel ik van vetrandjes, zeentjes en andere drellen in mijn mond, dus die heb ik er fijn afgesneden. Al doende vroeg ik me af of ik daar, samen met de uienschillen en een toevoeginkje hier of daar, nog een lekker jusje of bouillon van zou kunnen trekken. Vast wel, oh oud-Hollandsche keukengodinnen, enlighten me!
heb je geen carnivorig huisdier dat je ermee kunt verwennen?
Nee en hoewel mijn orchidee op sterven na dood is denk ik niet dat een stevige vleeschmaaltijd de truuk zal doen.
En hoe werkt dat indische stoofvleesch?
Stuur maar naar mij, mijn 4 katten zijn dól op dat soort afval.
Ook na twee dagen in een enveloppie Mamalelie?

Kip; effe kijken of ik het getyped terug kan vinden, anders ga ik het nog een keertje voor je doen, moment!
Keessie, kijk eens bij het topic "Soep Natuurlijk!" wat ik afgelopen weekend geopend heb. Daar staan verschillende links naar sites. Ik zou het trouwens gewoon proberen!
*houdt zich aanbevolen voor de tips.
Poelepoelepoelepoes!
Getver, kan het recept niet meer vinden, typen dus.

Snij een kilo stoofvlees (magere runderlappen/ sucadelappen) in brokken (minus vieze randjes dus) , stevig peper en zout, daarna door de bloem halen.

Als het vlees niet meer koud is (dan wordt het taai) in een flinke pan aanbakken in een mengsel van boter en olie.

Als het vlees bruin is onderstaande 1,2, 3 erbij gooien, 5 uur laten pruttelen, laatste uur zonder deksel.

1 maak met 2 bouillonblokjes, 1 biertje, stevige scheut ketjap en kokend water een liter onwelriekende drap.

2 twee a drie grote uien grof snijden en een zetmeelgroente in stukken. Kunnen een stel wortels zijn, pompoen gaat ook prima, aardappel niet vanaf het begin af aan (kan wel) want koekt aan.

3 Overige ingredienten. Ik klooi met wat ik in huis heb. Iig sambal en verse knof (respectievelijk een flinke theelepel en 3 tenen) Boemboe sate, hot curry powder. Citroengras, gewone kerrie, koenjit, gember, dat soort dingen. Ongeveer een a twee theelepels per ingredient.

klont kokoscreme. Pakje kokosmelk zou ook kunnen.
*wacht de indische stoofpot af, de tajine doet de laatste tijd heel oud-hollands zijn best en is wel toe aan iets exotischers*

edit: daar wassie al!
En natuurlijk kun je i.p.v. het biertje ook een blikje cola gebruiken.

Wordt je vlees nog zachter van.

(en de lellen en vellen moet je gewoon weggooien.)
meen je dat AE? cola? ik weet dat het zuur van bijvoorbeeld azijn je vlees lekker zacht maakt, maar cola lijkt me daarnaast ook zo zoet!
Die zoetigheid, daar proef je niks van, gek genoeg.

Cola is nog veel zuurder dan bier of wijn. Maakt het slechtste vlees boterzacht.
Ik zou nooit randjes, vetjes, vellen voor het bakken/sudderen eraf snijden. Dat geeft ook een flink stuk malsheid. Beter na het bereiden verwijderen.

Niet voor niets zijn magere sudderlappen vaak droger dan doorregen.
Ik ben ook zo'n pitser met botjes, velletjes, vetjes en peesjes maar dit klinkt wel heel erg lekker...( en spannend met die cola...)
Ja thee, dat weet ik wel, maar dan kom je dus in je stoofvlees die drellen tegen. En dat is te vies voor woorden. Nog even daargelaten dat ik altijd botermalse happies produceer, ook zonder drellen.
quote:absoluteEinstein schreef op 17 februari 2010 @ 14:44:

En natuurlijk kun je i.p.v. het biertje ook een blikje cola gebruiken.

Wordt je vlees nog zachter van.

En dan niet de light variant, maar gewoon de 'vette' cola
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gisteren net draadjesvlees gegeten, maar volgende keer doen we het op zijn indisch!
Ik vind de vetjes en drellen juist het lekkerste...maar ik ben dan ook de goorlap die houdt van puddingvellen en warme chocomelvellen
Gruwel MissC, maar oké ieder zijn/haar ding (sprak zij die niet van pudding- en chocovellen houdt).
UpDate: het koken van rest-drellen, afschuimen en verder koken met uien(schillen), wat wortel, thijm, peper, laurier had niet het gewenste effect, helaas pindakaas heb ik alleen maar vies water gemaakt. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven