Schoolkeuze?

15-02-2010 17:19 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Je moet naar de onderwijsinspectie gaan http://www.onderwijsinspectie.nl/site/ daarop kan je de basisschool opzoeken en de laatste rapporten inzien. Zo weet je of de school kwalitatief goed is (al zegt dat niet alles). .verder gewoon gaan kijken. niet na school maar onder schooltijd. Proef de sfeer en bedenk of jouw kind past bij de school. Daarbij komt het ook nog het soort onderwijs kijken (OGO, DALTO, TOM, montessori etc.).. Kortom.. neem de tijd en ga op alle 3 de scholen eens kijken..
Wat zorgt er voor dat je er niet een heel goed gevoel bij hebt? Da tlijkt me nogal belangrijk.

Zijn het gevoelens waar je makkelijk overheen kunt stappen, of denk je bijvoorbeeld dat je kind daar niet veilig is/niet goed zal worden onderwezen
...
....
Probeer met ouders uit de buurt te spreken. Gewoon vragen op welke school hun kinderen zitten. We hebben uitendelijk gekozen voor de basisschool dat wat verder ligt (5 minuten met de auto), omdat ik kende ouders van wie de kinderen naar die school gingen en ze waren heel tevreden.
Ben me voor onze oudste inmiddels ook aan het orienteren voor een basisschool, en vind het een lastige keuze. Ik ben nu bij 2 scholen hier in de buurt gaan kijken. De ene school had ik een goed gevoel bij qua sfeer. Dit is een jenaplanschool.

Vanochtend bij een school wezen kijken met 'gewoon' regulier onderwijs. Vond deze laatste school veel massaler, vond het gebouw niet gezellig en erg rommelig.

Ik twijfel alleen of het concept van jenaplanonderwijs gaat passen bij ons en ons dochtertje.... Maar op dit moment gaat onze voorkeur toch uit naar die school. Ga zo eens kijken of ik rapporten kan vinden op de site van de onderwijsinspectie, goede tip!

Iemand toevallig ervaring met jenaplanonderwijs?
Gaat jouw dochter naar de psz?

De juffen daar kennen haar tenslotte al in een "school"situatie.

Ik heb toendertijd overlegd met de juf van de psz,omdat wij ook niet konden kiezen tussen 2 scholen.

Uiteindelihjk is het toch gewoon de school hier in de buurt geworden, terwijl papa&mama eigenlijk heel enthousiast waren over de openbare school in een andere wijk.

Alle psz vriendjes gingen naar de school hier in de buurt, en hij wilde uiteraard graag met hun mee.

Omdat mijn zoon nogal een baasje is, die strenge regels&veel structuur nodig heeft, vond de psz juf deze school ook de beste keuze,op de openbare school zou hij teveel vrijheid hebben.

Hij gaat nu al 2 jaar met heel veel plezier naar school.
Via de site heb ik even in mijn eigen woonplaats gekeken, en waar ik zelf al tegenaan loop met mijn kleine man blijkt ook uit het rapport.

Bijzonder vind ik wel dat de vrijgemaakt-gereformeerde basisschool alhier onder intensief toezicht staat van de inspectie, terwijl het bijbehorende vervolgonderwijs al jarenlang tot het beste hier uit de provincie behoort.

De wachtlijsten / loting voor die school die er het beste uitkomt zullen niet voor niets zijn.
quote:vivaMrsSmith schreef op 15 februari 2010 @ 20:16:

Ik rij liever om voor een goede school dan dat ik en dochter ellende hebben op een school in de buurt. Dochter zit op een school op 7 minuten rijden met de auto en ze speelt regelmatig bij vriendinnen en zij spelen ook hier. Gewoon een extra zitje voor 15 euro kopen en je laadt die kinderen zo in. Ik vat het probleem nooit zo eigenlijk met die afstand, mijn ervaring is dat het prima te doen is.

Ik persoonlijk vind de afstand heel belangrijk. Ik heb geen auto en heb gewoon geen zin om door weer en wind op de fiets naar de 'beste' school te fietsen.

Dochter gaat gewoon naar de school bij mij in de straat. En de ouders staan me misschien ook niet geheel aan maar dat hoeft ook niet. Als mijn dochter er maar wel vrienden maakt. Geen idee hoe de school het volgens het rapport doet want dit is gewoon de makkelijkste optie. En de school staat niet op instorten, het verhaaltje was best leuk, het ziet er redelijk uit voor een school dus ik denk dat het wel goed zit.
Oh oeps! volgens die site:

De kwaliteit van het onderwijs op [...] vertoont belangrijke tekortkomingen. De inspectie heeft het toezicht geïntensiveerd.

Misschien toch maar eens verder kijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven