Ervaring met sterilisatie?
donderdag 18 februari 2010 om 09:28
Vandaag heb ik een afspraak bij de gynaecoloog om me te informeren over de verschillende manieren van sterilisatie. Dat ik gesteriliseerd wil worden staat buiten kijf (heb twee prachtige kinderen en ben inmiddels bijna 38, ben er klaar mee!), maar welke manier? Als ik zo op internet rondkijk, trekt de Essure-methode mij wel erg aan, alleen zijn er zo veel negatieve ervaringen te lezen. Laparoscopisch hik ik toch wat meer tegenaan vanwege de littekentjes die je er aan overhoudt (maar wat moet, moet). Maar ook daarover veel negatieve dingen te lezen... aan de andere kant, als ik op Mirenaspiraal of gewoon de pil zoek, lees ik ook veel negatieve dingen. Terwijl ik daarvan ook weet dat mensen die er positieve ervaringen mee hebben zich gewoon veel minder laten horen.
Dus mijn vraag: wie heeft ervaring met sterilisatie? Welke methode is gebruikt? Hoe lang had je nodig om er weer van bij te komen?
Zowel negatieve als positieve ervaringen hoor ik graag!
Dus mijn vraag: wie heeft ervaring met sterilisatie? Welke methode is gebruikt? Hoe lang had je nodig om er weer van bij te komen?
Zowel negatieve als positieve ervaringen hoor ik graag!
Om een kort verhaal lang te maken...
donderdag 18 februari 2010 om 09:39
Gewoon laparoscopisch, maar ben vergeten of het klipjes of dichtbranden was. Die littekens heb ik geen last van, eentje zit in je navel (en die is bij mij diep genoeg ) en die andere zit vlak naast mijn keizersnee litteken, dus ook daar lig ik niet wakker van. Het zijn echt zulke kleine streepjes, dus ook als je een mooie bikinibuik hebt, is dat geen probleem, eentje valt in je broekje, de ander net naast het "knoopje" van je navel.
Ik ben donderdag gesteriliseerd, 's avonds naar huis, maandag weer gaan werken. Was wel kapot toen ik thuiskwam maandagavond, dus mogelijk was dat nog iets te enthousiast, maar meer dan een paar dagen had ik dus niet nodig om te herstellen.
Overigens kun je lang niet bij elke gyn kiezen, in mijn ziekenhuis deden ze die Essure methode niet, dus was er geen keuze.
Ik ben donderdag gesteriliseerd, 's avonds naar huis, maandag weer gaan werken. Was wel kapot toen ik thuiskwam maandagavond, dus mogelijk was dat nog iets te enthousiast, maar meer dan een paar dagen had ik dus niet nodig om te herstellen.
Overigens kun je lang niet bij elke gyn kiezen, in mijn ziekenhuis deden ze die Essure methode niet, dus was er geen keuze.
donderdag 18 februari 2010 om 09:52
In het ziekenhuis waar ik naartoe ga zijn wel twee gynaecologen die die Essure doen, dus wat dat betreft heb ik die keuze wel (heb ik het ziekenhuis op uitgezocht, de diverse methodes). Biekkie, zoals het bij jou ging, daar hoop ik dus op! Laparoscopisch zou ik niet erg vinden, bikinibuik heb ik niet meer, helaas En dan nog, ik hoef geen modeshows meer te lopen, dus twee kleine littekentjes kan ik ook mee leven op zich. Heb verder alleen helemaal geen littekens van operaties, dus dat vind ik dan jammer. Zo'n gaaf, ongeschonden lichaam en dan toch littekens door zoiets. Maar het is voor een goed doel tenslotte!
Om een kort verhaal lang te maken...
vrijdag 19 februari 2010 om 12:18
Geen enkele vorm van sterilisatie heeft invloed op je menstruatie DRP. Je menstruatie wordt geregeld door hormonen en de eierstokken gaan gewoon vrolijk door met het produceren daarvan. Bij een sterilisatie wordt ervoor gezorgd dat eicel en zaadcellen niet meer bij elkaar kunnen komen, eigenlijk dus ook wat je bereikt met het gebruik van condoom of pessarium, je blokkeert de weg van zaadcel naar eicel op de een of andere manier. Sterilisatie is alleen wel een stukkie definitiever dan condooms natuurlijk