Slaperig...Slapen en een tekort aan Slaap
vrijdag 19 februari 2010 om 15:42
Ik ben gisteren na een lange dag werken, doorgegaan Amsterdam in. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gezellig, en dus ook wat later geworden dan bedoelt.
Toen ook nog een het openbaar vervoer tegen liep werdt het alleen maar later. (dankzij voetbal grrrrrrrrrrrrrr)
Uiteindelijk lag ik om kwart voor 3 in mijn bedje.
Tja, kan gebeuren, ik kan uitslapen morgen, zei ik.
Maar daar begon eigenlijk de discussie over.....
Hoeveel uur slaap het je nodig en bij hoeveel uur slaap je normaal gesproken.
Ik heb zeker 8 tot 9 uur slaap nodig om een beetje redelijk te functioneren. En slaap normaal gesproken z'n 9 á 10 uur per nacht.
Hierbij uitgaande van een doordeweekse dag dat je moet werken of zo.
Maar bleek een uitzondering te zijn...iedereen slaapt veel korter.
Hoeveel uur is normaal en hoeveel uur abnormaal ?
En hoeveel uur heb jij nodig?
Ik ben erg benieuwd of ik echt z'n uitzondering ben !!!
Toen ook nog een het openbaar vervoer tegen liep werdt het alleen maar later. (dankzij voetbal grrrrrrrrrrrrrr)
Uiteindelijk lag ik om kwart voor 3 in mijn bedje.
Tja, kan gebeuren, ik kan uitslapen morgen, zei ik.
Maar daar begon eigenlijk de discussie over.....
Hoeveel uur slaap het je nodig en bij hoeveel uur slaap je normaal gesproken.
Ik heb zeker 8 tot 9 uur slaap nodig om een beetje redelijk te functioneren. En slaap normaal gesproken z'n 9 á 10 uur per nacht.
Maar bleek een uitzondering te zijn...iedereen slaapt veel korter.
Hoeveel uur is normaal en hoeveel uur abnormaal ?
En hoeveel uur heb jij nodig?
Ik ben erg benieuwd of ik echt z'n uitzondering ben !!!

vrijdag 19 februari 2010 om 15:46
Er is een standaard slaapmeter. Dat hangt van de persoon af. De een heeft 8 a 9 uur nodig, de ander kan goed functioneren bij 6 a 7 uur slapen.
Het is volgens mij wel een beetje wat jij jezelf aanwend. Slaap je iedere dag wel 9 a 10 uur, dan gaat je lichaam zich daar naar gedragen. Ga je dit patroon veranderen naar bijvoorbeeld 7 a 8 uur, dan zul je in het begin wel merken dat je dit veranderd, maar op den duur kent je lichaam 't nieuwe ritme.
Je bent geen uitzondering hoor; tis maar net wat je nodig hebt.
Het is volgens mij wel een beetje wat jij jezelf aanwend. Slaap je iedere dag wel 9 a 10 uur, dan gaat je lichaam zich daar naar gedragen. Ga je dit patroon veranderen naar bijvoorbeeld 7 a 8 uur, dan zul je in het begin wel merken dat je dit veranderd, maar op den duur kent je lichaam 't nieuwe ritme.
Je bent geen uitzondering hoor; tis maar net wat je nodig hebt.

vrijdag 19 februari 2010 om 15:59
Ik heb ook veel slaap nodig...
Wij gaan allebei meestal rond half elf naar bed, als ik dan niet al eerder in slaap ben gevallen op de bank...
En zelfts nu ik ziek ben en gemiddeld 14 uur slaap op een dag kan ik gewoon in slaap komen om half elf...
heel raar....
In uitslapen in de weekends ben ik juist heel slecht, in de weekenden ben ik op voor negen uur, blijf ik langer in bed dan word ik heel naar wakker!
Wij gaan allebei meestal rond half elf naar bed, als ik dan niet al eerder in slaap ben gevallen op de bank...
En zelfts nu ik ziek ben en gemiddeld 14 uur slaap op een dag kan ik gewoon in slaap komen om half elf...
heel raar....
In uitslapen in de weekends ben ik juist heel slecht, in de weekenden ben ik op voor negen uur, blijf ik langer in bed dan word ik heel naar wakker!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
vrijdag 19 februari 2010 om 16:01
quote:Gieske schreef op 19 februari 2010 @ 15:42:
Maar hoe laat ga je slapen dan, en hoe laat sta je op dan?
Hier een periode gehad dat ik er om 6 uur uit moest, en er 's avonds vaak tegen 12 uur in lag. Nog even dit, nog even dat, en dat na half 9 als de kinderen er uiteindelijk in lagen. Dit was wel wat te weinig, zeker omdat je niet direct in slaap bent.
Nu kan ik er soms iets later uit, en ik probeer er wel wat vroeger in te liggen, mede als gevolg van vermoeidheid door zwangerschap. Ben laatst twee keer om half 9 naar bed gegaan (en dan slapen tot 7 uur ongeveer), en had na twee keer het idee dat ik een beetje bijgetrokken was.
Ik heb vooral het idee dat ik nergens aan toe kom als ik voor 10 uur ga slapen. Huishouden (doen we beperkt 's avonds), tv-series kijken, me-time... dat past allemaal niet in 1,5 uur...
Maar hoe laat ga je slapen dan, en hoe laat sta je op dan?
Hier een periode gehad dat ik er om 6 uur uit moest, en er 's avonds vaak tegen 12 uur in lag. Nog even dit, nog even dat, en dat na half 9 als de kinderen er uiteindelijk in lagen. Dit was wel wat te weinig, zeker omdat je niet direct in slaap bent.
Nu kan ik er soms iets later uit, en ik probeer er wel wat vroeger in te liggen, mede als gevolg van vermoeidheid door zwangerschap. Ben laatst twee keer om half 9 naar bed gegaan (en dan slapen tot 7 uur ongeveer), en had na twee keer het idee dat ik een beetje bijgetrokken was.
Ik heb vooral het idee dat ik nergens aan toe kom als ik voor 10 uur ga slapen. Huishouden (doen we beperkt 's avonds), tv-series kijken, me-time... dat past allemaal niet in 1,5 uur...
vrijdag 19 februari 2010 om 16:01
Ik heb een uur of acht nodig om me echt uitgerust en lekker te voelen.
Maar ik slaap nu al 1.5 jaar gemiddeld maar zo'n 5 uur per nacht en dat is echt te weinig en het duurt te lang.
Babytjes zijn heel lief, maar het is wel een diepte-investering
Toen ik nog jong was (rond de 20) gingen wij op donderdagavond altijd uit en vrijdag weer werken. En vrijdagavond en zaterdagavond werd het vaak ook wel een uur of 4 voordat we op bed lagen.
Als ik nu een avond uit ga (loop tegen de 40) moet ik er een week van bijtrekken
Maar ik slaap nu al 1.5 jaar gemiddeld maar zo'n 5 uur per nacht en dat is echt te weinig en het duurt te lang.
Babytjes zijn heel lief, maar het is wel een diepte-investering
Toen ik nog jong was (rond de 20) gingen wij op donderdagavond altijd uit en vrijdag weer werken. En vrijdagavond en zaterdagavond werd het vaak ook wel een uur of 4 voordat we op bed lagen.
Als ik nu een avond uit ga (loop tegen de 40) moet ik er een week van bijtrekken

vrijdag 19 februari 2010 om 16:10
quote:Sarah Scott schreef op 19 februari 2010 @ 16:04:
[...]
van een mede-mama-van-nachtbraker
Dank je wel. terug.
Slópend kan het zijn. En dan slaap je eindelijk es 7 uur dan is het de volgende nacht bal
.
Maar het komt goed! Durf alleen bijna niet te vragen hoe oud die van jou is. Bang dat je 7 jaar zegt, ofzo
[...]
van een mede-mama-van-nachtbraker
Dank je wel. terug.
Slópend kan het zijn. En dan slaap je eindelijk es 7 uur dan is het de volgende nacht bal

Maar het komt goed! Durf alleen bijna niet te vragen hoe oud die van jou is. Bang dat je 7 jaar zegt, ofzo

vrijdag 19 februari 2010 om 16:20
Hoi, ik functioneer het best als ik 8 uur per nacht slaap. Meestal lukt dat me ook wel ook doordeweeks. Ik sta heel vroeg op (kwart voor 6) dus lig normaal rond kwart over 9, half 10 in mijn mandje. Nog even half uurtje lezen en dan slapen.
In het weekend wijken de tijden niet heel veel af, ga misschien een uurtje later naar bed en sta een uurtje later op maar daar blijft het ook wel bij. Ik las al dat dat bij anderen ook zo is maar als ik poog langer door te slapen of me weer omdraai en mezelf toesta nog een keer in slaap te vallen voel ik me alleen maar hondsberoerd de rest van de dag.
In het weekend wijken de tijden niet heel veel af, ga misschien een uurtje later naar bed en sta een uurtje later op maar daar blijft het ook wel bij. Ik las al dat dat bij anderen ook zo is maar als ik poog langer door te slapen of me weer omdraai en mezelf toesta nog een keer in slaap te vallen voel ik me alleen maar hondsberoerd de rest van de dag.
vrijdag 19 februari 2010 om 16:24
quote:Sarah Scott schreef op 19 februari 2010 @ 16:15:
Ze wordt over 2 weken 2 (Valt mee dus, als je van 7 uitging )
Maar valt tegen als de mijne nog maar 13 maanden is .
Het mooiste vind ik nog dat na een baggernacht je hem 's ochtends verschoont en hij dan op zijn ruggetje op het aankleedkussen ligt en brutaal ligt te gapen
Ze wordt over 2 weken 2 (Valt mee dus, als je van 7 uitging )
Maar valt tegen als de mijne nog maar 13 maanden is .
Het mooiste vind ik nog dat na een baggernacht je hem 's ochtends verschoont en hij dan op zijn ruggetje op het aankleedkussen ligt en brutaal ligt te gapen
vrijdag 19 februari 2010 om 16:24
Ik heb zo'n 7 a 8 uur slaap nodig. Maar heb elke ochtend moeite met opstaan. Sinds 2 jaar snooz ik en ik heb het idee dat ik daardoor minder goed wakker word. Elke avond neem ik me weer voor om niet meer te snoozen maar de volgende ochtend is het snoozen wat de klok slaat. Ik ben een snooz-addict. Hoe kom ik er van af?

vrijdag 19 februari 2010 om 16:33
Twee artikelen over slaap, slapen en veel of weinig slaap:
http://www.nu.nl/lifestyl ... inig-slaap-maakt-dik.html
http://www.nu.nl/wetensch ... ap-opbouwen-mogelijk.html
http://www.nu.nl/lifestyl ... inig-slaap-maakt-dik.html
http://www.nu.nl/wetensch ... ap-opbouwen-mogelijk.html
vrijdag 19 februari 2010 om 16:56
Ik haal nooit die 7 uur. Soms nog niet eens drie uur en dan heb ik er de dag erna geen last van. Maar drie nachten achter elkaar moet dat niet gebeuren want dan begin ik het te merken. En als na drie uur de wekker gaat, sta ik meteen naast mijn bed. Ik heb al heel lang weinig slaap nodig. Toen ik nog jong was ging ik ooit twee nachten niet naar bed. Maar dat is lang geleden.... dat zou ik niet meer kunnen. Hoewel, als ik het zo lees slaap ik veel en veel te weinig.
vrijdag 19 februari 2010 om 17:33
Ik probeer meestal aan zo'n 7-8 uur slaap per nacht te komen en dat lukt over het algemeen ook aardig. Bij periodes minder, maar soms ook meer. Ik sta vrij vroeg op (6.15) dus dan is het 's avonds ook niet zo laat, dat is nog weleens lastig.
Ik hoorde laatst trouwens in een tv-programma dat 7 uur per nacht 'ideaal' zou zijn. Bij meer uur slaap zou de (gemiddelde) levensduur afnemen.
Hoorde ook van iemand die claimt helemaal niet te slapen. Nu lijkt me dat heel sterk, want je hele lijf gaat in protest als dat het geval is. Na (pak m beet) twee weken wordt je helemaal gestoord (letterlijk).
Ben benieuwd hoe het zal gaan als ik kids heb; ik heb wel gemerkt met kampen draaien enzo dat ik het een paar weken wel kan volhouden op een paar uur slaap per nacht, maar vraag me af of dat na een jaar nog steeds zo goed gaat...
Ik hoorde laatst trouwens in een tv-programma dat 7 uur per nacht 'ideaal' zou zijn. Bij meer uur slaap zou de (gemiddelde) levensduur afnemen.
Hoorde ook van iemand die claimt helemaal niet te slapen. Nu lijkt me dat heel sterk, want je hele lijf gaat in protest als dat het geval is. Na (pak m beet) twee weken wordt je helemaal gestoord (letterlijk).
Ben benieuwd hoe het zal gaan als ik kids heb; ik heb wel gemerkt met kampen draaien enzo dat ik het een paar weken wel kan volhouden op een paar uur slaap per nacht, maar vraag me af of dat na een jaar nog steeds zo goed gaat...
vrijdag 19 februari 2010 om 18:02
Fijn is 8 uur, gemiddels is 7 uur en er zijn weken waarin ik 6 uur per nacht slaap. Maar dan haal ik wel in op zaterdag, soms even eruit en wat eten/drinken en daarna nog rustig 2 uurtjes pitten. En af en toe een kwartiertje op de bank, zo na het eten . Ik hou niet van opstaan maar aangezien de trein echt niet wacht tot ik uitgesnoozed ben...hou ik een strak tempo aan 's ochtends.
Zoebie: na 3 uur slaap zo hop opstaan, oef! Dat kan ik alleen als ik een tentamen moet maken en eenmalig.
Zoebie: na 3 uur slaap zo hop opstaan, oef! Dat kan ik alleen als ik een tentamen moet maken en eenmalig.
vrijdag 19 februari 2010 om 19:07
Ik heb heel lang op 7 uur slapen kunnen leven tot een aantal maanden geleden. Ik ging meestal rond een uur of twaalf naar bed en moet er om 07.00 uit. Het rare was dat ik me sinds een aantal maanden me moe voelde overdag en soms het gevoel had alsof ik dronken was.
Ben toen een boek gaan lezen over energie en daarin staat dat de uren voor twaalf uur veel meer invloed hebben dan als je na twaalf uur gaat slapen. Lig dus sinds een aantal maanden zeker 5 dagen per week om 10.00 ( 9 uur slaap dus ) in bed en ik moet zeggen het helpt!
Voel me erg energiek en weer fit, dus ik zit voorlopig nog wel op dit slaap dieet.
Ben toen een boek gaan lezen over energie en daarin staat dat de uren voor twaalf uur veel meer invloed hebben dan als je na twaalf uur gaat slapen. Lig dus sinds een aantal maanden zeker 5 dagen per week om 10.00 ( 9 uur slaap dus ) in bed en ik moet zeggen het helpt!
Voel me erg energiek en weer fit, dus ik zit voorlopig nog wel op dit slaap dieet.