zoon 2 jaar eet geen warm meer

21-02-2010 19:34 56 berichten
zoals de titel zegt: in ene heeft zoon van net 2 geen warm meer.

Hij heeft wel eerder van de periodes gehad maar meestal was het met een aantal dagen wel weer over.

Hij eet overdag wel goed, ontbijt met pap en lunch met brood, ook eet hij 1 a 2 keer per dag fruit.

Afgezien daarvan eet hij niet veel tussendoor, heel af en toe een stukje koek of wat rozijnen, maar nooit vlak voor het eten.

Het maakt ook niet uit wat we hem voorzetten, ook zn favorieten zoals pasta en stamppot gaan er niet in.

Hij gaat wel lief aan tafel, maar bedenkt zich dan in ene, schuift zn bord weg en roept " klaar"

Zn toetje wil hij nog wel.

Begin me nu wel een beetje zorgen te maken of hij geen tekorten krijgt vooral qua groente, rauwkost vind hij niet lekker.

Het duurt nu al wel een week of 2!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, Mini van 1,5 rommelt ook wat aan met haar eten. Fruit en brood gaan er goed in, maar het avondeten wisselend. Groente hebben we het maar niet over...

Ik geef regelmatig Floradix kindervitaal door wat sinaasappelsap gemixt, voor mijn eigen gemoedsrust.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ehm, tja. De leeftijd, een fase... ik zou me er maar niet druk om maken. Hij krijgt zo te horen genoeg binnen (ik kan het weten, mijn dochter van 20 maanden heeft nog nooit behoorlijk warm gegeten en is toch kerngezond). Forceren werkt averechts dus laat het gaan en het komt vast vanzelf wel weer goed.
Dochter 3 heeft een jaar bijna niet warm gegeten. Ze begint nu net weer een beetje.Geen zorgen over maken als ze overdag maar genoeg eet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier een Annickaatje die momenteel op het KDV gewoon alles eet en thuis bijna niet.

Ze smikkelt een beetje mee en vult zich dan met drinken, fles pap voor bed gaat er nog wel goed in gelukkig.

Doe ook dagelijks vloeibare vitamines door dr eerste drinken 's ochtends.

Zal wel weer overwaaien, als ze een groeispurtje heeft of strax wat meer lekker buiten kan spelen (loopt net )

Dus helaas geen tips voor je,
Hier een kindje van dik 2 dat al een aantal weken niet meer warm eet. Brood: zero problemo, warm eten wel. Boos worden hielp niet, omkopen hielp een keer, nu laten we het maar zo. De ene keer gaat het beter dan de andere keer en het frustreert enorm. Maar ik heb alleen mezelf er mee als ik me er over opwind.

Wel hebben we bedacht dat we het 'aantafelritueel' wat uitgebreider maken. Dus tafel dekken met een kleed, deden we nooit, spulletjes op tafel leggen en haar laten helpen. Vanavond ging het wonderbaarlijk goed, er zijn wel 6 happen eten in gegaan en een bakje yoghurt.

We kijken nier meer op haar bord, geven geen drinken vlak voor of tijdens het eten en proberen overdag ook niet teveel te drinken te geven, gewone hoeveelheden. Ze eet wel veel brood, we gaan kijken of een halve boterham minder nog scheelt, maar volgens mij maakt dat geen drol uit. Niet te moe aan tafel en tussendoor fruit en gewone dingen op boterhammen om alles binnen te krijgen.

Het meisje groeit goed, ontwikkelt zich razendsnel en zonder boos worden is het stukken gezelliger aan tafel. Maar het kost bergen en bergen energie. Succes!
Dat buitenspelen wat Annickaatje zegt, daar hadden wij het ook al over. Volgens mij heeft ze nu ook echt minder nodig, nu het weer het niet altijd toelaat om lang te spelen. Vanmiddag hebben we binnen wat gespeeld met een zachte bal. En heel leuk en goed voor het kindje!
Google anders even op" kind 2 jaar niet eten" , 1ste hit staan wat goeie tips in.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Goeie Nuschi! Dank je wel, we zijn echt op de goede weg hier.
quote:Soep schreef op 21 februari 2010 @ 19:45:

Maar het kost bergen en bergen energie. Succes!

Waarom kost het je bergen energie?

Ik maak me er echt niet druk om, we bieden haar elke dag een verantwoorde maaltijd aan en daar eet ze meestal amper iets van en andere dagen wel. De ene dag eet ze ineens heel veel vlees, de andere dag heel veel pasta of rijst of aardappelen. Groente amper. Tsja, ik kan me druk maken, we kunnen er een ding van maken, ik geloof niet dat het een verschil zal maken.

Ik heb een keer in een opvoedboek een hele mooie zin gelezen en dat is iets waar ik me aan vast houd. Er stond dat er 2 dingen zijn die je niet kunt dwingen, dat zijn slapen en eten. Het is aan jou als ouder om de omstandigheden te creëren en het is aan het kind om daar iets mee te doen. Het kind heeft al zo weinig invloed, dat is het enige wat hij/zij kan beïnvloeden. Als ouder creëer je de gelegenheid om te slapen, door het een lekker slaapplekje te geven, door een prettig ritueel te hebben. En wat het kind dan doet als het in bed ligt kun jij niet beïnvloeden, dat doet het zelf. Idem voor het eten. Jij biedt gezond voedsel aan en het kind beslist of het gaat eten of niet.

Ik vond het zo'n mooie, die zit er hier echt goed in. Vandaag hebben we gevulde paprika gegeten. Rijst en gehakt gingen er aardig in. De gesnipperde ui werd uit het gehakt gefilterd en de paprika was vooral leuk om naar te kijken. Vanmiddag een gezond broodje aangeboden maar dat was na 1 hapje genoeg. Zo lang ze vrolijk, gezellig en gezond is (op wat verkoudheden e.d. na dan) maak ik me echt niet zo druk. Voor de zekerheid Floradix en verder rent hier een vrolijk gezellig kind rond.
ja ik dacht al 1 tip heb je al gedaan, van die tafel mooi maken.

Hier gaan de kaarsjes ook elke avond aan op tafel
Mijn dochter van 2,5 eet ook erg slecht. Terwijl ze als baby niet te verzadigen leek...

Brood gaat goed als ze het zelf mag smeren, en daar is niet altijd tijd voor.

's Avonds gaat bami of pasta er wel in, alles wat op groenten lijkt legt ze netjes naast haar bord.

Ik maak me er niet druk om. Nooit gedaan.

Net als Supersmollie is mijn instelling: ik bied haar iets aan, zij kiest of ze van die gelegenheid gebruik maakt.

Voor zover ik weet hebben alle kindjes dit een periode. Hoe meer heisa jij er van maakt, hoe eerder zij door hebben dat het een machtsmiddel is. Dan heb je verloren ben ik bang.

Niet druk om maken, als hij vrolijk, energiek en gezond is gaat hij wel weer eten als hij honger heeft
Smollie, omdat ik 24 weken zwanger ben, anders in elkaar zit dan jij, blijkbaar, en het ook gewoon niet kan begrijpen dat iemand niet eet. Kan me soms moeilijk verplaatsen in een peuter en zoek dus, net als kraaltje, naar tips en trucs om dat wel te doen.

Dat bed dat gaat best aardig (hoewel je misschien anders vindt na het lezen van njbs speentopic), alleen dat eten kost mij moeite. Gelukkig heb ik een partner die me daarin stuurt. Waren we allemaal maar zo relaxed...

Naar aanleiding van het handigetipstopic was 'choose your battle' een hele goede, dus ik heb meer aan tips, dan aan de vraag waarom het me energie kost.
Het kan inderdaad heel goed de leeftijd zijn. Zo'n gezellige peutermachtstrijd

Maar check (of laat checken) voor de zekerheid ook even zijn keelamandelen! Is hij ook veel verkouden?
Whatever, I do what I want
Smollie, waarom geef je dan wel floradix? Blijkbaar denk je toch na over wat ze wel en niet moet hebben. Hier krijgt onze druif geen extra vitaminen, behalve de vitamine D.
Hoort bij de leeftijd, al hebben niet alle kinderen er last van. Een kind heeft tot zijn 7de jaar in principe genoeg aan brood, fruit, melkprodukten en vis. Zolang hij dat voldoende binnen krijgt, krijgt hij niets te kort.

Mij gaf die wetenschap veel lucht, Uk was een lastige eter. Vanaf haar 4,5de ging het langzaam aan beter. Vanaf haar vijfde werd het makkelijker om de 'proef'regel in te stellen. In ieder geval moeten proeven. Ze leerde ze langzaam dat ze meer lustte dan ze dacht.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Tuurlijk denk ik daarover na. (Dat is mijn werk...) Ik vind het ook irritant dat ze slecht eet, maar het verschil is denk ik vooral dat ik me er niet druk om maak. Het laatste wat ik wil is dat eten of slapen een strijd worden, dus hier ook pick your battles, maar ik pick denk ik andere battles.

En de vraag waarom het je energie kost is geen kritiek, maar meer oprechte interesse, als ik weet waarom je je zo druk maakt kan ik je misschien wel tips geven om je minder druk te maken. Ik zelf heb nl. na 1,5 jaar moederschap wel begrepen dat druk maken om dat soort dingen niet werkt, alleen maar kostbare energie kost die je beter in andere dingen kunt steken.

Daarbij zie ik ook hoe het gaat met oudere kinderen, Smolman heeft er nog 2 uit een vorige relatie die de helft van de tijd bij ons wonen, en dus ook bij ons eten. Als je 2-jarige je al tot wanhoop drijft over het eten... Als ze wat ouder worden kunnen ze er ook nog over praten en dan wordt het enerzijds makkelijker, want je kunt afspraken maken (de helft van wat ik opschep moet jij opeten) maar anderzijds kunnen ze dan ook vertellen dat je eten vies is. Tot nu toe vind ik het superrelaxt als Mini gewoon gaat zitten en niet eet. Relaxter dan de avonden waarop we ons best doen iets op tafel te zetten wat iedereen lust en dan 2 gezichten te zien betrekken en te horen: Gatver, alweer kip/spinazie/gekookte aardappels/pasta whatever.
Soep, ik sluit me helemaal aan bij Smollie hoor. Jij hebt blijkbaar het geluk dat je kind eerder wel altijd goed at, maar er zijn ook kinderen zoals die van mij en Smollie, die er altijd al een potje van maakten (ja, met 6 maanden gooide ze al haar kont tegen de krib en weigerde ze groente..) Dan kan je je wel vreselijk druk gaan maken daarom, maar daar wordt je geen gelukkiger mens of leukere moeder van. Ik heb geleerd het los te laten. Vanavond at ze ineens alle champignons uit de lasagne op (verder niets) en dat vind ik dan al heel fijn. Andere avonden eet ze soms vlees of aardappels, of vaak ook niets. Het is niet anders.

Extra vitaminen geef ik af en toe ook, en dat is puur en alleen voor de zekerheid zodat ze wel alles binnenkrijgt!
Hier ook een peuter van 2 die al maanden nauwelijks eet.

Brood gaat er soms in, soms niet. Fruit idem dito. s Avonds gaat er zo goed als niets in. Elke dag proberen we het weer. We zetten een bordje voor hem neer, maar eten ho maar. Soms 1 hap, een enkele keer meer, soms geen een.

Toetje gaat er regelmatig ook met moeite in.

Het is ook geen snoeperd.

Wij maken ons er niet druk om. Zo lang hij vrolijk, actief en niet af gaat vallen, vinden wij het best. Nou ja, we zien hem natuurlijk liever goed eten.
Die van mij stopte ook rond de 2 met avondeten. Daarvoor met bákken tegelijk naar binnen. Hoor van vriendinnen hetzelfde: goede eters turnen om in draken.

Maar: niet teveel gedoe van maken. Kindjes kunnen op zó weinig leven, echt. En daarbij, nu is de mijne drie en zowaar en gaan weer een paar kleine hapjes in. Geen borden vol, maar ach. Beter dan niets.
Elska en Smollie, dat is inderdaad ook een deel van mijn frustratie: dat ze tot 2 maanden geleden wel supergoed at. En het is voor mij lastig genoeg dat het mij energie kost, dan ben ik vooral op zoek naar tips en soms zijn tips als: het is een fase, net even niet de goede. Ik zit nu midden in die fase, mijn vriend dus niet, ik wilde serieus dat ik er ook wat relaxter mee om kon gaan.

Gelukkig gaat het stukken beter, want natuurlijk merk ik ook dat als ik blij ben, soepje ook blij is. En dat het heel gezellig kan zijn aan tafel, ook al eet ze niet. Vandaag dus echt een gat in de lucht gesprongen met 6 happen eten, maar ik realiseer me dat het morgen anders kan zijn.

En ja, ik zie ook zeker op tegen groter wordende kindjes. Hoeveel ik ook van ze hou, ik vind opvoeden soms knap lastig.

Deze battle is nu dus voorbij, het is aan tafel ook geen battle meer, maar lachen en kletsen en gezellig. Alleen in mij is het nog een battle en dat komt ook vast weer goed.
quote:Supersmollie1 schreef op 21 februari 2010 @ 20:25:

En de vraag waarom het je energie kost is geen kritiek, maar meer oprechte interesse, als ik weet waarom je je zo druk maakt kan ik je misschien wel tips geven om je minder druk te maken. Ik zelf heb nl. na 1,5 jaar moederschap wel begrepen dat druk maken om dat soort dingen niet werkt, alleen maar kostbare energie kost die je beter in andere dingen kunt steken.

Klopt, zingen, knuffelen en samen kleien is veel leuker
Ik snap het Soep. Ik zou me waarschijnlijk ook druk maken als het bij ons "maar" een fase was Helaas heb ik dus geen tips voor je, behalve dan de dooddoener dat je haar gewoon elke avond een gezonde maaltijd moet blijven voorzetten, eventueel wat vaker iets dat ze graag eet. En er geen strijd van maken maar blij zijn met elke hap. En dan maar hopen dat het snel overwaait..
Elska, Mini heeft tot haar eerste verjaardag echt waanzinnig goed gegeten. Althans, toen ze wat met die bijvoeding ging doen. Ze at werkelijk alles. Alle soorten vis, avocado, champignons, tomaten, paprika, pasta, rijst, aardappelen,echt ALLES. En ineens hield dat op. Daar waar ze eerst de champignons van ieders bord bietste smijt ze ze nu op de grond. Avocado bekijkt ze niet eens meer, het is nl. groen. Kaas vond ze eerst heerlijk, nu kijkt ze heel smerig en gooit het ook uit de buurt.

Het irriteert me, mateloos, maar ik weet dat het geen zin heeft om me er druk om te maken.

Soep, opvoeden is het lastigste wat er is. Ik vind het zo'n spiegel soms, niet eentje waar je zelf nou per se beter uit naar voren komt. Dan hoor ik Mini iets zeggen, op een toontje waar ik eng van word. Vraag me dan af hoe ze eraan komt, tot ik het mezelf een paar uur later ook hoor zeggen. Ouch...

En weet je, je zoekt tips, maar andere dan ik je geef, nl. let it go. Ik heb gewoon geen andere tips voor je dan dat wat je al doet. Je maakt het gezellig en je zorgt dat het geen strijd wordt. Meer kun je niet doen, enige is dan nog die rust in je zelf vinden.

(Ik ben trouwens ook zwanger en hormonaal, haha!)
quote:Soep schreef op 21 februari 2010 @ 20:37:

[...]

Klopt, zingen, knuffelen en samen kleien is veel leuker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven