Gezondheid alle pijlers

Slaperig...Slapen en een tekort aan Slaap

19-02-2010 15:42 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteren na een lange dag werken, doorgegaan Amsterdam in. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gezellig, en dus ook wat later geworden dan bedoelt.

Toen ook nog een het openbaar vervoer tegen liep werdt het alleen maar later. (dankzij voetbal grrrrrrrrrrrrrr)

Uiteindelijk lag ik om kwart voor 3 in mijn bedje.

Tja, kan gebeuren, ik kan uitslapen morgen, zei ik.

Maar daar begon eigenlijk de discussie over.....

Hoeveel uur slaap het je nodig en bij hoeveel uur slaap je normaal gesproken.

Ik heb zeker 8 tot 9 uur slaap nodig om een beetje redelijk te functioneren. En slaap normaal gesproken z'n 9 á 10 uur per nacht.

Hierbij uitgaande van een doordeweekse dag dat je moet werken of zo.

Maar bleek een uitzondering te zijn...iedereen slaapt veel korter.

Hoeveel uur is normaal en hoeveel uur abnormaal ?

En hoeveel uur heb jij nodig?

Ik ben erg benieuwd of ik echt z'n uitzondering ben !!!
quote:Ariadne83 schreef op 19 februari 2010 @ 17:33:

Ben benieuwd hoe het zal gaan als ik kids heb; ik heb wel gemerkt met kampen draaien enzo dat ik het een paar weken wel kan volhouden op een paar uur slaap per nacht, maar vraag me af of dat na een jaar nog steeds zo goed gaat...

Het punt is dat je niet zoveel keus hebt . Je baby moet verzorgd worden, als hij/zij 's ochtends wakker is, dan moet je eruit of je dit spugend van vermoeidheid doet of niet.

Ik moet zeggen dat ik dat punt wel heel zwaar vind. Ik ben zelf geen beste slaper en ik kan redelijk goed tegen weinig slaap, maar na 15 maanden is de rek er inmiddels wel uit. Gelukkig slaapt hij nu al wel beter dan de eerste 10, 11 maanden. De eerste maand had hij zelfs een omgekeerd dag/nachtritme .
quote:Avaeyebrow schreef op 19 februari 2010 @ 19:07:

Ik heb heel lang op 7 uur slapen kunnen leven tot een aantal maanden geleden. Ik ging meestal rond een uur of twaalf naar bed en moet er om 07.00 uit. Het rare was dat ik me sinds een aantal maanden me moe voelde overdag en soms het gevoel had alsof ik dronken was.

Ben toen een boek gaan lezen over energie en daarin staat dat de uren voor twaalf uur veel meer invloed hebben dan als je na twaalf uur gaat slapen. Lig dus sinds een aantal maanden zeker 5 dagen per week om 10.00 ( 9 uur slaap dus ) in bed en ik moet zeggen het helpt!

Voel me erg energiek en weer fit, dus ik zit voorlopig nog wel op dit slaap dieet.Ik kan het even niet zo snel vinden, maar wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit, bot gezegd, flauwekul is. De mate waarin je uitrust heeft met je slaapcycli te maken en niet met het aantal uren dat je voor 12 uur slaapt. Het kan wel zijn dat jouw biologische klok wat vroeger loopt en dat je je daarom beter voelt als je vroeger naar bed gaat .
Ik heb ook zo'n 9 uur slaap nodig om goed te kunnen functioneren.

De mate waarin je uitrust heeft inderdaad te maken met je slaapcycli. Je hebt een zogenaamde 'uitrustfase'. Zolang je die goed doorkomt, ben je volgens mij uitgerust & fit 's ochtends. Misschien maakt het dan ook niet eens zoveel uit of je nu 7 of 10 uur slaapt.
Dacht ik dat ik een uitzondering was !!!!!!

Maar slaap blijkbaar net zoveel als de gemiddelde Nederlander.

Ik herken mij erg in het verhaal van dat je s'avond op tijd je bed in moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven