Onder lichte druk.....

22-02-2010 09:12 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, ik woon samen met mijn vriendin en dat gaat met pieken en dalen. Door persoonlijke omstandigheden is het een tijd erg moeilijk gegaan omdat ik kampte met een depressie.

Nu is dat wel van de baan en mijn vriendin geeft aan graag een kindje te willen wat ik natuurlijk een enorme eer vind hoor want het is heel bijzonder om samen een kind te hebben. Maar ik reageer er niet echt op en ze spreekt me daar steeds meer op aan, haar kinderwens is ineens heel erg groot zeker omdat vriendinnen van haar ook allemaal zwanger zijn of net bevallen zijn.

Persoonlijk voel ik momenteel nog niet zoveel voor een zwangerschap en het weer vader worden en dat heeft niets met haar te maken maar met een aantal situaties.

Om een lang verhaal kort te maken we krijgen daar dus ruzie over of ze voelt zich niet begrepen wat ik soms wel kan snappen. Maar is het zo raar dat je soms de boot even af aan het houden bent. Ik heb het idee dat om deze reden de relatie nog wel eens stuk zou kunnen of is dat wel heel ver gezocht van me
Ik zou eens heel goed met haar bespreken wat je tegenhoudt, en waarom. En ook wat ze wel van je kan verwachten. Ik heb het idee dat er niet echt over wordt gecommuniceerd.

Sterkte ermee.
Home is where your wifi connects automatically.
Het is niet raar, het is wel onhandig om de boot af te houden en niet echt op haar te reageren. Leg haar duidelijk uit waarom je de boot afhoudt, dat lijkt me een hoop frustratie te schelen voor haar.

Probeer eens constructief met haar te praten, jullie krijgen nu steeds ruzie. Wat gaat er fout in het gesprek dan?
Weer vader worden....?

Dus je hebt al wel een kind..?
Als je niet duidelijk bent naar haar toe waarom jij ( nu) geen kind wilt dan zal ze blijven vragen ben ik bang. Je hebt al een kindje begrijp ik trouwens uit je OP?

Welke reden heb je om niet nog een kindje te krijgen en hoe vertel je dit aan je partner?
Ik denk dat een kind hebben toch meer is dan alleen een enorme eer... Wil jij eigenlijk kinderen? Of nóg kinderen, als je ze al hebt?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
@babbel88 Ja ik heb al een kindje uit een eerdere relatie.

@Welpie & vl43inder We praten er wel over althans doen soms een poging want als ik dan zeg komt wel goed of ik wil dat ook wel krijg ik meteen de bal terug en kan daar niet zo goed tegen. Wat me tegenhoud is eigenlijk redelijk simpel al het gedoe met mijn ex over mijn kind zijn nog niet eens rond zit midden in allemaal juridisch gedoe en wil dat eigenlijk eerst goed rond hebben. Misschien klinkt dat heel lullig maar is echt niet zo bedoeld. Daarnaast heb ik al eerder gezegd dat ze niet zo moet kijken naar haar omgeving althans niet steeds het vergelijk moet trekken ermee.Het legt een bepaalde druk op mij die ik niet fijn vind maar kijk ik wil ook heel graag een kindje hoor maar de situatie is ook niet ideaal voor mij. Ik ben zelfstandig en werk me een slag in het rond. Mijn partner werk deeltijd en een groot deel van alle zaken financieel komt op mij neer. Heb haar al eerder aangegeven van goh zou jij ook met oog op de toekomst niet full time willen werken maar dat wil ze niet en is er ook niet echt naar op zoek. Op het moment dat er dan nu een kindje zou zijn dan heb ik een enorme druk op me staan om alles goed te houden en dat weegt voor mij ook wel zwaar nu. Ook omdat het een onzekere tijd is voor veel ondernemers enz.

Is echt niet arrogant bedoeld want wil het heel graag maar die dingen spelen voor mij wel mee.
quote:Spijker schreef op 22 februari 2010 @ 09:18:

Ik denk dat een kind hebben toch meer is dan alleen een enorme eer... Wil jij eigenlijk kinderen? Of nóg kinderen, als je ze al hebt?

Ja het is ook meer dan een enorme eer maar zet het er misschien een beetje stom neer. Beetje last met woorden kiezen in deze....maar ik wil zeker nog wel kinderen hoor maar gewoon niet nu. Ik ben relatief jong dus voor mij hoeft het niet nu 123.

Mijn partner benadrukt dat ze juist jong moeder wil zijn.
Waarom vertel je haar dit niet letterlijk wat je hier schrijft. Vind je redenen heel aannemelijk en verstandig.
Met opmerkingen als "het komt wel goed"kan jouw partner helemaal niets. Hoe komt het wel goed, besluit je uiteindelijk toch overstag te gaan, en wanneer dan, of besluit je geen kinderen meer te krijgen, zo ja hoe komt het dan goed voor je partner?

Je partner heeft een kinderwens, en jij durft geloof ik niet zo duidelijk uit te spreken dat jij deze niet hebt. Niet eerlijk tegenover je partner aangezien zij heel duidelijk wel een kinderwens heeft. Zeg haar wat je echt voelt en denkt, en dan kan zij haar eigen plan trekken. Op deze manier heeft ze niet echt een eerlijke keuze, en buiten dat ,ik kan me voorstellen dat je bang bent om weer aan een kindje te beginnen gezien de situatie met je huidige kind, maar ik snap van je partner ook heel goed dat zij hier niet de dupe van wil worden.

Het is denk ik ja of nee in deze situatie, met misschien kan je partner helemaal niets.
Ik denk dat je je problemen met je ex even los moet zien van je probleem met je huidige vriendin. Je huidige vriendin wil denk ik gewoon duidelijkheid. En dat geef je niet door te zeggen "Komt wel goed" of " Je moet niet zo...", daarmee veeg je haar wens van tafel en neem je haar niet serieus. Dit krijg je keihard terug natuurlijk, en terecht.

Vertel haar welke bezwaren jij hebt, jouw bezwaren mogen er ook zijn. Zeker als zij ook een rol kan spelen in het wegnemen van die bezwaren, beetje meer werken bijvoorbeeld. Ik kan me heel goed voorstellen dat je de verantwoordelijkheid wel erg zwaar vindt gaan wegen, als je gedoe hebt met je ex en in de toekomst nog weer een ander moet gaan onderhouden.

Is er een reden, anders dan geen zin, waardoor zij part time werkt? Ik vind jouw moeite met de part time baan helemaal gelegitimeerd overigens hoor.
Je redenen om het nu niet te willen zijn duidelijk genoeg. Laat dat stukje maar aan haar lezen, zou ik zeggen. En laat je niet overhalen tot iets wat je nu niet wilt.

Wees idd duidelijk daarover!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Samen een kindje krijgen: Je moet er echt allebei 100% achter staan. En dat sta jij )nu) niet. Zeg haar dat ook en leg de bezwaren (die je hier wél duidelijk neerschrijft) aan haar voor.
Ik probeer dat wel eens uit te leggen maar die bezwaren veegt ze van tafel of ik voel me niet serieus genomen. Er zijn geen andere redenen buiten het geen zin om part time te werken. Ze wil evt wel fulltime maar dan wel haar huidige functie (onder haar niveau) en op dezelfde locatie. Ze wil niet solliciteren dus dan ben ik snel klaar met die reden. Ik vind het heel wat hoor natuurlijk wil ik graag een kindje maar het moet wel verantwoord en dat vind ik het op dit moment niet. iedere keer als ik dan iets zeg dan is het maar "gezeik" van mij of het komt niet goed aan. Daarbij krijg ik meermaals de opmerking dat ze dan haar eigen plan wel trekt enz nou sorry maar dan is bij mij even de zin en redelijkheid weg
Ik vermoed dat jullie een beetje langs elkaar heen praten. Als ik jouw stukje plaats naast een stukje van een jonge vrouw die heel graag moeder wil worden zie ik een enorme kloof.

Beide verhalen zijn legitiem. Aan jou en haar om die kloof te overbruggen (door te vragen naar elkaars motivatie, proberen elkaars motivatie te begrijpen, min of meer afspraken te maken over de toekomst).

Ik zou niet in tit for that gaan. Als ze nu al niet genegen is om meer te gaan werken, zal ze dat zeker niet zijn als er een kind komt. Lijkt me een eis die alleen maar tot meer frustratie leidt op de lange duur. Daartegenover staat dat zij even on hold zal moeten tot jij je veiliger voelt in het idee samen een kind te krijgen. Het is fijn als je dan een periode kunt afspreken waarna het onderwerp 'samen kinderen' weer serieus door jou zal worden overwogen.

Tenslotte: hou haar niet aan het lijntje. Als je echt het gedoe van een kind met iemand niet meer aan wilt gaan, zeg het dan.
Ik wil ook zeker een kind en hou haar voor mijn gevoel niet aan het lijntje ik vind juist dat ze mij onder druk zet. Ze wilde al eerder kinderen gaf ze aan en dat kon door omstandigheden niet. Nu brengt ze het de laatste tijd steeds weer opnieuw boven en voelt niet fijn. Erover praten is een enorme klus. Ze zegt bij wijze van letterlijk ik wil voor mijn 30ste kinderen. Nou dat is dus nog 2 jaar ongeveer
Kan me goed voorstellen Withonelook. Ze wil dus eigenlijk niet horen dat jij niet naar haar pijpen danst.

Is het anders een idee om het eens op te schrijven voor haar. Om op te schrijven dat je haar begrijpt en haar wens deelt en dat jij daar nu nog niet aan tegemoet wilt komen omdat je de extra verantwoordelijkheid op jouw schouders nog niet ziet zitten.

Is het trouwens zo dat je die extra verantwoordelijkheid in de toekomst wel aan wilt gaan, of is haar financiele afhankelijkheid ook in de toekomst een voorwaarde? Zou het voor mij wel zijn.

Je kunt haar ook eens vragen hoe ze eea dan voor zich ziet, met kind, financieel en juridisch (samenlevingscontract enzo). Misschien heeft ze een concreter beeld nodig.

En wat bedoelt ze dan met "haar eigen plan trekken"? Een vent zoeken die haar houding wel accepteert?
Dat bedoeld ze naar mijn smaak met haar eigen plan trekken dat heeft ze eerder gezegd. Kijk ik wil graag het gedoe met mijn ex geregeld hebben en is nogal een strijd en daar mag zij niet onder te lijden hebben ben ik helemaal eens met de mensen hier maar ik vind ook het financiele plaatje wel belangrijk hoor of ben ik dan zo'n boer! Ik werk me nu al helemaal suf om alle dingen te kunnen betalen. Mijn partner heeft tot wij gingen samenwonen altijd thuis gewoond en altijd al haar geld voor zichzelf gehad en dan kwam ze lekker uit. Nu woont ze samen en is het vaak klagen dat ze rood staat of wat dan ook. Ik betaal heel veel en heb daar geen moeite mee maar het gaat allemaal iets te vanzelfsprekend. Ik maak daar verder geen punt van maar als iemand een kind wilt vind ik het wel redelijk om meer te gaan werken of eerst iets fulltime te vinden en daarna te kijken hoe en wat.. Ik vind het afhankelijke van mij heel heel erg eng. En dat is echt wel een reden om het even niet te doen.
quote:withonelook schreef op 22 februari 2010 @ 10:01:

Dat bedoeld ze naar mijn smaak met haar eigen plan trekken dat heeft ze eerder gezegd. Kijk ik wil graag het gedoe met mijn ex geregeld hebben en is nogal een strijd en daar mag zij niet onder te lijden hebben ben ik helemaal eens met de mensen hier maar ik vind ook het financiele plaatje wel belangrijk hoor of ben ik dan zo'n boer! Ik werk me nu al helemaal suf om alle dingen te kunnen betalen. Mijn partner heeft tot wij gingen samenwonen altijd thuis gewoond en altijd al haar geld voor zichzelf gehad en dan kwam ze lekker uit. Nu woont ze samen en is het vaak klagen dat ze rood staat of wat dan ook. Ik betaal heel veel en heb daar geen moeite mee maar het gaat allemaal iets te vanzelfsprekend. Ik maak daar verder geen punt van maar als iemand een kind wilt vind ik het wel redelijk om meer te gaan werken of eerst iets fulltime te vinden en daarna te kijken hoe en wat.. Ik vind het afhankelijke van mij heel heel erg eng. En dat is echt wel een reden om het even niet te doen.

Wel doen, het is namelijk een punt. Een heel terecht punt zelfs.

Wahaha, ik zou daar dus echt niet mee hoeven aan komen bij mijn man, zelf halve dagen werken en zeuren dat ik geen geld meer heb. Hij ook niet bij mij trouwens. Kom op zeg!

Zeg tegen haar dat je die afhankelijkheid heel erg eng vindt. Jij voelt dat zo en dat is helemaal niet gek. Als zij niet bereid is daar iets mee te doen dan kan ze misschien inderdaad beter iemand gaan zoeken die haar wil onderhouden. Als je hier nu al mee zit, dan wordt dat denk ik niet minder als jullie meer aan elkaar verbonden zijn.
Nou het is niet zo dat ik haar moet onderhouden hoor.

Maar het is gewoon het punt dat dan alles echt op mij aankomt waarschijnlijk en vind dat echt heel eng.

Ze wilt denk ik ook niet meer wachten.
Dan zou ik maar even goed oppassen dat ze niet zomaar met de pil stopt of m af en toe even vergeet..

Ze wil niet wachten, maar wil ze kosten wat kost nu een kind krijgen dan? Ook als jij er niet achter staat?

Is ze wel van plan te blijven werken als jullie een kindje hebben?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:withonelook schreef op 22 februari 2010 @ 10:12:

Nou het is niet zo dat ik haar moet onderhouden hoor.

Maar het is gewoon het punt dat dan alles echt op mij aankomt waarschijnlijk en vind dat echt heel eng.

Ze wilt denk ik ook niet meer wachten.

Als alles echt op jou aankomt dan onderhoud jij haar toch?

Ze kan wel zo veel willen, als ze echt een kind van jou wil, en jij je bezwaar kenbaar maakt, dan doet ze er wel iets aan hoor, om er voor te zorgen dat ook voor jou de omstandigheden goed genoeg zijn. Zij heeft toch nog ruimte om hier iets aan te doen, jij niet. Ze komt nu een beetje op mij over als een verwend kind.
Ik zou toch nog eens een heel open gesprek aangaan, waar jullie allebei de voors en tegens op tafel leggen. Het argument "ik wil voor mijn 30e kinderen hebben" is waarschijnlijk het beeld dat je vriendin van vroeger uit heeft gehad. Het is best lastig om dat naast je neer te leggen.....maar de situatie moet er natuurlijk wel naar zijn. Waarschijnlijk wil ze niet heel laat beginnen met kinderen.....maar jullie zouden bijvoorbeeld wel kunnen praten over een haalbare 'deadline' voor allebei. Beiden wat water bij de wijn doen en zorgen dat er duidelijkheid komt. Dat zorgt voor veel rust en kan je vriendin ook meer naar iets toeleven. Nu is het voor haar misschien nog allemaal een groot vraagteken en wil ze meer duidelijkheid....omdat jij dat tot nu toe nog niet kon geven, begint ze er steeds vaker over, etc.

Ik ken het! Het heeft mij heel erg geholpen er eens goed over te praten en samen te beslissen wanneer we er wel aan toe (denken) te zijn.
Hoe lang kennen jullie elkaar?

Zou het kunnen zijn dat de teleurstelling van het verbreken van de eerdere relatie (jij bent niet meer dichtbij je kind) sterker telt dan de praktische bezwaren die je neerzet? En is het dan niet zinvol om aan haar uit te leggen dat dat echt wel wat met je doet, en dat je niet meer heel rosy kunt denken over het krijgen van kinderen?

Dat haar woorden 'dan trek ik mijn eigen plan wel' in die zin alleen maar olie op jouw vuurtje zijn?

Je kunt heel stellig zeggen dat je pas aan kinderen begint als je overtuigd bent van de duurzaamheid van jullie relatie. Klinkt hard, maar als je er eenmaal zo in staat hoef je er ook geen doekjes om te winden. Ik moet zeggen dat mijn toekomstige exen (god forbid) ook wel te maken zullen krijgen met reserves van mijn kant als gevolg van eerder zuur verlopen relaties.
We kennen elkaar nu 2 jaar ongeveer.

Ik vind haar geen verwend kind ze denkt alleen te makkelijk over zaken in mijn optiek omdat ze nooit echt over dingen heeft hoeven waken zoals bijvoorbeeld vaste lasten enz. Dat is echt niet lullig bedoeld. we hebben een lastige tijd gehad omdat ik een depressie had en geen lichamelijk contact met haar wilde door onzekerheid en door verleden wat ineens bovenkwam.

Daar werk ik aan en probeer alles zo goed en kwaad als het kan te regelen.

De situatie met mijn kind weegt mee maar niet zwaarder dan de andere argumenten. Ze gaf al aan als ze een kindje heeft partime te gaan werken, dat is haar keus ik vind het achterhaald en wil gewoon dat de basis ook financieel goed en gezond is. Je weet nooit hoe dingen lopen en wil niet alleen de verantwoording hebben.

ben ik onredelijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven