opleiding tot IB-er op basisschool
zondag 21 februari 2010 om 20:46
Ik heb een pedagogische achtergrond en werk al een aantal jaren als stafmedewerker in de kinderopvang. Daarvoor heb ik op de groep gestaan (eerst bijzondere peuterspeelzaal en later met kinderen met gedragsproblematiek). Aardig wat ervaring opgebouwd dus.
Maar... mijn contract loopt af en ik ben me aan het bezinnen op de toekomst.
Als ik kijk naar wat ik allemaal leuk vind en waar alles bijeenkomt is dat eigenlijk wel de functie van intern begeleider op een basisschool... maar ik heb helemaal geen ervaring als docent.
Hoe nu verder?
Zijn er mogelijkheden?
Zou ik eerst de pabo moeten doen?
Of heeft het toch geen zin, omdat er te weinig banen in zijn...
ik hoor graag van mensen die hier wat meer over weten!!
Maar... mijn contract loopt af en ik ben me aan het bezinnen op de toekomst.
Als ik kijk naar wat ik allemaal leuk vind en waar alles bijeenkomt is dat eigenlijk wel de functie van intern begeleider op een basisschool... maar ik heb helemaal geen ervaring als docent.
Hoe nu verder?
Zijn er mogelijkheden?
Zou ik eerst de pabo moeten doen?
Of heeft het toch geen zin, omdat er te weinig banen in zijn...
ik hoor graag van mensen die hier wat meer over weten!!
zondag 21 februari 2010 om 20:59
Buiten dat het (ga ik vanuit) verplicht is, is het ook echt wel noodzakelijk. Zeker op een reguliere basisschool. Je taken zijn dan ook voor een groot deel gericht op leerproblemen. Zonder onderwijsachtergrond is dat toch lastig denk ik.
Ik ben zelf IBèr op een VSO voor ZML, dan ligt de nadruk minder op het leren en meer op bijkomende problemen. Maar ook wij (en ik werk dan nog met de doelgroep 16 t/m 20) doen veel aan onderwijsvernieuwing en nieuwe lesmodellen. Zonder onderwijsachtergrond niet te doen. In ieder geval niet op een goede manier lijkt mij.
Dus niet alleen de pabo opleiding, maar vooral ook de ervaring met het voor een groep staan zelf.
Is leidinggevende op een kdv niets voor je? Op het kdv van mijn dochter loopt de een na de ander weg
Ik ben zelf IBèr op een VSO voor ZML, dan ligt de nadruk minder op het leren en meer op bijkomende problemen. Maar ook wij (en ik werk dan nog met de doelgroep 16 t/m 20) doen veel aan onderwijsvernieuwing en nieuwe lesmodellen. Zonder onderwijsachtergrond niet te doen. In ieder geval niet op een goede manier lijkt mij.
Dus niet alleen de pabo opleiding, maar vooral ook de ervaring met het voor een groep staan zelf.
Is leidinggevende op een kdv niets voor je? Op het kdv van mijn dochter loopt de een na de ander weg
zondag 21 februari 2010 om 21:24
zondag 21 februari 2010 om 21:42
Als je echt wil heeft het denk ik zeker zin. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je woont. Je kan niet overal makkelijk aan het werk komen, maar invallen kan altijd en zo rol je er ook in. En er zijn natuurlijk niet zoveel IBers nodig, maar ik zie toch regelmatig vacatures. Misschien is het een idee om eerst eens op een school te gaan kijken.
maandag 22 februari 2010 om 09:40
grappig om net een topic te lezen waar iemand de wind van voren krijgt omdat ze over "bedrijfje" praat ipv "bedrijf", en dan nu iemand die leerkrachten met "docent" aanduidt.
Hoe dan ook, er is, afhankelijk van de regio, behoorlijk wat vraag naar IB-ers, en belangrijker, die vraag zal waarschijnlijk stijgen. Het basisonderwijs is nog steeds bezig met schaalvergroting, waardoor je méér (midden-)management en méér staf gaat krijgen. IB is een staffunctie.
In principe is voor een staffunctie niet noodzakelijk dat je ervaring hebt in de lijn, maar dan heb je het meestal over grotere stafafdelingen. Een IB-er op een basisschool werkt feitelijk solitair, ook al is hij/zij deel van een (IB-)team. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je voor de functie van IB-er wordt aangenomen als je geen enkele ervaring hebt als leerkracht. Als je daarnaast ook nog eens geen theoretische basis hebt (zoals pabo), dan wordt het wel héél onwaarschijnlijk.
Misschien moet je voor jezelf de vraag eens beantwoorden: waarom denk je dat jij geschikt bent voor de functie van IB-er? Toch niet alleen omdat het je leuk lijkt, hoop ik?
Hoe dan ook, er is, afhankelijk van de regio, behoorlijk wat vraag naar IB-ers, en belangrijker, die vraag zal waarschijnlijk stijgen. Het basisonderwijs is nog steeds bezig met schaalvergroting, waardoor je méér (midden-)management en méér staf gaat krijgen. IB is een staffunctie.
In principe is voor een staffunctie niet noodzakelijk dat je ervaring hebt in de lijn, maar dan heb je het meestal over grotere stafafdelingen. Een IB-er op een basisschool werkt feitelijk solitair, ook al is hij/zij deel van een (IB-)team. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je voor de functie van IB-er wordt aangenomen als je geen enkele ervaring hebt als leerkracht. Als je daarnaast ook nog eens geen theoretische basis hebt (zoals pabo), dan wordt het wel héél onwaarschijnlijk.
Misschien moet je voor jezelf de vraag eens beantwoorden: waarom denk je dat jij geschikt bent voor de functie van IB-er? Toch niet alleen omdat het je leuk lijkt, hoop ik?
maandag 22 februari 2010 om 13:18
quote:rider schreef op 22 februari 2010 @ 09:40:
IB is een staffunctie.
Dat is niet altijd zo, hoor! Het ligt aan de keuze die je bestuur maakt. Mijn bestuur heeft van IB bewust geen staffunctie gemaakt; ik ben 'leerkracht met een bijzondere taak' , wat betekent dat ik als leerkracht wordt ingeschaald en op papier gewoon juf ben. Handig (voor het bestuur) als ze me nog es willen overplaatsen enzo...
Verder ben ik het helemaal met je eens. Als IB'er is het belangrijk dat je zelf toch een onderwijsachtergrond hebt; zonder zul je ws. echt niet aan een baan komen.
IB is een staffunctie.
Dat is niet altijd zo, hoor! Het ligt aan de keuze die je bestuur maakt. Mijn bestuur heeft van IB bewust geen staffunctie gemaakt; ik ben 'leerkracht met een bijzondere taak' , wat betekent dat ik als leerkracht wordt ingeschaald en op papier gewoon juf ben. Handig (voor het bestuur) als ze me nog es willen overplaatsen enzo...
Verder ben ik het helemaal met je eens. Als IB'er is het belangrijk dat je zelf toch een onderwijsachtergrond hebt; zonder zul je ws. echt niet aan een baan komen.
maandag 22 februari 2010 om 13:22
quote:digijuf schreef op 22 februari 2010 @ 13:18:
[...]
Dat is niet altijd zo, hoor! Het ligt aan de keuze die je bestuur maakt. Mijn bestuur heeft van IB bewust geen staffunctie gemaakt; ik ben 'leerkracht met een bijzondere taak' , wat betekent dat ik als leerkracht wordt ingeschaald en op papier gewoon juf ben. Handig (voor het bestuur) als ze me nog es willen overplaatsen enzo...Dat je arbeidsvoorwaardelijk leerkracht bent, maakt niet dat IB ineens geen staffunctie meer is. Vanuit organisatietheorie gezien is IB staf, ik kan er ook niets aan doen. Het uitvoerende werk is les geven, IB is "technische staf", administratie bijvoorbeeld is ondersteunende staf, ook als de administratie door leerkrachten wordt gevoerd.
[...]
Dat is niet altijd zo, hoor! Het ligt aan de keuze die je bestuur maakt. Mijn bestuur heeft van IB bewust geen staffunctie gemaakt; ik ben 'leerkracht met een bijzondere taak' , wat betekent dat ik als leerkracht wordt ingeschaald en op papier gewoon juf ben. Handig (voor het bestuur) als ze me nog es willen overplaatsen enzo...Dat je arbeidsvoorwaardelijk leerkracht bent, maakt niet dat IB ineens geen staffunctie meer is. Vanuit organisatietheorie gezien is IB staf, ik kan er ook niets aan doen. Het uitvoerende werk is les geven, IB is "technische staf", administratie bijvoorbeeld is ondersteunende staf, ook als de administratie door leerkrachten wordt gevoerd.
maandag 22 februari 2010 om 13:41
Ik vind ook zelf dat IB een staffunctie is, maar bij mijn bestuur word je nooit als IB'er aangenomen, ook al bestaat je werk uitsluitend uit IB-taken (je zult bij mijn bestuur ook geen baan krijgen als je geen onderwijsbevoegdheid hebt.)
Dus dan gaat (in de regio waar ik werk) het verhaal van meer middenmamagement niet op.
De IB'ers die onder dit bestuur werken, hebben al heel vaak de strijd gevoerd om van hun bijzondere taak een staffunctie te maken, maar dat krijgen we helaas niet voor elkaar...
Dus dan gaat (in de regio waar ik werk) het verhaal van meer middenmamagement niet op.
De IB'ers die onder dit bestuur werken, hebben al heel vaak de strijd gevoerd om van hun bijzondere taak een staffunctie te maken, maar dat krijgen we helaas niet voor elkaar...
maandag 22 februari 2010 om 13:58
quote:digijuf schreef op 22 februari 2010 @ 13:41:
Ik vind ook zelf dat IB een staffunctie is, maar bij mijn bestuur word je nooit als IB'er aangenomen, ook al bestaat je werk uitsluitend uit IB-taken (je zult bij mijn bestuur ook geen baan krijgen als je geen onderwijsbevoegdheid hebt.)
Dus dan gaat (in de regio waar ik werk) het verhaal van meer middenmamagement niet op.
De IB'ers die onder dit bestuur werken, hebben al heel vaak de strijd gevoerd om van hun bijzondere taak een staffunctie te maken, maar dat krijgen we helaas niet voor elkaar...
OK, gewoon nog een keer dan:
je arbeidsvoorwaarden bepalen niet welke functie je hebt. Gegeven het feit dat in het basisonderwijs nog steeds een flinke schaalvergroting gaande is, ligt het voor de hand dat je meer midden-management, en meer technische staf gaat zien. IB is technische staf.
Ook als een IB-er in de arbeidsvoorwaarden heeft staan "leerkracht", is IB staf. Dat werknemers zich laten afschepen met een contract dat kennelijk slechter betaalt, omdat er staat dat je een lijnfunctie hebt, ook al heb je een staffunctie, zegt veel over de arbeidsmarktverhoudingen, maar zegt gewoon NIETS over de functie.
Ik vind ook zelf dat IB een staffunctie is, maar bij mijn bestuur word je nooit als IB'er aangenomen, ook al bestaat je werk uitsluitend uit IB-taken (je zult bij mijn bestuur ook geen baan krijgen als je geen onderwijsbevoegdheid hebt.)
Dus dan gaat (in de regio waar ik werk) het verhaal van meer middenmamagement niet op.
De IB'ers die onder dit bestuur werken, hebben al heel vaak de strijd gevoerd om van hun bijzondere taak een staffunctie te maken, maar dat krijgen we helaas niet voor elkaar...
OK, gewoon nog een keer dan:
je arbeidsvoorwaarden bepalen niet welke functie je hebt. Gegeven het feit dat in het basisonderwijs nog steeds een flinke schaalvergroting gaande is, ligt het voor de hand dat je meer midden-management, en meer technische staf gaat zien. IB is technische staf.
Ook als een IB-er in de arbeidsvoorwaarden heeft staan "leerkracht", is IB staf. Dat werknemers zich laten afschepen met een contract dat kennelijk slechter betaalt, omdat er staat dat je een lijnfunctie hebt, ook al heb je een staffunctie, zegt veel over de arbeidsmarktverhoudingen, maar zegt gewoon NIETS over de functie.
maandag 22 februari 2010 om 14:01
Even off-topic, sorry.
Digijuf, misschien heb je mijn verhaal al ergens gelezen. Dankzij jou weet ik eindelijk wat ik wil. Las ergens een topic van jou over je werk. En opeens wist ik (na 10 jaar voor de klas) dat ik ook IBer wil worden. Dat was een paar maand geleden. Inmiddels goed over nagedacht, met mijn directeur besproken en in september mag ik met de opleiding starten! Zooooooooooo'n fijn gevoel, want ik weet al heel lang dat ik iets anders/meer wilde, maar wist niet wat. Dus bedankt Digijuf !
Digijuf, misschien heb je mijn verhaal al ergens gelezen. Dankzij jou weet ik eindelijk wat ik wil. Las ergens een topic van jou over je werk. En opeens wist ik (na 10 jaar voor de klas) dat ik ook IBer wil worden. Dat was een paar maand geleden. Inmiddels goed over nagedacht, met mijn directeur besproken en in september mag ik met de opleiding starten! Zooooooooooo'n fijn gevoel, want ik weet al heel lang dat ik iets anders/meer wilde, maar wist niet wat. Dus bedankt Digijuf !
maandag 22 februari 2010 om 15:00
Rider: ik bedoel alleen maar te zeggen dat er besturen zijn die deze keuze maken, wat in de praktijk betekent dat je iig bij die besturen geen kans maakt om als IB'er aangenomen te worden, zeker niet zonder onderwijsbevoegdheid. Je vervult de IB-taken, maar op het moment dat er minder formatie beschikbaar is, moet je gewoon weer voor de klas, desnoods op een andere school. Dus zolang er besturen zijn die er op deze manier mee omgaan, is de kans dat je zonder bevoegdheid als IB'er aan de slag kunt klein, zelfs als is het dan in theorie wél een staffunctie.
Wat leuk, Bugzy! Weet je ook al waar je de opleiding gaat volgen?
Wat leuk, Bugzy! Weet je ook al waar je de opleiding gaat volgen?
maandag 22 februari 2010 om 15:06
quote:digijuf schreef op 22 februari 2010 @ 15:00:
Rider: ik bedoel alleen maar te zeggen dat er besturen zijn die deze keuze maken, wat in de praktijk betekent dat je iig bij die besturen geen kans maakt om als IB'er aangenomen te worden, zeker niet zonder onderwijsbevoegdheid. Je vervult de IB-taken, maar op het moment dat er minder formatie beschikbaar is, moet je gewoon weer voor de klas, desnoods op een andere school. Dus zolang er besturen zijn die er op deze manier mee omgaan, is de kans dat je zonder bevoegdheid als IB'er aan de slag kunt klein, zelfs als is het dan in theorie wél een staffunctie.
OK, gewoon voor de derde keer dan:
aangezien in het basisonderwijs nog steeds schaalvvergroting gaande is, ligt het voor de hand dat er meer behoefte komt aan midden-management en staf-functies. Aangezien IB een staffunctie is, heeft TO dus alle reden te verwachten dat de vraag naar IB-ers nog wel even zal blijven stijgen.
Dat werkgevers hun IB-ers "leerkracht" noemen, omdat ze dan goedkoper zijn, heeft daar geheel NIETS mee te maken.
Als je kwaakt als een eend, loopt als een eend, er uit ziet als een eend, en je werkgever noemt je een kip, wat ben je dan?
Rider: ik bedoel alleen maar te zeggen dat er besturen zijn die deze keuze maken, wat in de praktijk betekent dat je iig bij die besturen geen kans maakt om als IB'er aangenomen te worden, zeker niet zonder onderwijsbevoegdheid. Je vervult de IB-taken, maar op het moment dat er minder formatie beschikbaar is, moet je gewoon weer voor de klas, desnoods op een andere school. Dus zolang er besturen zijn die er op deze manier mee omgaan, is de kans dat je zonder bevoegdheid als IB'er aan de slag kunt klein, zelfs als is het dan in theorie wél een staffunctie.
OK, gewoon voor de derde keer dan:
aangezien in het basisonderwijs nog steeds schaalvvergroting gaande is, ligt het voor de hand dat er meer behoefte komt aan midden-management en staf-functies. Aangezien IB een staffunctie is, heeft TO dus alle reden te verwachten dat de vraag naar IB-ers nog wel even zal blijven stijgen.
Dat werkgevers hun IB-ers "leerkracht" noemen, omdat ze dan goedkoper zijn, heeft daar geheel NIETS mee te maken.
Als je kwaakt als een eend, loopt als een eend, er uit ziet als een eend, en je werkgever noemt je een kip, wat ben je dan?
maandag 22 februari 2010 om 15:34
Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, Rider. Maar mijn werkgever (en dat is een groot bestuur én zeker niet het enige dat het zo doet) zal alleen maar kippen aannemen, mét legdiploma.
Het kiest juist voor minder management en minder staffuncties; streeft bijv. ook naar minder directeuren, die dan fulltime werken, maar meerdere scholen onder hun hoede hebben. Per locatie wordt dan meer administratieve ondersteuning ingezet, ipv. bijv. een locatieleider.
Het kiest juist voor minder management en minder staffuncties; streeft bijv. ook naar minder directeuren, die dan fulltime werken, maar meerdere scholen onder hun hoede hebben. Per locatie wordt dan meer administratieve ondersteuning ingezet, ipv. bijv. een locatieleider.
maandag 22 februari 2010 om 15:56
quote:digijuf schreef op 22 februari 2010 @ 15:34:
Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, Rider. Maar mijn werkgever (en dat is een groot bestuur én zeker niet het enige dat het zo doet) zal alleen maar kippen aannemen, mét legdiploma.
Het kiest juist voor minder management en minder staffuncties; streeft bijv. ook naar minder directeuren, die dan fulltime werken, maar meerdere scholen onder hun hoede hebben. Per locatie wordt dan meer administratieve ondersteuning ingezet, ipv. bijv. een locatieleider.
Als je begrijpt wat ik bedoel, waarom sta je er dan op vol te houden dat het niet is zoals het is? Nogmaals: dat jij je laat betalen voor een functie die je niet hebt, maakt niet dat je een andere functie hebt. TO vraagt naar toekomstperspectief, en daarin is het niet zo relevant dat IB-ers op het verkeerde contract werken, maar wel of de vraag naar IB-ers naar verwachting zal stijgen of niet. En NOG een keer, die vraag is niet afhankelijk van de functietitel in je contract.
Dat TO een diploma nodig zal hebben, daar waren we allang uit. Jij vond het (lees maar terug) alleen van belang te melden dat IB-ers wel eens een andere functietitel hebben. Nou, fijn. Maar dat is irrelevant voor de vraag naar de toekomstverwachtingen voor IB-ers. En dáár vroeg TO naar. Niet naar de streken van jouw werkgever.
Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, Rider. Maar mijn werkgever (en dat is een groot bestuur én zeker niet het enige dat het zo doet) zal alleen maar kippen aannemen, mét legdiploma.
Het kiest juist voor minder management en minder staffuncties; streeft bijv. ook naar minder directeuren, die dan fulltime werken, maar meerdere scholen onder hun hoede hebben. Per locatie wordt dan meer administratieve ondersteuning ingezet, ipv. bijv. een locatieleider.
Als je begrijpt wat ik bedoel, waarom sta je er dan op vol te houden dat het niet is zoals het is? Nogmaals: dat jij je laat betalen voor een functie die je niet hebt, maakt niet dat je een andere functie hebt. TO vraagt naar toekomstperspectief, en daarin is het niet zo relevant dat IB-ers op het verkeerde contract werken, maar wel of de vraag naar IB-ers naar verwachting zal stijgen of niet. En NOG een keer, die vraag is niet afhankelijk van de functietitel in je contract.
Dat TO een diploma nodig zal hebben, daar waren we allang uit. Jij vond het (lees maar terug) alleen van belang te melden dat IB-ers wel eens een andere functietitel hebben. Nou, fijn. Maar dat is irrelevant voor de vraag naar de toekomstverwachtingen voor IB-ers. En dáár vroeg TO naar. Niet naar de streken van jouw werkgever.