Geld & Recht alle pijlers

rijbewijs gestolen... mag je rijden?

23-02-2010 21:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend zijn portemonnee is vandaag gerold. Klote natuurlijk. Er zat geen geld in, ja ok, 2 euro. Lastiger is dat zijn pasjes en rijbewijs kwijt zijn.

Pinpas geblokkeerd, aangifte gedaan. Andere dingen zoals verzekeringspassen en kortingspas ns worden morgen gedaan als alles weer bereikbaar is.

Als hij morgen een rijbewijs aanvraagt, duurt dat minimaal 5 werkdagen. Komt trouwens ivm diefstal nog eens 30 euro bovenop de 50 voor een nieuw rijbewijs

Maar vraag is eigenlijk: Mag hij ondertussen, met zijn paspoort en verklaring van aangifte, wel autorijden?

Ik vermoed van niet, maar dat is natuurlijk wel net erg lullig.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Je moet dan het aangifteformulier en het formulier van de nieuwe aanvraag bij je hebben, dan mag het volgens mij wel (maar het is alweer gelukkig een paar jaar geleden dat ik het meemaakte). Volgens mij staat het ook op de formulieren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Volgens mij moet je een heel duidelijk geldig rijbewijs kunnen laten zijn.... ik zou het niet riskeren.

Wel klote!
Nee, hij mag niet rijden ondertussen.

Staat op deze site

http://www.postbus51.nl/n ... als-deze-gestolen-is.html
wat gek. Mij is hetzelfde overkomen een paar jaar terug en toen mocht ik met de verklaring (dat de nieuwe aangevraagd is) gewoon rijden. Stond ook op de verklaring.

Zou anders wel heel lastig zijn geweest. Ik kan gewoon niet zonder auto qua werk.
Mijn pa had inderdaad een of ander papiertje waarmee die gewoon door kon rijden, toen zijn rijbewijs gestolen was.
Liever elitair dan een pauper!
Ja hoor, je mag rijden. Je kan alleen niet bewijzen dat je dat mag
Zal wel veranderd zijn sinds de identificatieplicht, alle nieuwe eisen aan de foto's op je paspoort/rijbewijs etc.

Jammer voor je vriend TO, maar nu heeft ie wel 5 dagen de tijd om een foto te laten maken waar je uberflets op staat, niet op mag lachen en toch 10 jaar mee rond wilt lopen. Ik heb het opgegeven na drie pogingen iig, dan maar een suffe chagerijnige bakkes d'rop.
quote:Zal wel veranderd zijn sinds de identificatieplicht, alle nieuwe eisen aan de foto's op je paspoort/rijbewijs etc.Dat van mijn pa was een paar maanden geleden.
Liever elitair dan een pauper!
Moet wel zeggen dat ik zelf gewoon wel zou rijden. Denk dat ik zonder die stomme foto sowieso op meer kans maak bij agenten om onder een eventuele boete uit te komen. En wanneer moet je nou je rijbewijs laten zien? Ik hoef 'm alleen maar te laten zien wanneer ik eens op zaterdagnacht weer eens in een alcoholcontrolefuik rij ofzo.
quote:Vl43inder schreef op 23 februari 2010 @ 21:38:

Jammer voor je vriend TO, maar nu heeft ie wel 5 dagen de tijd om een foto te laten maken waar je uberflets op staat, niet op mag lachen en toch 10 jaar mee rond wilt lopen. Ik heb het opgegeven na drie pogingen iig, dan maar een suffe chagerijnige bakkes d'rop.

Je moet toch bij het áánvragen van je rijbewijs al je pasfoto inleveren?

(Maand geleden nog gedaan, fotograaf vond dat ongezellige gedoe ook niet leuk en heeft dus heel baldadig foto's gemaakt terwijl ik glimlach, zonder mijn tanden te laten zien. Mochten ze afgekeurd worden, dan zou hij ze gratis overmaken. En het werd geaccepteerd, ook op mijn paspoort. Sta ik er toch niet iéts vrolijker op... )
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Inderdaad: Pasfoto kan best leuk worden hoor. Je mag niet met tanden bloot lachen, maar je kunt best glimlachen!
Balen van die 30eu extra, ook dat nog eens!! Zie dit item, was laatst bij Regelrecht (TROS), dat het schandalig is dat mensen 'straflege' moeten betalen:

http://trosregelrecht.nl/dossier/28/Boe ... n+paspoort

Succes!
Ik heb opgezocht dat de boete 60 euro is als je je rijbewijs niet kunt tonen. En dat je wel een heel pissige agent tegen moet komen wil ie niet genoegen nemen met je paspoort en proces verbaal. Je bent ook nog verzekerd ed. We gaan even kijken hoe we een week zonder dat hij rijdt op kunnen lossen en als het niet lukt, dan gaat hij waarschijnlijk wel rijden. We zijn allebei nog nooit aangehouden, dus de kans dat dat nu wel zou gebeuren is klein.....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Vl43inder schreef op 23 februari 2010 @ 21:27:

Nee, hij mag niet rijden ondertussen.

Staat op deze site

http://www.postbus51.nl/n ... als-deze-gestolen-is.html

Paar maanden geleden is mijn portemonnee ook gestolen en ik kreeg ook te horen dat het niet mocht.

De medewerkster van de gemeente waar ik mijn nieuwe rijbewijs aanvroeg wist mij ook te melden dat ik niet verzekerd zou zijn.

Ik heb het risico in ieder geval niet genomen toen.
Ow, ook niet verzekerd, dat verandert de zaak. Dan zou ik niet toch gaan rijden.
Over die verzekering zou ik je verzekeringsmaatschappij even bellen als ik jou was Singalala. De kosten van een ongeluk als je niet verzekerd bent wil je echt niet riskeren lijkt me.

Ik kon toen online in ieder geval geen sluitend antwoord vinden en kon op dat moment een paar dagen zonder mijn auto. Heb dus het risico niet genomen. Maar je verzekeraar kan je vast een eenduidend antwoord geven.
Onlangs werd ik bekeurd voor fout parkeren en op zich was het proces-verbaal (met melding diefstal rijbewijs) voldoende om als rijbewijs door te gaan. Wel hadden ze er een probleem mee dat deze al dateerde op een dag van bijna 6 maanden eerder.. ;) Overigens had ik ook geen ID bij me, maar kon ik met alleen een sanctie voor fout parkeren weer weg rijden!
bij mij is het in oktober overkomen, ik vroeg toen aan de agent bij de aangifte of ik mocht rijden (het was weekend) ze zei: officieel niet, maar als je toch gaat neem dan je aangifte mee als bewijs.

De kans is zoiezo klein dat je word aangehouden als je netjes rijd....
Lees ik nou goed in je OP dat je extra geld moet betalen omdat je rijbewijs gestolen is ?!?!

Mijn portemonnee is 2 weken geleden gestolen en ben daar tussenin nog ziek geweest, dus niet eerder tijd gehad om nieuwe aan te vragen. Al wel bij politie geweest voor proces verbaal, moet alleen nog langs de gemeente.

En je wilt niet weten wat een gezeik met het aanvragen van een nieuwe OV-chipkaart, en tussendoor mag ik lekker zelf mijn treinreis dokken. Arme student.
Moet je trouwens als je je rijbewijs aanvraagt betalen of als je hem komt ophalen?? ( Wacht op de stufi )
quote:Sopsie schreef op 23 februari 2010 @ 22:36:

Lees ik nou goed in je OP dat je extra geld moet betalen omdat je rijbewijs gestolen is ?!?!

Ja altijd!!

Bij vermissing van een document betaal je vermissingskosten, ook als deze gestolen is. Dit zal per gemeente verschillen van 40 tot 50 euro bovenop de 'normale' kosten.

Betalen bij de aanvraag hiervan!
.
Belachelijk dat ik 40 tot 50 euro extra moet betalen. 'vermissingskosten' . Dan ben ik zo'n 80 euro kwijt voor een vervangend rijbewijs die vanaf nu niet eens nog 5 jaar geldig is, maar vanaf toen mijn oude rijbewijs is uitgegeven.

Heb dat geld nu niet eens
hangt van de agent af.

Ben ooit van de weg gehaald omdat ik door rood reed..(enige x)

Geen papieren en ik bedoel dus helemaal niets bij me, en te hard.. alleen boete door rood. viel dus best wel mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven