ontlasting ophouden

25-02-2010 19:50 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van nu ruim 7 jaar met een steeds weer terugkerend probleem. POEP!

Hij gunt zichzelf geen tijd om naar het toilet te gaan en blijft zijn ontlasting ophouden totdat verstopping daarop volgt. Dan gaat het natuurlijk pijn doen en durft hij niet meer, en zo gaat het van kwaad tot erger. Met microlax komt het uieindelijk wel, en dan tijdelijk dagelijks een medicijn door zijn drinken (movicolon) en dan gaat het weer goed. Voor een jaartje ofzo, en nu is het weer mis. Iedere dag 6 onderbroeken wassen omdat hij het ophoudt maar net niet goed genoeg en momenteel is mijn vriend weer een microlax halen omdat mijn zoontje net een half uur krijsend van de buikpijn en het niet durfen poepen op het toilet heeft gezeten.... Resultaat 2 keutels en een kind volledig overstuur

En zo zijn we al bezig sinds hij een jaartje of 3 is. Het probleem ligt hem echt in het zichzelf geen tijd gunnen...

Maar hij is nu ruim 7, hoe dring ik tot hem door dat hij het niet MAG ophouden. Ik heb al van alles geprobeerd, van belonen tot straffen. Ik weet het niet meer.... Wie heeft de gouden tip?????
Wie wind zaait zal storm oogsten
Geen tips hier... maar het lijkt me een heel vervelend probleem. Mijn nichtje is hier voor opgenomen geweest in het ziekenhuis. Ze is er nu helemaal vanaf.
De afdeling Kindermaag-darmziekten in het Emma Kinderziekenhuis heeft een poeppoli. Je kunt ook advies krijgen via het internet.

http://www.poeppoli.nl/
En het lukt jullie niet om hem elke dag 3 keer - na het eten- tien minuten verplicht op de wc te laten zitten met een boekje/ I pod of spelletjescomputer desnoods?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat wat BGB zegt, kies een paar momenten op de dag uit waarop hij gewoon tien minuten op de wc moet zitten. Boekje oid om zich niet helemaal dood te vervelen in die tien minuten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
arm kind..

Ik herken het! maar niet vanuit mijn kind (want die heb ik niet)

maar ik heb het zelf gehad tot mijn 10de ongeveer, vanaf mijn 2de ongeveer.

Het is me zo bij gebleven!!! dat ik er nog precies alles over weet te vertellen.

Bij mij kwam het voornamelijk voort uit angst voor pijn..

Mijn moeder stimuleerde mij door elke dag even op de wc te gaan zitten en als het dan gelukt was deed zij heel opgewekt.. kan me nog goed herinneren dat ik zei "mama het deed nu helemaal geen pijn" en toen zei ze, het hoeft ook geen pijn te doen, als je het niet ophoud doet het ook geen pijn.

A fijn, zodra zij dacht dat het weer goed ging.. begon ik weer met ophouden, onderbroek, na onderbroek gooide ik stiekem weg.. totdat zij zich af begon te vragen waar toch die onderbroeken bleven.. daarna ging het weer goed.. en zo is het doorgegaan tot mijn 10de, toen begon ik te beseffen, dat hoe dan ook.. ik moest poepen, hoeveel pijn het ook deed..

Succes! ik kan je weinig aanraden.. maar zal wel met hem naar de dokter gaan. Mijn darmen zijn nooit meer goed gaan functioneren.. (of dat was toen al zo! dat kan natuurlijk ook).

Misschien dat hij wel niet tegen bepaalde voedingstoffen kan, waardoor zijn darmen verstopt zitten? Bij mij gaan mijn darmen bijv door bruin brood juist verstopt zitten, hoeveel ik ook drink.

Of door yoghurt! Hoe gezond producten ook lijken, het kunnen wel je darmen verstoppen.
Oei wat lastig! Ik zou ook de poeppoli inschakelen, dit duurt al zo lang...

De tip van BGB al geprobeerd? Dat zou ook als een van de eerste dingen in mijn hoofd opkomen.
'n Klisma helpt. Hoeft niet een echt klisma te zijn; er hoeft alleen maar een half dl water (evt. met een druppel zeep) oppervlakkig naar binnen dmv zwaartekracht en dan komt de poep er vanzelf uit met het water. Ik weet niet of je dit een kind kan aandoen want ik heb geen kinderen. Maar het bespaart zo'n kind wel een lange zit op de wc. Zielig hoor.
Dank jullie wel voor de reacties...

Vooral de reactie van jolief, zo zie ik het weer even vanuit mijn zoon zijn perspectief... ook hij verstopt soms zijn onderbroeken... Het is soms zo frustie dat ik boos op hem wordt en heb daar later weer spijt van omdat hij er eigenlijk ook niet zo veel aan kan doen......

Het is een jaar lang heel goed gegaan en nu dus weer mis. Door het medicijn dat hij sinds gisteren dagelijks gaat krijgen weet ik uit ervaring dat het nu wel beter zal gaan, en hopelijk blijft dat ook zo...

Ik ga iig mijn best doen om er wat luchtiger mee om te gaan om zo de druk wat van de ketel te halen voor zoonlief. Mocht het over een tijdje weer mis gaan dan ga ik weer langs de dokter....
Wie wind zaait zal storm oogsten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven